Är lite förvånad över diskussionen i denna tråd just nu.
Håller förvisso med Svante om att det enda som är av "äkta" intresse är prestanda, det vill säga: uteffekt, linjäritet, dämpfaktor, bandbredd och förluster.
Tycker dock att det kan vara bra med definitioner, eftersom de underlättar kommunikationen när tekniker diskuterar saker.
Är även lite förbryllad över KlassA-konflikten. Svantes exempel: En emitterföljare med motstånd (eller strömgenerator) till minus-railen, ÄR ju KlassA, eftersom effektstegets aktiva komponenter (en transistor)
arbetar med hela signalen upp till klippning!
Huruvida en förstärkare är single end eller push-pull är en annan fråga helt utanför Klass-resonemanget. Men grundprincipen är att alla single end-apparater arbetr i klassA, eftersom de skulle vara halvvågslikriktare annars.
Jag hävdar följande definitioner:
KlassA = Alla signalhanterande aktiva komponeter arbetar med
hela signalen, upp till klippning.
KlassB =
Halva signalen hanteras av ena halvan av totempålen, den andra med den andra. Detta kan översättas till att tomgångsströmmen är sisådär 0, men frågan är om man måste vara så noga att man behöver "säga precis 0"? I den bipolära världen är dock det typiska KlassB-förstärkaren en vars basar sitter ihop, vilket betyder rätt nära "ingen tomgångsström".
KlassAB = Förstärkaren arbetar i KlassA upp till en effekt som är lägre än klippeffekten.
Ett exempel på KlassAB är när tomgångsströmmen är optimerad för att precis eliminera övergångsdisorsionen. Lustigt nog sammanfaller denna ström med klassA för MosFet-slutsteg.

En annat lustighet är att man med MosFet-steg och KlassA bara behöver halva den tomgångssström som man behöver för KlassA med bipolära transistorer!

Det beror förstås på den kvadratiska karaktäristiken hor MosFet-trissor. Konsekvensen är att man kan göra en äkta KlassA-förstärkare med MosFet-trissor som bara blir hälften så uppvärmd (halva tomgångsförlusten).
KlassG = en förstärkare (typiskt i grunden någon av de ovanstående klasserna, vanligtvis dock alltid KlassAB) med flerdubbla spänningsrails (ofta två för varje matning) som gör att förstärkaren kan arbeta med bättre verkningsgad långt under dess klippeffekt, alternativt; kan arbeta med vidmakthållen verkningsgrad, trots kraftigt ökad klippeffekt.
För maximal balans (läs - lägsta medelförbrukning med en rektangulär insignal) skall den lägre railen ligga på sisådär 70% av den högre. Men det är svårt att ange exakt, eftersom railsen (railarna?) inte är oändligt lågohmiga, och olika slutstegsutformningar tangerar dessutom matningsspännngen med olika marginaler.
KlassC = En förstärkare avsedd för att gå nära full effekt hela tiden, som som har ett dött område i mitten. Den är således tyst vid små signaler. Typiskt använder man KlassC i radiosändarsteg och liknande, där man vill ha så hög verkningsgrad som möjligt, och vet att uteffekten kommer att vara full hela tiden. Eftersom den applikationen är smalbandig och det finns utgångsfilter som väsentligt reducerar övertonerna från den i grunden rätt olinjära koppplingen, fungerar KlassC utmärkt för radiosändarsteg.
KlassD = En förstärkare som leder ström genom totempolen
bara vid full utstyrning, i endera riktningen, men som kan moduleras om den brusar eller piper i ett signallöst tillstånd, således att den biaseras att kunna hantera låga frekvenser i förhållande till dess maximala switchfrekvens.
Förstärkartypen kräver någon sorts LP-filter för att kunna användas i de flesta applikationer. Den kallas ibland "fulleffektsförstärkare", eftersom en KlassD-förstärkare ALLTID arbetar med full utsignal, oavsett insignal.
KlassD-förstärkare kan byggas upp på många olika sätt, de vanligaste är triangelmodulerad, frisvängande och digital. Enbitsomvandlare (sigma-delta) kan sägas vara klassD-fröstärkare, men dessa är förstås ALLTID digitala (de vill säga tillstånden för utgångssteget beräknas i förväg, istället för att tas fram i realtid genom intrikat återkoppling). Även triangelmodulerade steg kan utformas återkopplingslösa.
För audiobruk är bara tre sorters förstärkare användbara:
Klass A (om man står ut med värmen och effektslöseriets ekonomiska baksida.)
KlassAB (egentligen inga väsentliga nackdelar, åtminstone inte i effektklasser under 300 W. Därefter kan verkningsgraden kanske anföras vara i lägsta laget om man sällan tar ut mer än en bråkdel av full uteffekt. då kan man komplettera med KlassG

)
KlassD (I synnerhet om man är ute efter en förtärkare för låga frekvenser. Deras prestanda är typiskt sämre och sämre ju högre frekvenser man försöker hantera. Speciella mätmetoder har tagits fram för att dölja detta.

)
Vh, iö
PS. Så vitt jag känner till är de ovantående definitionerna kända (och koncensus råder) sedan minst 50-talet! - KlassD och KlassG undantagna möjligen. Även dessa är dock
mycket äldre uppfinningar än de flesta tycks tro.
Jag hörde dessa definitioner av KlassA, KlassB, Klass AB samt KlassC i slutet av 60-talet, men de är nog mycket, mycket äldre än så.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).