Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:En förstärkare som jag sedan kan ta med mig till vem helst som känner sig
inspirerad och som innehar ett par MG-[s]burkar[/s]paneler av typen 3.6, så vi kan
göra en provlyssning?
RogerGustavsson skrev:Jag har två begagnade slutsteg på väg in, Rotel RB-03. De kanske kan modifieras för variabel utgångsimpedans? Schemat finns i länken.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/RB03.gif

IngOehman skrev:Jag har redan blivit kontaktad av två förstärkartillverkare[/b] (som
får vara hemliga ett tag till) som kanske är intresserade av att tillverka
lite större (>150 W) förstärkarmodeller som har en med ett vred juster-
bar* utimpedans!
Panelguy skrev:IngOehman skrev:Jag har redan blivit kontaktad av två förstärkartillverkare[/b] (som
får vara hemliga ett tag till) som kanske är intresserade av att tillverka
lite större (>150 W) förstärkarmodeller som har en med ett vred juster-
bar* utimpedans!
De blir nog inte först. Jag tror i alla fall att det är det här ni är ute efter?
"Another new feature is a user adjustable Damping Factor feedback control that allows the user to adjust the amplifier's output impedance by varying the amount of negative feedback."
http://www.vtl.com/pages/signature.html#MB450
Flint skrev:Ja. I VTL-versionen ändrar man tydligen graden av motkoppling och då ändras förstås även utg.impedansen men även andra saker som dist och stegets frekvensgång i sig. IÖ:s version behåller samma motkoppling och känner istället av strömmen genom ett motstånd på 0.15 ohm i serie med högtalaren som rättar Ri.
Och, jag har också testat med frekvensberoende utg.impedans idag, simulerat. Klart intressant att bara skjuta på lite i en viss del av frekvensområdet.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Peta in lite effekt så blir det nog bra![]()
Då jag lyssnat på maggisar så har det låtit bäst med lite högre utimpedans från slutstegen d v s med kraftiga rörförstärkare.
MvH
Peter
Vad tror du att det beror på?
Att försöka förklara (säkerställda) upplevelser är en av mina favoritövningar.
Skaffa 8-10 stycken 10 watts trådlindade 16 ohmsmotstånd. Parallellkoppla 4 st per kanal. Koppla dessa i serie med högtalarna och anslut motstånden på slutstegets högtalarutgång. Då får du 4 ohms utimpedans. Spänningen över högtalarna blir halverad, men strunt i det för tillfället. Lyssna på stråkar och pianokoncert och pukor och rapportera gärnaJag har aldrig provat just detta, men eftersom högtalarna till största del är resistiva så bör inte frekvensgången ändras. Möjligtvis i basen, men jag har inte funderat på det. Sedan kan du parallellkoppla det 5e motståndet över de andra 4, så kan du lyssna igen.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Man får konstanteffektdrivning istället för konstantströmdrivning eller konstantspänningsdrivning.
Det fenomenet är värt att prova då man har en resistiv last.
MvH
Peter
KarlXII skrev:Hur kan man belägga att det är fel?

Nattlorden skrev:Han är inte så dum, den där Öhman.
Flint skrev:KarlXII skrev:Hur kan man belägga att det är fel?
Frekvensgången påverkas. Uppmätta frekvenskurvor med några olika belastningar. Utgångsimp här 2.2ohm.
Aerob skrev:Nattlorden skrev:Han är inte så dum, den där Öhman.
...och definitivt inte den där Flint heller! Jag har bara slappat i bakgrunden och
njutit av detta projekt. Riktigt kul att se Flint och IÖ samarbeta på detta kreativa
vis istället för det munhugg som det ibland kan bli lite väl mycket av...
Hatten av och stor eloge till Flint och IÖ!![]()
![]()
Aerob skrev:...och definitivt inte den där Flint heller!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster