Behöver Magneplanarer ström eller effekt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Behöver Magneplanarer ström eller effekt?

Inläggav Panelguy » 2011-09-20 23:00

...eller kanske både och. Jag har hört och läst så mycket olika påståenden om vad som krävs så det vore väldigt intressant att höra vad ni anser.

När jag tidigt 80-tal hade ett par MGIIa så drevs de först med en Yamaha M4 som enligt specarna skulle ge 100W i 8ohm (4ohm ej uppgivet). Denna byttes sedan mot en Adyton P3000 med ungefär samma uppgivna effekt. Skillnaden mellan dessa var minst sagt stor, plötsligt fick basen i planarerna liv och de spelade med en helt annan pondus. Varför lät M4:an så kraftlös trots samma effekt (enligt spec :wink: )
Även med MG 3.6 har jag upplevt stor skillnad i baskontroll och kraft mellan olika slutsteg. Har nu bytt till efterträdaren.

Det här får mig att undra om det hänger på att de steg som presterat bra levererat rejält med ström eftersom skillnaden mellan den uppgivna effekten i vissa fall varit försumbar eller vad tror ni?

http://www.stereophile.com/content/magnepan-magneplanar-mg36r-loudspeaker-measurements
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-09-20 23:42

Effekt.

Magnepan är i stort sätt helt resistiva i lasten och ligger på 4 ohm +-0,2 ohm över hela frekvensspektrumet.

Det kan ju också vara så att du tittar för mycket på enbart en av förstärkarens egenskaper när det egentligen är en annan som är det du upplevt påverkar.

Den siffra jag sett för Yamaha M-4 är 160 watt i 4 ohm, det är i lägsta laget för ett par större Magnepan skulle jag säga.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-20 23:58

Vinylcalle skrev:Magnepan är i stort sätt helt resistiva i lasten och ligger på 4 ohm +-0,2 ohm över hela frekvensspektrumet.

Den siffra jag sett för Yamaha M-4 är 160 watt i 4 ohm, det är i lägsta laget för ett par större Magnepan skulle jag säga.
l

Jo jag vet att impedanskurvan är rätt snäll; "The speaker's impedance (fig.1) approximates a resistive load of around 4 ohms over much of the audioband. However, there is a slight magnitude peak centered at 1.6kHz, due to the crossover between the ribbon and the midrange diaphragm. The minimum value is 3.3 ohms at 10kHz, which is not going to be problem for any good amplifier to drive, while the increasingly positive electrical phase angle at the top of the audioband is, I assume, due to the residual inductance of the ribbon driver. There is a small wrinkle in the trace between 50Hz and 60Hz, which is probably due to the tuning of the woofer diaphragm."

I fallet M4 och P3000 var skillnaden i effekt väldigt liten men ändå en påtaglig skillnad i ork, därav min undran över betydelsen av ström.
Jag läste också en recension av MG1.7 där recensenten upplevde Pass XA100.5 (200W i 4ohm) som mer kraftfulla med bättre kontroll av basen än Parasound JC1 (800W i 4ohm)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Behöver Magneplanarer ström eller effekt?

Inläggav Vinylcalle » 2011-09-21 00:28

Panelguy skrev:...eller kanske både och. Jag har hört och läst så mycket olika påståenden om vad som krävs så det vore väldigt intressant att höra vad ni anser.

När jag tidigt 80-tal hade ett par MGIIa så drevs de först med en Yamaha M4 som enligt specarna skulle ge 100W i 8ohm (4ohm ej uppgivet). Denna byttes sedan mot en Adyton P3000 med ungefär samma uppgivna effekt. Skillnaden mellan dessa var minst sagt stor, plötsligt fick basen i planarerna liv och de spelade med en helt annan pondus. Varför lät M4:an så kraftlös trots samma effekt (enligt spec :wink: )
Även med MG 3.6 har jag upplevt stor skillnad i baskontroll och kraft mellan olika slutsteg. Har nu bytt till efterträdaren.

Det här får mig att undra om det hänger på att de steg som presterat bra levererat rejält med ström eftersom skillnaden mellan den uppgivna effekten i vissa fall varit försumbar eller vad tror ni?

http://www.stereophile.com/content/magnepan-magneplanar-mg36r-loudspeaker-measurements

Om inte impedansen sjunker har den ingen möjliget att använda mer ström.

Däremot kan ju saker som dämpfaktor, slewrate och massa annat påverka.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-21 06:13

Ström- eller spänning är kanske en mera passande rubrik? Egentligen är det tal om spänning i 3.5-4 Ohm och det blir en del effekt och ström om spänningen är hög. Jag kör temporärt mina MG 3.6 med en liten Denon DVD-receiver. Lär ge kortvarit max 45 W i 4 Ohm och det fungerar överraskande bra. Mera passande är kanske 150-200 W i 4 Ohm. Visserligen sjunker impedansen (resistivt i detta fall) ner mot 3 Ohm i diskanten men där går heller inga större effekter och skulle det göra det går ändå säkringarna. Att vissa steg låter tunna har inte direkt med vare sig spänning, ström eller effekt att göra. Audio Research hade några högt uppskrivna rörslutsteg som inte alls förmådde lämna mycket ström, inte lät de tunnt för det. Quad 405-2 som jag själv har ståendes trasiga låter heller inte tunnt och de lämna lika mycket ström som Audio Research-stegen. Sentec ACM-1 lät tunnare än Quad 405-2 med Carlsson OA-51. Det där om att lämna mycket ström blir i fallet Magnepan överdrivet eftersom lasten är så snäll. När jag körde mina Tympani III-A, vilka krävde fyra slutstegskanaler, lät basen klart bra med Audio Research D-100 (deras första transistorstärkare). Föga förvånande eftersom Audio Research då distribuerade Magnepan. Numera verkar Magnepan själva ofta köra med Bryston vid sina demonstrationer. Ett par stadiga rörhäckar som E.A.R. 509 kan nog också få liv i ett par 3.7 . När jag lyssnade på dem i Tyskland drevs de av Jeff Rowland's monotsteg med BeO ICE-moduler. Ivar i mina trakter har någon integrerad Krell till sina 3.7 . Jag tror det är svårt att se på tekniska data hur ett slutsteg låter.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-21 09:07

Jag tror att dom behöver båda ström och effekt, annars kommer det nog inget ljud ur dom.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-09-21 09:29

Fjonkalicious skrev:Jag tror att dom behöver båda ström och effekt, annars kommer det nog inget ljud ur dom.

Finns det effekt utan ström ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-21 09:35

i skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag tror att dom behöver båda ström och effekt, annars kommer det nog inget ljud ur dom.

Finns det effekt utan ström ?

Ne,j tror det var precis det som fjonkan syftade på.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-09-21 09:48

Frågan är befängd.

Ingen ström, ingen effekt:

P=U*I.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-21 10:24

Det är väl en marknadsföringsgrej sedan NAD 3020-tiden? Efter dess introduktion skulle man börja stoltsera med hur mycket ström som kunde leveras. För Magnepan är det nästan fullt ut P=U*I, då lasten är i det närmaste resistiv. 200 W i t.ex 4 Ohm blir ju 7 A. Det finns andra högtalare som närmast kortsluter slutstegen t.ex några från Infinity. Ett annat specialfall är även Apogee, som hade några modeller med superlåg impedans (fast nästan resistiv) men de gick att koppla om mellan 1 och 4 Ohm.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-09-21 11:24

Morello skrev:Frågan är befängd.

P=U*I.

Precis. Strömdelen i ekvationen ska vara större än spänningsdelen påstås det för magneplanarhörlurarna i alla fall men då jämförs det ju med 300-600 ohm lurar. Finns väl inga dylika högtalare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-21 15:54

Vinylcalle skrev:Den siffra jag sett för Yamaha M-4 är 160 watt i 4 ohm, det är i lägsta laget för ett par större Magnepan skulle jag säga.

Den siffran blir väl 25.3 V resp. 6.3 A i kontinuerliga siffror. Fast Magnepan ligger ofta lite högre vad impedansen i basen beträffar. 1.6 ligger på 4.5 Ohm och 3.6 på 4.7 Ohm. Elementen själva, utan seriespolarna, ligger pä 4.1 resp. 3.9 Ohm.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-21 16:07

RogerGustavsson skrev:Ström- eller spänning är kanske en mera passande rubrik? Egentligen är det tal om spänning i 3.5-4 Ohm och det blir en del effekt och ström om spänningen är hög. Jag kör temporärt mina MG 3.6 med en liten Denon DVD-receiver. Lär ge kortvarit max 45 W i 4 Ohm och det fungerar överraskande bra. Mera passande är kanske 150-200 W i 4 Ohm. Visserligen sjunker impedansen (resistivt i detta fall) ner mot 3 Ohm i diskanten men där går heller inga större effekter och skulle det göra det går ändå säkringarna. Att vissa steg låter tunna har inte direkt med vare sig spänning, ström eller effekt att göra. Audio Research hade några högt uppskrivna rörslutsteg som inte alls förmådde lämna mycket ström, inte lät de tunnt för det. Quad 405-2 som jag själv har ståendes trasiga låter heller inte tunnt och de lämna lika mycket ström som Audio Research-stegen. Sentec ACM-1 lät tunnare än Quad 405-2 med Carlsson OA-51. Det där om att lämna mycket ström blir i fallet Magnepan överdrivet eftersom lasten är så snäll. När jag körde mina Tympani III-A, vilka krävde fyra slutstegskanaler, lät basen klart bra med Audio Research D-100 (deras första transistorstärkare). Föga förvånande eftersom Audio Research då distribuerade Magnepan. Numera verkar Magnepan själva ofta köra med Bryston vid sina demonstrationer. Ett par stadiga rörhäckar som E.A.R. 509 kan nog också få liv i ett par 3.7 . När jag lyssnade på dem i Tyskland drevs de av Jeff Rowland's monotsteg med BeO ICE-moduler. Ivar i mina trakter har någon integrerad Krell till sina 3.7 . Jag tror det är svårt att se på tekniska data hur ett slutsteg låter.

Tack Roger och Carl, nej ni har nog rätt i att Maggisarna inte behöver de mest strömkapabla stegen då lasten är snäll. En indikation på det är väl att rör är vanligt som drivning av planarerna men då oftast lite effektstarkare steg pga deras låga verkningsgrad. Blev faktiskt avrådd av ARC själva att använda Ref110 till 3.6.
Håller helt med om att det inte går att se hur det låter genom att titta på tekniska data.

Vinylcalle skrev: Däremot kan ju saker som dämpfaktor, slewrate och massa annat påverka.

Att M4 lät otroligt kraftlös jämfört med det norska steget är helt klart men det kan kanske som du säger förklaras med annat än dålig strömkapacitet.

RogerGustavsson skrev: Ett annat specialfall är även Apogee, som hade några modeller med superlåg impedans (fast nästan resistiv) men de gick att koppla om mellan 1 och 4 Ohm.

Tror du tänker på Scintilla som enbart de gamla Krellarna klarade av på den tiden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-21 16:11

oqvist skrev:Strömdelen i ekvationen ska vara större än spänningsdelen påstås det för magneplanarhörlurarna i alla fall men då jämförs det ju med 300-600 ohm lurar. Finns väl inga dylika högtalare?

Sedan finns det ofta en övertro på överdimensionering, att en kraftig förstärkare har bättre kontroll osv. Om det verkligen förhåller sig prövas sällan. Lite roligt blev det när de där små T-Amp:arna (ca 2x6 W i 8 Ohm) dök upp och folk var förvånade hur lite effekt som gick åt med många av dagens dynamikreducerade fonogram. Mina MG 3.6 i ett 22 kvm stort relativt odämpat rum med öppningar till hela bottenvåningen, klarar sig långt med 11 V inmatade (26 W sinus i 4.7 Ohm). Längre än vad man kan tro. Klart att man vill ha lite marginal, 150-200 W i den impedansen och jag tror det är högtalaren som "bromsar".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-21 16:16

RogerGustavsson skrev:Sedan finns det ofta en övertro på överdimensionering, att en kraftig förstärkare har bättre kontroll osv.

Hmm, det stämde i alla fall när jag jämförde McCormack´s DNA-1 dlx med en Grendel där den senare verkligen har bättre kontroll över basen. Som sagt, det går inte att se hur set låter genom att titta på specar, det är bara till att prova :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-09-21 16:48

i skrev: Finns det effekt utan ström ?

Moiré-effekt kanske?

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2011-09-21 17:35

P=U*I.

Jag delar Denna tolkning till fullo. Ohms lag gäller även i dessa dagar.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2011-09-21 17:35

P=U*I.

Jag delar Denna tolkning till fullo. Ohms lag gäller även i dessa dagar.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-09-21 17:43

P=U*I.

Oww, gosh! 8O 8O 8O :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-21 17:53

jag hörde nyss att förstärkare behöver vara kraftfulla för att kunna återge bas vid låga lyssningsnivåer, bas vid höga lyssningsnivåer klarar även klena stärkare av
Bikinitider

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-21 17:56

P=U*I.

Läser ni inte längre än till rubriken? Det var liksom fråga om hur mycket ström/effekt förstärkarna behövde ge för optimal drivning, inte antingen eller....men det förstod ni naturligtvis :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-09-21 18:33

Nä, vi läser inte ens rubriken. :)

Här gäller det att gå OT så snabbt som möjligt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-21 18:41

phon skrev:Nä, vi läser inte ens rubriken. :)

Här gäller det att gå OT så snabbt som möjligt.

:D :D :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-21 19:07

Innan man börjar definiera lösningen kanske man borde definiera målet?

Hur mycket effekt behöver Magneplanarer?

För att uppnå vad?

8O

Att ange ett värde på någon enhet - oavsett om det handlar om ett intervall eller någotslags gränsvärde, är väl tämligen omöjligt och/eller meningslöst om man inte först försökt beskriva vad man vill åstadkomma.

Jag begriper inte resonamanget bakom - de ganska vanliga - påståendena av typen "Den här högtalaren kräver mycket effekt, minst en stärkare som kan lämna 200 W i 8 Ohm och åtminstone 350 i fyra."

För att åstadkomma vad?

"Sjysst tryck", kanske?
Eller för att "klara av" Svamparna eller Buranan utan problem?
Vad innebär det?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-21 19:44

Strmbrg skrev:Innan man börjar definiera lösningen kanske man borde definiera målet?

Hur mycket effekt behöver Magneplanarer?

För att uppnå vad?

8O

Att ange ett värde på någon enhet - oavsett om det handlar om ett intervall eller någotslags gränsvärde, är väl tämligen omöjligt om man inte först försökt beskriva vad man vill åstadkomma.

Jag begriper inte resonamanget bakom - de ganska vanliga - påståendena av typen "Den här högtalaren kräver mycket effekt, minst en stärkare som kan lämna 200 W i 8 Ohm och åtminstone 350 i fyra."

För att åstadkomma vad?

"Sjysst tryck", kanske?
Eller för att "klara av" Svamparna eller Buranan utan problem?
Vad innebär det?

Hade jag varit intresserad av att spela Svamparna på riktigt hög volym hade jag valt något annat än Magnepan. För mig handlar det om att kunna åstadkomma någorlunda realistiska nivåer, vad nu det innebär, och för att möjliggöra det med en 3.7 med 86db verkningsgrad krävs det trots allt en del av förstärkaren inbillar jag mig. Jag vill inte ha ett jämntjockt ljud utan dynamik som i min beskrivning av M4 ovan. Tyckte inte att DNA-1 med sina 370W var tillräcklig den heller - inget riktigt grepp om basen. Vissa Magnepanägare tycker det fungerar fint med små rörsteg medan andra kräver ett par VTL Wotan. Man får helt enkelt prova sig fram :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-21 19:53

Panelguy skrev:...
Man får helt enkelt prova sig fram :)

Ja, det är förmodligen åtminstone ett bättre svar än att svara ett visst Watt-tal.

Jag har noterat att med Magnepan upplever jag en större tillfredsställelse och realism vid lägre pådrag än med alla andra högtalare jag haft.

Förmodligen bland annat beroende på att ljudsceneriet verkar större och att smådetaljer som lokalljud går fram bättre på låga nivåer.

Det är - som jag ser det - inte fråga om att åstadkomma ett visst ljudtryck.
Det är fråga om att åstadkomma en tillfredsställelse vid lyssningen.
Ljudtryck är bara en av många metoder att försöka nå det målet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-21 20:03

Strmbrg skrev:

Ja, det är förmodligen åtminstone ett bättre svar än att svara ett visst Watt-tal. Jag har noterat att med Magnepan upplever jag en större tillfredsställelse och realism vid lägre pådrag än med alla andra högtalare jag haft.

Nej det går ju inte att dra till med en exakt wattangivelse, men ungefär 200W :wink:
Magneplanarer brukar ändå vara kända för att inte fungera lika bra som exempelvis en elektrostat på lägre nivåer. Tydligen ska de nya 3.7 vara förbättrade där. Bara de där hantverkarna kan komma någon gång så jag kan ställa upp de nya skärmarna :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-21 20:17

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:

Ja, det är förmodligen åtminstone ett bättre svar än att svara ett visst Watt-tal. Jag har noterat att med Magnepan upplever jag en större tillfredsställelse och realism vid lägre pådrag än med alla andra högtalare jag haft.

Nej det går ju inte att dra till med en exakt wattangivelse, men ungefär 200W :wink:
Magneplanarer brukar ändå vara kända för att inte fungera lika bra som exempelvis en elektrostat på lägre nivåer. Tydligen ska de nya 3.7 vara förbättrade där. Bara de där hantverkarna kan komma någon gång så jag kan ställa upp de nya skärmarna :)

Jag kanske upplever fel, men märker inte direkt att dessa skärmar behöver mer effekt för att ge mig en god upplevelse än andra, med högre angiven känslighet. Snarare tvärt om.
Kanske kan det förklaras med att väldigt mycket av energin riktas mot lyssningsplatsen och väldigt lite i diverse andra riktningar.

Bortsett från bakåt då. Men bakåtenergin i en låda skall ju dämpas bort inuti den och omvandlas till värme, å andra sidan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-21 20:33

Panelguy skrev:För mig handlar det om att kunna åstadkomma någorlunda realistiska nivåer, vad nu det innebär, och för att möjliggöra det med en 3.7 med 86db verkningsgrad krävs det trots allt en del av förstärkaren inbillar jag mig. Jag vill inte ha ett jämntjockt ljud utan dynamik som i min beskrivning av M4 ovan. Tyckte inte att DNA-1 med sina 370W var tillräcklig den heller - inget riktigt grepp om basen. Vissa Magnepanägare tycker det fungerar fint med små rörsteg medan andra kräver ett par VTL Wotan. Man får helt enkelt prova sig fram :)

Nja, 86 dB är nog framräknat från 2.83 V, blir lite mer än en W i den impedans 3.7 uppvisar. Intressant är att jämföra med konventionella framåtstrålare i samma rum. Jag använder ungefär samma effekt med Ino piP som MG 3.6, trots att mätt ljudnivå skiljer ca 5 dB i lyssningsposition. Mina Magnepan leverar på något annat sätt än piP. Känns inte som att man måste elda på för att få en hygglig dynamikpresentation. Har du mätt hur mycket effekt du verkligen använder? När jag lyssnade på MG 1.7 hos Balance i Jönköping användes någon Bladelius-grunka. Var tunnt i basen i det rummet och den förstärkaren. Samma högtalare i Tyskland och Jeff Rowland monoblock lät helt annorlunda. På båda ställena gjorde jag nivåkalibrering på lyssningsplats. Blodfattig återgivning har jag stött på vid flera tillfällen genom åren och vad det beror på vet jag inte. Rummet spelar antagligen stor roll också. Har du någon akustikreglering eller kör du som jag "välmöblerat", dvs. en del stoppmöbler och tjock matta på en bit av golvet m.m.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-21 20:52

Jag hade en hemlånad stärkare med wattmätare för några år sedan.
Tror att jag hade ett par små Elac 310 på den tiden.

Vad jag minns så visade aldrig mätarna mer än någon watt vid de nivåer jag ville lyssna.
Tror inte att det var medelvärdesmätare, eftersom nålarna fladdrade omkring ganska friskt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi