Erfarenheter av stegs djupperspektiv- lista dem nu!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-07 01:20

Flint skrev:petersteindl
Vilka förstärkare är dina favoriter?

Mina egna :oops: :roll: :) :lol: :lol:

Det bästa jag någonsin hört var en slags hybrid. Det var rör på ingången och drivsteget. ECC 80 helbalanserat. Slutstegsdelen var antingen med 6080 OTL eller med mosar och nätdelen till mosarna var med flera bilbatterier. Jag provade med olika nätdelar och det var nåt magiskt med bilbatterier. Mosarna var kopplade differentiellt i klass A och endast N typ. 2,5 Ampere per totem. Vid den arbetspunkten korsade temperaturkoefficientskurvorna varandra på just den mosen jag använde. Slog man igång slutsteget så var strömen 2,5 ampere ögonblickligen och därefter stod den blickstilla oberoende av temperaturstegring. Dessutom var arbetspunkten långt upp i mosarnas mättnadsområde, d v s transkonduktansen var konstant oberoende av strömmen. Slutsteget lät identiskt från det att man drog igång slutdelen tills full temperatur på transistorerna uppnåtts. Då körde jag stora horn. Jag använde under ett tag inga kontakter någonstans. Allt var lött från pickup till högtalare och från D/A till högtalare. Hela anläggningen var allt annat än hög WAF. Rörsteget var med 10 st 6080 OTL och helbalanserat och jag kunde skifta utgångssteg mellan rör och mosar. Mosar med bilbatteri var helt överlägset rören. Rörsteget var byggt av Lodis enligt riktlinjer från mig. Det var inte så vanligt med helbalanserade triodsteg OTL på den tiden, men som sagt, mosarna med bilbatteri är fortfarande oöverträffat av det jag hört. Jag monterade ner allt eftersom det var så bökigt att ladda batterier för jämnan.

@ Sprudel: Det finns en förstärkare som heter Devialet. Det tycker jag Sprudel skall försöka låna. Jag har aldrig hört det själv, men jag tror det kan vara bra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-10-07 07:32

petersteindl skrev:@ Sprudel: Det finns en förstärkare som heter Devialet. Det tycker jag Sprudel skall försöka låna. Jag har aldrig hört det själv, men jag tror det kan vara bra.

Jag har inte heller hört den, bara spanat på, och tror den kan vara ohemult
dyr, hehe. Nära 120000 kr har jag för mig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-07 12:42

shifts skrev:
petersteindl skrev:@ Sprudel: Det finns en förstärkare som heter Devialet. Det tycker jag Sprudel skall försöka låna. Jag har aldrig hört det själv, men jag tror det kan vara bra.

120 lopper e en baggis för Sprudel :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-07 14:43

petersteindl skrev:
shifts skrev:

120 lopper e en baggis för Sprudel :)

Inte för mig, men för ett bra steg kan det vara det. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Devialet

Inläggav lennartj » 2011-10-07 14:45

Under den gångna helgen hörde jag Devialet med Magico Q3 högtalare under Göteborg High End på Park Aveny.
Min musikupplevelse i det rummet var långt i från magisk, ljudet släppte inte från högtalarna (där jag var, åtminstone) och det lät t.o.m. som lådfärgning trots allt snack om högtalarlådornas konstruktion. Om det trots allt var
rummets fel blev jag inte klok på och vågar inte uttala mig om Devialets eventuella bidrag till den dåliga upplevelsen.
Förstärkaren är i alla fall grymt läcker. 8)
Det var mycket folk i rummet men ingen kul lyssning. Efter två låtar gick jag vidare... :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Devialet

Inläggav Panelguy » 2011-10-07 17:09

lennartj skrev: Förstärkaren är i alla fall grymt läcker. 8)

Jag tror den ser bättre ut än den låter :wink: . Själv skulle jag titta på något annat för dom pengarna, exempelvis en REF150 som kostar obetydligt mer.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-10-07 17:12

shifts skrev:

Lyssna faktiskt på en sådan förstärkare tillsammans med B&W 802 Diamond här i Ulm för inte sålänge sedan. Tänkte spontan: Var är förstärkaren?

Kombinationen lät väldigt högupplöst, långt mer detaljerat än vad jag är van vid. Om det är rätt eller inte kan man ju diskutera
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-07 18:36

Rydberg skrev:
shifts skrev:

Lyssna faktiskt på en sådan förstärkare tillsammans med B&W 802 Diamond här i Ulm för inte sålänge sedan. Tänkte spontan: Var är förstärkaren?

Kombinationen lät väldigt högupplöst, långt mer detaljerat än vad jag är van vid. Om det är rätt eller inte kan man ju diskutera

Bra fundering Rydberg. :)

En kraftig betoning av ljud gör att man inte uppfattar de fina nyanserna/schatteringarna, har jag upplevt. Detta kan uppfattas motsägelsefullt.
Jag får ta en analogi till bilder, i starkt solljus blir bilder knivskarpa men de är har så mycket kontrast att grådagrarna inte kommer fram. I ett mjukare ljus där kontrasten är lägre upptäcker man en massa schatteringar som man inte gjorde förut. Likt det senare upplever jag ASR, utan glimmer, eller sammetston, bara naket och rent, helt enkelt högupplöst i dess rätta bemärkelse.
Jag inbillar mig att jakten på accentueringar av transienter lurar många att tro att det är högupplöst, men resulatatet är för starka kontraster.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-10-07 21:43

Tack Sprudel för en mysig tråd.

Jag har varma minnen av Parasound.
Naim nap 300 truly yours.
DarTZeel NHN 108 i mina drömmar.
Karan KA S 600?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-08 08:05

Jansson skrev:Tack Sprudel för en mysig tråd.

Jag har varma minnen av Parasound.
Naim nap 300 truly yours.
DarTZeel NHN 108 i mina drömmar.
Karan KA S 600?

Tack Jansson :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-08 08:32

Sprudel !!

Ju längre du håller på ( bara bra ) ju närmare kommer du :P :wink:

Nästa steg är att göra om som samma resa med högtalare och på slutet rummet.
Jag själv hade börjat i andra ändan. Först rummet ( som du redan har ) Waf faktorn fick bestämma högtalarvalet ( Som vanligt ) sedan hade jag gett mig i kast med det du gör nu.. ( men du har säkert passerat steg 1 & 2 redan )

Du hamnar i träsket ,mina 5 cent på det . :wink:

//
Lech :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-08 18:40

lech skrev:Sprudel !!

Jag själv hade börjat i andra ändan. Först rummet ( som du redan har ) Waf faktorn fick bestämma högtalarvalet ( Som vanligt ) sedan hade jag gett mig i kast med det du gör nu.. ( men du har säkert passerat steg 1 & 2 redan )

//

Kanske det Lech :) , men jag tvivlar, jag tror jag stannar här, oavsett vad som kommer in i setupen.
Idag har jag provat mina ädelstenar/stycken i form av stråkar, olika violiner och cellos. Jag har provat en inspelning av Canzonetta ur Don Giovanni, en av de vackraste stycken jag vet, och just denna insplning från Bälinge kyrka, tror jag den är, är fantastisk.
Jag har sådana minnen från dessa stycken med QLN Signature splitfield som Tomas, och jag, tweakade så till den grad, att jag var av uppfattningen att så kommer jag aldrig att höra dem mer.
Nu gör jag det, men bättre.
Jag var lite skraj för att prova dessa album för hur skulle jag agera om steget falerade på dessa, men gav så mycket på andra?
No worries :) Utklassning igen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-08 18:59

sprudel skrev:

//

Kanske det Lech :) , men jag tvivlar, jag tror jag stannar här, oavsett vad som kommer in i setupen.
Idag har jag provat mina ädelstenar/stycken i form av stråkar, olika violiner och cellos. Jag har provat en inspelning av Canzonetta ur Don Giovanni, en av de vackraste stycken jag vet, och just denna insplning från Bälinge kyrka, tror jag den är, är fantastisk.
Jag har sådana minnen från dessa stycken med QLN Signature splitfield som Tomas, och jag, tweakade så till den grad, att jag var av uppfattningen att så kommer jag aldrig att höra dem mer.
Jag var lite skraj för att prova dessa album för hur skulle jag agera om steget falerade på dessa, men gav så mycket på andra?

Sprudel.
Jag är glad för din skull och lägger inte in några men :D Spara på hälsan min vän , jag vet nu hur det är att bli dålig. :x

//Lech :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-20 06:57

Igår var några lyssningsvänner här för att höra på ASR i min setup.
Vi spelade lite blandat och noterade hur avslöjande ASR är på inspelningarna.
Viss musik med bra inspelningar låter sagolikt bra, medan andra som man tidigare uppfattat som ganska ok, falerar, spelar inte ut på samma sätt. I de förstnämnda plockas det fram information som jag aldrig upplevt tidigare i någon anläggning, Tom Waits-Mule Variations, Roger Waters olika album, vissa Neil Young album, Harry Belafonte-Carnegie Hall mm.
Vi avslutade med Dire Straits -Industrial disease, och Love over gold.
Länge sedan sist och de lät så där, lite anonymt kanske. Det stämde inte med min minnesbild. Jag ville ha dem mer up-front, remastrade kanske :wink:
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att setuper som är mer upfront alltid spelar up-front, eller in your face. Det hade passat Dire Straits bättre. Men det gör också att de aldrig kan avslöja det mest intrikata och delikata i de förstnämnda inspelningarna. Ska jag uttrycka mig provocerande så låter Dire Straits kanon i en häftig bilanläggning, eller i en setup som har karaktären av förstorad transistorradio.
Jag ska lyssna mer på dessa album för att se om intrycket består, eller om de har ett musikaliskt värde, sannolikt, som inte bygger enbart på att låta häftigt med smällar och brak.
Vore kul om andra lyssnade på Industrial Disease och gav ett utlåtande.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-20 09:21

sprudel
Om man jämför din recension med hur jag uppfattar hur teststeget med två ohms utg.imp låter så stämmer de väl överens. Musiken/skivorna ändrar skepnad. Vissa till det bättre och vissa till det sämre. T.ex. Deutsche Grammophon som kan låta imponerande i vissa anläggningar låter nu genomgående plastigt och konstgjort. Andra mer tama inspelningar som låter trötta och tråkiga med ett vanligt trissesteg låter nu istället levande och äkta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-20 09:57

Flint skrev:sprudel
Om man jämför din recension med hur jag uppfattar hur teststeget med två ohms utg.imp låter så stämmer de väl överens. Musiken/skivorna ändrar skepnad. Vissa till det bättre och vissa till det sämre. T.ex. Deutsche Grammophon som kan låta imponerande i vissa anläggningar låter nu genomgående plastigt och konstgjort. Andra mer tama inspelningar som låter trötta och tråkiga med ett vanligt trissesteg låter nu istället levande och äkta.

Visst är det ett litet bryderi detta. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-20 10:01

Japp! Förvirrande. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-20 10:16

sprudel skrev:

//

Vad heter stycket/ styckena som du testade med ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-10-20 22:43

sprudel skrev:Igår var några lyssningsvänner här för att höra på ASR i min setup.
Vi spelade lite blandat och noterade hur avslöjande ASR är på inspelningarna.
Viss musik med bra inspelningar låter sagolikt bra, medan andra som man tidigare uppfattat som ganska ok, falerar, spelar inte ut på samma sätt. I de förstnämnda plockas det fram information som jag aldrig upplevt tidigare i någon anläggning, Tom Waits-Mule Variations, Roger Waters olika album, vissa Neil Young album, Harry Belafonte-Carnegie Hall mm.
Vi avslutade med Dire Straits -Industrial disease, och Love over gold.
Länge sedan sist och de lät så där, lite anonymt kanske. Det stämde inte med min minnesbild. Jag ville ha dem mer up-front, remastrade kanske :wink:
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att setuper som är mer upfront alltid spelar up-front, eller in your face. Det hade passat Dire Straits bättre. Men det gör också att de aldrig kan avslöja det mest intrikata och delikata i de förstnämnda inspelningarna. Ska jag uttrycka mig provocerande så låter Dire Straits kanon i en häftig bilanläggning, eller i en setup som har karaktären av förstorad transistorradio.
Jag ska lyssna mer på dessa album för att se om intrycket består, eller om de har ett musikaliskt värde, sannolikt, som inte bygger enbart på att låta häftigt med smällar och brak.
Vore kul om andra lyssnade på Industrial Disease och gav ett utlåtande.

Tack för en synnerligen trevlig kväll!
Bra steg ASR, men fula.
Uppsättningen består av ett slutsteg med inbyggd volymkontroll samt en nätdel. Stärkaren har lysdioder innuti i flertalet olika färger - knepigt. Än mer knepigt är att nätdelen har en dröse (8-10) dioder på fronten (även de i olika färger) som ingen lyckades förstå funktionen av.
KLART udda design mao.
Men det är klart...har man som mål att konstruera ett trissesteg som låter som rör får man slänga in en knippe dioder så det visuellt ser ut som det glöder "där inne". :wink:

Första gången jag hör i16, trevligt!
Behagligt lyssningsrum att prata, lyssna och vara i. Och sicket underbart hus och läget ska vi inte snacka om. WOW!

Och jag lyssnar alla gånger hellre på Dire S hemma hos dig än i vilken bil som helst! :wink:
Men R Waters visade var skåpet ska stå! Lågmält, suggestivt och GRYMT bra.
Nu ska vi bara lyfta in lite Klimaxsteg i rummet, ser fram emot dina intrycka av dessa.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-21 07:25

Lyssnade lite mer på de gamla Dire Straits skivorna och de är undermåliga. Nyare produktioner av Mark Knopfler är mycket bättre men musiken är densamma. Han skulle gjort en enda skiva, det räcker. :)
Lite besviken på dessa satt jag och zappade i kartotekt och hittade The Chieftains- TheLong Black Veil, juste inspelning med duktiga musiker och grymma gästartister. Jag har aldrig lyssnat på den förut, och har väl bytt till mig den någon gång. Det var som att andas morgonluft vid soluppgång i Mollösund på höstkanten jämfört med ett dimmigt Göteborgs-andetag som sakta kväver din livslust.
Kommer att bli en favorit det albumet, mycket bra.
Marie Fredriksson passerade också, denna underbara röst som sällan får stå för sig själv utan ska mixas, ekoas och trixas med. Miljöförstöring är det. Jag vill ha ekologisk musikmärkning och musik utan tillsatser av all skit man petar in. Tiil slut är ju allt ursprungligt ljud borta.

Linnstegen ska bli kul att prova. Gissar att de tillhör klass-D kategorin, då de har switchade nätdelar, är små men effektiva om 500W.
Lennart J har ju lyssnat och funnit dem välljudande så de bör ju kunna prestera i min setup likväl. Vi får se vad som händer, många beryktade steg har ju stått inför skranket men inte lyckats bestå provet till fulländning så bra som ASR.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-21 07:34

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-21 07:46

DVD-ai skrev: Vad heter stycket/ styckena som du testade med ? :)

Nu ska vi se. Här är några som gick genom Touchen sist det begav sig

L . Boccherini cellokonsert no 10
Carl Nielsen Little suite
Boccherini / Quintet no 2 Allegro Giusto
Paganini /sonata for grand viola o guitar
Saint säens Romance
Massenet Thais, Meditation religieuse
Ockegheim/ Requiem, Tractus
Andra spår av Paganini o
Lars Erik Larsson "Pastoralen" den är nog viktigast, den berör djupt när allt är bra.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-21 07:58

sportbilsentusiasten skrev:Tack för en synnerligen trevlig kväll!
Bra steg ASR, men fula.
.

Tack själv, trevligt att se dig igen. :)
Ja, nu lyssnade vi ju nog mest på mitt rum, och mina högtalare i kombo med steg mm. Det är ju svårt för utomstående som inte är inlyssnade på setupen i rummet att avgöra vad som är vad, men summan av allt är ju väldigt bra, och då kan ju inte steget vara skräp.
Lågmält uttryckte du. Ja, det kan man nog säga sammanfattar ASR, men ändå engagerande, suger in dig i musiken med naturlighet utan konstigheter och spektakulära hyss. Färsk och nyupptagen sparris istället för Eldorados djupfrysta salta pinnar.
F-n vad jag är igång idag då. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 14:25

sprudel skrev:
DVD-ai skrev: Vad heter stycket/ styckena som du testade med ? :)

Nu ska vi se. Här är några som gick genom Touchen sist det begav sig

L . Boccherini cellokonsert no 10
Carl Nielsen Little suite
Boccherini / Quintet no 2 Allegro Giusto
Paganini /sonata for grand viola o guitar
Saint säens Romance
Massenet Thais, Meditation religieuse
Ockegheim/ Requiem, Tractus
Andra spår av Paganini o
Lars Erik Larsson "Pastoralen" den är nog viktigast, den berör djupt när allt är bra.

Super tack !

Dessa alster ska kollas upp noga när jag kommer hem :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-23 23:50

sprudel skrev:En kraftig betoning av ljud gör att man inte uppfattar de fina nyanserna/schatteringarna, har jag upplevt. Detta kan uppfattas motsägelsefullt.
Jag får ta en analogi till bilder, i starkt solljus blir bilder knivskarpa men de är har så mycket kontrast att grådagrarna inte kommer fram. I ett mjukare ljus där kontrasten är lägre upptäcker man en massa schatteringar som man inte gjorde förut. Likt det senare upplever jag ASR, utan glimmer, eller sammetston, bara naket och rent, helt enkelt högupplöst i dess rätta bemärkelse.
Jag inbillar mig att jakten på accentueringar av transienter lurar många att tro att det är högupplöst, men resulatatet är för starka kontraster.

Det värsta är ju att det sitter en liten gubbe däri, som rattar hejvilt på både skärpe- och kontrastreglaget. 8O

Jag har tillbringat helgen i Göteborg med Sprudel och ett gäng andra härliga audioentusiaster, och bl.a. lyssnat på ASR i Sprudels setup.

Steget är en gåta. 8O

Det låter ganska risigt faktiskt. Luddigt, lite distat tidvis och man kan ana att det rullar av i toppen. :D Sen går det en stund, och då kommer man på sig med att bara höra musik. Ibland, ska sägas.
För ibland låter det himlagött och ibland riktigt uselt och rentav olyssningsbart.
Vad som ska låta bra och vad som ska låta illa är en ren slump, känns det som. Det beror på vilket humör gubben i lådan är på. Inspelningar som kan låta fint på andra anläggningar kan vara riktigt plågsamma. Det är mycket märkligt och jag förstår inte riktigt varför.

Men så kommer det där magiska då och då. När det bara strömmar ljuv musik mot en och anläggningen försvinner. Förtrollande. På riktigt.

Jag förstår om man kan bli förälskad, men jag tror att man ska ha klart för sig att föremålet för kärleken är jäkligt kinkig och har en släng av PMS. Det kan bli jobbigt i längden och kommer sannolikt att generera en jakt på passande inspelningar istället för bra musik.

Vi skulle ju ha testat mina Nuforcegrejer också men det ville sig inte riktigt.
Efter mycket strul, visade det sig att ena slutsteget med största sannolikhet pajat. Det låter mycket starkare än det andra, distar kraftigt och låter allmänt illa.
Så den testen gick åt pipan. Vi lyssnade del på grejerna men det lät faktiskt inte speciellt bra. Trist. :(

Vill iallafall passa på ett tacka Sprudel så mycket för gästfriheten och ett späckat program. Jag hade jättekul! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-24 08:04

Tack själv. :)
Jodå, fler guldöron ska hem och avlyssna ASR. Jag börjar hemfalla åt hypotesen att det kanske gör rättvisa åt inspelningarnas kvalité snarare än förlåter.
Om det nu är så att bra inspelningar låter bättre än jag någonsin hört dem, och dåliga låter sämre än vanligt så tyder ju det på en förmåga att ta fram det som finns.
Ska man få möjlighet att nå de högsta höjderna får man ta med i beräkningen att det blir på bekostnad av något annat.
Lisa Nilsson lät ju inget vidare på Quad heller. man hörde tendensen men inte så påtagligt.
Mycket intressant steg i alla fall. Jag är inte helt övertygad om att det återger verkligheten korrekt, ännu. Helt klart är detta det svåraste steget hittills att bedöma.
Har du provat Nuforcen hemma? De kanske bara längtade hem? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-24 12:51

Nej, något har hänt. Det ena steget spelar 3 dB starkare än det andra, och distar.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-10-24 18:11

sprudel skrev: Jag börjar hemfalla åt hypotesen att det kanske gör rättvisa åt inspelningarnas kvalité snarare än förlåter.
Om det nu är så att bra inspelningar låter bättre än jag någonsin hört dem, och dåliga låter sämre än vanligt så tyder ju det på en förmåga att ta fram det som finns.
Ska man få möjlighet att nå de högsta höjderna får man ta med i beräkningen att det blir på bekostnad av något annat.

Det är väl ungefär så jag brukar uppleva "bra anläggningar". Dåliga inspelningar brukar hamna i bilen :D
Läste precis 6moons´ recension av Emitter I

http://www.6moons.com/audioreviews/asr2/emitter_5.html

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-24 18:55

Jag är lite förvånad över att Exposure-slutsteget ger en minst lika god djup-illusion som de gamla Audionerna gjorde.

Förvåningen bottnar i att jag inte hört något trisse-steg som givit det resultatet tidigare, och därför hyst vissa tvivel mot trisseriet i det avseendet.

Det har fått mig att inse att det är dumt att hålla fast vid en viss princip, typ rör contra trissor.

Dessutom har jag fått en stadigare basåtergivning.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-10-24 19:10

Strmbrg skrev:Dessutom har jag fått en stadigare basåtergivning.

Upplever du det som enbart positivt? En del menar att planarernas bas inte mår bra av en alltför kontrollerande förstärkare, därav frågan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi