Erfarenheter av stegs djupperspektiv- lista dem nu!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 16:41

lech skrev:Som jag skrev: Sprudel är en klok man!!''
Att härförledas till den stora " massan" och inte ta ställning själv lutar åt masspsykos.

Att inte ta ställning själv är beklämmande och politiskt att falla i fällan.
Det gör man när man ingenting vill själv och bara tramsar med ..............

//lech

Slutsatsen, att en förstärkare, som enligt utsago ska vara väldigt lik en annan med en viss ljudkaraktär, därmed och på grund av detta kan avfärdas, trots att den förra f/e lyssnats enligt konstens alla regler och funnits svår att detektera, är inte klok. Den är befängd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-26 16:51

Inte alls - vad säger att man vill ha en sådan förstärkare?

Egentligen inget, det kan tom vara så att man föredrar en förstärkare som låter fundamentalt annorlunda, te x en rörförstärkare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-26 17:07

Jag tycker att det är befängt att inte lyssna själv då det är man själv som betalar. Något annat finns inte på kartan för mig.
Och ja, i F/E testen driver förstärkaren under test en konstlast och apparaten som sitter i systemet vad det nu må vara driver högtalarna.
Sprudel kommer inte använda konstlast hemma utan vill lyssna på hur det låter hemma själv och avgöra vad han gillar efter det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 17:11

MagnusÖstberg skrev:Inte alls - vad säger att man vill ha en sådan förstärkare?

Egentligen inget, det kan tom vara så att man föredrar en förstärkare som låter fundamentalt annorlunda, te x en rörförstärkare.

Det är oklokt eftersom man då baserar avfärdandet av en förstärkare på hur en helt annan förstärkare presterar. Vilken typ av färgning man föredrar, hörbar eller ohörbar, kan man knappast veta förrän man provlyssnat. Allra oklokast måste väl vara att lyssna ogillandes på en förstärkare som man upplever som hörbart färgande och sedan dra slutsatsen att man inte gillar ohörbart färgande diton.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 17:14

Harryup skrev:Jag tycker att det är befängt att inte lyssna själv då det är man själv som betalar. Något annat finns inte på kartan för mig.
Och ja, i F/E testen driver förstärkaren under test en konstlast och apparaten som sitter i systemet vad det nu må vara driver högtalarna.
Sprudel kommer inte använda konstlast hemma utan vill lyssna på hur det låter hemma själv och avgöra vad han gillar efter det.

mvh/Harryup

Du kan inte ha ägnat ens tre sekunder åt att läsa vad jag skrivit.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-26 17:21

metheny skrev:

Det är oklokt eftersom man då baserar avfärdandet av en förstärkare på hur en helt annan förstärkare presterar. Vilken typ av färgning man föredrar, hörbar eller ohörbar, kan man knappast veta förrän man provlyssnat. Allra oklokast måste väl vara att lyssna ogillandes på en förstärkare som man upplever som hörbart färgande och sedan dra slutsatsen att man inte gillar ohörbart färgande diton.

Nu vet jag absolut inte vad du läser in i det jag skriver, men du verkar utgår från att man inte vet vad man föredrar, medans jag utgår från att man vet det.

För någon som inte vet något alls säger en F/E-test inte ett jota, mer än hur en förstärkare eventuellt påverkar signalen. Den informationen har man ju mest nytta av om man redan har ett hum om vad man är ute efter.
Jag saknar dig.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-09-26 17:26

Träbockar är och förblir träbockar.

Att inte ha självinsikt försvårar situationen ännu mer..

//Lech

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 18:01

MagnusÖstberg skrev:
metheny skrev:

Nu vet jag absolut inte vad du läser in i det jag skriver, men du verkar utgår från att man inte vet vad man föredrar, medans jag utgår från att man vet det.

För någon som inte vet något alls säger en F/E-test inte ett jota, mer än hur en förstärkare eventuellt påverkar signalen. Den informationen har man ju mest nytta av om man redan har ett hum om vad man är ute efter.

Gillar man bryston 14b så är det väl inte alltför långsökt att tro att man gillar minimalt färgande steg. Då verkar det ju jättelogiskt att avfärda ett annat minimalt färgande steg baserat på att ett tredje man hört var grynigt. Men kanske måste vara träbock för att förstå den logiken.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-26 18:22

Man behöver inte vara träbock för att avfärda NAD208:an iallafall, men det beror ju på vilka krav man har på sin utrustning.

Idag skulle jag inte välja den alls. För 20 år sedan - troligen absolut. Eller om jag visste det man vet idag, så hade jag nog trots allt valt ett annat steg, och jag prioriterar ett slutsteg med minimal dist och full bandbredd.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-26 18:35

metheny skrev:
Harryup skrev:Jag tycker att det är befängt att inte lyssna själv då det är man själv som betalar. Något annat finns inte på kartan för mig.

mvh/Harryup

Du kan inte ha ägnat ens tre sekunder åt att läsa vad jag skrivit.

Klart jag har läst vad du har skrivit. Vad är problemet?
Man kan inte bara tro att det som gäller i en uppställning gäller för alla andra uppsättningar. Jag har ett par 208:or hemma som låter som vattenfall på mina frontar då dom är för lättdrivna för en normalt brusande 208. Det är t.ex. en information som du inte får ur en F/E-test. Så om du frågar mig så vet jag inte om en Bryston skulle brusa för mycket hemma hos, kanske den med. Har testat en tysk AMP som var absolut knäpptyst och lät extremt kliniskt och urtråkigt. Så man får kanske kompromissa och välja något som passar en av ibland lite olika orsaker.
Att köpa grejor för väldigt många tusenlappar för att andra inte kunnat höra fel på den känns som helt åt helsicke för min del. Har man ingen egen smak, tyckande, ansvar och erfarenhet så kan det ju kännas tryckt att låta andra avgöra vad man skall tycka.
Jag tycker Sprudel gör helt rätt och dessutom så har han ju testat Bryston och vill ha något annat.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Försteg = C, Slutsteg = MC

Inläggav Panelguy » 2011-09-26 18:44

sprudel skrev:
lennartj skrev:Messerschmitt påpekar i all vänlighet att du inte lånat ett MC2300.

Nåja! Några Mmmmmmm.. före namnet är nästan på sin plats. :)

Djupperspektivet då, enligt min skala:

I klass med Bryston och ASR, nästan! Inte riktigt lika illusoriskt som de båda men med en finess som jag inte tidigare hört hemma.
Rent delikat. Mmmm!

Hur skulle du närmare beskriva "finessen"? Ibland beskrivs 402 som aningen avrullat och "snällt" i klangen. Tycker du att det skiljer sig mot exempelvis 14B SST?

Harryup skrev:Att köpa grejor för väldigt många tusenlappar för att andra inte kunnat höra fel på den känns som helt åt helsicke för min del. Har man ingen egen smak, tyckande, ansvar och erfarenhet så kan det ju kännas tryckt att låta andra avgöra vad man skall tycka.

Så sant som det var sagt
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
lennartj

Sant, javisst!

Inläggav lennartj » 2011-09-26 19:10

metheny skrev:
lech skrev:
Harryup skrev:
metheny skrev:
sprudel skrev:14B-SST2 är snäppet bättre än 4B-ST, enligt mina erfarenheter. Det kan vara så att 28B är ännu finare.
Jag har haft ett Rotel RB 991, som ska vara samma som 1080, och också vara väldigt likt 1090.
RB 991 föll mig inte i smaken, grovt i karaktären, och inte den precisionen i djupled alls som Bryston och ASR presenterar. Man kan ana djupet hos Rotel men hos de andra är det helt självklart, du behöver inte fundera på det, eller lyssna efter det, holografin finns där.
NAD 208 har Rydberg dissat till förmån för Bryston och han verkar höra samma saker som jag, då väljer jag först andra steg att prova.

[...] Vi gör nya erfarenheter hela tiden, och äter lite gott ibland. :)

Jag måste ställa mig frågande till de slutsatser du drar ur dina erfarenheter. Såvitt jag vet har såväl 1090 som 208 f/e lyssnats blint av en lyssnarpanel med det statistiskt signifikanta resultatet att det var extremt svårt att höra någon påverkan på signalen från något av dessa steg. Tycker du i ljuset av det att det du säger ovan är vederhäftigt?

Det tycker jag absolut. Hur man upplever kombinationer av apparater kan inte ersättas av hur en apparat i en viss test driver en konstlast. Kanske t.o.m Sprudel har mer realistiskt djup i sin anläggning hemma på inspelad musik? Dessutom vet man ju kanske inte riktigt vilket djup en chirp, tjorp, svirp skall ha när man kan tvingas spela sådant för att höra skillnader.
Och dessutom skall Sprudel ha apparaten själv och den skall inte utväljas till föreningsreferens. Dessutom har jag träffat Sprudel och han var både trevlig och balanserad så han gör säkert kloka val åt sig själv.

Mvh / Harryup

Sprudel är en klok man som lyssnar på sina egna öron. Så där blir det Tji... med kollektiva lyssningar och mätningar.

Hans och ifs hustruns rum spelar också in, inte direkt ett studentrum precis. :wink

//
Lech

Okej, tack för detta förtydligande. Då måste ju allt han skriver vara sant.
Allt går jag inte i god för, men jag har varit med under åtskilliga av de refererade provlyssningarna. Vi sitter verkligen inte och fabulerar ihop lyssningsintryck för att driva med er, kära trådläsare. :oops:

Vi är vana musiklyssnare och bedömer förstärkarnas påverkan av musikåtergivningen i sprudels anläggning.
F/E-lyssning kan i teorin också användas så, men de F/E-lyssningsresultat jag läst har mest varit fokuserade på om det går att detektera påverkan av ljudåtergivningen, och som bekant lyckas LTS panel med det för det mesta. Problemet är att de i redovisningen oftast bara i mycket korta ordalag nämner vilken ljudmässig avvikelse som detekterades. :cry:

Jag medger att jag är lite lat :oops: och har inte lusläst varenda MoLT och övriga publikationer som LTS redovisat sina tester i under mina drygt 40 år som medlem. Min uppfattning är att man oftast begränsar sig till tester och bedömningar i ljudteknisk mening. Tidskriften heter ju Musik och LjudTeknik, tyvärr utan bindestreck efter Musik, så musiken avhandlas vanligen för sig i skivrecensioner och resten ägnas åt ljudteknik.
Bristen, som jag ser det är att (åtminstone de redovisade) F/E-lyssningarna, som sagt, stannar vid detektering ljudmässig avvikelse.
Vad som intresserar mig (och de flesta i vårt lyssnargäng) är i de här sammanhangen hur olika välkonstruerade förstärkare påverkar musikåtergivningen i förhållande till våra inre referenser. Det innefattar mycket komplexare aspekter i vårt hörande än att lyssna efter om ett ljud påverkats i F/E.
Jag är alltför intresserad av att njuta av god musikåtergivning (snarare än att analysera) för att utföra tester som går ut på att finna 30 förstärkare som är bättre musikåtergivare än de 3 (?) som inte detekterats i LTS F/E-lyssningar.
Det kommer inte att vara en enkel uppgift fast jag tror att det är möjligt, men kräver att klotet i princip dammsugs efter de bästa förstärkare som existerar, att hitta 10 som är bättre är nog en mer mänsklig uppgift.
I sällskap med de framletade bättre musikåtergivarna tror jag att Bryston 14B-SST2 kommer att framstå som ganska billigt. 8O
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 19:39

Harryup skrev:Klart jag har läst vad du har skrivit. Vad är problemet?

Problemet är att inget av det du har skrivit som svar till mig tyder på att du läst vad jag skrivit. För isåfall hade du sett att jag inte vänder mig mot någons preferenser inom förstärkeri, eller har någon åsikt om vad ska köpas eller provlyssnas. Jag ifrågasätter enbart ett helt ologiskt resonemang som lades fram för några sidor sedan, vilket jag tycker mig ha förtydligat ett antal gånger nu. Men det verkar inte som att det går fram, och det finns fler som inte verkar läsa speciellt noggrant vad det är de egentligen svarar på, utan bara hakar på och gör missförståndet ännu större. Arrogant och självupptaget.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-26 19:44

Det är ju du som blandar in F/E utan att ens veta hur det går till.
DU må tycka at jag är arrogant. Jag har bara försökt förklara att i verkligheten har inte F/E så stor betydelse, i synnerhet inte då Sprudel söker ett steg som han skall gilla fför en lång tid. Bryston har han ju redan testat och det föll honom inte i smaken.
Jag ser fram emot att du dämpar dig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 19:57

Harryup skrev:Det är ju du som blandar in F/E utan att ens veta hur det går till.
DU må tycka at jag är arrogant. Jag har bara försökt förklara att i verkligheten har inte F/E så stor betydelse, i synnerhet inte då Sprudel söker ett steg som han skall gilla fför en lång tid. Bryston har han ju redan testat och det föll honom inte i smaken.

mvh/Harryup

Har jag någonstans påstått att någon ska använda f/e för att hitta ett steg som han ska trivas med? Har jag ö h t påstått någonting om hur man ska bära sig åt för att hitta ett steg man gillar. Inte? Varför påstår du det då om och om igen? Jag ser fram emot att du läser vad jag skriver och svarar på det istället för att påstå att jag skrivit något eller ens antytt något som jag inte har. Ok?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-26 20:06

Schh, har jag påstått att du skrivit något? Det enda jag påstår är att det var du som drog upp F/E utan att veta hur det går till och sen har jag kommenterat hur jag ser på att använda det som en metod för att hitta ett steg man gillar. Jag har som du skriver inte skrivit något om Sprudels slutledningar när det gäller Rotel, måste jag det?
Jag trodde jag fick skriva om vad jag vill här. Som t.ex. kommentera andra bitar av vad du skriver. Varför så arg?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-26 20:06

Harryup skrev:Det är ju du som blandar in F/E utan att ens veta hur det går till.

mvh/Harryup

:?: :?: :?: På sida 3 ger ju Sprudel ett Brystonsteg
en 9:a av 10 möjliga . . .(men dä ä ju klart att ä man som
du "petisch" så duger välan bara en 10:a . . . ) :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-26 20:09

Men Laila, det gjorde ju inte det. Han tyckte det var bra men inte tillräckligt bra annars så skulle han väl inte leta efter något bättre?
Vad jag tycker om Bryston vet jag inte, det kanske är jättebra hos mig eller också är det lika bra som 208.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 20:24

Harryup skrev:Schh, har jag påstått att du skrivit något? Det enda jag påstår är att det var du som drog upp F/E utan att veta hur det går till och sen har jag kommenterat hur jag ser på att använda det som en metod för att hitta ett steg man gillar. Jag har som du skriver inte skrivit något om Sprudels slutledningar när det gäller Rotel, måste jag det?
Jag trodde jag fick skriva om vad jag vill här. Som t.ex. kommentera andra bitar av vad du skriver. Varför så arg?

mvh/Harryup

Jag vet hur f/e går till, konstlasten är inte det viktiga i sammanhanget. Man kan f/e lyssna även utan konstlast. Varför hakar du upp dig på detta?

Visst får du skriva precis vad du vill, men varför måste du då välja att skriva och argumentera med just mig som om jag tycker på ett visst sätt som jag inte gör? Du får det ju att låta som att jag hävdar motsatsen till vad du tycker när du förklarar din åsikt. F/E biten i mitt skrivande är inte någon annan bit än att jag diskuterar just 1090 steget. Ändå plockar du ut just det och börjar resonera kring hur man ska provlyssna steg i allmänhet. Som om jag ens hade uttryckt någon åsikt om det :?:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-26 20:29

metheny,
bara för att försöka förstå vad du hetsar upp dig över, kan du bekräfta om det gäller ditt inlägg

Skrivet: mån sep 26, 2011 2:09 pm
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1220548#1220548
Jag måste ställa mig frågande till de slutsatser du drar ur dina erfarenheter. Såvitt jag vet har såväl 1090 som 208 f/e lyssnats blint av en lyssnarpanel med det statistiskt signifikanta resultatet att det var extremt svårt att höra någon påverkan på signalen från något av dessa steg. Tycker du i ljuset av det att det du säger ovan är vederhäftigt?

Om du inte visste det, så har sprudel och jag deltagit i samma F/E-lyssning av Bryston 14B-SST2 med IngOehman som testledare, viserligen i ett helt annat lyssningssystem än i Studio Blue, där de flesta stockholmska F/E-lyssningarna ägt rum. Vi är väl insatta F/E-lyssningens förutsättningar och begränsningar.

Är du bara störd över att du inte får medhåll?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 20:37

lennartj skrev:metheny,
bara för att försöka förstå vad du hetsar upp dig över, kan du bekräfta om det gäller ditt inlägg

Skrivet: mån sep 26, 2011 2:09 pm
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1220548#1220548

Om du inte visste det, så har sprudel och jag deltagit i samma F/E-lyssning av Bryston 14B-SST2 med IngOehman som testledare, viserligen i ett helt annat lyssningssystem än i Studio Blue, där de flesta stockholmska F/E-lyssningarna ägt rum. Vi är väl insatta F/E-lyssningens förutsättningar och begränsningar.

Är du bara störd över att du inte får medhåll?

Vad enligt dig är det jag inte får medhåll om? Bara så att jag får veta vad det är du menar att jag har påstått.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2011-09-26 20:51

Synd om den här tråden spårar ur.......

Jag är mycket nyfiken på Sprudels utvärdering av slutsteg(fortsätt prova!) och jag har full respekt för de synpunkter han har. Hoppas att vi får fortsätta ta del av det här.
Det är väl med slutsteg som med mycket annat i livet, det är inte svart eller vitt det finns många nyanser även på slutsteg.
Jag får väl nöja mig med mitt "grova" Rotel 991 tillsvidare, funkar bra faktiskt (fast jag har en väldigt snygg diffusor och den bidrar nog till att höja upplevelsen också...) :wink:

/Jonas

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-26 21:16

sprudel skrev:Nya erfarenheter! Man lär sig med tiden.
MC 402 var bra, och ännu bättre tillsammans med Lennart J.s försteg. Då började vi närma oss de riktigt höga höjderna, alla överens.
Begripligt att de sympatiserar med varandra och de är ett vackert par att skåda tillsammans.
Bäst hittills är alltså just nu mc 2300 försteg och mc 402 slutsteg, med en nätt liten prissumma av ca 100 lök begagnat!
Mera lyssning på Kölnkonserten i 24/96 och flac! :)

Kul läsning. HiFi.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-09-26 21:23

Tjena Flint, nyladdade batterier och avatar tillbaka. :)

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-26 21:31

sprudel skrev:
Wolfie skrev:Fasen va skoj med värsta orgien i slutstegs testning :D

Blir det exemplaret av MC 402 som du har hemma ljummet?
Mitt Mac-steg har stått påslaget i snart 2 veckor i strek (mer eller mindre)
och det har aldrig ens blivit ljummet 8O

Fast det låter bra... riktigt bra... Är dock nyfiken på att höra hur det hade
låtit med ett försteg av samma fabrikat (jag kör ju ett AR LS27 nu).

Det är väldigt spännande. Mc402/mc2300 är en fantastisk kombo.
Jag är tveksam om det kan bli så mycket bättre, och mina med-öron var alla överens om dess kvalitéer.
Steget blir som du säger knappt ljummet och jag emellanåt spelat högt.
Långt över 40W!! :D

Mycket intressant läsning :) .

Vad har du för högtalare,samt hur ser ditt rum ut?Kul att veta så man har en liten inblick av hur ljudet kan låta.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-26 21:36

metheny skrev:
sprudel skrev:14B-SST2 är snäppet bättre än 4B-ST, enligt mina erfarenheter. Det kan vara så att 28B är ännu finare.
Jag har haft ett Rotel RB 991, som ska vara samma som 1080, och också vara väldigt likt 1090.
RB 991 föll mig inte i smaken, grovt i karaktären, och inte den precisionen i djupled alls som Bryston och ASR presenterar. Man kan ana djupet hos Rotel men hos de andra är det helt självklart, du behöver inte fundera på det, eller lyssna efter det, holografin finns där.
NAD 208 har Rydberg dissat till förmån för Bryston och han verkar höra samma saker som jag, då väljer jag först andra steg att prova.

Det bevisar bara att f/e-lyssning är ett ganska trubbigt och begränsat utvärderingsinstrument jämfört med det helt överlägsna vanlig lyssning.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-09-26 21:56

MorganM skrev:
sprudel skrev:
Wolfie skrev:Fasen va skoj med värsta orgien i slutstegs testning :D

Blir det exemplaret av MC 402 som du har hemma ljummet?
Mitt Mac-steg har stått påslaget i snart 2 veckor i strek (mer eller mindre)
och det har aldrig ens blivit ljummet 8O

Fast det låter bra... riktigt bra... Är dock nyfiken på att höra hur det hade
låtit med ett försteg av samma fabrikat (jag kör ju ett AR LS27 nu).

Det är väldigt spännande. Mc402/mc2300 är en fantastisk kombo.
Jag är tveksam om det kan bli så mycket bättre, och mina med-öron var alla överens om dess kvalitéer.
Steget blir som du säger knappt ljummet och jag emellanåt spelat högt.
Långt över 40W!! :D

Mycket intressant läsning :) .

Vad har du för högtalare,samt hur ser ditt rum ut?Kul att veta så man har en liten inblick av hur ljudet kan låta.

Tjo. Jag spelar på pi60s... funkar klockrent med Mac steget o AR försteg.
Vad spelar du på Sprudel?
Långt över 40 W... det är ta mig tusan starkt det :)
Jag tror inte jag peakat mer än knappt över 40 W, men o andra sidan sitter jag rätt nära högtalarna.
Rummet är ännu heller ej särskilt väldämpat... bara ca. 4.8 m2 ACO-skiva än så länge
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 21:56

Flint skrev:
metheny skrev:

Det bevisar bara att f/e-lyssning är ett ganska trubbigt och begränsat utvärderingsinstrument jämfört med det helt överlägsna vanlig lyssning.

Det här är ju helt fantastiskt. Det är alltså ingen som kan följa tankegången i det jag skrev?

1. rb-991 upplevs som grov i karaktären, ergo den färgar.
2. rb-1090 förkastas eftersom den enligt utsago är "mycket lik" rb-991.
3. fakta: rb-1090 har f/e lyssnats och påvisats ha i det närmaste ohörbar färgning.

Så hur kan då rb-991, som så uppenbart färgar hörbart, jämföras med rb-1090? Jo, därför att metoden att a/b lyssna öppet är vida överlägsen f/e lyssningsmetoden. 8O :roll:

Jag ger upp.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-26 21:59

lennartj skrev:Är du bara störd över att du inte får medhåll?

Det var alltså lättare att framhålla att jag inte får medhåll, än att framhålla vad det är jag inte får medhåll om?
Senast redigerad av metheny 2011-09-26 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-26 22:00

metheny skrev:Jag ger upp.

Äh, så snart?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi