Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Ja tittar jag på den on-axis kurvan så är den ju väldigt lik det jag visar ovan. Intressant också att du kommer undan med så lite komponenter.
Tål att tänkas på, går ju faktiskt att få ihop på ett rätt så snyggt sätt. Utan en massa RLC-länkar..
edit: ser att du låtit fasen skilja lite men det är ju frågan hur viktigt det är att det följer exakt.
Nånstans sägs det väl att vi bara hör med 1/6 oktavs precision...
Men det är ju inte hela sanningen då det även är relationer mellan olika frekvenser som bestämmer upplevd tonbalans.
Spolen på basen bestämmer ju i allra högsta grad hur "fett" ljudet blir.
Jämför jag ditt diskantfilter med mitt så var jag en något plattare frekvensgång då jag har två RLC för att jämna ut kurvan. Men då kommer ju frågan i vilken utsträckning de extra komponenterna är viktiga för ljudet eller om det bara är "ögongodis" då man simulerar och mäter.
Nattlorden skrev:Om inte mätningen saknar stöd som den förväntas få vid slutanvändning så tycker jag den ser lite slank ut i botten. Som kurvan ser ut nu förväntar jag mig att den blir ganska "framåt" och "påträngande".... Louise Hoffstens "Rhythm & Blonde"-platta riskerar att bli svårlyssnad, typ.
Nattlorden skrev:Provat att sänka allt över 350Hz med 3dB?
Mr_Ekan skrev:Ser ut som ett fint projekt detta.
Du visar en simulering av vertikalrespons lite längre ned på sida 1. Är det detta filter som användes för mätningen på s 2 där 45 grader fasar ur vid ca 1,9 kHz? Jag är nyfiken på hur programmet (LSP Cad?) lyckas med att prediktera vertikalrespons.
//Ekan (som får hålla sig med Xdir så länge)
Kraniet skrev:Mr_Ekan skrev:Ser ut som ett fint projekt detta.
Du visar en simulering av vertikalrespons lite längre ned på sida 1. Är det detta filter som användes för mätningen på s 2 där 45 grader fasar ur vid ca 1,9 kHz? Jag är nyfiken på hur programmet (LSP Cad?) lyckas med att prediktera vertikalrespons.
//Ekan (som får hålla sig med Xdir så länge)
jag är inte helt säker på om/hur de kurvorna är relaterade tyvärr. Men jag ska göra mer mätningar så det går ju att kolla upp det. :)
edit: det jag vet är att LSPCad 5 verkar göra sina off-axis utifrån den membranstorlek som man skriver in i programmet. Så jag är kanske lite tveksamt till att programmet kan visa allt för mycket sanning när det kommer till den saken. Men som sagt jag ska kolla.
celef skrev:man kan absolut lyssna till sig nivåerna men jag gillar att mäta, och jag har mätt väldigt mycket när det ska dimensioneras filter, jag har nu lärt mig vad som funkar i mitt lyssningsrum och kan nu ta några genvägar, men vid test i andra rum så låter det inte lika bra längre, men dessa rum har dålig klang och då kräver en helt annan dimensionering
ibland måste man släppa allt och ta nytt fokus
hela denna kakan med mot och medgångar är väldigt underhållande och stimulerande, för mig är det resan som är målet
Kraniet skrev:Nästa steg kanske är att koppla upp båda högtalarna och hör hur det låter?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nasse och 6 gäster