Moderator: Redaktörer
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Vet inte om det är just dämpfaktorn som ger de här effekterna. Den är min erfarenhet att förstärkare med återhållen, alltför tight bas fungerar sämre med Magneplanar.
Har inte Bryston, som Magnepan själva ofta använder på mässor, en väldigt tight bas? Tidigare var det ofta ARC de använde.
Panelguy skrev:Jag hoppas verkligen 3.7 är åtminstone en smärre uppgradering från mina gamla 3.6. Har inte kunnat ställa upp mina nya än tyvärr. Jag har hursomhelst inte hört någon som tyckt att 3.7 är sämre på någon parameter jämfört med föregångaren. Det som brukar nämnas är väl att elementen spelar bättre ihop, att basen är lite mer "punchig" och artikulerad samt att de spelar bättre på låg nivå. Däremot har jag läst en del som tyder på att 1.7 kan vara en något mer tveksam uppgradering från 1.6. Vilken som är bäst är kanske mer en smaksak då 1.7 tycks ha en annan ljudkaraktär än 1.6.
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Jag hoppas verkligen 3.7 är åtminstone en smärre uppgradering från mina gamla 3.6. Har inte kunnat ställa upp mina nya än tyvärr. Jag har hursomhelst inte hört någon som tyckt att 3.7 är sämre på någon parameter jämfört med föregångaren. Det som brukar nämnas är väl att elementen spelar bättre ihop, att basen är lite mer "punchig" och artikulerad samt att de spelar bättre på låg nivå. Däremot har jag läst en del som tyder på att 1.7 kan vara en något mer tveksam uppgradering från 1.6. Vilken som är bäst är kanske mer en smaksak då 1.7 tycks ha en annan ljudkaraktär än 1.6.
Upps?
Skall du byta ut 3.6 mot 3.7?
Hoppas du slipper lägga en himla massa flis emellan och att du verkligen kommer att uppskatta bytet.
Panelguy skrev:
...
Ett vackert par i off-white/ Dark Cherry står lite retfullt i sin låda och väntar på att få spela. En del flis blev det men jag hoppas jag blir nöjd. Hade haft 3.6 i 11 år. Du har helt rätt i att den gamla modellen inte blir sämre bara för att det kommer en ny
Panelguy skrev:Jag hoppas verkligen 3.7 är åtminstone en smärre uppgradering från mina gamla 3.6. Har inte kunnat ställa upp mina nya än tyvärr. Jag har hursomhelst inte hört någon som tyckt att 3.7 är sämre på någon parameter jämfört med föregångaren. Det som brukar nämnas är väl att elementen spelar bättre ihop, att basen är lite mer "punchig" och artikulerad samt att de spelar bättre på låg nivå. Däremot har jag läst en del som tyder på att 1.7 kan vara en något mer tveksam uppgradering från 1.6. Vilken som är bäst är kanske mer en smaksak då 1.7 tycks ha en annan ljudkaraktär än 1.6.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Jag hoppas verkligen 3.7 är åtminstone en smärre uppgradering från mina gamla 3.6. Har inte kunnat ställa upp mina nya än tyvärr. Jag har hursomhelst inte hört någon som tyckt att 3.7 är sämre på någon parameter jämfört med föregångaren. Det som brukar nämnas är väl att elementen spelar bättre ihop, att basen är lite mer "punchig" och artikulerad samt att de spelar bättre på låg nivå. Däremot har jag läst en del som tyder på att 1.7 kan vara en något mer tveksam uppgradering från 1.6. Vilken som är bäst är kanske mer en smaksak då 1.7 tycks ha en annan ljudkaraktär än 1.6.
Fast jag tycker mig ha läst att stegen 1.6 till 1.7 resp. 3.6 till 3.7 har varit rätt lika till karaktären. Liite mindre "varma" helt enkelt och det har inte alla tyckt om, framförallt inte i USA. Jag får väl ta mig till närmsta 3.7-ägare och bilda mig en egen uppfattning. Fast det blir ju inte alls samma setup, vare sig rum eller kringutrustning.
Panelguy skrev:Hmm, har åtminstone haft kontakt med två amerikaner som bytt direkt från 3.6 till 3.7 varav den ena tyckte att 3 .7 var marginellt bättre medan den andre tyckte 3.7 var betydligt bättre. Jag har faktiskt inte sett någon på AA eller Audiogon som tyckt den nya varit sämre. Nu är det trots allt så att du vill att 3.6 skall vara bättre medan jag vill tvärtom, annars har ju åtminstone jag gjort ett dåligt köp.
Panelguy skrev:Att 1.7´s ljudkaraktär har förändrats från 1.6 är inte så konstigt då den nya är ett trevägssystem med en quasi ribbon super tweeter. 3.7 gör inga större avsteg från föregångarens konstruktion.
petersteindl skrev:Man får konstanteffektdrivning istället för konstantströmdrivning eller konstantspänningsdrivning.
Det fenomenet är värt att prova då man har en resistiv last.
MvH
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Man får konstanteffektdrivning istället för konstantströmdrivning eller konstantspänningsdrivning.
MvH
Peter
Vad skulle det leda till för resultat menar du?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Man får konstanteffektdrivning istället för konstantströmdrivning eller konstantspänningsdrivning.
MvH
Peter
Inte en susning. Jag har aldrig provat. Jag tänkte du skulle prova och tala om för mig vilken skillnad du upplever![]()
MvH
Peter
Panelguy skrev: Nu är det trots allt så att du vill att 3.6 skall vara bättre medan jag vill tvärtom, annars har ju åtminstone jag gjort ett dåligt köp
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Man får konstanteffektdrivning istället för konstantströmdrivning eller konstantspänningsdrivning.
MvH
Peter
Inte en susning. Jag har aldrig provat. Jag tänkte du skulle prova och tala om för mig vilken skillnad du upplever![]()
MvH
Peter
Ååkej,
Men vad fick dig att föreslå just DENNA åtgärd och inte något annat?
Något slax tanke-embryo borde'la ändå ha föregått fingrarnas steppande på tangenter'a...
Jag skall kolla vad jag har i motstånd liggandes.
RogerGustavsson skrev:Då är folket på Magnplanar User Group ute på avvägar. Där är modifieringar av delningsfilter vanliga och det ska in stora (och dyra) filterspolar med låg serieresistans. Det höjer visserligen nivån på basen men det säger egentligen inte så mycket hur basen låter i övrigt.
Panelguy skrev:...eller kanske både och. Jag har hört och läst så mycket olika påståenden om vad som krävs så det vore väldigt intressant att höra vad ni anser.
När jag tidigt 80-tal hade ett par MGIIa så drevs de först med en Yamaha M4 som enligt specarna skulle ge 100W i 8ohm (4ohm ej uppgivet). Denna byttes sedan mot en Adyton P3000 med ungefär samma uppgivna effekt. Skillnaden mellan dessa var minst sagt stor, plötsligt fick basen i planarerna liv och de spelade med en helt annan pondus. Varför lät M4:an så kraftlös trots samma effekt (enligt spec)
Även med MG 3.6 har jag upplevt stor skillnad i baskontroll och kraft mellan olika slutsteg. Har nu bytt till efterträdaren.
Det här får mig att undra om det hänger på att de steg som presterat bra levererat rejält med ström eftersom skillnaden mellan den uppgivna effekten i vissa fall varit försumbar eller vad tror ni?
http://www.stereophile.com/content/magnepan-magneplanar-mg36r-loudspeaker-measurements
IngOehman skrev: Frågan är lite klurigt ställd och frågan är om det finns något bättre sätt att
utreda den, än att helt enkelt börja med lite ellärefundamenta?
Med det sagt kan man väl försöka ge sig in på den specifika frågan, och
då är svaret att högtalarna ifråga, INTE är så svåra att driva rent impedans-
mässigt (de motsvarar rätt så väl en rent resistiv last på 4 ohm) men de
har dålig verkningsgrad och kräver därför rätt så stor effekt, och om då
inte förstärkaren levererar så mycket effekt - så är det av stor vikt att den
klipper snyggt så en överstyrning inte låter för illa.
Jag tror att det i många fall är så att förstärkare med stor strömkapacitet
också ofta är förstärkare utan skyddskretsar (eftersom de inte har samma
behov av sådana) och att det egentligen är det snarare än strömkapacite-
ten som sådan som gör att många som gillar planarhögtalare av elektro-
dynamisk typ, även har funnit att de ofta gynnas av strömkapabla förstär-
kare.
RogerGustavsson skrev:Du kan nog sova lungt!!! Nja, sämre lär de inte ha blivit men det har i mitt tyckte sällan varit stora språng i modellbytena, bortsett banddiskantens intåg i de dyrare. Det har varit mycket hemligt om delningsfiltren.
RogerGustavsson skrev:Glöm inte att många kanske jämför de nyss utkomna 3.7 med rätt gamla exemplar av föregångarna! Det borde kunna ge vissa skillnader pga. ålder om inte annat.
Klart att jag vill ha rapport om hur det blivit hos dig!
IngOehman skrev:Vill sedan bara nämna att det jag skulle rekommendera som förstärkare för
magnepan, är en förstärkare som kan leverera ett par hundra watt, och som
om den har någon strömbegränsning, inte ingriper med den innan strömmen
är spänningen/2, alltså som ingriper tidigast vid 2 ohms last.
IngOehman skrev:Man även nämna att EMK relativt inspänningen för band- och planarhögtalare
är mycket låg (vilken betyder att själva högtalarna mer eller mindre "saknar
återkoppling") och att en hög dämpfaktor därför sällan behövs / kan göra
nytta.
Det öppnar för att en mjukare drivning kan ha fördelar, och min erfarenhet är
att en sådan ofta skapar ett renare ljud, vilket inte är det minsta konstigt om
man förstår hur högtalarna fungerar.
Studerar man fenomenet noga så ser man t ex att en förstärkare vars dis-
torsion som den kan mätas på utgången, när den belastas med en magne-
pan-högtalare, faktiskt är den som ger lägst distorsion på högtalarens ut-
signal!
Finurligaste sättet är att strömåterkoppla (en negativ strömåterkoppling
då). Då kan man, genom att balansera mellan spänning- och strömåter-
kopplingen välja drivimpedans helt fritt - utan att påverka förlusterna.
Om jag får gissa skulle magnepan under sådana förutsättningar låta allra
bäst med en drivimpedans om sisådär 20 ohm, givet vad jag tror mig veta
om hur deras impedans' olinjära egenskaper relaterar till distorsionen.
En sådan förstärkarkonstruktion (som man kan variera utimpedansen på)
är faktiskt väldigt lätt att skapa från nästan vilken som helst helt vanlig
förstärkare. Man behöver byta ett motstånd och lägga till två. Det går
till och med att fixa till en konstruktion där man med en omkopplare kan
välja mellan t ex 0 ohm ut, och 20 ohm, eller skapa en där man kan med
en potentiometer kan reglera steglöst från en impedans till en annan.
IngOehman skrev:Lagom drivimpedans är minst några ohm, men att åstadkomma detta
med hjälp av serieresistanser kostar mycket effekt, och det vill man ju
inte. Med många rörslutsteg får man något liknande alldeles av sig själv,
men ändå är det lika förlustbehäftat.
Laila skrev:Du menar att förstärkarens utgångsimpedans skall vara
kontinuerligt justerbar mellan 0.008 - 160 Ohm vid 8 Ohm
belastning . . ?
Hej förresten Flint . . .
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Vill sedan bara nämna att det jag skulle rekommendera som förstärkare för
magnepan, är en förstärkare som kan leverera ett par hundra watt, och som
om den har någon strömbegränsning, inte ingriper med den innan strömmen
är spänningen/2, alltså som ingriper tidigast vid 2 ohms last.
Hänger inte med riktigt.... Om jag har en förstärkare på 200 W i 4 Ohm, vad bör den då kunna leverera i 2 Ohm för att uppfylla villkoren?
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Kan även nämna att EMK relativt inspänningen för band- och planarhögtalare
är mycket låg (vilken betyder att själva högtalarna mer eller mindre "saknar
återkoppling") och att en hög dämpfaktor därför sällan behövs / kan göra
nytta.
Det öppnar för att en mjukare drivning kan ha fördelar, och min erfarenhet är
att en sådan ofta skapar ett renare ljud, vilket inte är det minsta konstigt om
man förstår hur högtalarna fungerar.
Studerar man fenomenet noga så ser man t ex att en förstärkare vars dis-
torsion som den kan mätas på utgången, när den belastas med en magne-
pan-högtalare, faktiskt är den som ger lägst distorsion på högtalarens ut-
signal!
Det här är super intressant för oss som har band-/planarhögtalare!!!
Kan man anta att det är främst i lågfrekvensregistret om detta har betydelse?
RogerGustavsson skrev:Tänker på att de resonanser som finns där är av stor betydelse för hur man upplever högtalaren. Bromsar man dem alltför mycket blir det för "torrt".
RogerGustavsson skrev:Nu sitter nog de flesta på förstärkare som inte är strömåterkopplade.
Hur kan man modifiera en befintlig konstruktion?
Ställs det några särskilda krav på effektsteget?
Själv har jag ett par Quad med current dumping teknik ståendes på hyllan. Kan de användas strömåterkopplade?
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 22 gäster