Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Voine voine...
Jag har en anläggning hemma. Ur den kommer det ljud. Jag har synpunkter på ljudet som kommer ur den, och vore det idealt så skulle det låta som det gjorde vid inspelningen.
Nej, då är inte ljudet idealt, då är ljud
återgivningen ideal, om vi förutsätter att du tycker det är idealt med en så korrekt återgivning som möjligt.
Så ljudet som kommer ur högtalaren är alltså inte idealt då?
Tja, kanske, kanske inte? Huruvida ljudet är idealt eller inte inbegrips inte i frågan om huruvida det är korrekt återgivet eller inte. Att det är korrekt återgivet säger ingenting om huruvida själva ljudet låter i enlighet med dina ideal. Det kan låta ju som bara f-n!
Dessutom är det nog lite ny begreppsförvissing på gång här. De ideal och idealt du blandar, är inte så nära besläktade ord som du antyder. Det första ideal är ett substantiv (s), det andra är nog ett adjektiv (a), som faktiskt kan heta ideal, om substativet det beskriver är ett en-ord och inte ett ett-ord.
Någons ideal (s) är personens vision om vad man vill.
Att någon grej är ideal (a) däremot betyder att den passar perfekt.
"Ljud" är inget samlingsbegrepp för allt som har med hifi att göra, t ex volymknappens utformning eller vilken effekt en förstärkare klipper vid.
Ljud är
tryckvariationer.
"Lagrat ljud" kan förvisso vara ettor och nollor, eller en analog representation, men fortfarande en som beskriver tryckvariationerna.
Hur skulle det kunna bli bättre då? Jag är helt med på att återgivningen är ideal. Också. Ljudideal är i min värld ett samlingsbegrepp för många saker.
Nu blandar du ihop ideal och ideal igen.

Fundera på detta: Ett idealiskt ideal är ett idealideal.
Desutom tycker jag du uppfinner samlingsbegrepp ur tomma luften.
Mitt tips är fortfarande: Låt ljudideal få fortsätta betyda ljudideal - alltså ens ideal för hur ljudet skall vara, och låt återgivningsideal vara återgivningsideal - alltså hur man vill att återgivningen skall vara.
Om du (mot förmodan) vill ha en färgande anläggning kan du förstås använda den till att få skivorna att överensstämma bättre med ditt ljudideal, men om du (som jag) vill ha en transparent återgivning projicerar du inte dina ljudideal på apparaturen. Tvärtom känns applikationen av begreppet ljudideal på apparaturen
helt fel när man specifikt
inte vill att apparaten skall vara med och bestämma hur det skall låta.
Om du vill ha ett samlingsbegrepp, så varför inte kalla det hifi-ideal? Exempelvis kan man säga:
"Mitt hifi-ideal är en stradivarius spelad av en full fransman, med kontrabasstråke, inspelad med bara en mikrofon och avspelad i en kedja med single end-rörektronik och ett par bredbandelement från mongoliet".Eller kanske "musiklyssingsideal" är ett ännu bättre samlingsbegrepp, eftersom det är tydligare att
allt (som handlar om att lyssna på musik) inrymms under det parasollet - även lyssning på levande musik.
Men "ljudideal" är inget samlingsbegrepp. Om vi skall ha ett rimligt entydigt språk KAN det inte vara det, eftersom ljudideal måste vara hur man tycker att ljud skall låta.
Svante skrev:IngOehman skrev:Det kan vara ett förskräckligt ljud dock - raka motsatsen till ditt ljudideal.
Mmm, just det, för att uppfylla mitt ljudideal måste det både vara korrekt återgivet och vara spelat på någorlunda bra instrument (tex).
Exakt! Nu använder du begreppet ljudideal korrekt - alltså som något som relaterar till hur det låter i förhållande till hur du vill att det skall låta!
Svante skrev:Dock är instrumentkvaliteten inte lika viktig som återgivningskvaliteten. En duktig musiker får gärna spela på kastruller, riktigt återgivet kan det uppfylla mitt ljudideal, men om det spelas i en skruttstereo gör det det inte.
Rätt igen!
Men... enligt din tidigare definition uppfylls ditt ljudideal även när en sunk-musiker spelar med de där kastrullocken, om bara återgivningen är bra, eftersom du definierade ditt ljudideal som god återgivning. Det visar med önskvärd tydlighet att det är olämpligt att kalla återgivningsideal för ljudideal.
Du har ju just deklarerat att det behövs duktiga musiker för att uppfylla ditt ljudideal. När du glömmer tänka efter

så använder du begreppen rätt - alltså således att ljudideal relateras till hur du vill att det skal låta.
Nytt exempel:En person säger sig gilla mat, och hans matideal är 1 stycken småkaka. Är du med?
Nu är frågan - är hans matideal 1?
Svar: Nej, 1 är en multiplikator bara. På samma sätt är musikåtergivningen en multiplikator. Det är
ljudet som man projicerar idealet på. Att återgivningen multipliceras med ljudet gör den inte till ett ljudideal. Det kan vara någons ideal att återgivningen skall vara perfekt, men det är ett återgivningsideal, inte ett ljudideal.
Svante skrev:IngOehman skrev:Du måste väl ändå inse att "ha synpunkter på ljudet som kommer ur den" inte är samma sak som "ha synpunkter på ljudets likhet med vad det borde vara".
Javisst, jag förstår hur du tänker och visst är det två olika saker, men för mig kan ändå idealet för ljudet som kommer ur högtalaren kan vara ljudets likhet. Ett annat ljudideal kan vara kraftig bas.
Dess likhet är ingen egenskap hos ljudet. Det säger absolut INGENTING om hur det låter. Kraftig bas däremot, om du med det menar en basåtergivning med överdriven bas. Den som vill ha en färgning i den stilen kan givetvis inkludera apparaturen i ljudideals-resonamanget. Men det är fortfarande klokare att tala om ljudåtergivningsideal.
Svante skrev:Jag har flera ljudideal, ett gäller återgivning ett annat hur en ståbas ska låta.
Jag kan hävda att jag har flera par skor. Vissa har gummisula, vissa är täta kanotformade och kanotstora (och jag har paddel till dem), medan vissa har hjul och motor och är mycket stora och gjoda mest av järn. De är registrerade som bilar förresten, och tillverkas av Peugeot. Peugeot kallar dem förresten för bilar. Jag har ett par skor som man kan fästa i marken också, och liksom sova under när man kampar.
Frågan är varför man uppfinner samlingsbegrepp som gör det svårare att kommunicera?
Svante skrev:Ljudideal kan vara både relativa och absoluta, precis som så många andra saker. Ett ljudideal för en fiol kan vara "som en Stradivarius" eller "som en strypt katt" om man är lagd åt det hållet. Det kan också vara "ljust", eller "mörkt".
Jamen det är ju just det jag har hävdat hela tiden. Ett ljudideal är det man vill att ljudet skall låta som. "Som en stradivarius", liksom "ljust" är beskrivningar av ljudet, det vill säga HUR ljudet låter. Den ena är en mera delikat och komplicerad beskrivning, men annars är de av samma sort - försöka att beskriva hur man vill att det skall låta.
Svante skrev:"Ljudideal" är liksom "ljud" ett allmänt ord som det bara är dumt att låsa till en enda betydelse om folk använder det i olika betydelser.
Man kan utnämna vilket ord som helst som "allmänt ord", men om syftet är att det inte skall få finnas någon innebörd på det är det bara destruktivt att göra så.
Vad menar du att ljud kan betyda mer än ljudtrycksvariationer, och eventuellt vågrörelser?
Svante skrev:När någon ber mig komma och hålla en föreläsning "om ljud" (vilket inte är ovanligt), måste jag få en precisering.
Det är ju självklart, ljud har ju en massa egenskaper som man kan tänkas prata om. Det betyder inte att det inte är definierat vad det är för något.
Svante skrev:Man får helt enkelt förklara sig när det blir tveksamt vad man menar. Vikten av det har väl om inte annat den här tråden visat?
Tvärtom skulle jag vilja påstå. Vad tråden visat är hur dumt det blir när folk
vill missförstå och när inte alla strävar efter entydighet.
Svante skrev:IngOehman skrev:Nä, det vore skönt om alla vore överens om att missförstånd är något dåligt, och att det är bra att försöka undvika dem. Det kan ske exempelvis genom att försöka förstå, och genom att sträva efter ett språkbruk som inte är tvetydligt.
Javisst. Tyckte mycket om din kommentar i gbg senast när du (fritt återgivet) sa "kan vi inte bestämma att vi säger 'bitreducerat' i stället för 'komprimerat' när vi talar om datakompression?". Vi behöver ofta, men inte alltid sådana förtydliganden.
Åh, tack!
Sen vill jag säga, att språket är inget något som "drabbar oss", det är något som vi skapar. Detta kan vi ta till oss, och göra det bästa av.
Samtidigt finns det ett behov av samlingsbegrepp. Det är skönt att kunna säga bil i stället för Peugeot 309. Är det viktigt att det är en Peugeot 309 så förtydligar man, annars går det bra med "bil". Att säga att en Mazda 323 inte är en bil kommer inte att gynna den debatten. Vissa ord måste få vara såna även om man inte tycker att Mazda 323 är en bil.
Bil
är ju ett samlingsbegrepp. Det är en förkortning av automobil, där auto betyder själv, och mobil betyder rörlig. Kan man lasta saker på dem så blir de lastbilar. I vissa länder förkortas automobil till auto istället.
Ideal är också ett samlingsbegrepp. Men ljudideal är ett specifikt begrepp, innehållande ens ideal avseende just hur man vill saker skall låta.
Men det här är ännu en gång där vi inte kommer längre, tror jag.
Jag ger mig, kanske, när jag tror att du förstår vad jag menar.

Det vill säga även om du inte håller med om det. Men att du skall förstå vad jag menar är en rimlig ambitionsnivå, tycker jag.
Jag inser att du aldrig kommer att säga att du har ett ljudideal.
Isåfall har du läst mina inlägg
mycket slarvigt!
Jag har definitivt ljudideal. Det har jag dessutom skrivit upprepade gånger i denna tråd. Däremot projicerar jag dem inte på hifi-anläggningen, eftersom jag vill att den skall släppa igenom allt, även den som inte alls överensstämmer alls med mitt ljudideal (de ljud jag tycker om).
Jag har alltså ett återgivningsideal som är att återgivningen skall vara så korrekt som möjligt.
Svante skrev:Så det får räcka med att vi förstår vad vi menar.
Förstår du vad jag menar då?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).