Horn created by AnAx

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Horn created by AnAx

Inläggav Helmut » 2011-10-17 21:28

Har tre högtalare av märke Fostex FE 206E liggande. Har varit sugen på att bygga hornhögtalaren som Hifi Kitt haft med i sina kataloger sedan slutet av 1990 talet ”created by AnAx. Mellanregister blir troligtvis ElectroVoice 1823M, diskant blir Fostex FT7RP eller VLD 13 horn. Lågbas blir något med 3 st SEAS 10 tum L26FX/p H1209 med aluminiumkon. Är det slöseri med både tid och pengar att ge sig in på projektet. Någon som byggt dess eller lyssnat på dessa lådor.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-17 21:53

Du har ingen länk till bild eller ritning?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-17 21:59

Här är länk:
http://www.fostexinternational.com/docs ... E206En.pdf

Där det står "Created by AnAx" på deras hemsida så tyder jag det som en HTML-hackare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-17 22:17

Knepigt lådbygge, men trevligt enkelt filter. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-17 22:37

Ragnwald skrev:Knepigt lådbygge, men trevligt enkelt filter. :)
Jo men att få till ett filter till tänkt mellanregister och diskant blir kanske inte det lättaste.
Men alltså, det torde väl räcka med en diskant som komplement.
Mellanregistret spelar ju dom där bredbandarna så det räcker, och välj då inte VLD 13, eller nån annan banddiskant för den räcker säkert inte till i nivå mot lättdrivna Fostex 8" bredbandare i horn.
Kolla i stället på sådant som t.ex Beyma CP16, CP21 eller CP22.
På ritningen rekommenderar dom ju just bara typ en sådan superdiskant, (Fostex T90A) med hög känslighet ungefär som de Beyma som jag just nämnde.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-10-18 10:29

CP 21 är ett trevlgt horn. Gamma hornen räcker inte.

Varför bygga horn över huvud taget och varför använda ett par bredbandare i ett fyrvägssystem? Skall de användas mellan ett par EV mellanregister och ett par 10" basar så finns det bättre element.

I den applikation skulle jag använda små slutna eller basreflexlådor ner till 80 Hz. Eller korta frontladdade horn med Fostexelementen :D

Skall du ha bakladdade horn så skulle jag köra Fostex elementen bredbandigt och ge dem lite stöd över 5-6 kHz och under 50-80 Hz.

Fostex konstruktionen är ju uppstyvad och stagad så att det förslår, bra! men det hackiga förloppet och lilla hornöppningen gör att det är en hybrid mellan ett bashorn och en kvartsvågspipa med betoning på pipa.

Vill du ha något "hornigare" så kolla in Schmacks horn
http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html
Alla rimligt stora bashorn är hybrider men schmackshornet har betydligt större öppningsarea och mjukare hornförlopp så den lutar mer åt horn än vad Fostex gör. Kolla in Nelson Pass Klein-Horn för ännu mer åt hornhållet men nu talar vi stora horn
8O

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-10-21 18:22

Jag konstruerade ett hybridhorn beräknat med Hornresp i somras. Basen är placerad på 1/3 av hornets längd. Så någon kompressionskammare finns egentligen inte. Istället är hornet/pipans början väldigt smal.

Bas, en 6,5 bredbandare från Tang band med fasplugg i koppar och ett biffigt magnetsystem i neodym. Jag skulle kunna stoppa in en Fostex 8 men då måste fronten göras 3 cm bredare.
Om jag lyckas logga in på photobucket kan jag lägga upp några bilder på det. Det är ganska stort på höjden men påminner mycket om en kvartvågpipa fast mynningen 50x20 cm och geometrin är exponentiell.

Diskanten jag valde är en Wavecor TW030WA01 75 mm. Jag valde att dela den högt och ganska brant medans flanken för basen är 6 dB/oktav. Basens filter med tre stora bandspolar har jag valt att placera utanför lådan medans diskantfiltret tejpats fast på ett stag. Jag var tvungen att dämpa diskanten som ligger på 94dB. Jag upplever inte att man behöver en high SPL bullet eller horndiskant.

Att jag valde bandspolarna var för att få ut så mycket bas så möjligt.

Jag har två XLS 10 basar sedan tidigare. Men systemet klarar sig utan subbarna. :)
Let forever be

Återgå till DIY-forum