Nu kör vi professionellt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-22 14:28

IngOehman skrev:Kan rekommendera tonfisk på burk. Det skall vara den i olja. Man öppnar burken och häller på lite fransk salladskrydda bara. Till denna delikatess dricker man Bobs apelsinsaft som man blandar lite snålare än det står på flaskan. :P

Vh, iö

Tro honom inte! Han dricker bara Bob när nån tittar på, annars är det vatten.
Tonfiskburken räcker i minst en vecka, dessutom.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-22 14:41

Jorma, vilka är "vi" som kör professionellt?

Är det du och ditt alterego? :wink:
Common sense is not that common.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-22 14:53

IngOehman skrev:
Jorma skrev:
Jag har gått med ungefär 650 000:- i förlust på firman sedan starten...

IÖ, då har du ju subventionerat dina högtalare och då är ingen prisjämförelse med något annat relevant.

Exakt. Det var det jag ville ha fram. Jag skrev det ju till ditt försvar Jorma.

Och nej, jag har varken en snidig bokföringsexpert till min hjälp eller rika föräldrar. :wink:

Däremot fick jag ett litet arv för många år sedan, således att jag sluppit ta några lån på boende eller fordon. Och jag har ju dessutom tjänat pengar då jag arbetat heltid som elektronikkonstruktör i långt över 20 år samtidigt som jag bor billigt (lägenhet långt utanför staden) och lever snålt. Kan rekommendera tonfisk på burk. Det skall vara den i olja. Man öppnar burken och häller på lite fransk salladskrydda bara. Till denna delikatess dricker man Bobs apelsinsaft som man blandar lite snålare än det står på flaskan. :P

Vh, iö

:D :D Men vid närmare eftertanke, hur var det du skrev i en tråd " jag har alltid tre flaskor champagne på kylning " :?
McIntoshnörd!

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-22 15:03

Rydberg skrev:
Jorma skrev:

IÖ, då har du ju subventionerat dina högtalare och då är ingen prisjämförelse med något annat relevant.
Eller har du en bra bokföringskille som kan det här med skatteplanering :roll:
Kan du isåfall mejla över vem det är så att han kanske kan hjälpa mig också med att minska skatten :o
Jorma, det finns två lätta (finns naturligtvis fler) sätt att minska skatten, den ena är att använda sig av periodiseringsfond vilket med fördel kan användas om företaget går med mycket vinst med förväntar sig en nedgång, periodiseringsfonden måste återföras efter högst 5 år om jag inte missminner mig. Man kan även göra överavskrivningar på invetarier och maskiner, detta görs med antingen huvudregeln eller kompletteringsregeln beroende på vad som blir effektivast. Ganska enkla bokslutsdispositioner som kan sänka skatten :)

Jodå, Rydberg det där känner jag redan till, men det hjälper inte på lite längre sikt om det fortsätter att gå bra. Men åandra sidan är det isåfall inga bekymmer då jag isåfall har råd att betala skatt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-22 15:08

Jorma skrev:
Rydberg skrev:
Jorma skrev:

Eller har du en bra bokföringskille som kan det här med skatteplanering :roll:
Kan du isåfall mejla över vem det är så att han kanske kan hjälpa mig också med att minska skatten :o
Jorma, det finns två lätta (finns naturligtvis fler) sätt att minska skatten, den ena är att använda sig av periodiseringsfond vilket med fördel kan användas om företaget går med mycket vinst med förväntar sig en nedgång, periodiseringsfonden måste återföras efter högst 5 år om jag inte missminner mig. Man kan även göra överavskrivningar på invetarier och maskiner, detta görs med antingen huvudregeln eller kompletteringsregeln beroende på vad som blir effektivast. Ganska enkla bokslutsdispositioner som kan sänka skatten :)

Jodå, Rydberg det där känner jag redan till, men det hjälper inte på lite längre sikt om det fortsätter att gå bra. Men åandra sidan är det isåfall inga bekymmer då jag isåfall har råd att betala skatt.
Jo de där två sätten är ju de först man lär sig typ :)

Du kan trixa lite med hur du tar ut pengar från företaget också, man kan optimera lön och utdelning rätt effektivt om man bara sätter sig in i det (eller frågar nån som redan vet :wink: )
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 15:28

hajen1 skrev:
IngOehman skrev:
Jorma skrev:

Exakt. Det var det jag ville ha fram. Jag skrev det ju till ditt försvar Jorma.

Och nej, jag har varken en snidig bokföringsexpert till min hjälp eller rika föräldrar. :wink:

Däremot fick jag ett litet arv för många år sedan, således att jag sluppit ta några lån på boende eller fordon. Och jag har ju dessutom tjänat pengar då jag arbetat heltid som elektronikkonstruktör i långt över 20 år samtidigt som jag bor billigt (lägenhet långt utanför staden) och lever snålt. Kan rekommendera tonfisk på burk. Det skall vara den i olja. Man öppnar burken och häller på lite fransk salladskrydda bara. Till denna delikatess dricker man Bobs apelsinsaft som man blandar lite snålare än det står på flaskan. :P

Vh, iö

:D :D Men vid närmare eftertanke, hur var det du skrev i en tråd " jag har alltid tre flaskor champagne på kylning " :?

Jo, det har man ju förstås, men inte för vardagsbruk, utan för extraordinärt festliga tillfällen, som till exempel... när man öppnar en flaska skumpa!

Kan tillägga att de allra flesta flaskor med schampagne jag konsumerat (och det är många det) är sådana som jag fått i present av högtalarköpare. De har således varit gratis.

Därtill kan man bara hoppas att de är torra också. Kylan får man fixa själv.

Vh, iö

PS. Påståendet om att jag dricker vatten till tonfisken är absurt. Jag dricker praktiskt taget aldrig någonsin vatten. Läskig dryck sannerligen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-06-22 15:43

En vink till framtida högtalarspekulanter? :wink:

eller ett sätt att skynda på produktionen...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 16:05

Sanny_X skrev:En vink till framtida högtalarspekulanter? :wink:

Njae, det har väl aldrig varit någon hemlighet att jag är positivt inställt till alla former av donationer. Det har faktiskt hänt att jag räddats av en dylik när jag var i ekonomisk knipa får några år sedan. Jag vill dock inte att de som har det ekonomiskt knapert skall tänka så. Det är ju för deras skull jag försöker hålla priserna så låga som de går.

En extremt rik välgörare som vill ha någon tillräckligt galen person att spendera ett generöst överlevnadsappanage på, är dock självklart välkommen. :P

Så länge inga returtjänster krävs vill säga. Jag är ju konstnär och kan inte tillåta mig bli duperad att följa någon annans vilja därvidlag. (Typ - göra en högtalare som jag inte tycker borde finnas.)

Sanny_X skrev:....eller ett sätt att skynda på produktionen...

Man kan prova om det hjälper. Gör det inte det så kan man prova igen, och igen... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-06-22 17:32

Tack Jorma, mycket mer intressant svar. :)
Funderar själv att starta eget företag, dock inte inom hifi-branschen, men med tanke på hur svårt det verkar vara att klara sig kanske detinte är något genidrag. Om 25 år kommer det bara finnas 10 företag kvar i världen, som tillverkar allt vad konsumenterna kan tänkas vilja ha. 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 18:14

Vilka är de nio andra? :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-22 18:26, redigerad totalt 2 gånger.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-06-22 18:18

Dom går alltså att sälja och är dom för dyra då, Hifirocker?

Nej inte för alla. Givetvis finns det alltid folk som är villiga att betala. Men enligt min uppfattning är det för dyrt och framförallt för mycket pengar för en optimal kabel.

Vad som är en optimal kabel kan givetvis diskuteras, men dina tidigare, luddiga och icke fysikaliskt grundade argument har aldrig bitit på mig (och så kommer det nog förbli). Det finns mycket vettigare saker att lägga pengarna på i hifi-sammanhang än kablar för 35kkr (saker som ger verkligt förbättrad ljudåtergivning!).

Kan någon här med sunt förnuft och erfarenhetsmässig fakta motivera varför någon ska behöva betala 35kkr för att få ljudet transporterat mellan högtalarna och förstärkaren?
Det är absurt, å andra sidan lever man i en absurd värld :wink: .

Nu ska jag dock runda av mitt hifi-politiska inlägg och njuta av lite nyinförskaffad musik! 8) 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-06-22 18:29

tror både öhman å jorma skulle behöva gå en "skattekurs" hos mig...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 18:34

Kanske man skall betrakta en högtalarkabel för tiotusentalskronor som ett golv-smycke? :P

Därmed kan man i princip bortse från dess förmåga att transportera musiksignalen. Man kan koncentrera sig helt på estetik, prestige och huruvida man känner att man "uttrycker sin personlighet" med hjälp av dem. Man känner helt enkelt efter huruvida man vill äga smycket eller inte - ja, man kontemplerar kort sagt hur det skulle kännas att ha dem liggande där på golvet (eller om man köper smyckesställ - hur det känns att ha dem på ställen).

Känns det som om det är värt de tiotusentals kronorna så köper man dem, känns det som om man inte alls har förmågan att uppskatta utsmyckningen, så avstår man.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-06-22 19:26

Nej Ingvar,

dom dära dyringar kablarna* ligger inte golvet utan är förståss furstligt uppburna av små dekorerande "plattformar" till ett minst 4-siffrigt pris!! :P

mvh Michael

* är måhända "kablar" nedvärderande namn på lite "mindre" billiga dito.. kanske "ljudbärande medium" är ett korrektare och f*sförnämare namn!? :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-06-22 19:49

Kanske man skall betrakta en högtalarkabel för tiotusentalskronor som ett golv-smycke?

Frågan är om Jorma betraktar sina högtalarkablar som golv-smycke ? :)

Frågan är varför man överhuvudtaget vill lägga pengar på något om det ytterst bara handlar om estetik och känsla. Kabel fundamentalister brukar ju prata om tydliga "ljudförbättringar" jämfört med billigt och därmed "dåligt" kablage (för att använda mig av de grövsta generaliseringarna :) .

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-22 19:55

IngOehman skrev:Vilka är de nio andra? :)

Vh, iö

:roll: :D :wink:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-22 19:58

hifirocker skrev:
Kanske man skall betrakta en högtalarkabel för tiotusentalskronor som ett golv-smycke?

Frågan är om Jorma betraktar sina högtalarkablar som golv-smycke ? :)

Frågan är varför man överhuvudtaget vill lägga pengar på något om det ytterst bara handlar om estetik och känsla. Kabel fundamentalister brukar ju prata om tydliga "ljudförbättringar" jämfört med billigt och därmed "dåligt" kablage (för att använda mig av de grövsta generaliseringarna :) .

Estetiken är viktig i den prisklassen, men det är minst lika viktigt att dom svara upp till förväntningarna vad det gäller välljud.

Ps. Mina kablar är byggda på ett sådant sätt att sk. cabellifters inte kan tillföra något positivt mer än att man kanske kan se kablarna lite tydligare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 20:54

Jo, alltså MKo, de "små dekorerande "plattformar" till ett minst 4-siffrigt pris" eller om vi hellre vill kalla dem "cabellifters", var alltså det som jag kallade smyckesställ. Det trodde jag framgick.

När man ser kabeln som ett smycke är det ju plötsligt mycket rimligare att förstå varför man skall lyfta dem lite, det är förstås precis som du skriver Jorma - för att man skall se kablarna lite tydligare!

Här kommer därför ett litet tips: Smyckesställ med inbyggd belysning! :wink:

Borde gå lätt att bygga med en sådan där ljuskorv man kan köpa på CO.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-22 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-06-22 21:01

IngOehman skrev:Jo, alltså hifirocker, de "små dekorerande "plattformar" till ett minst 4-siffrigt pris" eller om vi hellre vill kalla dem "cabellifters", var alltså det som jag kallade smyckesställ. Det trodde jag framgick.

När man ser kabeln som ett smycke är det ju plötsligt mycket rimligare att förstå varför man skall lyfta dem lite, det är förstås precis som du skriver Jorma - för att man skall se kablarna lite tydligare!

Här kommer därför ett litet tips: Smyckesställ med inbyggd belysning! :wink:

Oj då, missade tydligen på nått sätt "smyckeställ", jaja.. :oops:

IngOehman skrev:Borde gå lätt att bygga med en sådan där ljuskorv man kan köpa på CO.

Vh, iö

Hehe, den där ljuskorven kanske man ska prova som högtalarkabel, så får man den att lysa i takt med musiken också! :lol: :wink:

mvh Michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-23 11:29

Ps. Mina kablar är byggda på ett sådant sätt att sk. cabellifters inte kan tillföra något positivt mer än att man kanske kan se kablarna lite tydligare.

Får man fråga varför dina kablar inte påverkas alls av lyftare? *nyfiken*
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-06-24 23:14

Ranefjord:

Följare..

20kkr.. för det får man en splirrans ~40" plasma TV.

20kkr får man en kabel som inte kan bevisa att ljudåtergivningen blir bättre.

Ekvationen går lixom inte ihip riktigt.. ;)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 23:57

Det är alltid det jag tänker på när jag hör vad dyrkabel kostar.

Jag hade kunnat köpa en helt okej bil för de pengarna 8O

Visst, det låter säkert en gnutta bättre, men vad hade man kunnat gjort för de pengarna? Köpt en bil? Hjälpt en hemlös? Räddat en hel släkt i Afrika?

Nåja.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-25 02:13

m_persson79

Ett ord: Siltech :) Komplement: classic serien.
[/quote]
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-06-27 17:43

m_persson79 skrev:Ranefjord:

Följare..

Vem vill ha en 20kkr plasma på 40-42 tum? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-27 17:54

subjektivisten skrev:
m_persson79 skrev:Ranefjord:
Följare..

Vem vill ha en Plasma?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-27 18:03

subjektivisten skrev:

Inte jag (heller). Fast för 40+ kkr finns det en och annan som är nästan acceptabla.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-06-27 19:18

Johan_Lindroos skrev:
subjektivisten skrev:

Inte jag (heller). Fast för 40+ kkr finns det en och annan som är nästan acceptabla.

Så sant. Jag väntar ett tag till jag 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-06-28 02:47

OK. :)

Bild

http://www.blocket.se/view/5413689.htm? ... c=1&city=0

VS.

En kabel som fysiken inte styrker.

Svårsmällt i min lilla värld. 8O

My 2 cents. :)

EDIT
Detta har ingenting om Jormas kablar att göra, all företagsverksamhet som gynnar svensk ekonomi är jag 100% positiv till. Nu menar jag bara sjävla ideologin... vad det nu innebär...

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2005-06-28 09:28

Appropå dyrkablar.

Flätade två meter av 4x2,5kvadrat RKUB från biltema. Funderade lite över vad kostnad skulle bli om man sålde.
Material+arbetskostnad+pålägg+kaffe, tar ju en jäkla tid å knyta. Det skulle blivit ett par tusen...

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2005-06-28 09:46

Lycka till Jorma! Sverige behöver fler visionärer som du! Jag tycker du är värd all credit du kan få och du skall inte bry dig om alla belackare här.

Till alla belackare:

Nedanstående inlägg tyckte jag var ett av de mest begåvade svaren i hela tråden och det är ju tragiskt att många här på faktiskt inte har samma förståelse som akeda visar prov på.
akeda skrev:Appropå dyrkablar.

Flätade två meter av 4x2,5kvadrat RKUB från biltema. Funderade lite över vad kostnad skulle bli om man sålde.
Material+arbetskostnad+pålägg+kaffe, tar ju en jäkla tid å knyta. Det skulle blivit ett par tusen...

(P.S. Jag antar att ni andra faktiskt.se vet att du måste lägga på sociala avgifter och moms. Momsen kan du iofs lyfta av på inköp av material och kanske även kaffet.)

Med väldigt många produkter är det så att materialkostnaden är försvinnande liten i konsumentledet... tom för en vara som mjölk eller varför inte en förädlad vara som bröd så är ju den största delen inte materialkostnad längre!!!!! Hur många tror på allvar att de kan köpa en limpa i Sverige för 2kr?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi