Behöver Magneplanarer ström eller effekt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 13:22

petersteindl skrev:Carver använde seriemotstånd på utgångarna. Det är vad jag minns att jag har sett.

Ser ut att kunna bli ett roligt prov :) Om du väljer fasta lägen, så finns det för maggianvändarna två intressanta lägen att prova som jag ser det.

De kan behöva 20 ohms utimpedans som skulle vara optimalt enl IÖ, eller 4 ohm som är konstanteffektmatning av last, som vad jag tror kan ge en intressant lyssning.

MvH
Peter

Vad tycker du att jag ska bygga för version som första test? Jag måste i vilket fall cadda ett nytt kort för jag kör mina LM3886 i en annan koppling som inte tillåter den här modden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 13:26

IngOehman skrev:Det är helt okej att du ändrar dina inlägg Flint. ;)

Tack. I alla fall om jag bara gör tillägg, va? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-03 13:32

Hur skall folk kunna veta det?

Men som sagt - det är din sak vad du vill göra med dina inlägg, och det är
det som är min poäng. Jag klagar inte på det. Om du ändrar något så utgår
jag ifrån att du har gjort bedömningen att det var en bra ide att göra det.

Det framgår ju att de är editerade när de är det och därför så finns det som
jag ser det inget problem.

Flint skrev:
petersteindl skrev:Carver använde seriemotstånd på utgångarna. Det är vad jag minns att jag har sett.

Ser ut att kunna bli ett roligt prov :) Om du väljer fasta lägen, så finns det för maggianvändarna två intressanta lägen att prova som jag ser det.

De kan behöva 20 ohms utimpedans som skulle vara optimalt enl IÖ, eller 4 ohm som är konstanteffektmatning av last, som vad jag tror kan ge en intressant lyssning.

MvH
Peter

Vad tycker du att jag ska bygga för version som första test? Jag måste i vilket fall cadda ett nytt kort för jag kör mina LM3886 i en annan koppling som inte tillåter den här modden.

Jag menar att potentiometer är en klart bättre lösning än några fasta lägen.

Men kanske NU har en ide om vad som är mest intressant, men att märka upp
några lägen vid potens ratt med impedans är ju inte svårt. Det torde inte vara
nämnvärt svårare än att göra en koppling med bara två eller tre fasta lägen.

Det lite förenklade förslag på fast lägen som föreslagits har även nackdelen
att även påverka gain. Det brukar inte vara bra om man skall kunna testa en
sådan här sak och veta vilken effekt det är man hör (singulär-variabler är att
föredra framför tester med multipla variabler) så rimligt samma gain och fritt
vald impedans tror jag är bäst.

Däremot håller jag med Peter om att det är intressant att testa bland annat
0 ohm (eller mycket låg impedans), 4 ohm, 20 ohm, och säkert några till. Men
med pot så är det fritt fram att testa vilka impedanser man vill. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-10-03 13:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-03 13:35

Eller någon fiffig resistorhållare så man enkelt kan byta utan att löda?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-03 13:36

Igen: Lösningen där man bara behöver vrida på poten är bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 13:44

RogerGustavsson skrev:Men Bob Carver själv verkar säga något annat i interviewer.

Här finns lite artiklar i ämnet "current source".

Nelson Pass
http://tinyurl.com/3zbevxq

Bob Carver
http://www.audio-ideas.com/interview/carver.html
http://www.sunfire.com/whitepapers/Sunf ... epaper.pdf

Var i texten menar du att Carver säger något annat än att det är seriemotstånd med utgångarna? Jag ögnade igenom men hittade inget.

Det jag minns var att han anslöt högtalarkontakterna för låg utimpedans direkt till slutstegsutgången precis som vanligt. Därefter hade han ett par högtalarkontakter extra som var anslutna till de andra högtalarkontakterna med motstånd mellan polerna.

En kompis hade dessa slutsteg och vi kollade som hastigast, men det var ju i forntiden då dinosaurier och jättar och cykloperna levde 8) :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-03 13:54

Nja, jag läste några texter av Carver och i någon sa han något kryptiskt om att han modifierat något för att få en högre utgångsimpedans. Hittar den inte nu.... Men har du rotat i något av hans steg, har du väl facit... åtminstone från just den förstärkaren. Det känns förstås lite onödigt att lägga ett motstånd i serie med tanke pa att hans förstärkare ofta skickar ut stora effekter.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-03 14:00

petersteindl skrev:En kompis hade dessa slutsteg och vi kollade som hastigast, men det var ju i forntiden då dinosaurier och jättar och cykloperna levde 8) :)

MvH
Peter

Tittade ni på TV-serier då också? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 14:03

Flint skrev:

MvH
Peter

Oj, jag skulle om jag byggt förstärkaren först lyssna på "0"-ohmsläget som om det vore en traditionell koppling. Bara för att få smak på förstärkaren. Därefter skulle jag testa 4 ohm under förutsättning att jag hade maggisar och därefter skulle jag naturligtvis prova 20 ohm. Vore jag IÖ skulle jag först lyssna på 20 ohm och därefter lyssna på 4 ohm :lol: :)

Om jag inte har maggisar vid lyssning så skulle jag mäta högtalarimpedansen på befintliga högtalare och sedan drämma till med något högt värde som skulle representera något slags medelvärde på högtalarimpedansen mellan 100/200 Hz upp till 10 kHz.

Fann jag det intressant efter lyssning så skulle jag nog bygga impedanskorrigeringslänkar till högtalarna och därefter lyssna på olika lägen för att minimera frekvensgångsskillnader.

Nånstans där i början skulle jag definitivt koppla in den för att lyssna på guran och leka lite "musik"-soundskapande :D

Men det är jag det och eftersom jag inte kan lira gura :P så sätter jag musik inom citationstecken :)

Vad gäller fasta motstånd eller pot så kör jag på principen "man tager vad man haver i gömmorna". Har jag båda delarna, så varför inte pot? Helst bör väl poten vara linjär och kanske 10-varvig, men jag har sånt liggandes från Vishay. Inköpta på cyklopernas tid då eldsprutande drakar flög omkring i luften :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 14:05

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:En kompis hade dessa slutsteg och vi kollade som hastigast, men det var ju i forntiden då dinosaurier och jättar och cykloperna levde 8) :)

MvH
Peter

Tittade ni på TV-serier då också? :D

Ja det framgår väl tydligt i den där fina TV-serietråden :lol: :D Det var så länge sedan så tiden var inte ens uppfunnen :P

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 14:06

IngOehman skrev:Det lite förenklade förslag på fast lägen som föreslagits har även nackdelen att även påverka gain.

Stämmer. Åtminstone mer än ditt variabla förslag. Det får bli det variabla som åker i cadden.

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-03 14:07

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:Går det att upptäcka utifrån om det är seriemotstånd eller den här aktuella kopplingen som finns i lådan, om den vore svart? Mäta temperaturen gills inte.

Nej. Inte i en statisk situation där man bara har tillgång till förstärkarens in-
och utgångar.

Då drar jag slutsatsen att om man har gott om elenergi tillgänglig, går det lika bra med en fet serieresistans.

Rätt eller fel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 14:08

Förresten, vars tog phons inlägg vägen? Det där med att det är bättre att vrida på pottens ratt än på själva potten :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 14:09

petersteindl
Jag tänkte mest på valet mellan modellerna fast eller variabel utg.imp. Men jag har valt nu. Det blir den variabla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 14:11

Flint skrev:petersteindl
Jag tänkte mest på valet mellan modellerna fast eller variabel utg.imp. Men jag har valt nu. Det blir den variabla.

Bra val.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-03 14:42

petersteindl skrev:
Flint skrev:

MvH
Peter

Oj, jag skulle om jag byggt förstärkaren först lyssna på "0"-ohmsläget som om det vore en traditionell koppling. Bara för att få smak på förstärkaren. Därefter skulle jag testa 4 ohm under förutsättning att jag hade maggisar och därefter skulle jag naturligtvis prova 20 ohm. Vore jag IÖ skulle jag först lyssna på 20 ohm och därefter lyssna på 4 ohm :lol: :)

Nä, om du vore jag så vet jag hur du skulle göra! ;)

Då skulle du börja med att ha potten i nollohmsläget, och spela rosa brus på
högtalarna. Sen skulle du sakta vrida upp impedansen och njuta av att höra
hur framförallt registret strax under och runt ett par kilohertz (som brukar
låta ihåligt och lite förkylt i maggisarna jag hört) förhoppningsvis fick komma
på plats.

Den potentiometerposition där de klingade som "bäst" (alltså typ, där rosa
brus lät mest... rosa) skulle du märka upp.

Då sitter du med en pot som har minst fyra uppmärkta lägen, 0 ohm, 4 ohm,
20 ohm och den där som lyssnades fram, som kan vara vid 2, 7, 12, 18, 23.
29... ohm. Det vet vi inte än. Du alltså, det vill säga jag. I varje fall kanske
inte.

Sen skulle jag börja lyssna på en massa musik.

Jag tycker nog inte det spelar så stor roll om man börjar med den ena eller
andra eller tredje impedansen. Men jag skulle lyssna på en i taget. Lyssna,
uppleva - och minnas. En i taget, och gärna med lite lucka emellan, för jag
tror verkligen inte på A/B-jämförelser av sådana här saker - eller rättare
sagt jag VET att det alltid ger vilseledande resultat som inte motsvarar hur
det är att leva med respektive återgivning.

De förblindar illa genom att sätta fokus på skillnaderna istället för helheten,
som den hörs med respektive drivimpedans.

(Vill man få en uppfattning om skillnaderna så är det bättre att vrida medan
man lyssnar. Men även då behöver man minnas att skillnaderna inte är på
något entydigt sätt översättbara till fel eller rätt. Bara olika. Det är ju inte
en F/E-lyssning det handlar om.)

petersteindl skrev:Om jag inte har maggisar vid lyssning så skulle jag mäta högtalarimpedansen på befintliga högtalare och sedan drämma till med något högt värde som skulle representera något slags medelvärde på högtalarimpedansen mellan 100/200 Hz upp till 10 kHz.

Fann jag det intressant efter lyssning så skulle jag nog bygga impedanskorrigeringslänkar till högtalarna och därefter lyssna på olika lägen för att minimera frekvensgångsskillnader.

En av de intressanta sakerna med dessa högtalare är att de låter insjunkna
(tycker jag) i det register där impedansen är lite högre, jag har för mig att
det är runt 2 kHz (men det var rätt länge sedan jag hörde några, och ännu
längre sedan jag såg några mätningar på dem). Så jag skulle verkligen INTE
rekommendera att man jämnar ut impedansen. Menar snarare att den är en
del av medicinen.

petersteindl skrev:Nånstans där i början skulle jag definitivt koppla in den för att lyssna på guran och leka lite "musik"-soundskapande :D

Men det är jag det och eftersom jag inte kan lira gura :P så sätter jag musik inom citationstecken :)

Vad gäller fasta motstånd eller pot så kör jag på principen "man tager vad man haver i gömmorna". Har jag båda delarna, så varför inte pot? Helst bör väl poten vara linjär och kanske 10-varvig, men jag har sånt liggandes från Vishay. Inköpta på cyklopernas tid då eldsprutande drakar flög omkring i luften :)

MvH
Peter

Jag skulle avråda bestämt ifrån att använda en tiovarvig pot. Hopplöst att
ställa in sådana för en sådan här studie. Det man behöver är en stor fin ratt
och gärna en med en pil också, sen graderar man i förväg så det är klar när
man börjar lyssna - så blir det lätt och geschwindt att ställa in på den impe-
dans som man önskar lyssna på. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 14:46

IngOehman
Utan att säga emot petersteindl så tror jag f¤n att jag håller med dig där. I alla fall om synsättet. Mina egna erfarenheter av magnetostater går dock inte att upptäcka ens med en isolationsprovare.
Senast redigerad av Flint 2011-10-03 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-03 14:48

petersteindl skrev:Förresten, vars tog phons inlägg vägen? Det där med att det är bättre att vrida på pottens ratt än på själva potten :)

Jag drog inte muttern tillräckligt hårt så potten vred sig också och drog av kablarna till poten .... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 14:51

phon skrev:
petersteindl skrev:Förresten, vars tog phons inlägg vägen? Det där med att det är bättre att vrida på pottens ratt än på själva potten :)

Jag drog inte muttern tillräckligt hårt så potten vred sig också och drog av kablarna till poten .... 8)

Låt ratten stå still och vrid förstärkaren istället. EKK är inte så lätta att vrida sönder.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-03 14:52

:D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 14:58

IngOehman skrev: ...
petersteindl skrev:Om jag inte har maggisar vid lyssning så skulle jag mäta högtalarimpedansen på befintliga högtalare och sedan drämma till med något högt värde som skulle representera något slags medelvärde på högtalarimpedansen mellan 100/200 Hz upp till 10 kHz.

En av de intressanta sakerna med dessa högtalare är att de låter insjunkna
(tycker jag) i det register där impedansen är lite högre, jag har för mig att
det är runt 2 kHz (men det var rätt länge sedan jag hörde några, och ännu
längre sedan jag såg några mätningar på dem). Så jag skulle verkligen INTE
rekommendera att man jämnar ut impedansen
. Menar snarare att den är en
del av medicinen.

...

Vh, iö

Men Ingvar, jag skrev om jag inte hade maggisar. Vilka högtalare syftar du på? :) Behöver man överhuvudtaget impedanskorrigera maggisar. Är inte de resistiva som last?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 15:01

petersteindl skrev: Behöver man överhuvudtaget impedanskorrigera maggisar. Är inte de resistiva som last?

Inte resistiva runt delningsfrekvensen som det verkar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-03 15:44

Impedanskurva för Magnepan MG 3.6 (3-vägs)

Bild

Dito för MG 1.6 (2-vägs)

Bild
Senast redigerad av RogerGustavsson 2011-10-03 15:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 15:48

RogerGustavsson skrev:Impedanskurva för Magnepan MG 3.6

Bild

Aha, då förstår jag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 16:40

Nattlorden skrev:1 ohm är det som Bob Carver har på Current-source utgångarna på sina Sunfire.

Nätdelen i den maskinen - visst är väl den switchad, va? Har jag fattat fel? Eller är det slutsteget som är det? En urtidig föregångare i så fall.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-03 17:15

Närå, du har helt rätt, nätdelen är switchad, men det räcker inte med det.

Det är trackande också. 8) Och det är lite det som är själva grejjen.

- - -

Det finns massor av slutsteg med switchad nätdel, men poängerna med
att använda en vanligt switchad nätdel inskränker sig till dessa:

1. Den blir billigare.

2. Den blir mindre.

3. Den blir lättare.

4. Den kan anpassa sig till varierande nätspänningar av sig själv.

Men på andra sätt är den fördelslös jämfört med en vanlig trafo/likriktare/
kondensatorreservoar-lösning. Några nackdeler har de också i förekom-
mande fall, och då tänker jag mest på att de brukar alstra störningar som
kan vara småknepiga att ta hand om.

De grundläggande problemen med verkningsgraden i en linjärförstärkare
adresseras inte alls genom att använda en switchad nätdel. Alla de förluster
som uppstår i effekttransistorerna blir ju ändå samma*. :?

Carves lösning var dock att använda en trackande, switchad nätdel. Det
betyder att den hela tiden förser slutsteget men en spänning som bara är
lite större än slutsteget behöver, och om insignalen växer så växer även
matningsspänningen. Det behöver växa minst lika snabbt som insignalen,
vilket i din tur kan regleras med förstärkarens bandbredd, så länge den
senare begränsas i ingångssteget.

Allt som allt tycker jag lösningen är mycket lyckad, men HF är ju aldrig lätt
att handskas med, och det är inte särskilt svårt att i labbet provocera fram
missbeteenden från Sunfire-förstärkaren. Alltså att lista ut vilka musiksig-
naler som den bör ha svårt att hantera med avseende på det samtidigt på-
gående HF-switchandet i förstärkaren.

Men som sagt - även om den är långt ifrån invädnningsfri så är det ändå
som jag ser det en ingenjörsmässig uppvisning av Bob Carver. Han var ju
den första som överhuvudtaget fick sådana lösningar att fungera.

(Och det stämmer att det är en vanlig resistor som han använder för att
skapa 1 ohm utimpedans**, vilket ju leder till nivåskillnader, vilket i sin tur
kan vara en av komponenterna bakom varför vissa som bi-wirat med den
högohmigare utgången för att driva det högrefrekvensregistret, upplevt att
det låter mjukare och bättre... Det blir ju inte bara en mjukare drivning för
de högre registren, utan även en med lite svagare nivå. ;) Han är klurig den
där Carver, både som ingenjör och som upplevelseskapare.)

Vh, iö

- - - - -

*Fast det finns faktiskt en alternativ lösning, som jag diskuterat med Bob,
och som även den skulle kunna fungera, nämligen att förse nätdelen med
en negativ utimpedans. ;) Men det är en lösning med vissa nackdelar, och
för en generell förstärkare är den inte så lämplig, för att driva passiva hög-
talare alltså.

**Och därför går det även att använda båda utgångarna samtidigt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 17:26

Det där tracking - vad rör det sig om för spänningsnivåer på matningen till sluttrissorna? Från noll volt och uppåt eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-03 17:44

I dokumentet talas det om 6 V och uppåt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 17:47

Det som gör mig skeptisk till nivåavkännande spänningsmatning är att avkänningen borde ligga före signalen i tid för att inte påverka signalen. Mig veterligt i denna tillvaro och med vår tideräkning är den funktionen inte möjlig. Det gäller både NAD208 och tydligen också Carvers Sunfire. Hur hanterar konstruktören i de båda fallen det problemet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 18:05

RogerGustavsson skrev:I dokumentet talas det om 6 V och uppåt.

Det är lågt. Verkninggraden på det steget bör alltså vara hög. Grönmärkt.
Undrar hur Carver har löst övergången mellan NPN/PNP vad gäller övergångsdist?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi