Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Finns ingen LTS lokalavdelning i Jönköping än.snerik skrev:...du är varmt välkommen att föreläsa i Jönköping också!
Nattlorden skrev:Hoppas någon kan videofilma för ett framtida LTS videoarkiv...
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Hoppas någon kan videofilma för ett framtida LTS videoarkiv...
Ja, verkligen. Det kan ju inte vara så svårt att plocka med en videokamera. Jag kan hosta filen om det behövs.
DVD-ai skrev:Hoppas något liknande kommer att äga rum i Stockholm snart, vore otroligt intressant och trevligt at gå på en sådan föreläsning
Det finns lokalavdelningar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå och LTS har i Molt flera gånger anmodat fler medlemmar att starta lokalavdelningar på sina orter och styrelsen stöttar sådan verksamhet t.ex. genom att komma ut och föreläsa.Aerob skrev:Alexi skrev:Finns ingen LTS lokalavdelning i Jönköping än.snerik skrev:...du är varmt välkommen att föreläsa i Jönköping också!
Är det en föresättning att det finns en lokalavdelning om det ska hållas föreläsning
på annan plats än STHLM? Medlemmar finns väl lite överallt i landet...
Kraniet skrev:jag hade förresten en fråga ang dämpning i tak.
Varifrån kommer denna idé om att det är bra att dämpa taket? Är det för att vi ser det varje dag i husmiljöer? Och där antar jag det är av praktiska skäl att dämpningen sitter i taket?
Herrarna på främre rad som äger stans ena hifibutik var ju tydligen igång för fullt med att bygga nytt lyssningsrum till butiken och var inne på denna dämpning av taket.
Gamla Hifiklubben anlitade en akustiker för att bygga ett "super-highend-rum" som blev så bedrövligt dåligt att ingen ville vistas där inne. Även där var det akustikskivor i taket. Det verkar vara en väldigt förhärskad bild att man ska dämpa taket trots att det verkar vara döden för ett lyssningsrum. Hur kommer det sig?
IngOehman skrev:Det är alltid lika trevligt att komma till Umeå.
Sitter nu på flygplatsen och väntar på planet hemåt, och funderar på vilken
potential som borde finnas för LTS i stort när norr-sektionen lyckas samla
intresserade i detta antal, trots ett så mycket mindre uppsamlingsområde.
Räknat i antal människor alltså.
Skulle alla lokalföreningar ha samma "verkningsgrad" så skulle LTS ha långt
över 20 000 medlemmar över landet. Det som Thomas och alla de andra
drivande i LTS-norr gör häruppe, är verkligen något alldeles enastående.
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:jag hade förresten en fråga ang dämpning i tak.
Varifrån kommer denna idé om att det är bra att dämpa taket? Är det för att vi ser det varje dag i husmiljöer? Och där antar jag det är av praktiska skäl att dämpningen sitter i taket?
Herrarna på främre rad som äger stans ena hifibutik var ju tydligen igång för fullt med att bygga nytt lyssningsrum till butiken och var inne på denna dämpning av taket.
Gamla Hifiklubben anlitade en akustiker för att bygga ett "super-highend-rum" som blev så bedrövligt dåligt att ingen ville vistas där inne. Även där var det akustikskivor i taket. Det verkar vara en väldigt förhärskad bild att man ska dämpa taket trots att det verkar vara döden för ett lyssningsrum. Hur kommer det sig?
Jag vet ej varifrån denna dumma idé kommer, men jag har ju jobbat som akustikkonsult ett antal år, och normalt kan inte vanliga akustiker något om akustiska lösningar för lyssningsrum för högtalarlyssning. Det är endast ett litet fåtal akustiker som kan detta. Det de kan är att få ned efterklangstiden i allmänna drag och då är standardlösningen heltäckande klass-A absorbenter i taket. Tyvärr är detta inte det lämpligaste att göra för högtalarlyssning.
Kraniet skrev:jag hade förresten en fråga ang dämpning i tak.
bassman skrev:Kraniet skrev:jag hade förresten en fråga ang dämpning i tak.
Dämpa tak är väl det man sällan gör utom i speciella fall, diffusera ett tak med T.ex längstgående råspont eller liknande panel ansåg IÖ göra gott! Rätta mig om jag har fel.
Du kommer väl i håg skillnanden på dämpa och diffusera
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster