KT 88 som musikförmedlare och allt annat kring detta rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

KT 88 som musikförmedlare och allt annat kring detta rör

Inläggav Kronkan » 2011-09-14 22:54

Till eventuellt nöje och kunskapsutveckling för de som äger en anläggning med KT 88 röret och till varnagel för alla andra så startar jag nu en tråd om effektröret KT 88 inklusive 6550 inklusive alla andra släktingar. Alla aspekter är välkomna. Såväl kuriosa såsom hårda uppgifter. Själv kommer jag trötta auditoret med vanliga AB-lyssningar. Tack vare generös och välvillig sponsring av Lennartj med två uppsättningar av KT-88:or har jag nu fyra olika att prova. Men eftersom de kan kombineras med olika drivrör så har jag 4X3X2 möjligheter att sätta samman anläggningen. Men plockar direkt bort Electro-harmonix 6SN7 som ett rör som inte tillför något extra jämfört med orginalrören från Kina.
Nu är allt subjektivt från min sida men för att skänka åtminstone viss trovärdighet åt tråden så har Lennartj lovat att åtminstone läsa densamma och möjligtvis visa lite bilder och egna erfarenheter. Alla andra välkomna också!

Från Wikepedia
The KT88 fits a standard eight-pin octal socket and has similar pinout and applications as the 6L6 and EL34. Specifically designed for audio amplification, the KT88 has similar ratings to the American 6550 which was designed for use as a servo amplifier. It is one of the largest tubes in its class and can handle significantly higher plate voltages than similar tubes, up to 800 volts. A KT88 push-pull pair in class AB1 fixed bias is capable of 100 watts of output with 2.5% total harmonic distortion or up to about 50W at low distortion in hi-fi applications.
The KT88 was introduced by GEC in 1956 as a larger variant of the KT66. It was manufactured in the U.K. by the MOV (Marconi Osram Valve) subsidiary of G.E.C, also labelled as IEC/Mullard, and, in the U.S., Genelex Gold Lion.

.
Current production of the KT88 is limited to Shuguang (China), JJ Electronic (Slovakia), and theRussian brands manufactured by JSC Svetlana and New Sensor Corporation. NOS examples in good condition are extremely rare and quite expensive..

Från Youtube
Hur rör tillverkades i England på Mullard.
http://www.youtube.com/watch?v=HveUY7eivfI
http://www.youtube.com/watch?v=V4rZLNod ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=PrLSLxb5 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=1qMvhxo6 ... re=related

Äkta stumfilm från 30-talet om rörtillverkning men med pålagd musik
http://www.youtube.com/watch?v=pnCYefwy ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=GbsObrKT ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=VLSZkUp2 ... re=related

Användarvisningsbild
lennartj

Rörglöd

Inläggav lennartj » 2011-09-15 01:13

Det troligen mest spridda slutsteget på svenska marknaden som använder KT88 / 6550 är Dynaco M.III som faktiskt har en egen sida på svenska Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Dynaco_Mark_III.
Jag har en trave sådana, både i nästan originalskick och avsevärt ombyggda.
Mer om dem senare.
I denna sena timma nöjer jag mig med att bjuda på lite rörglöd från Svetlana winged-C KT88
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-15 07:45

Vackert!!!

En annan känd tillverkare som använt KT88 eller släktingen KT 66 är QUAD. Ungefär samtidigt på senare delen av 50-talet som Dynacon kom så släppte QUAD de första elektrostatiska högtalaren. Och denna kom väl att drivas av KT88 och andra rör inom sama familj. Quad har påverkat mig och närde väl någon gång en dröm om en komplett anläggning från detta bolag. Men det blev istället elektrostater från Martin Logan och rörförstärkeri från Kina. Utrymme och budget kom att styra dessa val.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quad_Electroacoustics

http://www.rewindmuseum.com/valveamplifier.htm
Senast redigerad av Kronkan 2011-09-15 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-15 07:58

Glödande aktuell tråd för mig som vill lära mer om rör.
Ska bli kul att följa. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-15 22:17

Hej Sprudel! Trevligt att du följer tråden. Jag är helt säker att du har egna iaktagelser att skriva om. Sådana rykten går på Skanstorget. Men måste nu försöka leverera.

Men först har jag de senaste dagarna prövat fram bästa tänkbara drivrör. Har 5 olika varianter. Det är två varianter som krävs för att driva KT88orna när de är monterade på mina monoblock fråna Audio Space. Först är det de kinesiska orginalrören. Sedan en variant från Electro-harmonix som jag för enkelhelheten inte tillåter att ställa upp i tävlingen. Sedan två äkta NOS-rör. NOS vet nog alla vad det är men till den som inte är van vid begreppet betyder NOS – Old New Stock. Det är alltså rör som inte längre finns i tillverkning längre. Alltså fabriker som lagt ner. Sedan finns det nya rör.
Två Nos-rör provas som drivrör. Det är Tung Sol 6SN7WGT från 1959. Brimar 6SL7GT som på kartongen anger tillverkningsår 1951. Bara denna provning av kinesiska rör kontra Nos-rören är egentligen värt ett eget kapitel. Det är inte så att kineserna förlorar på KO. Inte alls. De kanske spelar lite närmare på vissa klanger såsom höga metalljud. Men Nosrören spelar lite känsligare men ljudbilden halkar enligt min uppfattning något bakåt. Nos-rören ger något bättre svärta. Kvinnliga röster tycker jag blir något mera fokuserade.
På Tube World https://www.tubeworld.com/6sl7.htm skriver man så här:
Tung Sol
(superb sounding, low noise good bass, lively sound - not dull)

Brimar

very focused, clear/open 6SL7GT, wide soundstage, accurate, neutral/not tubey sounding

Det blev till slut Nos-rören som det nu blir plattformen för KT88 –rören. Men visst blir man lite konfunderad över att ha en aktiv komponent i signalkedjan som är från 1951. Till och med äldre än vad jag är. Av egen erfarenhet vet jag att äldre inte alltid är bättre. Sedan kommer Popsnöret in och tittar lite mystiskt på mig eftersom jag har på mig mina vita handskar. Har ju lovat ta hand om Lennartjs grejer. Fattar att hon på sitt jobb kommer att livligt återberätta hur en galen man provar rör.Vet att hon kan få ett stort auditorium skratta åt "seriös" kabelprovning.

Först ut att jämföras är de ryska Winged C - KT88 mot JJ KT88. Det här blev svettigt. Oj oj var det i början. Men sedan kanske höra skillnad. Winged c har nog inte samma tendens att på vissa partier bli lika hårda som JJ. Där skulle det kunna finnas en faktisk fördel. Men det vore bra om det inkom flera lyssningar från andra. Sedan tyckte jag att Winges c bättre kunde definiera vissa småljud. När Liz Wright sjunger A taste of Honey så tycker jag att det är tydligare att hon faktiskt andas lugnt men tungt när hon inte sjunger. I vissa andra kombinationer hör man mera att det är ett ljud men svårare att definiera vad det är. Men annars går det att leva med båda rören. Kanske lite lättare med vingar trots allt.
Lennartj kommer att låna mina JJ och det kommer att bli spännande att få hans åsikter. Men som det ser ut just nu så kommer jag nog att köpa en uppsättning av Winged C. Så ser det ut just nu.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-15 23:13

Kronkan skrev: Sedan kommer Popsnöret in och tittar lite mystiskt på mig eftersom jag har på mig mina vita handskar. Har ju lovat ta hand om Lennartjs grejer. Fattar att hon på sitt jobb kommer att livligt återberätta hur en galen man provar rör.Vet att hon kan få ett stort auditorium skratta åt "seriös" kabelprovning.

Underbart att höra. Gissa om jag fått klä skott när jag för länge sedan tvättade mina flat-line kablar med antista-vätska, och därtill förbjöd hustrun att dammsuga vardagsrummet då hon var hejdlöst brutal med att förstöra mitt tweak med statiskt damm. :)

Verkar som det finns hur många möjligheter som helst att tweka en röranläggning. Finns det inte ett litet stressmoment i alla dessa variabler?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-16 00:19

Anläggningen kan visst stressa mig. Något krånglar och det är brötigt och tidskrävande att borra i problemet och rätta till det. Ibland blir det inte heller gjort utan det blir så att säga liggandes. Men prova några rör stressar mig inte speciellt. Man får bli bra på att skjuta upp saker till morgondagen ibland. Men visst kan hobby och andra roliga projekt bli ett hinder för andra saker som exempelvis montera in en diskmaskin eller något annat nyttigt. Eller köra till tippen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-16 09:17

Kronkan skrev:Anläggningen kan visst stressa mig. Något krånglar och det är brötigt och tidskrävande att borra i problemet och rätta till det. Ibland blir det inte heller gjort utan det blir så att säga liggandes. Men prova några rör stressar mig inte speciellt. Man får bli bra på att skjuta upp saker till morgondagen ibland. Men visst kan hobby och andra roliga projekt bli ett hinder för andra saker som exempelvis montera in en diskmaskin eller något annat nyttigt. Eller köra till tippen.

Det är ju en sak, men om det blir stressande när man ska använda den till det som den är avsedd för, att lyssna på musik?
Typ; skulle man inte ta och prova ett annat rör nu, osv?

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-09-16 09:42

Intressant, men varför dissar du Electro-harmonix påförhand?
Salve

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-16 13:41

paa skrev:
Kronkan skrev:Anläggningen kan visst stressa mig. Något krånglar och det är brötigt och tidskrävande att borra i problemet och rätta till det. Ibland blir det inte heller gjort utan det blir så att säga liggandes. Men prova några rör stressar mig inte speciellt. Man får bli bra på att skjuta upp saker till morgondagen ibland. Men visst kan hobby och andra roliga projekt bli ett hinder för andra saker som exempelvis montera in en diskmaskin eller något annat nyttigt. Eller köra till tippen.

Det är ju en sak, men om det blir stressande när man ska använda den till det som den är avsedd för, att lyssna på musik?
Typ; skulle man inte ta och prova ett annat rör nu, osv?

Så känner jag det inte. Men klart att man kan bli nyfiken när man får chansen att låna lite omtalade rör. Oftast kan man ju vara hyggligt nöjt med att inte veta. Alltså att inte ha ett alternativ. Problemet är ju när man kan detektera något som kan irritera en. Så jag brukar inte vara en felletare och exempelvis mäta rummet i tid och otid. För risken är ju att man helt plötsligt hör felen tydligare.

Helt klart att om jag nu fåt uppfattningen att Winged C inte låter lika hårt i vissa lägen så då kan jag ju nu identifera ett problem som jag kan göra något åt. Detta kan ju bli ett problem/önskemål och en stress.

Innan var jag också nöjd med även de kinesiska drivrören. Absolut. Frågan är ju ibland att det låter lite olika vd är det som är bäst? Inte så lätt att avgöra.

Ett utvecklingsarbete kan ju starta i att någon säger något. Exempelvis om akustik eller om rör. Då kanske man börjar prova för att man vet inte. Och mitt sätt är ju att prova subjektivt. En del av profilen så att säga. Detta innebär ju inte att jag inte kan se fördelar exempelvis med FE-lyssning.

Jag visste att exempelvis Lennartj skulle lägga ut en bild på sin egen anläggning i granntråden. Detta eftersom jag vet på ett intre plan att Lennartj har sitt koncept och jag har mitt. Då sysslar man med utveckling inom det konceptet. Samtidgt inkommer det mängder med impulser. Åsså prövar jag att få slut på det. Denna gång var det faktiskt Lennartj som fick igång mig igen. Bara trevligt.

Men även Sprudels tråd fick ingång lite aktivt hifi-lyssnande också. så detta får vi ju inte glömma.
Senast redigerad av Kronkan 2011-09-16 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-16 13:50

faema skrev:Intressant, men varför dissar du Electro-harmonix påförhand?
Salve

Har nog använt provat dem i 4-5 månader. Hemkst osäker om de tillför något jämfört med de kinesiska rören. Når inte det jag vill med dem. Så de är inte oprövade. försökt lyssna efter fördelar men har så att säga misslyckats. Detta innebär inte att de faktiskt är "bättre" rör. Men jag kan inte inför mig själv visa att de är bätre än kinarören. Jag gillar de kinesiska drivrören. Inte så finliriga som mina NOS-rör men de spelar nära vilket jag ju uppskattar.

Att inte ta med dem innebär också en betydligt enklare process i mitt prövande.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-09-16 21:53

Det här ska bli jättekul att följa! Extra kul att du även har med kt88:or från Audio Space (vilket väl är omdöpta Shuguang-rör, som jag fick det beskrivet) i utprovandet. Av en händelse (verkligen en slump) har jag själv Audio Space KT88:or i mitt Copland-slutsteg, just nu, men jag har sneglat åt winged C flera gånger...

Följer fortsättningen med spänning :)

/Gunnar

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-16 22:04

Nu ryska varianten av Gold Lion KT88 versus JJ KT88. Detta var svårt. Svårt att hitta en stabilitet i upplevelsen. Vad är det för skillnad och hur kan man peka på den. Först bara förvirrad men tycker också att Gold Lion låter bättre. Men på vilket sätt. Är upplevelsen stabil. Ett mjukare ljud mot JJ s mera brötiga attityd. Gold Lion möjligtvis lite mera fast i basen.

Men Popsnöret går förbi och kommentarar att det låter bra. Hon har ingen susning om vilket rör som spelades men det var den ryska moderna varianten kallad Gold Lion som drev elektrostaterna.
Nu skall den eventuella läsaren ta en sådan här lyssning med ro men självfallet nyfiken på vad Lennartj kommer fram till när och om hanlånar mina rör. Gediget svårt det här när man är ensam förutom Popsnöret som tittar in i lyssningen helt slumpmässigt.

Andra erfarenheter är mer välkommna och även annat om KT88 och allt omkring en sådan klassiker.

Vi får hoppas på att Lennartj och andra är välkomna. Så att en bild från många kan göras. Den kanske är motsägelseful.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-17 08:19

kasper skrev:Det här ska bli jättekul att följa! Extra kul att du även har med kt88:or från Audio Space (vilket väl är omdöpta Shuguang-rör, som jag fick det beskrivet) i utprovandet. Av en händelse (verkligen en slump) har jag själv Audio Space KT88:or i mitt Copland-slutsteg, just nu, men jag har sneglat åt winged C flera gånger...

Följer fortsättningen med spänning :)

/Gunnar

Hej Gunnar! Roligt att du finner lite nöje med denna tråd. Om den är nyttig vete katten. Det är faktiskt svårt att lyssna efter skillnader. Så du och andra får ta det för vad det är.

Denna lilla lyssning gjordes med de kinesiska drivrörren. Det är små skillnader tycker jag om det överhuvudtaget går att höra dessa. Och när man försöker sätta ord på dessa små skillnader som man tror att man hör blir det ju som om det är jätteskillnad.

Inför provningen av olika KT 88:or så lyssnade jag på mina kinesiska orginalrör märkta Audio Space samt JJ KT 88:or. De första lyssningarna säger att det finns trots allt finns stor likhet. Så någon enkel match att försöka detektera skillnader var det inte. Spelade cd genomgående. Började med Jazz at the Pawnshop volym 1 spår 1 –Limehouse blues och spår 3 High Life. Sakta växte det fram en bild av orginalrören var en aningen hårdare i tonen. Båda rören hade kraft i vid tillslag av trummor och vibrafonen. Men orginalrören kunde nästan uppfattas som något mera överdrivna. Tillslaget tog nästa över. Medans JJ –rören visst hade tillslag med kraft men som inte var lika dominerande.
Men vette katten om jag skulle stabilt klara dessa skillnader blint.

Sedan två andra spår med röster. Cassandra Wilson ”Time after Time” och Liz Wright ”A taste of Honey” Först lite trevande i vad var skillnaden men sedan växer det fram att Liz Wright låter något fylligare med hjälp av JJ. Det finns en subtil fördel för JJ:s rör jag upplever de något mera nyanserade och fylligare och något mindre påträngande än orginalrören är.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-17 10:21

Vete kattennom jag drabbats av placebo men börjar tycka om de ryska Gold Lion KT88. Här en till som verkar tycka om dem men som anser sig ha hittat den slutgiltiga lösningen. Ett antal kinesiska värstingrör som jag tror också kostar därefter. Verkar svåra att få tag på. Dum hobby man har.

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=77818.0

Annan recension av kinesrör. Attan var låna sådant?
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... 7_kt88.htm

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-17 21:59

Hej Kronkan,

Vilken "bias"/tomgångsström kör du med o vid
vilken anodspänning ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-17 23:37

Laila skrev:Hej Kronkan,

vilken anodspänning ?

Vill du läsa manualen så finns den även på nätet
http://www.audiospace.com.hk/news.asp?S ... enuid=1056

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-17 23:48

Jorå, har(tidigare) läst, men den gav inte svar på mina frågor. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-18 10:01

Dags att knyta ihop säcken. För att vara extra tydilg en gång till så anser jag en sådan metod som jag använt som mycket tveksam. Risken för felaktiga slutsatser finns påtagligt. Man tror att man hör något. Men det är ju så här i praktiken jag/vi prövar oss fram. Nu fått möjlighet att prova lite olika KT-88:or. Vad som är viktigt är ju också det mera långsiktiga problemet. Vad för ljud kommer du att trivas med om en månad?

Igår kväll så hade jag hemma den bästa lyssnaren som jag känner. En mycket ung förtjusande kvinna som är ihop med sonen. Sent på kvällen på med cd:n och lyssna. När en annan behöver lång tid med förrvirring för att överhuvudtaget höra någon skillnad. Hon säger direkt att Winged C är skarpare i ljudbilden och att Gold Lion är rundare. Men hon tyckte att Gold Lion gav ett bra ljud ifrån sig. Men att tydligt separera ut Gold Wing med JJ lyckades hon inte med. Nu var det en snabb lyssning med en enda låt och bara några prov.
Allt stämmer med hur jag upplevt prövoveckan. Skillnaden mellan JJ, orginalrör och Golf Lion ät mindre. Men måste lämna frågan öppen. Det är ju inte heller gigantiska skillnader mellan exempelvis Gold Lion och Winged C men de är mera påtagliga anser jag. Exempelvis så tar rösten något större plats när den spelas över Gold Lion. Med hjälp av Winged C så blir det lite skarpare.
Men skulle jag köpt något rör idag så skulle det nog bli Gold Line utan att kunna riktigt förklara vad som är detta rör fördel framför alla andra. Faller nog för det runda ljudet.

Ta nu allt detta för vad det är. Finns det andra intryck så är jag hemskt nyfiken. Tack för lånet Lennartj.

Har kommit till slutsatsen att jag tillsvidare kör på med mina JJ rör. Kommer att syssla med lite andra förändringsförsök. Kommer att prova ett par andra begagnade Martin Logan och kommer nog också prova lite NOS-rör i försteget. Leverantören blir i så fall:

http://www.tangotubes.com/

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-19 07:40

Laila skrev:Jorå, har(tidigare) läst, men den gav inte svar på mina frågor. :)

Ok, jag gör som i manualen och det finns ju uppenbart olika konstruktioner där man gör på olika sätt. Så det bästa är nog att vara mera specifik vad det gäller för apparat och se om det finns någon som kan svara.
Audio Space har i chassit mätpunkter och nedsänkta pottar att vrida på. Men vad du tekniskt sätt gör med röret framgår ju inte av manualen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-19 20:21

[guote="Kronkan"]
Laila skrev:Jorå, har(tidigare) läst, men den gav inte svar på mina frågor. Smile

Ok, jag gör som i manualen och det finns ju uppenbart olika konstruktioner där man gör på olika sätt.Så det bästa är nog att vara mera specifik vad det gäller för apparat och se om det finns någon som kan svara. Audio Space har i chassit mätpunkter och nedsänkta pottar att vrida på. Men vad du tekniskt sätt gör med röret framgår ju inte av manualen.[/quote]

vilken anodspänning ?

Jo det var ju just din apparat som jag var nyfiken på . . . . .
om tex. anodspänningen ligger någonstans mellan 450-500V
så verkar 0.3V=30mA i tomgångsström/slutrör(i ditt fall) vara
något "snålt ställd". Jag "vet" att just dina kinesiska KT-88:or
har beskyllts för att inte alltid tåla mer tomgångsström vid
"Push-Pull"-koppling med ovan angiven anodspänning.
Någonstans mellan 40-70mA verkar mer rimligt för "normala"
KT-88:or som tex. "Svetlana Vinged C". Att då jämföra olika
slutrör utan att ta hänsyn till vilken anodförlust som är lämplig
för respektive rör är inte alltid helt rättvisande . . .

Något "röriga" funderingar från lilla mig . . . . . :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-19 22:29

Laila skrev:[guote="Kronkan"]
Laila skrev:Jorå, har(tidigare) läst, men den gav inte svar på mina frågor. Smile

Ok, jag gör som i manualen och det finns ju uppenbart olika konstruktioner där man gör på olika sätt.Så det bästa är nog att vara mera specifik vad det gäller för apparat och se om det finns någon som kan svara. Audio Space har i chassit mätpunkter och nedsänkta pottar att vrida på. Men vad du tekniskt sätt gör med röret framgår ju inte av manualen.

vilken anodspänning ?

Jo det var ju just din apparat som jag var nyfiken på . . . . .
om tex. anodspänningen ligger någonstans mellan 450-500V
så verkar 0.3V=30mA i tomgångsström/slutrör(i ditt fall) vara
något "snålt ställd". Jag "vet" att just dina kinesiska KT-88:or
har beskyllts för att inte alltid tåla mer tomgångsström vid
"Push-Pull"-koppling med ovan angiven anodspänning.
Någonstans mellan 40-60mA verkar mer rimligt för "normala"
KT-88:or som tex. "Svetlana Vinged C". Att då jämföra olika
slutrör utan att ta hänsyn till vilken anodförlust som är lämplig
för respektive rör är inte alltid helt rättvisande . . .

Något "röriga" funderingar från lilla mig . . . . . :)[/quote]

Inte alls rörigt utan kanske en del av den kunskapsutveckling och samtal kring rör som jag vill få igång.

Men jag vill vara tydlig med att mina ringa försök innebär att vi inte kommit speciellt långt. Det som jag skriver gäller mina öron, min smak, min kompetens och min anläggning med min akustik. Så det är enbart en subjektiv betraktelse.

Men jag måste ju följa manualen, speciellt om rören inte är mina, och skulle bli mycket förvånad om manualen enbart gällde kinesiska KT 88.

Men åter igen MEN skulle du kunna visa att kinesiska rör på ett avgörande sätt skiljer sig från andra KT88:or så är det ju mycket intressant.

Men för att pröva frågan så slog jag in nedanstående på Google:
audio space AS-6m KT88 tube rolling

Det enda som jag fann var nedanstående från en artikel;
"The 6Ms are designed to emphasize the sonic characteristics of tubes. Audio Space encourages tube rolling, allowing users the flexibility of experimenting with tubes of different makes. The manufacturer claims that the sonic differences will be pronounced and immediate".
http://www.positive-feedback.com/Issue24/audiospace.htm

Du missförstår mig om att jag skulle utse en vinnare. Winged C kom vi fram till var den med klarast ljud. Men kanske själv föredrar ett något varmare - rundare ljud. Det får ju vara den resandes ensak vad man föredrar.

Men hoppas självklart på att andra som du gör nu skriver om intryck av rör och/eller andra uppgifter som kan vara intressanta att läsa.

Någon sanning från mig för du nog inte i denna fråga heller. Sättet att "testa" är ju inte invändningsfritt ut någon aspekt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-21 18:50

En tråd som borde kopplas till denna finns på ett annat forum
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84973
man behöver ju inte vara reggad för att läsa, så jag rekommenderar att ta en titt åtminstone.
Nu har Kronkan lånat mig sina JJ KT88 och lämnat tillbaka mina.
På lördag hoppas jag hinna lyssna och kommentera lite.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-23 19:31

lennartj skrev:En tråd som borde kopplas till denna finns på ett annat forum
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84973
man behöver ju inte vara reggad för att läsa, så jag rekommenderar att ta en titt åtminstone.
Nu har Kronkan lånat mig sina JJ KT88 och lämnat tillbaka mina.
På lördag hoppas jag hinna lyssna och kommentera lite.

Nu har mina JJ fått ett respekterat fosterhem. Så kommer att bli kul att höra hur vad du nu säger om de olika rören.

Tycker att mina nyligen installerade drivrören NOS gör att anläggningen mera kommer till sin rätt. Något subjektivt mera upplevelse av djup tycker jag.

MEn en fråga som nästan blir lite OT men ställer den ändå. I en recension av min förstärkares systerförstärkare så provas det lite olika rör. Detta har ingen bäring på denna tråd eftersom det gäller triodröret 300B. Men de skriver också:

“The reason I bring this up is because I believe it applies to this review. The Audio Space AS-6M (300B) PP monoblocks are not laid-back sounding amps. My inclination based on the positive sonic effects I've heard from installing oil caps and carbon-oxide resistors is that prospective buyers should investigate these options.”

http://6moons.com/audioreviews/audiospace/monos.html

Vet att du har bytt lite komponenter i dina monoblock. Blir det någon skillnad och hur kan den beskrivas?

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-09-23 20:29

Hej
Att lennartJ alltid rekar SRRP och KT88 är väl inget nytt :P Även om modisen gjorts av gurun själv under tvång. :wink:
:P

Trioder kan ju låta annorlunda :P
//
lech

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-23 22:40

lech skrev:Hej
Att lennartJ alltid rekar SRRP och KT88 är väl inget nytt :P Även om modisen gjorts av gurun själv under tvång. :wink:
:P

Trioder kan ju låta annorlunda :P
//
lech

Hej Lech!

Attan så lätt att bli missförstådd. Jag frågar inte efter själva ombyggnaden av ett par rörmonoblock till klass A utan lite enklare grejer såsom att byta kondensatorer och motstånd. Sådant som jag inte kan alls och som jag inte heller gjort. Men som är inom möjligheten för en enkel kille som mig. Men som jag tror att Lennart gjort. Så jag vill ha hans och andras åsikter och tankar om sådana tweeks.

Det är ju så att trioder också låter annorlunda. I signalvägarna har jag tio (10) trioder. Så detta provar jag också. Bland annat som drivrör till mina egna KT88:or. Såsom en del av drivningen av effektrören så omfattas denna tråd även av trioder.

Ett rör i ett system är ju så mycket. Klangligt kanske inte det finns en entydig gräns mellan triod och i detta fall tetrod. Men ändå vill jag ändå prata om tendenser och förenklingar. Trioden är mera av jämna distformer och tetroden mera av ojämna. Men det är självklart en förenkling. Om vi tar de Gold Lion som jag lånat och lyssnat på skulle jag själv karaktärisera ljudet som mera nära triodljudet än det ljud som klangligt representeras av Winged C.

Men detta är en aspekt av skillnaden mellan olika typer av rör. Men KT88 står för mig med mera kraft vilket gör det mera rockigare som effektrör.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-23 23:10

Ta mä fan Kronkan reeeespect, jag trodde att det var jag
som hade copyright på att tala i "Nattmössan" . . . ? :wink: 8) :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-24 00:07

Laila skrev:Ta mä fan Kronkan reeeespect, jag trodde att det var jag
som hade copyright på att tala i "Nattmössan" . . . ? :wink: 8) :D

Kära Laila!

Utanför min bedömningsförmåga att förstå om du talar i nattmössan. Då måste du vara mera konkret och beskrivande. Är man i den i den värderande nivån som du är just nu kan allt var rätt eller fel. Speciellt om det handlar om personliga egenskaper så vet jag inte om det tillhör trådens ämne.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-24 00:20

Ta re inte så attans hårt Kronkan, jag lägger mig platt, rullar
mig i tjära,(utan fjädrar då jag är så jäla allergisk) å ångrar
att jag nånsin skrev ovan inlägg . . . :oops:
(men ändå . . . :twisted: 8) :D ). . . . Stor kram . . . :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-24 00:32

Laila skrev:Ta re inte så attans hårt Kronkan, jag lägger mig platt, rullar
mig i tjära,(utan fjädrar då jag är så jäla allergisk) å ångrar
att jag nånsin skrev ovan inlägg . . . :oops:
(men ändå . . . :twisted: 8) :D ). . . . Stor kram . . . :)

Kram Laila!!! Kväll nu.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi