metheny skrev:lech skrev:Harryup skrev:metheny skrev:sprudel skrev:14B-SST2 är snäppet bättre än 4B-ST, enligt mina erfarenheter. Det kan vara så att 28B är ännu finare.
Jag har haft ett Rotel RB 991, som ska vara samma som 1080, och också vara väldigt likt 1090.
RB 991 föll mig inte i smaken, grovt i karaktären, och inte den precisionen i djupled alls som Bryston och ASR presenterar. Man kan ana djupet hos Rotel men hos de andra är det helt självklart, du behöver inte fundera på det, eller lyssna efter det, holografin finns där.
NAD 208 har Rydberg dissat till förmån för Bryston och han verkar höra samma saker som jag, då väljer jag först andra steg att prova.
[...] Vi gör nya erfarenheter hela tiden, och äter lite gott ibland.

Jag måste ställa mig frågande till de slutsatser du drar ur dina erfarenheter. Såvitt jag vet har såväl 1090 som 208 f/e lyssnats blint av en lyssnarpanel med det statistiskt signifikanta resultatet att det var extremt svårt att höra någon påverkan på signalen från något av dessa steg. Tycker du i ljuset av det att det du säger ovan är vederhäftigt?
Det tycker jag absolut. Hur man upplever kombinationer av apparater kan inte ersättas av hur en apparat i en viss test driver en konstlast. Kanske t.o.m Sprudel har mer realistiskt djup i sin anläggning hemma på inspelad musik? Dessutom vet man ju kanske inte riktigt vilket djup en chirp, tjorp, svirp skall ha när man kan tvingas spela sådant för att höra skillnader.
Och dessutom skall Sprudel ha apparaten själv och den skall inte utväljas till föreningsreferens. Dessutom har jag träffat Sprudel och han var både trevlig och balanserad så han gör säkert kloka val åt sig själv.
Mvh / Harryup
Sprudel är en klok man som lyssnar på sina egna öron. Så där blir det Tji... med kollektiva lyssningar och mätningar.
Hans och ifs hustruns rum spelar också in, inte direkt ett studentrum precis. :wink
//
Lech
Okej, tack för detta förtydligande. Då måste ju allt han skriver vara sant.
Allt går jag inte i god för, men jag har varit med under åtskilliga av de refererade provlyssningarna. Vi sitter verkligen inte och fabulerar ihop lyssningsintryck för att driva med er, kära trådläsare.
Vi är vana musiklyssnare och bedömer förstärkarnas påverkan av musikåtergivningen i sprudels anläggning.
F/E-lyssning kan i teorin också användas så, men de F/E-lyssningsresultat jag läst har mest varit fokuserade på om det går att detektera påverkan av ljudåtergivningen, och som bekant lyckas LTS panel med det för det mesta. Problemet är att de i redovisningen oftast bara i mycket korta ordalag nämner vilken ljudmässig avvikelse som detekterades.
Jag medger att jag är lite lat

och har inte lusläst varenda MoLT och övriga publikationer som LTS redovisat sina tester i under mina drygt 40 år som medlem. Min uppfattning är att man oftast begränsar sig till tester och bedömningar i ljudteknisk mening. Tidskriften heter ju Musik och LjudTeknik, tyvärr utan bindestreck efter Musik, så musiken avhandlas vanligen för sig i skivrecensioner och resten ägnas åt ljudteknik.
Bristen, som jag ser det är att (åtminstone de redovisade) F/E-lyssningarna, som sagt, stannar vid detektering ljudmässig avvikelse.
Vad som intresserar mig (och de flesta i vårt lyssnargäng) är i de här sammanhangen hur olika välkonstruerade förstärkare påverkar musikåtergivningen i förhållande till våra inre referenser. Det innefattar mycket komplexare aspekter i vårt hörande än att lyssna efter om ett ljud påverkats i F/E.
Jag är alltför intresserad av att njuta av god musikåtergivning (snarare än att analysera) för att utföra tester som går ut på att finna 30 förstärkare som är bättre musikåtergivare än de 3 (?) som inte detekterats i LTS F/E-lyssningar.
Det kommer inte att vara en enkel uppgift fast jag tror att det är möjligt, men kräver att klotet i princip dammsugs efter de bästa förstärkare som existerar, att hitta 10 som är bättre är nog en mer mänsklig uppgift.
I sällskap med de framletade bättre musikåtergivarna tror jag att Bryston 14B-SST2 kommer att framstå som ganska billigt.

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]