Nattlorden skrev:Aerob skrev:...och definitivt inte den där Flint heller!
Nix, men jag talar inte till Flint i tredje person om honom själv direkt.
Du får prata om och till mig hur du vill.
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:KarlXII skrev:Om man korrigerar den med eq på insignalen, kvarstår de positiva effekterna med korrekt frekvensåtergivning då?
Gissning: Nej.
KarlXII skrev:Flint skrev:KarlXII skrev:Om man korrigerar den med eq på insignalen, kvarstår de positiva effekterna med korrekt frekvensåtergivning då?
Voffå det då? Det är väl inte bara att eq:a till den där ynkliga skillnaden redan från början?
Flint skrev:Det går att testa genom att f/e-testa steget med en fast resistans på säg 6ohm (utan eqande) och höra om dynamiken ökar även då. Men som jag skrev - jag gissar här.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det går att testa genom att f/e-testa steget med en fast resistans på säg 6ohm (utan eqande) och höra om dynamiken ökar även då. Men som jag skrev - jag gissar här.
Kan du inte spela in 'E' och masvis:a... Så vi ser om dynamiken verkligen ökar... eller enbart "upplevningsökar" ?
Flint skrev:KarlXII skrev:Flint skrev:KarlXII skrev:Om man korrigerar den med eq på insignalen, kvarstår de positiva effekterna med korrekt frekvensåtergivning då?
Voffå det då? Det är väl inte bara att eq:a till den där ynkliga skillnaden redan från början?
Det går att testa genom att f/e-testa steget med en fast resistans på säg 6ohm (utan eqande) och höra om dynamiken ökar även då. Men som jag skrev - jag gissar här.
Flint skrev:Nu har jag lyckats mäta lite på steget.
Nivåerna ut med några olika belastningar ser ut så här.
Färgmärkningen förklaras i botten på bilden.
Ri här får jag till 2.2 ohm.
Diskanttappet beror på att även försteget är med i mätningen
och i det har jag lagt in en liten sänkning vid 20kHz.
Att försteget är med beror på att det var lättast att
justera nivån på det sättet.
Flint skrev:KarlXII skrev:Flint skrev:KarlXII skrev:Om man korrigerar den med eq på insignalen, kvarstår de positiva effekterna med korrekt frekvensåtergivning då?
Det går att testa genom att f/e-testa steget med en fast resistans på säg 6ohm (utan eqande) och höra om dynamiken ökar även då. Men som jag skrev - jag gissar här.
Måste tillägga att om jag ökar utg.impedansen till ca. två-tre ohm och däröver får det liknande egenskaper som att vrida upp en baskontroll men på ett mer dynamiskt sätt. Jag har inget emot den etiska delen i det här. Ett lätt lyft och ri på runt ett - två ohm med det tillskott av dynamik och HiFi-känsla det ger musiken mår mina lådor och jag bara bra av. Kommer nog aldrig att acceptera stelopererade vanliga trissesteg igen. Hur det här ställer sig mot rörsteg får framtiden visa men just nu står det 40 lika. Kör fortfarande bara en kanal/låda men kan tänka mig att livekänslan i stereo blir alla tiders när jag har byggt om mitt vanliga steg på det här sättet och allt är igång som vanligt. Jag gillar den här färgningen och jag håller verkligen med IngOehman om att den varierbara inställningen av utg.impedansen utan någon nivåförändring i stort är suverän och lättjobbad. Det hörs tydligt på t.ex. basen och bastrumman hur de både ökar och får mer HiFi-känsla i sväng och musikalisk bemärkelse. Tekniken med variabel utgångsimpedans är på inget sätt ny men IngOehmans justeringsfunktion har jag aldrig sett tidigare och den gjorde det här experimentet lätt att utvärdera. Här handlar det om att lägga på mycket naturlig färgning och stark känsla av äkta HiFi.

Flint skrev:Nattlorden
Men frekvensgången påverkas rejält i 6ohms-filen. Kompression borde det inte bli. Det borde chipets höga openlooförstärkning hålla koll på.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden
Men frekvensgången påverkas rejält i 6ohms-filen. Kompression borde det inte bli. Det borde chipets höga openlooförstärkning hålla koll på.
Nej, det kan ju lätt vara så att den peaken som ger den högre cresten före råkar ligga i ett av de sänkta frekvensbanden för att siffran skall sjunka... och det är ju inte kompression i gängse mening.
Ragnwald skrev:Vill bara passa på att tacka för denna högintressanta undersökning (forskning).
IngOehman skrev:Och sen finns det massor, eller i varje fall en hel de, högtalares som inte
mår alls bättre av att matas av en pre-distorderad signal.
Vh, iö
Flint skrev:Ja, skillnaden mellan de ljudliga resultaten med olika högtalare bör bli rejält märkbar på grund av deras impedanskurvas påverkan. Ju större variation i impedans ju större ljudpåverkan. Områden med högre impedans "skjuts" alltså ut i ljudbilden vilket nog kan uppfattas som både en för och en nackdel beroende på lyssnarens "smak".
Flint skrev:Ja, skillnaden mellan de ljudliga resultaten med olika högtalare bör bli rejält märkbar på grund av deras impedanskurvas påverkan. Ju större variation i impedans ju större ljudpåverkan. Områden med högre impedans "skjuts" alltså ut i ljudbilden vilket nog kan uppfattas som både en för och en nackdel beroende på lyssnarens "smak".
RogerGustavsson skrev:Men det är väl mera än just tonkurvan som förändras? Dynamik, distorsion och andra egenskaper kan väl också förändras?
I fallet Magnepan MG 3.6 är impedanskurvan snäll och nästan resistiv. Där blir antagligen verkan på tonkurvan liten men vad händer med övriga egenskaper?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster