Grammofonkablage step-up/RIAA

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
anli
Inaktiverad

Grammofonkablage step-up/RIAA

Inläggav anli » 2011-10-01 09:39

Inom kort m jag att ha ett MM grammofonsteg och en step-up transformator till min moving coil pickup, och det är dags att fundera på kablaget som måste kompltteras,
Vilken av alternativen är bäst:
1. Step-up transformator med kort kabel till grammofon (SUT placerad bakom) och lång kabel till RIAA.
2. Step-up in placard vid RIAA med kort kabel, och lång till grammofon.
3. Lika långa kablar.
4. Ingen betydelse

Vad kan vara optimalt i teorin?
Kan väl iofs prova mig fram sen, men tänkte tillverka ganska exakta längder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-01 10:00

Så korta kablar som möjligt... Antar att det beror på vad det är för prylar som används, vilka möjligheter till kabeldrivning som finns. Själv brukar jag vilja ha upp signalnivån innan jag skickar den över längre sträckor. Det blir med andra ord såväl trafo som RIAA-steg nära grammofonen och sedan en längre kabel till övrig utrustning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 10:21

RogerGustavsson skrev:Det blir med andra ord såväl trafo som RIAA-steg nära grammofonen och sedan en längre kabel till övrig utrustning.

I trafofallet är det tveksamt. Frågan är om det inte är bättre att ha korta kablar på den högohmiga sidan dvs. efter trafon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-01 11:32

Flint,

Det får du gärna utveckla lite. Är inte förbindelsen mellan stepuptrafo och RIAA mindre känslig än RIAA till förstärkare? Jag tänker på dagens "elektrosmog" där det ofta blir störningar på ett annat vis än tidigare, instrålning från mobiltelefoni och liknande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 11:40

RogerGustavsson skrev:Flint,

Det får du gärna utveckla lite. Är inte förbindelsen mellan stepuptrafo och RIAA mindre känslig än RIAA till förstärkare? Jag tänker på dagens "elektrosmog" där det ofta blir störningar på ett annat vis än tidigare, instrålning från mobiltelefoni och liknande.

Jovisst. Frågan är bara om inte den lågohmiga sidan kortsluter skräpet till jord bättre än den högohmiga och hur det ställer sig till signalens nivå. Om vi tar en trafo på 1:10 så är ju spänningsförhållandet just 1:10 men impedansförhållandet kvadraten på samma dvs. 1:100. Jag vet inte men tänkte att det kanske kunde vara vettigt att ta upp till diskussion.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-01 12:12

Kabeln på en MC-trafos utgång är känslig.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
anli
Inaktiverad

Inläggav anli » 2011-10-01 14:54

OK, då får det bli så här:
Skivspelare högst upp (förstås) - så kort kabel som möjligt till hyllan under där jag placerar trafon bakom RIAA. Dvs ännu kortare kablage mellan dessa.
Tanken är att jag slaktar en Svalander Nagaoka kabel och fixar nya schyssta phonokontakter.

Har en onödigt lång (1.5 m) proj-ject kabel som jag inte har lust att slakta

BTW tips på alternativ kabel för MC - Stepup- RIAA

Återgå till Generellt om hifi