Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Glömmer ni att MiniDsp är ett delningsfilter också, eller kanske främst.
Jag använder båda funktionerna, delning och PEQ. Detta är det tredje
digtala filter jag använder och som jag ser och kanske framförallt hör, det
bästa (för min budget).
Henrik
Glebster skrev:Rullake: vilken plug-in kör du? Vad händer om du växlar inkommande vänster och högerkanal?
Det kanske kommer, den kommer f.ö att kompletteras med en individuellt ställbar 8-polig volymkomtroll och monteras i en gemensam låda med oswitchad nätdel.nuffe skrev:MagnusÖstberg skrev:Då tror jag minsann jag har ett 2x8 på gång
Härligt, kan vi hoppas på en rapport.
Henrik
Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake: vilken plug-in kör du? Vad händer om du växlar inkommande vänster och högerkanal?
Jag har 2.1 advanced. Jag har provat det också (glömde skriva det) utan förändring dvs det är fortfarande bara input channel 2 som ger utslag.
MagnusÖstberg skrev:Det kanske kommer, den kommer f.ö att kompletteras med en individuellt ställbar 8-polig volymkomtroll och monteras i en gemensam låda med oswitchad nätdel.nuffe skrev:MagnusÖstberg skrev:Då tror jag minsann jag har ett 2x8 på gång
Härligt, kan vi hoppas på en rapport.
Henrik
Glebster skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake: vilken plug-in kör du? Vad händer om du växlar inkommande vänster och högerkanal?
Jag har 2.1 advanced. Jag har provat det också (glömde skriva det) utan förändring dvs det är fortfarande bara input channel 2 som ger utslag.
Låter ju onekligen mycket konstigt. Och du har kopplat på ingångskontakterna och inte på utgångarna 1 och 2? Och om du by-passar minidspn och kopplar direkt från pre-out till slutsteg så fungerar det? Vad matar du minidspn med för spänningskälla?
MagnusÖstberg skrev:Då tror jag minsann jag har ett 2x8 på gång
I tried the miniDSP 2X8 and found the sound quality not very good.
you can follow the whole sorted discussion here:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=93469.0
The software to configure the unit is great.
The first unit I got was DOA
It was replaced (I had to send the first one back
The second unit had very fatiguing sound and it was discovered about .5v out of band noise. The company claims this is at about 50k and "should" not affect the sound. I think it does. If you look at the scope pics you will see a very fuzzy sine wave on the output with a pure sine wave in
I even set my board to an audio engineer to test and he had the same conclusion.
BTW mine is available at a reasonable price
So it goes.........
MagnusÖstberg skrev:den kommer f.ö att kompletteras med en individuellt ställbar 8-polig volymkomtroll och monteras i en gemensam låda med oswitchad nätdel.
Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake: vilken plug-in kör du? Vad händer om du växlar inkommande vänster och högerkanal?
Låter ju onekligen mycket konstigt. Och du har kopplat på ingångskontakterna och inte på utgångarna 1 och 2? Och om du by-passar minidspn och kopplar direkt från pre-out till slutsteg så fungerar det? Vad matar du minidspn med för spänningskälla?
Du har uppfattat allt korrekt. Pre out på Marantz 6400 går till ingångarna på minidsp:en. I det läget får jag den effekten som beskrivits i tidigare mail. Kör jag pre-out på Marantzen till RB06 och vidare till pK så fungerar allt perfekt. Samma effekt får jag om jag kopplar Marantz pre-out till resp nad 2200 och vidare till sub:ar. Allt fungerar perfekt så det verkar inte vara några fel på kablar, slutsteg och högtalare. Slängde iväg ett mail till minidsp igår kväll så vi får se vad dom säger.
wicke skrev:Rumsanpassning, PEQ eller inte? Nu när miniDSP finns ger det ju möjlighet för en "vanlig" amatör till massor med justeringar till en billig peng. Men det stora problemet uppstår då , Vad skall man göra!
Att inhandla dyr mätutrustning för något man kanske bara gör en enda gång tror jag för dom flesta inte känns relevant.
Borde finnas mätutrustning att hyra någonstans tycker jag. (dock måste man kunna använda den också)
Hur gör ni? Tonsveper ni bara och med öronens hjälp försöker justera bort toppar och dalar?
Glebster skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake: vilken plug-in kör du? Vad händer om du växlar inkommande vänster och högerkanal?
Du har uppfattat allt korrekt. Pre out på Marantz 6400 går till ingångarna på minidsp:en. I det läget får jag den effekten som beskrivits i tidigare mail. Kör jag pre-out på Marantzen till RB06 och vidare till pK så fungerar allt perfekt. Samma effekt får jag om jag kopplar Marantz pre-out till resp nad 2200 och vidare till sub:ar. Allt fungerar perfekt så det verkar inte vara några fel på kablar, slutsteg och högtalare. Slängde iväg ett mail till minidsp igår kväll så vi får se vad dom säger.
Det enda jag har kvar att föreslå är att kontrollera att du matar med rätt spänning samt att prova "installera om" plug-innen och utgå från grundinställning.
wicke skrev:adzer skrev:Det är också väldigt lätt att få fram resonanstopparna genom att köra sinussvep.
Det är nog så det får bli. Tvätta öronen, köra sinussvep och notera resonanstopparna. PEQ:a i DSP:n.
Tack för alla svar.
Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake: vilken plug-in kör du? Vad händer om du växlar inkommande vänster och högerkanal?
Det enda jag har kvar att föreslå är att kontrollera att du matar med rätt spänning samt att prova "installera om" plug-innen och utgå från grundinställning.
Hur kan jag mäta rätt spänning på ett enkelt sätt? duger en enkel voltmeter från Biltema? Ska se om jag hitta plug-in:en och kan prova med en återställning. I övrigt får jag nog lov att invänta svar från minidsp. Tack för dina svar och frågor.
nuffe skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake skrev:Glebster skrev:Rullake: vilken plug-in kör du? Vad händer om du växlar inkommande vänster och högerkanal?
Hur kan jag mäta rätt spänning på ett enkelt sätt? duger en enkel voltmeter från Biltema? Ska se om jag hitta plug-in:en och kan prova med en återställning. I övrigt får jag nog lov att invänta svar från minidsp. Tack för dina svar och frågor.
Till min "skrotade" jag en gammal Ericson mobilladdare, klippte av
kontakten. Sen mätte jag med en Biltema voltmeter, den gav ca 8V,
kopplade in och den har fungerat klockrent sen dess.
Har du provat med bara USB strömmatning?
Henrik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster