Aerob skrev:Hmm.. Min ursprungliga plan var AV15H, sedan började jag fundera lite på dom
alternativ som är tillgängliga idag, så som SBP15 och TD15, men det lutar åter
igen åt att helt enkelt vänta på att AV15H blir tillgänglig igen. Angående ljudtryck
så är jag ingen basfanatiker eller SPL-galning så jag misstänker att ca. 90l. låda
per element blir lagom, och dom gångerna som man vill ysta på rejält så får man
ta den ökade disten från lådan, ihop med allt annat som skorrar och lever om i
rummet. Skulle disten bli olidlig så finns ju alltid alternativet att dubbla basarna.
Angående din edit som tillkom medan jag skrev, menar du TD15H när du skriver
AE-basen? TD-serien är ganska mycket billigare än AV-serien, och dessutom är
det ett stort gruppköp på gång som sänker priset ytterligare. Kanske ska man
köpa 4st TD15, bygga lådor som även passar till AV15H och se hur det fungerar?
Faller lusten på senare så är det ju bara att byta ut elementen.
Ja jag menar förstås TD basen inte AE.
Ja skillnaden mellan TD och AV är 6dB kan man lite krasst säga. Hur mycket är 6dB värt?
Ska du inte djupare än 20-15Hz så är det knappast nån större skillnad. Ska du djupare så spelar det större roll. Men frågan är hur nödvändigt det är att kunna spela full nivå till 10Hz eller lägre.
Ser man på fletcher munson kruvan så behöver du spela väldigt mycket starkare vid 10 Hz för att det ska motsvara nivån i mellanregistret. Spelar du 90dB i mellanregistret så behöver du kanske 150-160dB i 10Hz för att det ska motsvara varandra. Då behövs väldigt många element.. Sen stannar ju Fletcher Munson kurvan vid 20Hz dessutom så vad som händer under är ju bara en gissning. Normalt sett ligger det ju utanför hörselområdet. Kanske är det mer kostnadseffektivt med basskakare för området under 20 Hz?
Samtidigt kan man ju säga att ska du inte ner mer än till 20 Hz så är det kanske mest kostnadseffektivt att göra basreflex av de infraX som du redan besitter. 6 st sådana i rätt br-lådor spelar nog i paritet som 8 AV15 ner till 20 Hz..
Det där med kostnad och vad man "tjänar mest" på är ju inte så entydigt klart..
Den mest övertygande och häftiga basåtergivning jag hört var hos hassesolo som kör Y-4.