RCF mod.X02

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cremators

RCF mod.X02

Inläggav cremators » 2011-09-28 00:43

Hallo. Det var meningen att mitt första inlägg skulle vara en presentation och hamna i presentationsdelen av forumet. Men i stundande flytt så får den detaljen vänta en aning.

Jag fick ett par högtalare av en bekant. Högtalarna ifråga var ett par RCF X.02 som han i sin tur hade fått av en granne. Då jag visat intresse för dessa vid ett tidigare tillfälle hamnade dessa nu i min ägo. Efter en kortare tids intensivt sökande på internet med väldigt begränsade resultat (två sidor på italienska). Så är min stilla undran är om någon kan berätta vad det är jag fått? Även hur mellankopplingskabeln ska se ut och vad jag kan vänta mig av resultatet med den inkopplad?

Vet att framför diskanten på framsidan så fanns en gång någon form av skumkloss med en pyramidformad ursparing för själva diskanten. Denna hade börjat falla isär p.g.a tidens tand och med hjälp av den lilla mänskliga faktorn (läs barn) upphört att existera som form.

utan front:
Bild

med front:
Bild

anslutning/manöverpanel baksida:
Bild

Bör kanske nämnas att dom låter bra vid provspelning.

/Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-28 07:41

Vet inget om de där men har haft goda erfarenheter av RCF´s instrument och PA-högtalare. Tror säkert att du kan skicka en fråga på engelska till dem och få reda på lite mer. Ser ju otroligt intressanta ut! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 07:45

Jag undrar om det kanske är någon sorts motfasmatris-surround som kan återges med dom sidomonterade elementen, som syns på en av de italienska bilderna?

Användarvisningsbild
cremators

Inläggav cremators » 2011-09-29 17:18

...skicka en fråga på engelska till dem och få reda på lite mer.

Nu får jag skämmas lite som inte tänkte på det i första hand.

...någon sorts motfasmatris-surround som kan återges med dom sidomonterade elementen, som syns på en av de italienska bilderna?

Det är mycket möjligt.

/Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-29 17:48

cremators skrev:
...skicka en fråga på engelska till dem och få reda på lite mer.

Nu får jag skämmas lite som inte tänkte på det i första hand.

...

/Stefan

Inte heller! :) Det är faktiskt inte länge sedan de inte hade sin hemsida på engelska... upptäckte det just när jag letade efter dina högtalare... fast det var ett par år sedan jag kollade senast. :wink:

Återgå till Generellt om hifi