Skåpbilshögtalare!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stefan

Skåpbilshögtalare!!

Inläggav Stefan » 2005-06-16 11:16

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-16 11:34

Varför kommer det inte några skåbilar till mig för, skulle ju va skitkul att övertala säljarna till en provlyssning. 500w "Bryston power" skulle de få smaka på 8) :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-16 14:11

Trist. Men jag håller med Mahaler på HF.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-06-16 14:23

Jag kan två bra ordspråk:

Snålheten bedrar visheten

och

Dum får lida

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-06-16 15:18

Lite kuriosa. En flitig person på prisjakt lyckades faktiskt lokalisera tillverkaren av "BAS" / "BSS" högtalarna. RadioTechnika i Baltikum.

Fanns en hemsida som tyvärr verkar vara borta för tillfället ( eller för alltid ? ). http://www.rrr.lv

Tror inte att RadioTechnika och bluffförsäljarna har någon koppling förutom att deras inköp har gjorts där. Ren spekulation dock från min sida.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-06-16 15:21

Drömmen om klippet gör vissa till fullständiga idioter... :evil:

Tycker inte ett dugg synd om dom som går på det där.

Förresten finns ju den optimala anläggningen: Denon 2105, Pioneer 668 samt Pi60 snörade med EKK :wink:

Skämt å sido så går det att göra klipp om man är openminded men det går att bli hellurad också i hifibranschen. Jag tänker på voodoo som dyrkablar, shaktistenar och annan skit....Jag tycker inte ett dugg synd om fåntrattarna som luras att köpa det skräpet heller :twisted:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-17 11:54

Den optimala anläggningen hetar antagligen: Rega p9, Audion silvernight, Reference 3a mm decapo i. Kablar från siltech.

Och nej, jag tycker inte synd om de som går på 'tech-spec' bluffen heller.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-17 12:05

Frågan är om skåpbilsburkarna är signifikant sämre än MM DeCapo? :wink: :D 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-17 12:08

När skåpbilshögtalaren får The Editor's Choice & Product Of the Year -HiFi+, The Golden Ear Award -The Absolute Sound eller liknande utmärkelser ska man nog börja fundera. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-17 12:31

JAG tycker verkligen synd om dem som går på skåpbilsbluffen!!!

Jag fattar inte hur ni inte göra det?

Det kan ju vara vem som helst! Hur hyggliga människor som helst. Och troligen just de som inte är insatta i hifi-branschen, men som ändå har en dröm om att få en fin anläggning där hemma.

Alltså just dom som behöver hjälp av sådana som oss.

Jag kan tänka mig både en 16-årig grabb som jobbat hela sommaren för att få ihop pengar och nu ser chansen att göra ett klipp. Eller någon familiefader som gör storinköp på Coop Forum för att spara pengar så resan under sommarsemestern skall bli möjlig, men på Coops parkeringsplats står...

Om någon tjej blev lurad skulle jag ta ännu mera illa vid mig, så'n är jag, men jag inbillar mig att de kanske är mindre lättlurade i det här fallet? Eller i varje fall mindre benägna att göra impulsköp av teknika prylar från skåpbilar... Fast en tjej känner jag som gått på det.

Resten är män allihopa.

Det kan förresten nämnas att bedragarna är så glada i sin lukrativa verksamhet att de inte riskerar den, bara för att slippa förlora en enskild affär. Så den som blivit lurad och lyckas söka upp dem får i regel utan knot lämna tillbaka godset och få pengarna tillbaka.

Vh, Ing. Öhman

PS. En artikel om dessa bedragare publicerades i MoLt redan för 12 år sedan, i nummer 3 -1993.

Där fanns förutom storyn om hur bluffen går till, dessutom en test (med en massa mätningar på högtalarna)! Tonkurvan höll sig inte inom 30 dB topp till topp den gången, och klangen var nog det sämsta i högtalarväg jag hört någonsin.

Eftersom jag bedömde att antalet läsare av MoLt gav för dålig spridning av informationen när det gällde ett sådant här allvarligt bedrägeri kontaktade jag i samma veva DN och övertalade dem om att göra en artikelserie om det hela.

Några år senare vaknade även hifi-branschen (som rykte på axlarna första gången jag försökte få en reaktion). Jag tror det tog HiFi & Musik två år (hur många hann bli lurade under denna tid?) att skriva något om det.
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-17 12:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-17 12:40

Känner en kille som tyvärr gick på bluffen - han blev missnöjd och gav bort skräpet. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-17 12:45

Morello skrev:Frågan är om skåpbilsburkarna är signifikant sämre än MM DeCapo? :wink: :D 8)

Ungefär jämnt skägg.

Skåpbilslåddorna saknar dock den image som behövs för att impa tillräckligt på Harry Pearson... :wink:

Allvarligt talat: Även om 3A MM DeCapo är en högtalare med vissa objektiva brister kan den inte jämföras med den skåpbilshögtalare jag undersökte, som var mycket, mycket värre. Dock är jag inte lika säker på att den är värre är den där hemska saken med pizzo-diskant i mitten av ett bredbandselement som hördes på någon mässa...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-17 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 12:50

Morello skrev:Känner en kille som tyvärr gick på bluffen - han blev missnöjd och gav bort skräpet. 8O

Undrar om jag känner någon jag vill så illa.... 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-17 12:50

IngOehman skrev:
Morello skrev:Frågan är om skåpbilsburkarna är signifikant sämre än MM DeCapo? :wink: :D 8)

Ungefär jämnt skägg.

Skåpbilslåddorna saknar dock den image som behövs för att impa tillräckligt på Harry Pearson... :wink:

Vh, iö

Vid närmare eftertanke vinner nog MM DeCapo. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-17 13:09

1. Dålighetsmatchen eller brahetsmatchen?

2. Har du undersökt skåpbilshögtalarna?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-17 13:18

IngOehman skrev:JAG tycker verkligen synd om dem som går på skåpbilsbluffen!!!

Jag fattar inte hur ni inte göra det?

Det kan ju vara vem som helst! Hur hyggliga människor som helst. Och troligen just de som inte är insatta i hifi-branschen, men som ändå har en dröm om att få en fin anläggning där hemma.

Alltså just dom som behöver hjälp av sådana som oss.

Instämmer till 100 %!

Att tycka att folk som råkar illa ut har sig själv att skylla är ingen bra attityd. Och det faktiskt alldeles oberoende av om dom har sig själva att (åtminstone delvis) skylla.

Att utnyttja andras svaghet eller underläge är en förvärrande, inte en förmildrande, omständighet vid bedömningen av ett handlande.

Att man inte kan ta ansvar för folks godtrogenhet är en sak, men man bör stödja allas förmåga till rationellt handlande så gott man kan.

T ex genom att publicera rationellt och begripligt beslutsunderlag.
Som du IÖ, gjort.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-17 13:19

Ursäkta en ovetande, men vad är det? MM DeCapo alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-17 13:23

Max_Headroom skrev:

Ursäkta en ovetande, men vad är det? MM DeCapo alltså.

Bild

http://www.reference3a.com/mmdecapo.htm

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-06-17 13:34

Var hemma hos en som som tyckte att han gjort ett "klipp" när han köpte högtalare från en skåpbil jättebilligt (det vanliga, skall kosta 18k men nu bara 4k eller nåt sånt). Han var riktigt nöjd med dom 8O Så vissa nöjda kunder har dom, dom där skåpbilslurarna...

(kanske säger lite om hur betydande vetskapen om ett högt nypris är för ljuduppleveslen.....)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-17 13:36

En polare jag hade för några år sedan fick förövrigt på niten och köpte ett par högtalare av märket BAS, han var helt övertygad om att det var som försäljarna/skojarna sa, dvs att de skulle fått 6 stycken högatalre men fick 6 par. De var riktigt övertygande tydligen, kan ju inflika att polaren står med båda benen på jorden och är väldigt intelligent. Tror som Öhman mfl att de faller för sin egen okunskap. Nu lyckades som tur väl min polare pruta ganska mycket så det blev ingen större smäll

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-06-17 13:38

Var hemma hos en som som tyckte att han gjort ett "klipp" när han köpte högtalare från en skåpbil jättebilligt (det vanliga, skall kosta 18k men nu bara 4k eller nåt sånt). Han var riktigt nöjd med dom Shocked Så vissa nöjda kunder har dom, dom där skåpbilslurarna...

(kanske säger lite om hur betydande vetskapen om ett högt nypris är för ljuduppleveslen.....)

Jag hoppas du lät honom vara nöjd istället för att påtala vilken dålig affär han hade gjort...

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-17 13:39

Rydberg skrev:En polare jag hade för några år sedan fick förövrigt på niten och köpte ett par högtalare av märket BAS, han var helt övertygad om att det var som försäljarna/skojarna sa, dvs att de skulle fått 6 stycken högatalre men fick 6 par. De var riktigt övertygande tydligen, kan ju inflika att polaren står med båda benen på jorden och är väldigt intelligent. Tror som Öhman mfl att de faller för sin egen okunskap. Nu lyckades som tur väl min polare pruta ganska mycket så det blev ingen större smäll

Jo, dom låter ju, så nåt värde har dom. Ett par hundra, kanske?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-06-17 13:40

Rydberg skrev:En polare jag hade för några år sedan

:?:

Vad hände sedan? Det förtäljer inte historien..? :wink:

/Gr.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-17 13:43

gromit skrev:
Rydberg skrev:En polare jag hade för några år sedan

:?:

Vad hände sedan? Det förtäljer inte historien..? :wink:

/Gr.

Träffade honom i Tyskland under min vistelse där 96-97, träffade honom nån gång om året fram tills dess att han flyttade från Finspång till Lund för att läsa till arkitekt. Nu har vi inte hörts av på ett par år. Nöjd? :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-06-17 13:47

gromit skrev:Jag hoppas du lät honom vara nöjd istället för att påtala vilken dålig affär han hade gjort...

/Gr.

Japp, helt genomelak är jag inte trots allt... :wink:

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-06-17 13:52

Rydberg skrev:Träffade honom i Tyskland under min vistelse där 96-97, träffade honom nån gång om året fram tills dess att han flyttade från Finspång till Lund för att läsa till arkitekt. Nu har vi inte hörts av på ett par år. Nöjd? :wink:

Hehe, lika lätt att trigga som vanligt.. :wink:

norman skrev:Japp, helt genomelak är jag inte trots allt... Wink

Det var ju bra! :)

/Gr.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-06-17 17:22

En kompis bekant (!) köpte ett par av dessa högtalare och insåg sen att han blivit lurad. Av en slump stötte han på de båda försäljarna på krogen senare under veckan och påtalade detta. De låtsade som ingenting, men sen när han skulle gå från krogen sprang en av killarna ifatt honom, drog upp en pistol, tryckte den mot hans rygg och avfyrade den. Som tur var bara en startpistol, men han blev rädd så det räckte. Undrar var de rekryterar "försäljarna"...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-17 17:27

iffe skrev:En kompis bekant (!) köpte ett par av dessa högtalare och insåg sen att han blivit lurad. Av en slump stötte han på de båda försäljarna på krogen senare under veckan och påtalade detta. De låtsade som ingenting, men sen när han skulle gå från krogen sprang en av killarna ifatt honom, drog upp en pistol, tryckte den mot hans rygg och avfyrade den. Som tur var bara en startpistol, men han blev rädd så det räckte. Undrar var de rekryterar "försäljarna"...
8O Låter som en mindre trevlig upplevelse :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Skåpbilshögtalare!!

Inläggav rhenrics » 2005-06-17 19:21

Är man inte nöjd kan man ju alltid sälja vidare.

Skämt åsido, så tycker jag det är lite väl cyniskt att säga att de som lurats får skylla sig själva, eller att detta har pågått i 10-tals år och att folk aldrig lär sig. Polismannen i artikeln hade ju heller aldrig hört talas om denna typ av bedrägeri tidigare. Har man inte detta som hobby så läser man troligen inte på internetforum eller i Hifitidningar. Det betyder inte att man är korkad! Däremot om man som köpare tror att det är är äkta grejer men stöldgods man köper men ändå slår till bara för att man vill göra ett klipp så är det en annan femma.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-17 20:05

Hrmm, ja jag förstår inte hur folk kan gå på att köpa såna där billiga saker... :oops:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6608
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi