TC-Sound LMS

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-14 22:37

Ragnwald skrev:Booms Canton levererar ett imponerande stereopanorama i hans lyssningsrum. Tror jag fler på forumet kan skriva under på.
De räcker gott till att matcha ljudtrycksmässigt delade vid 80Hz.
Kan ju jämföras i viss mån med Ino i28.

Hoppla! :)
Coolt att det funkar.
Är Booms Canton slutna?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-15 00:11

nadifierad skrev:
Ragnwald skrev:Booms Canton levererar ett imponerande stereopanorama i hans lyssningsrum. Tror jag fler på forumet kan skriva under på.
De räcker gott till att matcha ljudtrycksmässigt delade vid 80Hz.
Kan ju jämföras i viss mån med Ino i28.

Hoppla! :)
Coolt att det funkar.
Är Booms Canton slutna?

Nix rc-l är basreflex.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-15 15:54

Ok. Jag hade bekymmer att få mina Dali, med basreflex att jobba i hop med mina basar. Men det var nog mycket ett placeringsproblem. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-16 22:19

zapanasta skrev:Han jag känner hoppas kunna köpa ett par LMS ultra basar inom en snar framtid.

Men om nu 150L lådor är lite små,vad bör han ha för lådvolym då?

Det är ju lika bra att han gör större lådor direkt menar jag :)

Runt 200 liter blir bra och då kan gå på 100 volt ut i elementet utan att låd disten tar vid sen kommer Q att ligga runt 0.5 i dag så ligger den i den mindre lådan runt 0.7-0.8.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-10-17 02:08

Nu finns basarna i lager hos Partsexpress.. om det var nån som ville ha sådana. Råkade surfa in på lite annat och såg att de fanns i lager. :)
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-17 06:05

boom skrev:
nadifierad skrev:Är Booms Canton slutna?

Nix rc-l är basreflex.

Jaså, du kör lill-lillebror till mina prydnassaksställ? (Digital 1.1)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-19 18:49

Boom skrev..
Runt 200 liter blir bra och då kan gå på 100 volt ut i elementet utan att låd disten tar vid sen kommer Q att ligga runt 0.5 i dag så ligger den i den mindre lådan runt 0.7-0.8.

Kanske en 210-215 liter då? Element och stag tar ju lite lådvolym,eller ska man köra på 200liter netto?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-19 19:19

Du kan gott och väl köra 250liter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-19 19:24

+1

Mycket enklare att minska på lådvolym än tvärtom.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-19 20:06

Märkligt nog, upplever jag booms 150-literslådor, som rätt små.
Kanske ögat luras av att lådan är i stort liksidig och elementet fyller hela fronten, dessutom hela lådan invändigt.
150 liter är ett minimum, som jag ser det, ur praktisk monteringssynpunkt. Men har man inte plats för större lådor, räcker de för att trycksätta vilket rum som helst. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-20 06:23

Återstår att se 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-20 08:40

Göra hålen större i mina baslådor och byta 1259orna mot åtta sådana här? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-20 09:45

Ne fan, byt inte ner dig nu.... :?

:mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-10-20 10:16

Jag blir inte riktigt klok på rekommendationerna för lådstorlekar. Jag tycker att Qts=0.33 och Fs=20.5 Hz verkar som en lite för låg kvot (med utgångspunkt från IÖ:s artikel om "optimala" tonkurvor i basområdet) men Boom antyder att q ligger högre (vilket då skulle tolkas som något bra). Man får tänka på att en tät packning med stenull sänker q-värdet ytterligare (utöver den sänkning man får pga av isotermiseringens "lådförstorande" effekt. Man får således dra bort 0.1-0.2 på q-värdet om man har lådan full med stenull. I Basta kan man simulera det men det är svårt att veta vilka värden man skall använda. Man får helt enkelt mäta impedansen och bakvägen simulera vilken dämpning lådan har (om man inte kan räkna ut det för hand förstås...)

Vad gäller mätningarna så kan man fundera på hur baskurvorna skall se ut egentligen. Med tanke på att ett rum ger bashöjning för ljudkällor placerade i rummet kanske man faktiskt skulle sikta på en lätt höjning mot lägre frekvenser snarare än ett fall? Oder?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-20 11:35

Vad gäller Q-värdeskalkyler, är Basta oanvändbart, har ju Svante själv redan erkänt.
Provlådor och riktiga mätningar, är vad som gäller.
Booms system byggs med infraåtergivning prio i siktet. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-10-20 15:40

Ragnwald skrev:Vad gäller Q-värdeskalkyler, är Basta oanvändbart, har ju Svante själv redan erkänt.

Ja, alltså, för att förutsäga effekten av lådans dämpning måste du ha ett empiriskt värde att stoppa in någonstans. Det var därför jag undrade vad rekommendationerna om lådstorlek byggde på. Vilka parametrar utgår man ifrån och med vilka börvärden? I Basta räcker det väl med att mäta impedanskurvan och iterera sig fram tills simuleringen visar samma impedanskurva som den uppmätta, genom att manipulera värdet på lådans godhetstal. Iallafall om vi talar om slutna lådor. Om inte annat är fördelen med att mäta impedans att det är svårare att göra fel än när man försöker mäta upp verklig output från högtalaren.

Ragnwald skrev:Booms system byggs med infraåtergivning prio i siktet. :)

Jo, men vad blir slutsatsen vid dimensionering? Jättelåda med stenull och höjning av basområdet med EQ?

Undrar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-21 05:35

DQ-20 skrev:
Ragnwald skrev:Vad gäller Q-värdeskalkyler, är Basta oanvändbart, har ju Svante själv redan erkänt.

Ja, alltså, för att förutsäga effekten av lådans dämpning måste du ha ett empiriskt värde att stoppa in någonstans. Det var därför jag undrade vad rekommendationerna om lådstorlek byggde på. Vilka parametrar utgår man ifrån och med vilka börvärden? I Basta räcker det väl med att mäta impedanskurvan och iterera sig fram tills simuleringen visar samma impedanskurva som den uppmätta, genom att manipulera värdet på lådans godhetstal. Iallafall om vi talar om slutna lådor. Om inte annat är fördelen med att mäta impedans att det är svårare att göra fel än när man försöker mäta upp verklig output från högtalaren.

Ragnwald skrev:Booms system byggs med infraåtergivning prio i siktet. :)

Jo, men vad blir slutsatsen vid dimensionering? Jättelåda med stenull och höjning av basområdet med EQ?

Undrar,

DQ-20

Impedans kurva säger större lådor och 16 volt räcker gott och väl i out put för att sätta kåken i gungning.
EQ höjningen är gansaka sparsamt gjort den är höjd ca 4db i infra om rådet och med större lådor så går den att sänka.

Isotermeringen är gjord med tongenerator och voltmätare.

Dämpning är något annat.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-10-22 11:03

boom skrev:Isotermeringen är gjord med tongenerator och voltmätare.

Dämpning är något annat.

Jag skulle vilja säga att de hänger ihop om man använder stenull. När man proppar in mer stenull händer två saker. Dels ökar den "virtuella" volymen i lådan pga av "isotermisering", vilket sänker elementets resonansfrekvens i lådan, dels minskar q-värdet. Att q-värdet minskar beror på två saker. Dels sjunker q-värdet i takt med att resonansfrekvensen sjunker, men det sjunker också pga att stenullen dämpar resonansen mekaniskt. Om man "optimaldämpar" en sluten låda enligt IÖ:s rekommendationer så proppar man så fullt med stenull att resonansfrekvensen precis är på väg att vända uppåt igen. Då har man så hög dämpning i lådan som möjligt givet lägsta möjliga resonansfrekvens. Detta är dock bara relevant om elementets egen dämpning är för låg i den låda man placerat den i, dvs. att man får för höga q-värden i lådan.

Hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-22 11:32

DQ-20 skrev:
boom skrev:Isotermeringen är gjord med tongenerator och voltmätare.

Dämpning är något annat.

Jag skulle vilja säga att de hänger ihop om man använder stenull. När man proppar in mer stenull händer två saker. Dels ökar den "virtuella" volymen i lådan pga av "isotermisering", vilket sänker elementets resonansfrekvens i lådan, dels minskar q-värdet. Att q-värdet minskar beror på två saker. Dels sjunker q-värdet i takt med att resonansfrekvensen sjunker, men det sjunker också pga att stenullen dämpar resonansen mekaniskt. Om man "optimaldämpar" en sluten låda enligt IÖ:s rekommendationer så proppar man så fullt med stenull att resonansfrekvensen precis är på väg att vända uppåt igen. Då har man så hög dämpning i lådan som möjligt givet lägsta möjliga resonansfrekvens. Detta är dock bara relevant om elementets egen dämpning är för låg i den låda man placerat den i, dvs. att man får för höga q-värden i lådan.

Hälsningar,

DQ-20

Det finns ensak till som man måste ta hänsyn till när det gäller Q värdet och det är talspolens temperatur då den även påverkar .

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-22 14:47

DQ-20 skrev:Dels sjunker q-värdet i takt med att resonansfrekvensen sjunker, men det sjunker också pga att stenullen dämpar resonansen mekaniskt.

Intressant information, men mina egna mätningar visar att resonansfrekvensen flyttar sig bara med några få Hz (nedåt), även när resonanstoppen sänks ordentligt.

Finns en gammal tråd om detta i teknikdelen, där även Svante och petersteindl deltog.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-05 16:33

Nicke skrev:BOOM.....har du testat nån lämplig film än då???

Nu är dom testade till en någorlunda lämplig film men jag är lite besviken på.
men till dom som lovordar svs dom kan dra något gammalt skit över sig det är helt klart inget ont om svs men fan klubben.

man har bitvis svårt att fixera blicken på duken vet ej om projen gungar med frekvens växlingarna som sker eller det är väggen som duken sitter på som flexar.
Men dom leverar och det dom leverar :D :D :D :D :D :D .
Så vad händer med en låda på 200 liter istället som det är nu då kommer det att bli så här :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D .

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-11-06 10:03

Kul :) får man fråga vilken film i fråga det var :?:
Mvh Nicke

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-06 10:20

Nicke skrev:Kul :) får man fråga vilken film i fråga det var :?:

X-men first class.
Och det är ingen blåstråle rulle .

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-11-06 10:35

Här har du en bra lista på filmer med basljud,jag har nog alla som finns med här :) skaffa en br spelare o njut :)

Länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333462
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-06 10:37

Vad är det du är besviken på?
2021 maj på Spotify

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-06 10:42

shifts skrev:Vad är det du är besviken på?

Att dom inte rev ner projen i från taket så man får väl köpa några till när dollar kursen blir billigare .
så skall man väl få ner den lille satan i från taket?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-06 10:46

Nicke skrev:Här har du en bra lista på filmer med basljud,jag har nog alla som finns med här :) skaffa en br spelare o njut :)

Länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333462

Nä då måste jag byta proje med tänkte att den skulle få gå till lampan går ner .
men eftersom det händer ganska mycket just nu på den fronten så är det bättre att av vakta och se vad som händer.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-11-06 10:57

Oki...skaffa The Haunting dvd (finns ej på br) men den måste ha dts ljudet,river inte den ned projjen din när dörrbankningarna sker spelar du för lågt : )

Länk: http://www.planetaxel.com/productDetails/667068482126
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-11-06 15:03

boom skrev:

Att dom inte rev ner projen i från taket så man får väl köpa några till när dollar kursen blir billigare .

Två räckte ju så JÄVLA gott för någon dag sen !!? :lol: :lol: :lol:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-06 15:48

bakerman22 skrev:
boom skrev:

Två räckte ju så JÄVLA gott för någon dag sen !!? :lol: :lol: :lol:

Du är bara avis bara för att du får ha dina som skådebröd
ta och bygg dom där jävla lådorna någon gång i stället. :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum