Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Ursäkta var lite otydlig. Jag menar alltså att du spelar upp en flac- eller wavfil via samma transport digitalt till en dac.
Så kommer du få bitperfekt med samma jitter oavsett om du spelar flac eller wav.
Du kan även koppla digitalt ut från transporten och digitalt in till en dator där du kan analysera skillnaderna.
petersteindl skrev:adzer skrev:Ursäkta var lite otydlig. Jag menar alltså att du spelar upp en flac- eller wavfil via samma transport digitalt till en dac.
Så kommer du få bitperfekt med samma jitter oavsett om du spelar flac eller wav.
Du kan även koppla digitalt ut från transporten och digitalt in till en dator där du kan analysera skillnaderna.
Näe, det kommer man inte om antagandet är förutsättningslöst. Så fort det sker en signalbehandling där det flyter ström och speciellt switchad vid högre frekvens så finns risk för inducerade störningar via matning och jord.
MvH
Peter
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Ursäkta var lite otydlig. Jag menar alltså att du spelar upp en flac- eller wavfil via samma transport digitalt till en dac.
Näe, det kommer man inte om antagandet är förutsättningslöst. Så fort det sker en signalbehandling där det flyter ström och speciellt switchad vid högre frekvens så finns risk för inducerade störningar via matning och jord.
MvH
Peter
Ja och hur relaterar det till flac vs wav filer?
Att du kan få störningar i en dac speciellt med switchade nätdelar är en sak.
Men samma transport, samma dac, samma nätdel. Så kommer inte jittret påverkas om du matar den med en wav fil eller samma wav fil konverterar till flac.
Det problemet är sas inte relaterat till filformatet vad jag vet.
petersteindl skrev:Krävs det ström för att packa upp flac innan den kan omvandlas till analogsignal så finns ett störmoment. Varje strömförändring orsakar en spänningsförändring. Detta störmoment ger upphov till störningar på matning och på jord och då finns risk för ökat jitter.
MvH
Peter
petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Ursäkta var lite otydlig. Jag menar alltså att du spelar upp en flac- eller wavfil via samma transport digitalt till en dac.
MvH
Peter
Ja och hur relaterar det till flac vs wav filer?
Att du kan få störningar i en dac speciellt med switchade nätdelar är en sak.
Men samma transport, samma dac, samma nätdel. Så kommer inte jittret påverkas om du matar den med en wav fil eller samma wav fil konverterar
till flac.
Det problemet är sas inte relaterat till filformatet vad jag vet.
Krävs det ström för att packa upp flac innan den kan omvandlas till analogsignal så finns ett störmoment. Varje strömförändring orsakar en spänningsförändring. Detta störmoment ger upphov till störningar på matning och på jord och då finns risk för ökat jitter.
MvH
Peter
KarlXII skrev:Håller för övrigt med dig. Var tvungen att jämföra.
CD:n låter närmickad i jämförelse, och i spottanversionen hör man lokalen mycket mer påtagligt.
sprudel skrev:KarlXII skrev:Håller för övrigt med dig. Var tvungen att jämföra.
CD:n låter närmickad i jämförelse, och i spottanversionen hör man lokalen mycket mer påtagligt.
Packar du upp i datorn, eller SB, eller har du lagrat som wav, aiff?
KarlXII skrev:sprudel skrev:KarlXII skrev:Håller för övrigt med dig. Var tvungen att jämföra.
Packar du upp i datorn, eller SB, eller har du lagrat som wav, aiff?
Kan faktiskt inte svara på det.![]()
Jag uppgraderade SB-servern på NASen häromdagen, och jag hittar inte fliken med de inställningarna längre.
petersteindl skrev:oqvist skrev:Inte den jämförelsen men när jag gör Wav-filer i 16/44 så blir ljudet av någon anledning något varmare än från ursprungs-cdn? Vad beror detta på?
I ursprungs CDn finns normalt sett mer information än endast musiken. Det är info om själva låtarna/artisten och/eller om CDn är med emphasis eller annan info. Denna info är återkommande för varje frame. Det betyder att det i den totala koden finns en återkommande repeterbar kod som egentligen inte är musikkod.
Repeterbarhetsfrekvensen på denna kod är vad jag minns någonstans mellan 100 ggr per sekund och 300 ggr /sekund d v s i intervallet 100-300 Hz. Jag minns inte exakt vilken frekvens det är. Det var 20 år sedan jag höll på med detta. Jag har dock ett svagt minne om 2 skilda frekvenser varav en är ung 230 Hz och en annan är ung halva den frekvensen. Det betyder att det finns pulser som drar ström från nätdel med denna periodicitet.
Även om framekoden i sig inte finns i själva musikkoden så är den dock inbakad i totalkoden och extraheras. Eftersom den finns där så kan den på grund av dess repeterbarhet slå igenom vid omvandling om det är så att den har smittat av sig på matningsspänning och på jord. Om så sker, så kan det ge upphov till jitter vid D/A-omvandling och syns då på jittermätning och på den tiden jag kollade på detta så syntes det jitter vid framefrekvensen på var och varannan spelare som jag kollade på och mätningarna fanns redovisade i Stereophiles tester.
Då man bränner en CD genom att först rippa ned till wav så elimineras dessa koder och det blir "blank" kodning istället. Min slutsats var då att det finns möjlighet att med vissa Cd-spelare få bättre ljud med sådana brända CD än med orginalen. Detta gäller inte bit för bit kopiering av CD utan endast om man gått via Wav och rippning.
Det är min förklaring till att det skulle kunna låta bättre från kopia. Det är även min förklaring om man föredrar att lyssna via datorlagring istället för CD.
Det kan kanske finnas andra förklaringar, men det är intressant att framefrekvensen slår igenom vid jittermätning trots att musikkoden inte innehar denna framekod. Då måste den komma in och störa via annan väg. Jag har sett att vissa av de testade CD-spelare hade jitter på framefrekvensen som var en tiopotens högre än deras resterande jitter.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster