Blindlyssning av piP vs pK, Uppsala den 8/10

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-12 19:14

Ja då börjar vi då :)

Här kommer resultatet av blindtestat i Uppsala 8/10

Testet gick till såhär, lyssnarna kom gemensamt överens om 4st låtar som skulle spelas.

Omgång 1 spelas låt nr1 så många gånger i rad som panelen tyckte var nödvändigt. Och högtalarna byttes ut mellan så det blev piP/pK om vartannat.

Och Omgång 2 spelas låt nr2 på samma vis... osv osv...

Låten som spelades på omgång 5 / test1 är följande : Rottun Oblivion & Bong Remixes Subsonic (BONG Remix)
Och den tog vi som rent bastest i djupbas.

Resultat
Test1
Hörbara skillnader mellan konstruktionerna:

Omgång 1
1:pK
2:piP

Person 1:
högtalare 1: är lättare att placera röster

Person 2: En stor KUK ritad över svarsfältet (han hörde ingen skillnad)

Person 3:
Högtalare 1: är "essigare" men har större scen (han tror detta är pK)
Högtalare 2: är lugnare och lite mera dynamik (och detta är då piP)

Person 4:
högtalare 1: hade "bättre spridning på röster", bättre utplacering/ större ljudsceneri tolkar jag det som

Omgång 2
1:piP
2:pK

Person 1:
Högtalare 1: har mer/bättre bas

Person 2:
Högtalare 1: baskapablare

Person 3:
Högtalare 1: har mer "slam"
Högtalare 2: har mindre djupbas

Person 4:
Högtalare 1: har lite bummligare bas

Omgång 3

Person1:
Högtalare 2: är rösterna lite dämpade

Person 2:
högtalare 2: baskapablare / fylligare

Person 3:
Högtalare 1: mer essig, men lite mer tryck i baskaggen
Högtalare 2: mer högupplöst (och han tror detta är piP)

Person 4:
Högtalare 1: lite vassa i toppen
Högtalare 2: lugnare

Omgång 4

Person 1:
Högtalare 1: Lite vassa röster (han tror detta är pK)

Person 2:
högtalare 1: vass diskant

Person 3:
Högtalare 1: Lite-lite lugnare och mer dynamik (personen tror detta är piP)
Högtalare 2: mer "slam"

Person 4:
Högtalare 2: Lite vassare och lite bumligare i basen

Omgång 5

Person 1:
Högtalare 1: går KANSKE lite djupare ?

Person 2:
Högtalare 2: jobbig i toppen

Person 3:
Högtalare 2: jämnare i basen, mer drag i partiet efter bassvepet i början. Gick lite djupare ? (personen tror detta är piP)

Person 4:
Högtalare 2: lite mer botten

Slutsatserna av detta får ni dra själva, här har ni resultatet av vad folket tyckte om dom olika konstruktionernas skillnader ljudmässigt :)
Jag har haft så fullt upp just nu och är otroligt trött just nu... Så ni får hålla tillgodo med detta.
Den som vill får gärna sammanställa något slags "tycke resultat" av test nr1 också, vore ju jätte bra :)

Test2
Vad låter bäst ?

Omgång1
1:pk

Person 1:
Högtalare 2: lite mer avslappnad, Föredrar

Person 2:
högtalare 2: är vass och påträngande i toppen
högtalare 1: föredrar

Person 3:
Högtalare 1: lite mer dynamik, föredrar

Person 4:
Ingen kommentar

Omgång 2

Person 1:
högtalare 2: föredrar

Person 2:
Högtalare 1: föredrar
Högtalare 2: mer baskapabel (gillar!), men lite vass.

Person 3:
högtalare 2: inte lika bumlig bas, "inget stack ut", föredrar

Person 4:
högtalare 2: föredrar

Omgång 3

Person 1:
Högtalare 2: föredrar (personen tror detta är piP)

Person 2:
Högtalare 1: mer baskapabel, men vass
Högtalare 2: föredrar

Person 3:
Samma högtalare ?

Person 4:
högtalare 1: Föredrar

Omgång 4
1:pK

person 1:
Högtalare 2: föredrar

Person 2:
Ingen kommentar

Person 3:
Högtalare 1: föredrar

Person 4:
Samma högtalare

Ja, här har vi hur personerna svarat :)

Om vi ska ta och ta ner detta till ett resultat om vilken högtalare som folket, gemensamt faktiskt föredrog så ser det ut såhär:

Omgång1:
piP: 1 röst
pK: 2 röster
Blank: 1röst

Omgång2:
Lurades lite här.... Men roligt att folk hörde så pass klara skillnader, det var två personer som nästan garvade över hur tydlig skillnaden var mellan dom två högtalarna som spelade denna omgång... ;)
Vetskapen om att jag hade bytt högtalare gjorde att dom hörde skillnad, jag sa nämligen i början va testat att jag absolut kommer att byta högtalare varje gång.
Men ljug Alltså, för att se vad det skulle ge för resultat, och det är mycket intressant !

Omgång3:
piP: 1 röst
pK: 2 röster
samma: 1röst

Omgång4:
Samma här, ville testa igen och resultatet blev att en person var säker på att han föredrog den ena, resterande tre var "osäkra" men lade sina röster.
Alltså pK båda gångerna, inget högtalarbyte mellan.

Av test2 att döma så är pK den högtalare som folket föredrog.

pK: 4 röster
piP:2 röster

Testat blev lite mindre än tänkt, jag hade egentligen ett test till med 5st omgångar.
Men det blev inte av... detta då testdeltagarna var sugna på öl och jag såg på resultaten båda vart det var påväg och jag insåg att blindtester måste vara dubbel blinda.
Testdeltagarna måste alltså vara införstådda med att dom aldrig ens vet OM man har bytt högtalare så att inte förväntan på att en förändring "triggar" till att man hör skillnader.

Så nästa blindtest, så ska jag göra om utförandet till att vara dubbelblint för att få något sånär vettiga resultat!

Hoppas detta ger något till någon, till mig gav det i alla fall följande:

1: Insikt i att det måste vara dubbelblint
2: insikt i att det är sjukt svårt att höra skillnad på två så vettiga konstruktioner i blindtest
3: att jag ska göra detta igen ! men då med erfarenheten av detta testat i bagaget och utforma testet bättre helt enkelt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-12 20:09

Men ändå.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-12 20:56

Precis, Fjonk!

Va' kul att läsa! Om man nu skulle försöka hitta några fel ... ( :oops: ), kollade ni nivåerna för pK och piP?

Intressant att det blir så jäkla svårt att höra skillnader när man inte ser vad man lyssnar på! Undrar om Naq och IÖ hade känt igen sina bebisar? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-12 21:38

Placebons makt är enda man kan utläsa av det där testet tycker jag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-12 21:41

Alexi skrev:Placebons makt är enda man kan utläsa av det där testet tycker jag.

Tror du att man kunde gjort annorlunda och fått ett bättre resultat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-10-12 23:02

DVD-ai skrev:...jag insåg att blindtester måste vara dubbel blinda.
Testdeltagarna måste alltså vara införstådda med att dom aldrig ens vet OM man har bytt högtalare så att inte förväntan på att en förändring "triggar" till att man hör skillnader.

Så nästa blindtest, så ska jag göra om utförandet till att vara dubbelblint för att få något sånär vettiga resultat!

Vad bra att du kom på det! :)

Men det är inte dubbelblint du pratar om, utan enkelblint. Ditt test var inte blint eftersom alla visste när du bytte, som du själv påpekade (utom när du lurades).

Svante har skrivit väldigt mycket om hur viktigt det är att innan man kan utvärdera skillnader vars storlek man är osäker på först måste undersöka huruvida det verkligen går att höra skillnad och att det måste göras blint och utan förväntansbias. Det betyder att man slumpar fram en serie som beskriver vilken högtalare som skall vara inkopplad och sedan utför den. Det är som sagt inte dubbelblint utan "bara" blint.

Tyvärr verkar det inte hjälpa, hur många gånger han än skriver om detta. Hur skall man uttrycka sig i skrift för att det skall förstås? Eller måste man komma på det själv, liksom? Jag är alltså seriöst intresserad av själva pedagogiken här. Vad tror ni? :)

Det känns lite synd när ett så seriöst genomarbetat test som tros vara blint och utan förväntansbias inte är det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-10-12 23:15

Blint=När försökssubjekten inte vet om vilket försöksobjekt som är inkopplat.
Dubbelblint=När varken försöksubjekten eller försöksledaren vet om vilket försöksobjekt är inkopplat.
Öppet test=när försökssubjekten vet exakt vilket försöksobjekt som är inkopplat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-12 23:40

Grattis Naq :) Tuff match på bortaplan 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-13 00:08

Naqref skrev:Blint=När försökssubjekten inte vet om vilket försöksobjekt som är inkopplat.
Dubbelblint=När varken försöksubjekten eller försöksledaren vet om vilket försöksobjekt är inkopplat.
Öppet test=när försökssubjekten vet exakt vilket försöksobjekt som är inkopplat.

Dubbelöppet test=När både försöksubjekten och försöksledaren vet om vilket försöksobjekt som är inkopplat. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-13 00:27

Dubbelblintöppet test är när både försöksledaren och försökskaninerna är så totalberusade så inget vet var de är eller vad det rör sig om eller vem de är :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-13 06:09

Almen skrev:
DVD-ai skrev:...jag insåg att blindtester måste vara dubbel blinda.

Vad bra att du kom på det! :)

Men det är inte dubbelblint du pratar om, utan enkelblint. Ditt test var inte blint eftersom alla visste när du bytte, som du själv påpekade (utom när du lurades).

Svante har skrivit väldigt mycket om hur viktigt det är att innan man kan utvärdera skillnader vars storlek man är osäker på först måste undersöka huruvida det verkligen går att höra skillnad och att det måste göras blint och utan förväntansbias. Det betyder att man slumpar fram en serie som beskriver vilken högtalare som skall vara inkopplad och sedan utför den. Det är som sagt inte dubbelblint utan "bara" blint.

Tyvärr verkar det inte hjälpa, hur många gånger han än skriver om detta. Hur skall man uttrycka sig i skrift för att det skall förstås? Eller måste man komma på det själv, liksom? Jag är alltså seriöst intresserad av själva pedagogiken här. Vad tror ni? :)

Det känns lite synd när ett så seriöst genomarbetat test som tros vara blint och utan förväntansbias inte är det.

Jo jag var medveten om att testet antagligen skulle bli färgat av att testdeltagarna viste att det var en annan högtalare som spelade.
Men ville testa det, nu vet jag att det absolut inte fungerar pch resultatet är lika med värt noll...
Alltså om vi bortser från att vi kommit fram till att pK och piP är bra högtalare båda två och diverse insikter om blindtest.

Så, nästa gång blir det enbart jag som vet om jag ens bytt ut någon högtalare. Detta för att testet KANSKE ska ge någon så när användbara resultat.
Jag tar resultatet i övrigt för vad det är och tror inte det finns någon substans... När man hör skillnad mellan samma högtalare så pass tydligt så säger det en dl om placebons makt.
Och just placebo var vad jag var övertydag om skulle drabba testet och det gjorde det, nu vet jag att jag hade rätt i det i alla fall :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-13 08:04

Kul läsning :) Pk föredrogs alltså?

Lyssnat nåt mer på dom andra stativarna du har hemma då?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-13 08:35

Njaaooo, resultatet säger bara att med den förväntan som personerna hade så föredrog dom ena paret.
vilket par det är har mindre betydelse...

dom föredrog ju piP framför piP och pK framför pK liksom... ;)
samam högtalare med det lät klart olika... :wink:

alltså är resultatet helt intetsägande på så sätt...

Ja, jag har testat bi21 mer, men testat fortsätter idag när jag kommer hem :)
sedan får vi se om jag lämnar en rapport idag eller senare i veckan :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-13 08:44

2 par bra högtalare alltså :)

Spännande att höra hur du rankar bi21 sen då, dom kanske ochså vill va med och stångas :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-13 08:52

PerStromgren skrev:

Det beror på vad man vill uppnå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-13 08:53

DVD-ai skrev:Ja då börjar vi då :)

Här kommer resultatet av blindtestat i Uppsala 8/10

Testet gick till såhär, lyssnarna kom gemensamt överens om 4st låtar som skulle spelas.

Omgång 1 spelas låt nr1 så många gånger i rad som panelen tyckte var nödvändigt. Och högtalarna byttes ut mellan så det blev piP/pK om vartannat.

Och Omgång 2 spelas låt nr2 på samma vis... osv osv...

Låten som spelades på omgång 5 / test1 är följande : Rottun Oblivion & Bong Remixes Subsonic (BONG Remix)
Och den tog vi som rent bastest i djupbas.

För omgång 5 nämns vilken musik som spelades. Vad spelades i de andra omgångarna?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-10-13 08:56

Alexi skrev:
PerStromgren skrev:

Att se till att rätt högtalare vann?
:lol:
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 08:59

DVD-ai skrev:Njaaooo, resultatet säger bara att med den förväntan som personerna hade så föredrog dom ena paret.

Klart att det är intressant att veta vilket par som föredrogs. Eller var syftet med ditt test bara att visa att man kan lyckas med vad som helst genom att skapa förvirring.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-13 10:09

Jag tror det gick ut på att testa lyssnarna. 8)
Högtalarna ifråga vet vi ju redan hur dom låter. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-13 10:23

Flint skrev:
DVD-ai skrev:Njaaooo, resultatet säger bara att med den förväntan som personerna hade så föredrog dom ena paret.

Klart att det är intressant att veta vilket par som föredrogs. Eller var syftet med ditt test bara att visa att man kan lyckas med vad som helst genom att skapa förvirring.

Ligger mycket i det som du och Phon säger, alltså jag trodde inte testet skulle ge så mycket info om högtalarna, utan mer om personerna som lyssnade.

Att placebon med lätthet överglänser dom skillnader som verkligen finns och resultatet blir ointressant.
Och när skillnaderna är så pass små som mellan två st väldigt lika konstruktioner, ja då är det vääldigt svårt att verkligen höra dom skillnader som FINNS och inte bara dom som man inbillar sig finns.

Alltså jag anser att piP lika gärna kunde ha fått flest röster, eller oavgjort osv...
Slumpartat blir det hela bara... alltså är enligt mig resultatet piP vs pK oanvändbart, men nyttan med testat blev att, i alla fall jag.
fick bekräftat för mig hur jäkal mycket placebo påverkar!
Och roligast är att alla personer tycker tvärtom och olika om samma högtalare mellan omgångarna.

finns absolut ingen röd tråd i huvudtaget :lol:
svaren är som ett kluster bara...
Mvh//David

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2011-10-13 11:15

Oavgjort alltså. Ingen kunde höra skillnad utan alla gissade bara. :D

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-10-13 11:53

hassesolo skrev:Oavgjort alltså. Ingen kunde höra skillnad utan alla gissade bara. :D

Hehe, vi "hörde" ju skillnad även när det var samma högtalare med exakt samma uppställning. Sen får man tolka det hur man vill om vi hörde skillnad eller ej :D
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-13 12:10

jag tycker från och med nu att alla hifiapparater ska se identiska ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-13 12:37

steveo1234 skrev:
Alexi skrev:
PerStromgren skrev:

Att se till att rätt högtalare vann?
:lol:
Se till att iaf. någon högtalare vinner? Nu blev det ju ett helt intetsägande resultat, de hörde som sagt tom samma skillnader när de lyssnade på samma högtalare. Jag tror de hade för mycket förutfattade meningar och därför inte litade på vad de hörde.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-13 12:49

celef skrev:jag tycker från och med nu att alla hifiapparater ska se identiska ut
Jag tycker att alla lyssnare skall vara identiska. 8O :D

... med sig själva ...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-10-13 13:20

Nu har jag läst igenom proceduren och resultatet igen.

Det man kan sluta sig till är att;

- Testet var blint och slumpmässigt. Det kan man utläsa av om inte annat att biasen blev "fel" vid flera tillfällen.
- Serien är för kort för att ge något entydigt resultat. Man kan se det som en serie på 2 men där den förvirrande proceduren gjorde det till orena serier.
- Man kan se en tydlig bias.
- Man kan se en antydan till att undersöka hur stor denna bias är (men även statistiken där är för låga för att se något mer entydigt).

Ska man tolka in lite mer än vad statistiskt är relevant så verkar pK låta mer som piP förväntas låta än tvärtom. Kanske lyckades jag ändå när man tror att pK låter mer som piP förväntas göra än vad piP egentligen gör?
8)

Att det finns en tydlig bias och att man med det som grund förkastar hela testet gör att man inte har förstått betydelsen av blinda tester. Det får gärna finnas bias i blinda tester men just den blinda proceduren ska göra att denna bias inte manifesterar sig i resultatet. Resultatet blir ändå relevant. Här är dock serierna för korta för att man ska kunna dra några resultat. Den viktigaste lärdomen är nog att man inte ska lägga in förvirrande moment i testerna (det gör att man kortar av serierna ännu mer) och att serierna ska vara tillräckligt långa.

Man ska nog se detta som en kul kväll för grabbarna att få möjlighet att träffas och att sedemera bli bakfulla. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-13 13:25

En dålig och en bra högtalare hör nog de flesta skillad på hur lätt som helst. :wink:

Förvirringen som uppstod i denna test tyder ju på att paren som testades är ungefär lika bra. (enligt testdeltagarna)

Som att prova 2 mopeder efter varann som inte har hastighetsmätare,en går 80km och den andra 85km (inte helt lätt att avgöra efteråt vem man tyckte gick fortast)

Men hade en av dom gått 50km hade det varit lätt :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-13 15:00

Till viss del beror det väl också vad man stoppar in för musik? De flesta av oss har någon preferens för hur man tycker att just den musiken man själv ofta lyssnar på bör låta. Om sedan musiken i sig presenteras på ett ofördelaktigare sätt blir det kanske tummen ned för just de högtalarna? Nu verkar det ha varit lyssnare med preferens för starkt ljud med mycket lågfrekvensinnehåll, då är väl varken pK eller piP förstahandsval? SJälv har jag haft pK och piP parallellt under 18 månader och har min egna uppfattning om dessa kombatanter....

Återigen, vilka var de övriga ljudspåren ni använde i testet?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-13 15:27

+1
Man står slätt utan väl inlyssnad referensmusik.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-13 15:47

Ragnwald skrev:+1
Man står slätt utan väl inlyssnad referensmusik.

Ja, och utan sitt eget rum.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino