Moderator: Redaktörer
celef skrev:justmls är superstabilt, eventuella problem ligger garanterat utanför justmls
Jocke skrev:Upplever att du genomgående får en dipp vid delning. Har ett liknande fenomen med de högtalare jag håller på att pilla med (18W8546 + 9700 i Visatons WG).
När jag utvärderade diskant-kombon med endast justering av tonkurvan såg det väldigt bra ut (3,3uF parallellt med 8,2 Ohm i serie med elementet)
Men när delningsfiltret ansluts uppför sig diskanten lite annorlunda... Antagligen beror det på att tonkurvan justeras typ -6dB (DXT) för att matcha nivån vid 5kHz med typ 10kHz - Fallet kommer att fortsätta mot lägre frekvens då elementets respons är rak 2-5 kHz. Sen stiger ju impedansen mot lägre frekvens så det blir en del pill med att få ihop det...
Kraniet skrev:Jocke skrev:Upplever att du genomgående får en dipp vid delning. Har ett liknande fenomen med de högtalare jag håller på att pilla med (18W8546 + 9700 i Visatons WG).
När jag utvärderade diskant-kombon med endast justering av tonkurvan såg det väldigt bra ut (3,3uF parallellt med 8,2 Ohm i serie med elementet)
Men när delningsfiltret ansluts uppför sig diskanten lite annorlunda... Antagligen beror det på att tonkurvan justeras typ -6dB (DXT) för att matcha nivån vid 5kHz med typ 10kHz - Fallet kommer att fortsätta mot lägre frekvens då elementets respons är rak 2-5 kHz. Sen stiger ju impedansen mot lägre frekvens så det blir en del pill med att få ihop det...
det kan du nog ha rätt i. jag har märkt att fasen är lättare att få ihop längre upp i frekvens, typ 3000hz. Då summerar också kurvorna på ett annat sätt. Då blir det dock för mycket nivå runt 3-4kHz (dvs en helt rak kurva)
Kraniet skrev:det kan du nog ha rätt i. jag har märkt att fasen är lättare att få ihop längre upp i frekvens, typ 3000hz. Då summerar också kurvorna på ett annat sätt. Då blir det dock för mycket nivå runt 3-4kHz (dvs en helt rak kurva)
celef skrev:Kraniet skrev:det kan du nog ha rätt i. jag har märkt att fasen är lättare att få ihop längre upp i frekvens, typ 3000hz. Då summerar också kurvorna på ett annat sätt. Då blir det dock för mycket nivå runt 3-4kHz (dvs en helt rak kurva)
vill du förklara vad som menas?
Kraniet skrev:celef skrev:Kraniet skrev:det kan du nog ha rätt i. jag har märkt att fasen är lättare att få ihop längre upp i frekvens, typ 3000hz. Då summerar också kurvorna på ett annat sätt. Då blir det dock för mycket nivå runt 3-4kHz (dvs en helt rak kurva)
ja då mäter det som ett mer eller mindre rakt streck från 500-15kHz. Dessutom kommer basens område runt 4kHz upp i nivå och stör lite då det är där det börjar bryta upp. Det blir påfrestande mao.
Kraniet skrev:celef skrev:Kraniet skrev:det kan du nog ha rätt i. jag har märkt att fasen är lättare att få ihop längre upp i frekvens, typ 3000hz. Då summerar också kurvorna på ett annat sätt. Då blir det dock för mycket nivå runt 3-4kHz (dvs en helt rak kurva)
ja då mäter det som ett mer eller mindre rakt streck från 500-15kHz. Dessutom kommer basens område runt 4kHz upp i nivå och stör lite då det är där det börjar bryta upp. Det blir påfrestande mao.
celef skrev:Kraniet skrev:celef skrev:Kraniet skrev:det kan du nog ha rätt i. jag har märkt att fasen är lättare att få ihop längre upp i frekvens, typ 3000hz. Då summerar också kurvorna på ett annat sätt. Då blir det dock för mycket nivå runt 3-4kHz (dvs en helt rak kurva)
det låter ju inte helt bra tycker jag om du behöver införa en svacka för att elementet låter illa i området, jag tror du behöver en annan elementkombination
jag tycker man ska vara kritisk i sitt val av element, element som jobbar emot ens mål ska man nog lägga på hyllan
men jag kanske missförstod vad du menade
Det tycker inte jag. Tror säkert att den här kombon kan lira men det är lite pyssel att få till WG´n av orsaker jag nämnde ovan. Det finns väl ingen anledning att köra en 6-7"-are till 3kHz om den inte presterar så högt? Få element i den storleken klarar det... Däremot klarar DXT´n att gå en oktav lägre - det gäller "bara"att få till filtret...
Jocke skrev:Det blev lite rörigt där - ibland står inte texten stilla i inmatningsfönstret på browsern...![]()
Jag håller med dig om att man behöver ha toleranserna på sin sida men jag tycker inte det här bör vara ett så stort problem att få ihop det här...
Om inte basen går ihop med DXT undrar jag vilken diskant man skulle kunna använda till den basen. Vi vet att DXT kan användas från 1500Hz och uppåt med låg dist - tom med 1:a ordningens filter. Basens kurva är närmast linjär till 4kHz varefter den stiger med 4-5 dB/oktav. Klart att det går att hantera!
Kraniet skrev:ja jag har ju inte som mål att kurvan ska vara helt rak. Jag tycker inte det är så behagligt. Många högtalare jag hört har just haft en liten svacka runt 3kHz.
celef skrev:Jocke skrev:Det blev lite rörigt där - ibland står inte texten stilla i inmatningsfönstret på browsern...![]()
Jag håller med dig om att man behöver ha toleranserna på sin sida men jag tycker inte det här bör vara ett så stort problem att få ihop det här...
Om inte basen går ihop med DXT undrar jag vilken diskant man skulle kunna använda till den basen. Vi vet att DXT kan användas från 1500Hz och uppåt med låg dist - tom med 1:a ordningens filter. Basens kurva är närmast linjär till 4kHz varefter den stiger med 4-5 dB/oktav. Klart att det går att hantera!
visst går det, det tror jag oxå
jag menade mer generellt, ibland verkar vi se mer till enskild prestanda än hur delen kommer att prestera i det tänkta systemet. skruttens systemtråd är därför intressant
Jocke skrev:Tycker kurvorna på båda ser riktigt bra ut.Det där med fasen kan jag inte bedöma - det resonerades och åskådliggjordes inte på det här sättet på "min tid"... Tycker du ska lyssna ett tag på den första... vet ju att den där puckeln störde dig med den högre delningen... men det skiljer ju bara ett par dB vid 5kHz...
Mitt bygge är ju inte SÅ väggnära som ditt och jag har inte så avancerade filter (ÄN...)Men när man integrerar kompensation för baffelsteget resp våg-guiden i filtret kommer rimligtvis överföringsfunktionen att röra sig bort från det ideala...
skrutten skrev:Hahahur gammal är du Jocke? Tycker nog att du borde uppdatera dig
och erfara kraftfullheten i en riktig simulering på ekofritt uppmätta data. (Själv är jag 51 förresten)
Användare som besöker denna kategori: Fostex och 17 gäster