OA-12 hålls ju av många som den bästa 70-talaren. Den är liten, förhållandevis billig och låter bra. Däremot är den väldigt dyr att uppgradera, när dessutom uppgraderingen siktar på att få den att låta som den gjorde från början. Även om elementen distar mindre och har en del andra fördelar, är baselementet i princip en kopia på ett 40 år gammalt element. Moderna element har helt andra prestanda, åtminstone basmässigt. Jag tycker bara att det är halvkul att slänga upp 2900:- + filterdelar för att "återställa" en 40 år gammal högtalare vars konstruktionsideer Stig övergav för 35(?) år sedan. Men lådan är ball och att skicka i diskant i suspekta riktningar är inne igen (äggen)
Så låt oss göra nåt roligare av OA-12. Baselement som kan spela bas och diskanter man kan rikta lite som man vill. Gärna fler än två per högtalare!
phon har byggt sig ett par OA-13, som jag hoppas han vill visa upp i den här tråden, och jag jobbar på en annan variant som jag oxå kallar OA-13, än så länge

För att följa den inofficiella namngivningskodexen kan man döpa dom till OA-13.PE och OA-13.DE (phon edition, Dan edition. jmfr. Larsen edition).
Det börjar med ett par såna här..

Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.