Mätningar på Seas DXT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-28 21:17

celef skrev:
Kraniet skrev:
celef skrev:varför anser ni att hårddomar fungerar bättre än mjukisar? mike thomas egna högtalare innehöll väl mjukdome, och på websida kan man beställa mjukdomar

ja jag säger inte att de inte fungerar men de verkar svårare att få till. tror även IÖ sagt nåt om det på forumet nånstans.

men hur yttrar sig problemen, jag kan inte se några avgörande skillnader!?

det har nåt att göra med formen på ljudvågen om jag förstått saken rätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-29 10:47

Vi hade en diskussion om WG... minns inte om vad det var för produkt eller applikation, där det antogs att mjukdomens form eller rörelser påverkades av själva WG´n... Nu finns det väl mjukdomar och mjukdomar... Undrar om man inte skulle kika lite på hur man väljer driver till ett horn...?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-29 10:53

Jocke skrev:Vi hade en diskussion om WG... minns inte om vad det var för produkt eller applikation, där det antogs att mjukdomens form eller rörelser påverkades av själva WG´n... Nu finns det väl mjukdomar och mjukdomar... Undrar om man inte skulle kika lite på hur man väljer driver till ett horn...?
Menar du kompressionsdriver?
Men dom är ju helt annorlunda konstruerade, dom har stor inverterad dome, och fasplugg osv..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-29 11:30

Nja, jag menar väl bara så att om en mjukdome kan påverkas av en waveguide kanske kraven på dome/kon är tydligare vid total hornladdning och att det kunde vara något man tar hänsyn till i hornkonstruktioner...

Tror kanske att det är ett tankefel att sätta likhetstecken mellan mjukdome och textildome... det finns textildomar med bra stadga och bärighet.

Att domen är inverterad i kompressionsdrivers har väl eg inte med annat att göra än att membranet är större än öppningsarean?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-09-29 18:22

Min teori är att en del mjukdomar inte kan stå emot den ökade massan från den medsvängande luften i wg tratten? Eftersom man spelar en mjukdom genom dess uppbrytning och tratten samlar ihop ljudet från en dome som möjligen delvis svänger i motfas lär man få en ojämn frekvensgång. -Ja det är vad jag tror.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-29 18:29

skrutten skrev:Min teori är att en del mjukdomar inte kan stå emot den ökade massan från den medsvängande luften i wg tratten? Eftersom man spelar en mjukdom genom dess uppbrytning och tratten samlar ihop ljudet från en dome som möjligen delvis svänger i motfas lär man få en ojämn frekvensgång. -Ja det är vad jag tror.

Det låter som en sannolik teori - har för mig att hornfolket pratat om lätta och styva koner... iaf förr...^^

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-29 18:40

Jocke skrev:Tror kanske att det är ett tankefel att sätta likhetstecken mellan mjukdome och textildome... det finns textildomar med bra stadga och bärighet.

Ja, textilarmerad fenolplast är ju inte alls mjuk, t.ex.
Man kan ju göra bilkarosser (duroplast) eller kompressionsdrivermembran där det kan kallas Phenolic eller t.o.m Bakelit!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-29 19:46

paa skrev:
Jocke skrev:Tror kanske att det är ett tankefel att sätta likhetstecken mellan mjukdome och textildome... det finns textildomar med bra stadga och bärighet.

Ja, textilarmerad fenolplast är ju inte alls mjuk, t.ex.
Man kan ju göra bilkarosser (duroplast) eller kompressionsdrivermembran där det kan kallas Phenolic eller t.o.m Bakelit!

Det är ju för väl... Jag har en aversion mot metalldomar trots att jag vet att det finns de som är utmärkta! ^^

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-30 19:15

om något är galet borde det synas vid mätningar tycker jag, om dessa inte syns varför då vara så skeptiskt eller nåjjig?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-30 22:42

Kan ju vara jag som är lite galen... ;-)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-01 15:55

det tror jag inte, men fel bör ju synas tycker jag, om felen inte syns eller märks så ska felen iallafall åtgärdas?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-01 16:22

Men, va f*n, ska man laga något som funkar? Tror jag tagit mig förbi det stadiet... Är dock lite avog till att använda element med kraftiga resonanser (eg vissa metallkoner). Klart att man kan få ordning på det där med avancerade filter men jag vill gärna hålla det enkelt. Har ju sett att MarkK lyckats med det... :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-01 17:07

tja i diskanter hamnar ju oftast resonansen utanför det hörbara området. Störst problem är det väl i bas/mellanregister högtalare. Men jämfört med en del papperskoner med komplicerad flertoppsresonans kan ju en metallkon med en disitnkt resonans vara relativt enkel att använda.

Men det finns ju många mjukdomes som har samma klara och distinkta ljud som metalldomes. Allt handlar väl om hur det implementeras.
Men jag tror som sagt att det finns goda anledningar till att använda hård disktantmembran till WGs och horn.

Själv har jag dock inte hunnit utvärdera mina högtalare i någon längre utsträckning. Ska montera senaste versionen av filtret och lyssna lite mer. Men än så länge gillar jag det jag hört från DXTn :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-19 01:31

Väcker liv i denna tråd igen - jag har nu använt denna diskant med lite olika bas/mellan högtalare och kommit fram till hör och häpna att DTX:n är mycket bra - fast det har krävt en hel del tuning för att få den att blomma ut till en riktig favorit.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-19 02:40

Det låter sig höra. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-19 10:56

skrutten skrev:Väcker liv i denna tråd igen - jag har nu använt denna diskant med lite olika bas/mellan högtalare och kommit fram till hör och häpna att DTX:n är mycket bra - fast det har krävt en hel del tuning för att få den att blomma ut till en riktig favorit.

Låter trevligt! :) Ofta får iaf jag ge mig tid för att lära känna ett element på riktigt... Är det några särskilda erfarenheter du vill dela med dig av?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-19 12:16

skrutten skrev:Väcker liv i denna tråd igen - jag har nu använt denna diskant med lite olika bas/mellan högtalare och kommit fram till hör och häpna att DTX:n är mycket bra - fast det har krävt en hel del tuning för att få den att blomma ut till en riktig favorit.

Har du jobbat mycket med eq i filtret?
Senast redigerad av paa 2012-02-19 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-02-19 12:21

Kul. Jag måste själv hitta ett mellanregister som matchar perfekt till denna innan jag ger mig på en 4-vägare. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-19 13:58

paa skrev:

Har du jobbat mycket med eq i filtret?

Ja på sätt och vis, jag har balancerat den mot offaxis responsen för att inget skall sticka ut. Detta innebär en selektiv dämpning av vissa frekvensområden onaxis. En delning över 2,5kHz är på en senare agenda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-19 14:41

Varför skulle du vilja dela högre?
Gäller det trevägare?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-19 15:05

paa skrev:Varför skulle du vilja dela högre?
Gäller det trevägare?

1. DXT har en "distbulle" uppmot 3kHz (fast eg så funkar den bra ner mot 2kHz)
2. Ja trevägare lockar en del. Men kanske jag börjar med testlåda och 5 tums mellanbas.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-19 15:20

skrutten skrev:
paa skrev:Varför skulle du vilja dela högre?
Gäller det trevägare?

1. DXT har en "distbulle" uppmot 3kHz (fast eg så funkar den bra ner mot 2kHz)
2. Ja trevägare lockar en del. Men kanske jag börjar med testlåda och 5 tums mellanbas.

Re 1: Håller inte trattkompenseringen ner den tillräckligt?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-19 16:07

Enligt zaphs mätningar har ju distbullen försvunnit redan vid 2500 Hz får kolla om jag har ngt mätfel? Å andra sida har jag mätt vid lite högre ljudnivå. Jämfört med andra diskanter är detta dock inget problem.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-19 16:41

skrutten skrev:Enligt zaphs mätningar har ju distbullen försvunnit redan vid 2500 Hz får kolla om jag har ngt mätfel? Å andra sida har jag mätt vid lite högre ljudnivå. Jämfört med andra diskanter är detta dock inget problem.

som exempelvis hds?
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-19 17:46

celef skrev:
skrutten skrev:Enligt zaphs mätningar har ju distbullen försvunnit redan vid 2500 Hz får kolla om jag har ngt mätfel? Å andra sida har jag mätt vid lite högre ljudnivå. Jämfört med andra diskanter är detta dock inget problem.

som exempelvis hds?

Skrev inte jämfört med alla andra.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-19 18:25

Mätning vid högre nivå är väl ett steg i riktning mot att få ut mer information än vid ren småsignalmätning. Hoppas ju inte att tillverkare optimerar sina element för att prestera bra vid "standard" mätnivå men det kan ju vara så ändå...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-19 18:33

skrutten skrev:
celef skrev:

som exempelvis hds?

Skrev inte jämfört med alla andra.

:roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-19 18:53

Ser att 3.e tonen ökar kraftigt från 2,5kHz mot lägre frekvenser - isolerar man det handlar det väl om över 30dB per oktav men i realiteten kanske 25... fast den ligger ju lågt och fint uppåt! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum