Hur högt spelar du med dina Ino prylar hemma ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-10-25 23:41

JonasW skrev:
Beakungen skrev:Var tvungen att prova hur högt det gick att spela här innan grejerna gav upp (även om det inte är ino).

Visade sig att med en låt med massor med djupbas så gick säkringarna i steget vid ca 100db. Då var det visserligen ruskigt högt och mätt med mobilen vilket säkert felar en del.

Sen provade jag även vad Denon 1905 klarade och det sket sig vid 90db då slog den ifrån och blinkade med diverse lysdioder.

:)

Lyssnar dock aldrig så högt. Var mest en test bara :P

Låter väldigt lågt på båda dina mätningar. Iphonen måste ju visa rätt mycket fel?

100dB på basen är ju inte enormt mycket och 90dB på vanliga högtalarna via förstärkaren är ju inte alls mycket. Det och en hel del till klarar min HK255 av med lätthet och det är ju inget effektmonster i sig.

Sitter du väldigt långt bort eller har du tungdrivna högtalare?
Har iof hyffsat lättdrivna högtalare, Audiovector K3 signature.

Nu kör jag ingen iphone utan en st samsung galaxy s2 men den är säkert lika oexakt. Så antagligen var det högre. Det var iaf mer än tillräckligt högt.

Nu kör jag iofs ett par högtalare som gör att jag egentligen nästan kunde satt en spik mellan högtalarterminalerna på slutsteget :wink:

Så ja de är löjligt tungdrivna :P

Får investera i en riktig dbmätare någon gång helt enkelt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-26 06:25

I helgen kördes det en hel del musik hemma, bla så kördes det en hel del rock.
När jag satt och njöt så insåg jag att jag antagligen skenat iväg med volymen igen....
Mätaren åkte fram och den visade:
114dB C Slow Radge agenst the machine - bullet
110dB A Slow

Så jag sänkte lite...

Men jag har en fundering, om jag trycker in knappen "max" vad mäter den då ?
Är det peakvärdet som visas då ?
för jag får klart högre utslag i läget "max".
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-26 07:28

Men hur är det med hörseln? 110 dBA mätt med en slö mätare är ju vanligtvis inget man vill utsätta sig för... Vad har den mätaren för integrationstid? Har ju mätt vad det brukar bli i topparna utan PA i ett vanligt band med elbas, elgitarr, trummor, synt och blås. Kalibrerade en rundtagande mikrofon mot en ljudnivåmätare och spelade in musiken. Fick 115 dB linjärt två meter ifrån bandet. Detta mätt i waw-filen, ingen mätare med okänd integrationstid, utan det verkliga peakvärdet. Med stråkensemble fick jag 104 dB om jag minns rätt. Saxofon hemma i vardagsrummet brukar hamna kring 108 dB. Mäter jag samma musik med ljudnivåmätare av enklare slag, krävs långa tonskurar för att ge de värdena.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-26 10:36

Det är mätt med en Radioshak mätare, den digitala varianten.

Det var stört högt då... mycket högre än vad jag normalt lyssnar på, men det va så roligt just då att dra på ordentligt men sedan insåg jag ju att det nog va "liiite" för högt.
Så högt har jag nog aldrig spelat med sådan musik hemma :oops:
jag körde bara så högt på typ 5 låtar innan jag sänkte till betydligt med vettiga 95-100dB. som dock är "för högt" det med...
Jäkla skit, varför kan man inte bara ha en oförstörbar hörsel så att man slipper vara orolig... ?!
Det är ju vid 95-100dB som viss musik varknar till liv och blir ren njutning och när det låter så bra, jahhh Livsfarligt...
jag har en plan på hur jag ska göra, jag kan ställa ner ingångskännsligheten på försteget så att jag inte kan höja så mycket, alltså begränsa vad jag kan spela som max :)

Jag tror jag ska göra det :)

Men frågan är om jag inte kommer var där och ändra tillbaka sedan i alla fall :?

Vilka lyxproblem, ha en anläggnign som "låter för bra på för hög volym"... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-26 12:19

Kör tyvärr cirka 0 dBA från mina pi60 just nu då de är urkopplade för vardagsrumsrenovering :cry:

Edit: Håller absolut med om att mycket musik kräver hög volym för att göra sig rättvisa.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

eriken

Inläggav eriken » 2011-10-26 15:39

Är det någon mer än jag som upplever att ino kan kräva lite mera volym än andra högtalare för att musiken ska blomma ut riktigt och fylla rummet?

För att vara lite mera specifik så menar jag tex bakgrundsmusik vid en fest eller liknande där folk ska kunna samtala i rummet samtidigt i normal ton. Min erfarenhet är att det krävs lite högre volym än så för att främst basen ska hamna i jämn nivå med de övre registren.

Edit: Pratar inte om delade system nu utan om fullregisterhögtalare (piP och pi60).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-26 15:46

Erik_AA skrev:Håller absolut med om att mycket musik kräver hög volym för att göra sig rättvisa.

Så kan det vara men man behöver inte köra "überhögt", högre än vad det kan tänkas vara när det framförs i t.ex. en studio eller replokal. Via PA är det ofta "überhögt". Menar att många elförstärkta instrument och trummor låter tillräckligt högt i sig och det räcker oftast att ge de lite lägre ljudande, oftast akustiska, skjuts så att det blir balans. Det är också märkligt vad bra ett violinsolo hörs i en stor konsertlokal "rakt av"... Bästa "stadionljudet" jag har hört var Pink Floyds. Högt? Ja, men inte vasst eller skrikigt och inget ring i öronen efteråt heller.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-26 16:06

Näe precis... över 100dB kontinuerligt gör ingen glad om det inte är stark betoning på de riktigt låga registren.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-26 16:09

eriken skrev:Är det någon mer än jag som upplever att ino kan kräva lite mera volym än andra högtalare för att musiken ska blomma ut riktigt och fylla rummet?

För att vara lite mera specifik så menar jag tex bakgrundsmusik vid en fest eller liknande där folk ska kunna samtala i rummet samtidigt i normal ton. Min erfarenhet är att det krävs lite högre volym än så för att främst basen ska hamna i jämn nivå med de övre registren.

Edit: Pratar inte om delade system nu utan om fullregisterhögtalare (piP och pi60).

Ja, skulle gärna ha en +XdB switch för <~200Hz för party av denna anledning. De flesta kör väl med högtalare byggda för friplacering upptryckta i hörnen på fester, lite lagom svullen discopuckel av den anledningen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-26 16:31

eriken skrev:Är det någon mer än jag som upplever att ino kan kräva lite mera volym än andra högtalare för att musiken ska blomma ut riktigt och fylla rummet?

Nix, det tycker jag inte. De låter utmärkt tyst också. "Alla högtalare" tappar bas på låg volym. Möjligt att du saknar den fina basen hos Ino mer än du saknar dem bumligt odefinierade hos andra märken. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-26 16:33

Erik_AA skrev:Ja, skulle gärna ha en +XdB switch

Finns +6 / +10 dB att knäppa över på om man kör med Inos delningsfilter mot baslådor. (i alla fall cr80s) Funkar bra. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-10-26 16:43

Nattlorden skrev:
Erik_AA skrev:Ja, skulle gärna ha en +XdB switch

Finns +6 / +10 dB att knäppa över på om man kör med Inos delningsfilter mot baslådor. (i alla fall cr80s) Funkar bra. :)

Den funktionen extremt användbar!

Yeah, låt oss kalla det "partymode" :) Bästa grejen att stänka på med lite mer bottenkräm vid lyssning av t.ex The Hives eller kanske skramlig Stones..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-26 16:46

bassman skrev:Den funktionen extremt användbar!

Yeah, låt oss kalla det "partymode" :) Bästa grejen att stänka på med lite mer bottenkräm vid lyssning av t.ex The Hives eller kanske skramlig Stones..

Alternativt reglerar man in den på +6 och har -6/+4 om man tycker det blir för mycket ibland.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-26 16:51

Nattlorden skrev:

Alternativt reglerar man in den på +6 och har -6/+4 om man tycker det blir för mycket ibland.

Låter helt klart som ett bättre val. Har man tre lägen så borde det kalibrerade vara i mitten. Inte helt ovanligt att film och musik kan ha alldeles för mycket bas.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-26 17:54

bc60 har en fin ratt också där kalibrerat är i mitten, har dock inte mina bs60 inkopplade av diverse rumsakustiska och grannrelaterade anledningar.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-10-26 18:08

Nattlorden skrev:

Precis! Mitt kalibrerade läge ligger i mittläget, enkelt att lägga till eller dra ner. Vilket sällan behövs 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-10-26 20:59

Beakungen skrev:Nu kör jag ingen iphone utan en st samsung galaxy s2 men den är säkert lika oexakt. Så antagligen var det högre. Det var iaf mer än tillräckligt högt.

Galaxy S och S2 kan bara mäta rimligt rätt upp till 86dB, om jag minns rätt. Har själv en S.

Här finns en riktigt för $61 inklusive frakt: http://www.dealextreme.com/p/2-2-lcd-di ... gage-29751
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-27 07:12

Erik_AA skrev:Kör tyvärr cirka 0 dBA från mina pi60 just nu då de är urkopplade för vardagsrumsrenovering :cry:

Edit: Håller absolut med om att mycket musik kräver hög volym för att göra sig rättvisa.

Jo jag tycker då det, men det är som sagt väldigt olika...
Rock kräver en del volym medan jazz eller soul inte kräver det, där är 80dB klart tillräckligt i dom flesta fall tycker jag :)

Har nu inte startat stereon sedan i söndags... har inte haft tid eller möjlighet att lyssna :(
Men snart e del lördag och då jäklar ska jag lyssna på musik !
Dock inte så högt, jag känner för lite lugnare musik, va ju 8h rock i lördags så nu blir det väll jazz och lite eletronisk ambient/ minimalistisk musik :)

knepigt chema just nu, mycket tid går till att komma igång med träningen åter igen nu... Så jag får lägga prioryteten där helt enkelt och musiken i andra hand.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-27 07:14

Erik_AA skrev:bc60 har en fin ratt också där kalibrerat är i mitten, har dock inte mina bs60 inkopplade av diverse rumsakustiska och grannrelaterade anledningar.

Är dom med switch och känner att dom behöver ett annat hem så står jag och viftar här borta... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 09:22

Nattlorden skrev:

Nix, det tycker jag inte. De låter utmärkt tyst också. "Alla högtalare" tappar bas på låg volym. Möjligt att du saknar den fina basen hos Ino mer än du saknar dem bumligt odefinierade hos andra märken. :mrgreen:

Spelade lite tyst på i28 igårkväll med sovande barn och passade på att kolla med iPhonens dB-mätare och den låg och den snittade 70-73dB. Tystare än så kan jag nog inte att spela utan att behöva koppla in en kompressor för att undvika tappa för mycket detaljer ur musiken. Inte mycket effekt som behövdes där inte...

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-27 10:54

Dom är med switch, men Anders_A har första tjing.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-27 11:40

Okey :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-27 12:08

Det här med att mäta ljudnivåer med olika redskap tror jag kan ge stor variation i de siffervärden som redovisas. Sedan tillkommer givetvis fonogrammets innehåll. Är det dynamiskt spretigt och basfattigt blir det inga stora utslag att tala om. Liten crestfaktor och mycket basinnehåll ger en annan bild. Därför har jag gått förbi mätarnas visningegenskaper och skaffat mig en bild av hur mycket spänning som slutsteget skickar ut.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-27 18:10

Med en Onkyo 608 och ett par Ino piP lirar jag upp till 21 kHz, men hör bara upp till strax över 17 kHz, så det är jag som är flaskhalsen för hur högt jag kan spela.

Ljudstyrkan brukar ligga runt 90 dB som max, plus/minus några dB beroende på material och humör.

Exempelvis så ligger jag runt 93 dB i crescendot på Ane Bruns låt "Undertow" och då står förstärkaren på -8 dB.
Jag sitter 2.2 meter från högtalarnas mitt och rummet är 13 kvm.

Undertow:
http://www.youtube.com/watch?v=-184T12ZRFU

/Christopher

EDIT:
90 dB heter det...
Senast redigerad av Chopha 2011-10-28 00:00, redigerad totalt 1 gång.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-27 19:04

Så pass...

själv tycker jag att frekvenssvepen blir för jobbiga över 10khz så jag stänger av...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-27 19:30

Jag spelar tvärtom ofta högre med gles välinspelad musik som livejazz och liknande. Blir trött i öronen efter ett tag när man öser på max med hårdrock.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-28 06:12

Det blir dock inte jag...

Men jo vist "går" det att spela högre med gles musik som dessutom är vettigt upptagen och inte fullständigt förstörd i efterhand.

Men den musiken passar liksom inte att spela högt, jag spelar helst alltid på vad som jag upplever "naturlig ljudnivå".
i fallet med jazz så har jag då referensen i form av Live instrument och då blir det inte så tokhögt... :)
Medan rock har jag referensen på typ konserter/ spelningar där det alltid är tokhögt... (och oftast katastrofalt dåligt ljud...)
Elektronisk musik finns det ingen reference till utan där kör jag "lite vad som helst".

Och det återspeglar också ganska tydligt vilken musik som spelas högat hemma hos mig...
Det är Rock, oftast Heavy eller death Metal då.
Men även elektronisk musik går å hög volym ibland, men mer sällan :)

Så, kanske ska jag lyckas vrida om min referense helt enkelt så att jag "nöjer mig" med lägre ljudnivåer än 100dB när jag lyssnar på rock.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-28 12:22

Att försöka återskapa metal och rock musik på "live" nivåer är ju helt idioti imo. Först så kommer det skada din hörsel väldigt snabbt samt att det oftast låter rent ut sagt förjävligt.

Jag vill iaf inte ha ett blastbeat på en symbal i 100dB rakt in i örat.

Den enda musiken som jag anser går att spela riktigt högt är antingen bastung elektronisk eller väldigt dynamisk och välinspelad musik som klassiskt eller tex pink floyd där transienterna kan komma riktigt högt kortvarigt.

Sen finns det ju självklart metal-plattor med riktigt bra ljud, men oavsett så är det nästan alltid alldeles för mycket dist, falsett, symbaler osv för att mina öron skall palla någonting över 90dB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-28 12:59

Ovan nämnde jag det bästa "stadionljudet" jag hört.

Värsta ljudet jag någonsin stött på var på med Katatonia med Swallow the Sun som förband, April 4th, 2010, Conne Island, Leipzig, Tyskland.

Hade givetvis öronproppar med men det var riktigt obehagligt att vistas i lokalen när de spelade. Ingenting av texten gick att begripa överhuvudtaget. Jo, Swallow the Sun spelade före och efter sitt framträdande M.A. Numminen, bl.a. denna, http://www.youtube.com/watch?v=ZKieEwru3HI Denna vågade man nog inte köra i Tyskland, http://www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-28 13:02

adzer skrev:Att försöka återskapa metal och rock musik på "live" nivåer är ju helt idioti imo. Först så kommer det skada din hörsel väldigt snabbt samt att det oftast låter rent ut sagt förjävligt.

Jag vill iaf inte ha ett blastbeat på en symbal i 100dB rakt in i örat.

Den enda musiken som jag anser går att spela riktigt högt är antingen bastung elektronisk eller väldigt dynamisk och välinspelad musik som klassiskt eller tex pink floyd där transienterna kan komma riktigt högt kortvarigt.

Sen finns det ju självklart metal-plattor med riktigt bra ljud, men oavsett så är det nästan alltid alldeles för mycket dist, falsett, symbaler osv för att mina öron skall palla någonting över 90dB.

Ja jo men det låter ju bra hemma juhhh :D
på spelnignar låter det apa och är för högt, hemma är det "lagom högt" och låter super.

Men ja, det är inte bra att känna att musiken måste spelas på den nivån för att verkligen "släppa" men så tycker jag... :(
Jag ska vänja mig vid att lyssna på metal vid lite lägre ljudnivåer, 90dB ska fan kunna räcka i medel !
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino