Jag har under längre tid varit sugen på att bygga en förstärkare, och har nu hittat en kumpan till projektet. Vi ligger ungefär på samma kunskapsnivå när det gäller elektronik.
Tanken är att köra projekten i princip helt parallellt med eventuellt små variationer.
Jag/vi hade tänkt mig/oss att använda förstärkarmoduler från www.valutronic.se, då vi båda har byggt deras SQ50 modell, och är väldigt nöjda med dem, och tänkte därmed att deras slutstegsmodell CM-50 MK-II inte kan vara så mycket sämre.
Tanken är för tillfället att bygga en stereoförstärkare med dessa moduler, men innan någon design skrivs i sten så vill jag ha lite mer kött på benen på vissa punkter.
Så frågorna som råder just nu är följande;
Var kan man få tag på vettiga chassin för ett sådant här projekt.
Var köper man lämpligast ringkärnetransformatorer till ett vettigt pris, och av bra kvalitet?
Finns det eventuellt färdiga kretskort för montage av glättringskondensatorer samt likriktare, (i princip hela strömförsörjningen)
Vilka kontaktdon är att rekommendera, fördelar nackdelar med RCA, SMA BNC. (Problem med impedansmatchning i signalkedjan?)
Någon som har tips om var man kan få tag i en shuntresistorgrupp för volymjustering (färdig eller som byggsats)
Tips på förförstärkardesigner. (funderar på att försöka bygga någon form av 12ad7 alt 12ax7 baserad förförstärkarkrets) Förförstärkaren är i nuläget tänkt att vara en separat enhet.
Är det lönt att ge sig på att skärma ringkärnorna i chassit eller är det bara onödigt arbete sett till vad man får ut av det?
Budgeten för projektet är i nuläget inte riktigt bestämd, men en siffra som har nämnts är ca 10000kr som tak. Tanken är inte att snåla med komponentkvalitet, eller design, utan det får ta sin tid, och bli så bra det kan.
Ursäkta min svagt sammanhängande text. Det har varit en riktigt lång och intensiv dag. Och tack på förhand för er input.
/Anders Lundgren