Flint skrev:petersteindl
Vilka förstärkare är dina favoriter?
Mina egna

Det bästa jag någonsin hört var en slags hybrid. Det var rör på ingången och drivsteget. ECC 80 helbalanserat. Slutstegsdelen var antingen med 6080 OTL eller med mosar och nätdelen till mosarna var med flera bilbatterier. Jag provade med olika nätdelar och det var nåt magiskt med bilbatterier. Mosarna var kopplade differentiellt i klass A och endast N typ. 2,5 Ampere per totem. Vid den arbetspunkten korsade temperaturkoefficientskurvorna varandra på just den mosen jag använde. Slog man igång slutsteget så var strömen 2,5 ampere ögonblickligen och därefter stod den blickstilla oberoende av temperaturstegring. Dessutom var arbetspunkten långt upp i mosarnas mättnadsområde, d v s transkonduktansen var konstant oberoende av strömmen. Slutsteget lät identiskt från det att man drog igång slutdelen tills full temperatur på transistorerna uppnåtts. Då körde jag stora horn. Jag använde under ett tag inga kontakter någonstans. Allt var lött från pickup till högtalare och från D/A till högtalare. Hela anläggningen var allt annat än hög WAF. Rörsteget var med 10 st 6080 OTL och helbalanserat och jag kunde skifta utgångssteg mellan rör och mosar. Mosar med bilbatteri var helt överlägset rören. Rörsteget var byggt av Lodis enligt riktlinjer från mig. Det var inte så vanligt med helbalanserade triodsteg OTL på den tiden, men som sagt, mosarna med bilbatteri är fortfarande oöverträffat av det jag hört. Jag monterade ner allt eftersom det var så bökigt att ladda batterier för jämnan.
@ Sprudel: Det finns en förstärkare som heter Devialet. Det tycker jag Sprudel skall försöka låna. Jag har aldrig hört det själv, men jag tror det kan vara bra.
MvH
Peter