Apparater för digitalinspelning, typ Alesis m fl.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Apparater för digitalinspelning, typ Alesis m fl.

Inläggav W201 » 2005-06-15 12:18

Det kom initierade kommentarer till Pro Tools i en annan tråd, vilket kom mig att undra följande:
Hur fungerar den interna datahanteringen i fristående hårddisksystem för ljudinspelning, t ex Alesis HD ADAT 24 och dylika?
Finns det buggar och dumheter, eller är systemet lika bra som de flesta användare tycker - dvs mycket bra?

Jag söker en apparat som ger tillbaka det den får in (dvs ej använder datakomprimering) och som följer standarder och protokoll, t ex att 0 dB faktiskt ÄR full utstyrning osv.

Många sk. portasystem är mycket egendomligt konstruerade, och varje tillverkare verkar skapa sina egna normer och "standarder". :evil:

Har någon bra info i frågan?

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-06-15 21:50

Datahanteringen bör väl inte skilja sig nämnvärt mellan de olika systemen, tycker jag. De flesta alternativen jobbar med okomprimerade format (.wav), där vissa dock kan ha alternativ för inspelning av MP3 etc. Dessa är väl primärt riktade mot radioreportrar o.dyl., små & lätta enheter att ta i fickan.

Ljudmässigt finns det dock säkerligen skillnader i kvalité vad gäller A/D & D/A-omvandlingen mellan alla alternativ. Komponenterna i sig finns det inte så många att välja på för en leverantör, dock hur man optimerar dessa i konstruktionen.

Tittar man på "professionella" produkter som hanterar åtmintsone "24/96", så låter en modern produkt av idag troligen "väldigt bra", även om vissa kanske utmärker sig med att "ha ett sound". Personligen verkar det finnas två alternativ på "sound" som produkter brukar delas in i, antingen att det "låter analogt" (läs: 2"-bandare) eller "låter transparent".

Är du ute efter en A/D D/A som kan kopplas till dator via t ex Firewire eller helt fristående enheter (likt den Mackie du nämde) & hur många kanaler behöver du? Micpreamps inbyggt?

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-06-15 23:24

Tack för svaret!

Förresten - jag syftar på Alesis HD 24, men jag såg att Mackies apparat heter likadant! :roll: Praktiskt! :D

Jag har all kringutrustning, så jag vill ENBART ha en digital "bandspelare" - inga portalösningar med preamps o dyl.
HD-24:an är ju kompatibel med den vanliga ADAT:en rakt av, och jag har inte hört något negativt om den.

Liten anekdot om band-ADAT:

Vanlig ADAT med band är inget för mig. Jag har provat dem ett flertal gånger, och de verkar alltid strula på ett eller annat sätt. T ex vid ett tillfälle, då jag använde tre ADAT:ar och spelade in livespelningar tre kvällar i rad. Av 3 kvällar à 30 låtar var det FYRA låtar där alla kanaler var med hela tiden. Alla de andra 86 låtarna var drabbade av drop-outs, kanalbortfall och stannande maskiner mm... 8O

.

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-06-16 08:27

ADAT-bandare strulade redan för 10 år sedan & hade man med exemplar att göra som var dåligt underhållna kunde det bli väldigt jobbigt. Som tur är så jobbar inte så många med detta format idag.

Fristående alternativ idag är väl Alesis/Mackie men även Fostex som ett flertal bekanta till mig använder. Deras 24kanalare låter riktigt bra med avseende på AD/DA & har en stabil funktion. Sedan så har ju de även en version på 8 kanaler som lagrar direkt på DVD-RAM-media, som man enkelt lyfter ut till en dator för redigering sedan. DVD-RAM är ju även ett bra media att lagra på, sett ur säkerthets-aspekten. Specat till 30 års lagringstid, garanterat över 100.000st skrivningar/återskrivningar etc.

Annars skulle jag personligen verkligen ta en koll på fristående AD/DA-omvandlare ihop med en laptop-lösning, ev. med en extern HD el.dyl.
RME, Apogee, MetricHalo (endast Mac), Prism etc är ju alla fabrikat med gott renomé på ljudsidan, utan tvekan. Tror alla har Firewire-lösningar som orkar med rätt mycket kanaler även upp i 24/96-domänen.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-06-16 16:34

Alesis Masterlink9600 fungerar som en alldeles utmärkt digital "bandare". Spelar in vid 16,20 och 24-bit/44.1, 48, 88 och 96KHz.

AKM-DA-omvandlare

Lagrar på HD och bränner ut på CD.

Mvh

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-06-17 08:49

Tack woland, men jag söker ju multikanalsinspelare - Masterlinken är ju en ren stereomaskin. Vanlig DAT har jag redan - och den fungerar - ännu... :wink:

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-06-17 11:38

Ok, sorry. Noterade inte att du var ute efter det.
Deras ADAT vet jag tyvärr inte så mycket om.

Mvh

Återgå till Generellt om hifi