Jag gjorde en konstruktion med en radialfläkt för många år sedan, med fasta blad. Både framför och bakom fläkten fanns dock ett par flerpande ventiler som kunde regleras mellan att rikta luftflödet mot lådan eller ut i luften. När fläktens tryckut-sida riktades ut i luften, var dess sugin-sida riktad in i lådan, och vice versa.
Den lät skitdligt!
Rent ingenjörsmässigt hade den fördelen att den inte hade rörliga-delar-på-rörliga-delar. Fläkten snurrade bara, och flerparna flerpade bara.
De var lite knåp med att få rätt styrka på returfjädern till flerparna (så mjuk som möjligt), samt att upphänga dem på sådant sätt att det inte uppstod några vridkrafter från luftflödet, oavsett vridningsvinkeln.
Man kan säga att det var en "akustisk transistor". Om returfjädern har oändlig complians, och återverkan från luftflödet saknas helt har man oändlig förstärkning!
Det lyckades jag aldrig uppnå.
Däremot mer än så, det vill säga instabil funktion. Bäst fungerade det när återverkan var "svag och motverkande", det vill säga när systemet var stabilt.
Man bör inte glömma att flerparna har en viss rörlig massa (eller rättare sagt tröghetsmoment om de arbetar med roterande rörelse) så bandbredden blir begänsad och den hypotetiska oändliga förstärkningen gäller bara för DC...
Dessutom väsnades tingesten illa, även när det inte förelåg någon insignal.

Inte för hifi, det var helt klart.
Bäst störmässigt presterade den när den sattes i en sluten låda med en avstämd låda framför. Den senare agerade då LP-filter för störljuden från fläkten. I själva verket var det även av andra skäl den bästa kabinettskonstruktionen för "drivern", eftersom den sistnämnda genom sin intrinsiska konstruktion var bra på "slaglängd" och därför inte gynnades av en konventionell basreflexlåda såsom ett normalt högtalarelment ofta gör. En låda av det nämnda slaget är möjlig att konstruera för större effektivitet än en sluten låda, men inte lika hög som hos en basreflexlåda.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).