Moderator: Redaktörer
hassesolo skrev:Jag tycker att jag kan nå grymma ljudtryck med Y-4 utan att de har bottnat. I slutet på Kung Fu Panda när han gör fingergreppet på snöleoparden kommer en helt sjuk ljudvåg som skakar om hela kroppen om man kör på referensfolym. Det känns som bröstkorgsmassage.![]()
![]()
Jag brukar tänka att eftersom mina Y-4 klarar det så klarar de allt som jag kommer att utsätta dem för.![]()
Men det är nog rätt stor skillnad på X-2 och Y-4...
Nattlorden skrev:Har du provar att dämpa/plugga portarna och se vad som händer?
nikeb skrev:Nattlorden skrev:Har du provar att dämpa/plugga portarna och se vad som händer?
Jag ska göra det men jag måste vara själv i huset för min 2-åriga dotter blir livrädd när jag spelar Batman för högt. Hon var med mig en gång när jag skulle dema lite lungt för en kompis och nu är hon rädd för den "stooa tvn". Baja titta lilla tvn säger hon jämt.
paa skrev:nikeb skrev:Nattlorden skrev:Har du provar att dämpa/plugga portarna och se vad som händer?
Jag ska göra det men jag måste vara själv i huset för min 2-åriga dotter blir livrädd när jag spelar Batman för högt. Hon var med mig en gång när jag skulle dema lite lungt för en kompis och nu är hon rädd för den "stooa tvn". Baja titta lilla tvn säger hon jämt.
Dämpar man portarna så kommer deras effekt att dämpa elementrörelserna att avta, dvs elementen rör sig mer!
nikeb skrev:Det är ju inte så att det saknas bas i rummet. Jag har ju inga problem att ställa in subbarna så att de ger lagom bas vid musiklyssnande. Jag har heller inget större problem med att de inte flyttar mer luft en de gör för jag är medveten att Y-4 har en aningen större kapacitet där:)
Det jag däremot inte gillar är att jag inte kan vrida upp volymen så mycket som jag vill. 40 på volymen är ganska högt men där vill jag lyssna ibland och då vill jag inte vara rädd att basen ska bottna före 50 i alla fall.
Det felet jag gjorde var att lyssna på Y-4 och sedan titta för mycket på ljudtrycks specarna som säger att X-2 inte ska vara speciellt långt efter.
NU vill jag ha råd av er elektronikkunniga. Jag undrar varför mitt Primaresteg började klippa redan på volym 37 när det driver basarna fast aldrig har klippt oavsett vilken volym jag spelat på (upp till 50 vid film kanske) när det driver mina frontar?
Finns det något fel i ett element som kan göra det toksvårt för förstärkaren att spela det? Typ en pytteliten kortis eller vad som helst. Jag kan inget om elektronik men ni kan ju massor.
Nune skrev:paa skrev:nikeb skrev:Nattlorden skrev:Har du provar att dämpa/plugga portarna och se vad som händer?
Dämpar man portarna så kommer deras effekt att dämpa elementrörelserna att avta, dvs elementen rör sig mer!
Oj, jag som trodde det va precis tvärtom!
DVD-ai skrev:nikeb skrev:Det är ju inte så att det saknas bas i rummet. Jag har ju inga problem att ställa in subbarna så att de ger lagom bas vid musiklyssnande. Jag har heller inget större problem med att de inte flyttar mer luft en de gör för jag är medveten att Y-4 har en aningen större kapacitet där:)
Det jag däremot inte gillar är att jag inte kan vrida upp volymen så mycket som jag vill. 40 på volymen är ganska högt men där vill jag lyssna ibland och då vill jag inte vara rädd att basen ska bottna före 50 i alla fall.
Det felet jag gjorde var att lyssna på Y-4 och sedan titta för mycket på ljudtrycks specarna som säger att X-2 inte ska vara speciellt långt efter.
NU vill jag ha råd av er elektronikkunniga. Jag undrar varför mitt Primaresteg började klippa redan på volym 37 när det driver basarna fast aldrig har klippt oavsett vilken volym jag spelat på (upp till 50 vid film kanske) när det driver mina frontar?
Finns det något fel i ett element som kan göra det toksvårt för förstärkaren att spela det? Typ en pytteliten kortis eller vad som helst. Jag kan inget om elektronik men ni kan ju massor.
Kapaciteten hos ProfundusX-2 är ju Vansinnigt långt från ProfundusY-4 är ju inte enns från samma planet...
Inte i samma rum med samma förutsättningar
Du kanske helt enkelt behöver mer kapacitet, Kanske profundusX-2 inte är tillräckligt för dig i ditt nuvarande rum och dess förutsättningar.
Placering av modulerna kan göra underverk för prestandan !
1: Hur har du dom placerade i rummet och hur ser rummet ut och vad är det för material i väggarna ?
2: Exakt vad är det för steg du driver modulerna med ? Dom ligger på en ganska hög impedans och om steget inte kan lämna hög peak effekt så är det nog lättare att det klipper...
3: Vem har monterat modulerna och är det ProfundusX-2 i standard utsende eller någon kostom design ?
nikeb skrev:DVD-ai skrev:nikeb skrev:Det är ju inte så att det saknas bas i rummet. Jag har ju inga problem att ställa in subbarna så att de ger lagom bas vid musiklyssnande. Jag har heller inget större problem med att de inte flyttar mer luft en de gör för jag är medveten att Y-4 har en aningen större kapacitet där:)
Kapaciteten hos ProfundusX-2 är ju Vansinnigt långt från ProfundusY-4 är ju inte enns från samma planet...
Inte i samma rum med samma förutsättningar
Du kanske helt enkelt behöver mer kapacitet, Kanske profundusX-2 inte är tillräckligt för dig i ditt nuvarande rum och dess förutsättningar.
Placering av modulerna kan göra underverk för prestandan !
1: Hur har du dom placerade i rummet och hur ser rummet ut och vad är det för material i väggarna ?
2: Exakt vad är det för steg du driver modulerna med ? Dom ligger på en ganska hög impedans och om steget inte kan lämna hög peak effekt så är det nog lättare att det klipper...
3: Vem har monterat modulerna och är det ProfundusX-2 i standard utsende eller någon kostom design ?
1: Just nu står det en framme i varje hörn. Har även provat dem ca 1/4 in från sidan. Väggarna består an en enkel skiva sedan isolering och fria naturen. Jag får alltså väldigt lite rumsförstärkning. Den djupa basen rymmer men så vill jag ha det för det blir lättare att slippa jobbiga stående vågor. Jag ska bygga om hela rummet snart till en riktig bio och då kommer jag ibland utnyttja tunnheten i väggarna och ibland förstärka där det behövs.
2: Jag har ett acurus A-250 som uppmätt ligger på ca 300 watt i 8 ohm. Jag har även provat med mitt Primare 120 w 8 ohm och basarna bottnar på exakt samma volym. Sedan låter det tydligt bonk så jag är nästan helt säker att det är basarna.
3: Det var säljaren som har monterat dem. Original är de köpta som standard rå MDF låda med tillbehör. Allt ska alltså vara INO original. Säljaren verkar vara kunnig och jobbar på televerket/med master och elektronik nåt sådant. Typ monterar sådant fattade jag det som så han borde få ihop ett par enkla basar. Det enda problemet han hade var att skruvskallarna till bakpanelen var lite små så han lade på en bricka på varje skruv.
nikeb skrev:Vi har ocå mätt signalen från försteget och den ligger mellan 1 och 2 volt på de volymerna vi spelar vilket är helt normalt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster