Projekt: Angulum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 10:29

Nej, men...... hur låter det då?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 11:05

Nattlorden skrev:Nej, men...... hur låter det då?

Som en högtalare :)

Jo men det låter grymt bra tycker jag! Håller fortfarande på att justera med dsp:na! Jag har gjort närfältsmätningar och då får jag kurvan riktigt fin (tror jag..) men när jag mäter från lyssningspositionen så blir det ju lite annorlunda :)

Ska jag då ändra kurvan efter lyssningspositionen eller är det bara rumsakustiska åtgärder som kan fixa det?

Är ju inte så jättehajj på mätningar osv än!

/S

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 11:15

S skrev:Som en högtalare :)

Ajdå. Hade hoppats du skulle säga "Som musik". :wink:

Med skämtet avklarat - du låter nöjd - bra!

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 12:31

Nattlorden skrev:
S skrev:Som en högtalare :)

Ajdå. Hade hoppats du skulle säga "Som musik". :wink:

Med skämtet avklarat - du låter nöjd - bra!

Du har inget svar på min fråga ang kurvan :)?

/S

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 13:30

Hade kanske varit enklare att ha en åsikt om vi fick se hur kurvorna ser ut.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-27 15:08

Det nattlorden försöker säga är att han vill se lite sköna kurvor... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 15:25

DVD-ai skrev:Det nattlorden försöker säga är att han vill se lite sköna kurvor... 8)

Alltid! 8)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-27 15:26

Nu är som sagt en kurva det bästa att utgå ifrån så att man i alla fall får ett humm om hur rummets akustiska egenskaper är.

Men generellt om DSP:
Om du vid lyssningsposition har stora knän och dippar så kan du förtrycka resp. förstärka dem i DSP:n. Om du gör stora ingrepp så kommer det låta speciellt på andra ställen i rummet som inte är sweetspot.

Tänk också på att när du förstärker en frekvens för att kompensera för en dipp så är det de andra frekvenserna som ska sänkas. Dvs känner du att +3 dB vid 60 Hz får det att kännas rätt så sänker du alla andra frekvenser utom 60 Hz med 3 dB. Det kommer få dig att höja med 3 dB på din förstärkare för att kompensera för skillnaden i output ur filtret, och som du kanske förstår så kan stora ingrepp i filtret få dig att höja mycket på förstärkaren. Är den inte kraftig nog så tar det stopp ganska tidigt.

Det kostar mycket förstärkareffekt att EQ:a mycket!

Sedan kan man diskutera hur bra det kan vara för högtalarna om man förstärker väldigt smalbandigt på just en frekvens i filtret med säg +9 dB på detta sätt, och sedan spelar starkt.

Jag tror att de flesta håller med mig om att det är bättre att behandla rummet istället för signalen, men bas är svårt att ge sig på med enklare medel i rummet och då är en DSP guld värt.

Ratta på, men lägg upp en kurva också :)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 18:31

Tack för infon Chopha!

Ska se till att lägga upp lite kurvor så är det nog lättare att bedöma!

/S

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-27 19:07

snyggt!. en liten fundering bara. är de inte lite smala i botten? du ska inte ha några "utriggare"? Eller de kanske är stabila som dom är?

Ang mätningar så bär du mäta på kanske 70-100cm avstånd för att få en bra blandning av de olika elementen. Nån slags gatead mätning måste till men det har du säkert koll på.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 19:28

Kraniet skrev:snyggt!. en liten fundering bara. är de inte lite smala i botten? du ska inte ha några "utriggare"? Eller de kanske är stabila som dom är?

Ang mätningar så bär du mäta på kanske 70-100cm avstånd för att få en bra blandning av de olika elementen. Nån slags gatead mätning måste till men det har du säkert koll på.

Nix dom står stabilt som bara den :) Lr ja du kan ju inte luta dig mot dom ;)

Nej vad är en gatead mätning?

/S

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 19:33

Okej här kommer lite mätningar jag har gjort.. Vet inte om jag har gjort rätt men... :) Har använt mig av MP-1r-KIT och rew!

Bild

Båda högtalare på, 1m från vänster högtalare, mic riktad mot mitten.

Bild

Vänster högtalare på, 1m från vänster högtalare, mic riktad mot mitten.

Bild

Sweetspot, bara vänster.

Bild

Sweetspot, båda igång.

Nå hur ser det ut? Har ju ingen aning om hur det ska se ut...

Asså om jag gör närfältsmätning av varje element så blir ju dom kurvorna asraka..

/S

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-27 20:44

när man mäter med sk gate så bestämmer man ett tidfönster för hur länge man vill att mätprogrammet ska ta informationen från. Detta för att få bort störningar.
Ljudet fördas ju med cirka 33cm/millisekund. Så om du mäter på en meters avstånd så tar det ca 3ms för ljudet att nå mikrofonen. Är sen närmaste reflekterande yta 1 meter från högtalaren(och mikrofonen) så tar det ju ytterligare några ms för det reflekterade ljudet att nå mikrofonen. Om du skär av mätningen innan dessa reflexer når mikrofonen så har du ju bara högtalarens direktljud med i mätningen. Nackdelen är att det tar längre tid för basen att nå fram så den kommer inte med i mätningen. Detta löser du genom att ta flera olika mätningar som man lägger ihop för att få en komplett bild av hur högtalaren mäter.

Du kan tex läsa Stereophiles utlägg om hur dom mäter här http://www.stereophile.com/features/99

Sen kan du även köpa eller låna D'Appolitos bok Testing Loudspeakers
http://www.amazon.com/Testing-Loudspeak ... 1882580176

http://libris.kb.se/bib/9122460

Det är mer eller mindre ett grundkrav att mate med gate för att få meningsfulla mätresultat i hemmamiljö. Men jag tror att REW ska kunna mäta gateat. Kika i manualen.

edit: borde verkligen försöka motverka svengelska.. Tidsfönstermätning heter det väl på svenska. Ger också en ganska talande bil för vad det handlar om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 21:29

Asså ska en impuls respons se ut såhär?

Bild
Rew

Bild
Såhär ser det ut i Fuzzmeasure!

/S

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-27 22:00

den nedre ser väl mera ut som det brukar. dock med ett väldigt stort tidsfönster.

En bild på impulsen jag får från JustMLS. Här är den väldigt inzoomad. Tror fönstret är ca 2ms stort. Den blåa kurvan är impulsen då den går in i högtalaren den övre är hur den ser ut när den kommer ut från högtalaren. Sen alla efterkommande rynkor är olika reflexer. Då kan man ju även se om man har kraftiga reflektioner i högtalarens direkta närhet. De rynkor som är precis efter impulsen kanske är diffraktionseffekter och andra resonansproblem i element och från låda.

Bild

Kan väl tillägga att jag är långt ifrån någon expert i ämnet..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 22:27

Ser det bättre ut nu då?

Bild

Basen är ju väldigt mycket högre än det andra på kurvan men om jag sänker basen så kurvan är platt så låter det ju skittrist!

/S

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-27 22:46

Bild

Med lite eq, nu ser det väll bra ut?
/S

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-27 23:52

Basen i kurvan ska stiga.
Detta eftersom hörseln är väldigt okänslig för bas och därför måste de lägre frekvenserna spela starkare än de andra för att höras.
Detta förändras beroende på ljudstyrka.

Bilden nedan är ger en bra beskrivning om hur det hela ter sig.

Bild

Det är därför en platt kurva låter...platt :)

/Christopher

EDIT:

Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-28 01:26

Chopha skrev:Basen i kurvan ska stiga.
Detta eftersom hörseln är väldigt okänslig för bas och därför måste de lägre frekvenserna spela starkare än de andra för att höras.
Detta förändras beroende på ljudstyrka.

Bilden nedan är ger en bra beskrivning om hur det hela ter sig.

Bild

Det är därför en platt kurva låter...platt :)

/Christopher

EDIT:

Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Aha, så man vill egentligen att min kurva ska se mer ut som den blåa på bilden?

Bild

Är det därför det kan låta lite skrikigt, för att nivån är för hög mellan 2-5k hz?

/S

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-28 07:21

S skrev:Ser det bättre ut nu då?

Bild

Basen är ju väldigt mycket högre än det andra på kurvan men om jag sänker basen så kurvan är platt så låter det ju skittrist!

/S

ja nu börjar det se komma närmare. men det är fortfarande för stort fönster för att få bort störningar. Jag kan inte läsa skalan men det ser ut som flera tiotals ms? du behöver komma ner till kanske minst 7ms från pulsens start för att få bort rummets bidrag.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-28 07:30

en bra frekvenskurva handlar inte bara om det som är on-axis, hur högtalaren sprider är lika viktigt. Sen handlar det inte bara om frekvensgång utan om fas också.
Med dsp har du ju möjligheten att få allt det där att falla på plats men det kräver ju lite pill ändå, och bra mätningar.

Som utgångspunkt tycker jag du satsar på ett så rakt streck som möjligt. När du har detta, med en jämn och lugnt avrullande off-axis med bra fasgång. Då kan du börja lägga in lite dippar och pucklar så du får en mer tilltalande ljud.
Tex kanske du vill ha en liten puckel runt 1kHz och en dipp centrerad runt 3kHz.

Till at börja med skulle jag nog lugna mig med PEQ coskå och försöka lösa så mycket problem som möjligt bara med att välja rätt delning. Vissa grejor som mellanregistrets resonanstopp vill du förstår dämpa bort men i det stora hela är det nog klokt att använda PEQ sparsamt.
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum