Vinner man bättre ljud med kopparfoliespolar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Presidenten

Inläggav Presidenten » 2011-10-26 10:29

Hej,

Nu blir det en trosfråga. Jag tror att jag skapar bättre förutsättningar för ljudet.

Mvh

Presidenten

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-26 11:09

Flint skrev:Presidenten
Vad tycker du själv? Får du bättre ljud med kopparfoliespolar än med rundtrådsspolar förutsatt att L och R är lika stora i båda fallen?

Presidenten skrev:Hej,

Nu blir det en trosfråga. Jag tror att jag skapar bättre förutsättningar för ljudet.

Mvh

Presidenten

Tro kan försätta berg, sägs det... Använd då bandspolar och få ro i själen! :) Då låter det bättre... eller, man kan iaf njuta mer av musiken!
:wink:

PS. Jag ÄR inte negativ - använder själv bandspolar om jag har någon i rätt storlek...^^

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-10-26 11:47

Jag tycker det är svårt att säga något klokt och allmängiltigt om detta med resonemang i linje med "var och en salig på sin fason" och "om du tycker det känns bra, så är det bra". Jag motsätter mig inte resonemanget i princip men det är också så att det inte finns någon uppenbar bortre gräns mellan hur man upplever någon och hur det "verkligen" är. En och annan kopparspole må väl vara hänt men var går gränsen för vad som är rimligt? När bör man som medmänniska "gripa in" i någon annans subjektiva upplevelse? Resurserna är ju inte oändliga och var går gränsen mellan det lull-lull som de flesta människor behöver här i livet och när det blir direkt osunt. Duelunds platta foliekondensatorer tycker jag är osunda. Audio Notes silvertransformatorer till Ongaku tycker jag är osunda. Märk väl att detta inte är placeboprodukter à la Shakti och Belt utan produkter som även har definierbara och mätbara egenskaper men där man kan ifrågasätta utbytet av investeringen och där de extremt fördyrande faktorerna inte uppenbart leder till "bättre" ljud.

"Hur man än vänder sig har man svansen bak", som Nicke Lilltrolls pappa brukade säga.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-26 12:22

Njae, någon statlig inblandning och förbud för onödiga hobbyprylar vill jag inte se. Då finns det värre saker än foliespolar att reglera. För egen del ser jag foliespolar som en typisk hemmatweakarprodukt med hyfsade säljargument och imponerande yttre. Etablerade högtalartillverkare tror jag inte har råd att använda dom i samma utsträckning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-26 12:44

Jag har två 1,8mH bandspolar, dom var svindyra.
Dom ligger i en kartong på golvet, det är antagligen därför det låter så bra i mitt rum. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-26 12:48

//
Senast redigerad av Flint 2011-10-26 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-26 12:49

Utan att säkert veta är min reflektion att det spelar större roll att det är rätt spole än om den är lindad med rund eller platt tråd...^^

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-10-26 16:57

Flint skrev:Njae, någon statlig inblandning och förbud för onödiga hobbyprylar vill jag inte se.

Jag tänkte inte på statlig inblandning, utan om personlig. Mitt inlägg handlar ju om att jag tycker gränsen är svår att dra och att det är svårt, rent allmänmänskligt, hur man skall förhålla sig till detta. Skalan från "lite guldkant" till "helt enkelt inte friskt" är ju glidande. Kan jämföras med mer vanligt förekommande produkter som t.ex. gymnastikskor, handväskor, jeans eller whiskyflaskor. Hur många och dyra kan man tillåta sig innan det är dags för vännerna att överväga en intervention?

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-26 18:28

DQ-20 skrev:Hur många och dyra kan man tillåta sig innan det är dags för vännerna att överväga en intervention?

DQ-20

Vännerna ska väl inte ta hänsyn till vad du - i egenskap av fartblind - tillåter dig innan de intervenerar? :? :P
Det är ju den springande frågan: Vem står med normen för ett normalt beteende?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-26 18:31

Vinner man bättre ljud med kopparfoliespolar?

En fråga att ställa sig är väl om det är just kopparfoliespolar som skall prioriteras.
Alltså, även OM det nu skulle vara en generell regel att dessa spolar skulle gynna ljudet (renhet eller sjysst-ljudhet eller vått ever) , så kanske det finns ett otal andra åtgärder att engagera sig i innan man "kommer till" just spole-frågan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-26 22:15

Strmbrg skrev:Vinner man bättre ljud med kopparfoliespolar?

En fråga att ställa sig är väl om det är just kopparfoliespolar som skall prioriteras.
Alltså, även OM det nu skulle vara en generell regel att dessa spolar skulle gynna ljudet (renhet eller sjysst-ljudhet eller vått ever) , så kanske det finns ett otal andra åtgärder att engagera sig i innan man "kommer till" just spole-frågan.

Good point! Konstaterade igår att jag har spolar för över 1000 spänn per kanal i mina pågående projekt... Vore ju inte motiverat med skitelement liksom...^^

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-10-27 12:44

KarlXII skrev:
DQ-20 skrev:Hur många och dyra kan man tillåta sig innan det är dags för vännerna att överväga en intervention?

DQ-20

Vännerna ska väl inte ta hänsyn till vad du - i egenskap av fartblind - tillåter dig innan de intervenerar? :? :P

Jag skulle vilja säga att det är så att jag förväntar mig det av mina vänner. Att de drar gränsen i någonstans.

KarlXII skrev:Det är ju den springande frågan: Vem står med normen för ett normalt beteende?

Relativistiskt postmodernt normalitetsbjäbb med implikationer som inte går att upprätthålla i verkliga situationer kan vi väl släppa med en gång. Får jag hör mer sånt kommer jag att söka upp vederbörande och idka högläsning ur Folie et déraison medelst megafon. Eller så inte. Vi får se. Vi kan slå knut på oss hur mycket vi vill och ifrågasätta "normalitet" på korsan och tvärsan men när det handlar om beteenden som bygger på vanföreställningar (uppfattningar som inte stämmer med fakta), beteenden som direkt eller indirekt skadar tredje person eller är resultatet av psykisk ohälsa så går det min själ inte att komma dragande med "vem skall bestämma normen" och "var en och salig"...

Nåja, detta är väldigt långt från kopparfoliespolar. Jag tycker dock frågan är felställd. Man kan inte säga "bättre" utan att specificera ett mål. Om det handlar om ett generellt svar på frågan "bättre ljud" så är svaret förstås "nej". Samma svar gäller ju nämligen i princip allt man kan företa sig inom hifi om det handlar om kategoriska och överallt gällande sanningar. Att man alltid helst vill ha de fysikaliska och elektriska egenskaper som kopparfoliespolar ger är inte sant.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Presidenten

Inläggav Presidenten » 2011-10-27 13:59

Hej,
DQ-20!
I min trådstart så fanns frågan om bättre ljud med kopparfoliespolar rent allmänt sett, sedan gällde det en undran om att speciellt åtgärda basdelen av OA-14 som jag har. Så där är i starten två frågeställningar om än väldigt besläktade i och för sig.

Varför bryr jag mej om en dylika frågeställningar? Anledning; jo jag har läst här på Faktiskt om folk som moddat sina OA-116 och OA-2212 med just kopparfoliespolar, och om jag förstod saken rätt, genom detta och andra trix med motstånd skapat bättre förutsättningar för dessa högtalarens basåtergivning. Så jag fick en idé om att prova med bautaspolar, men bäst att höra med expertisen innan jag värmer kolven. Så är läget nu. Många svar.

Mvh

Presidenten

Presidenten

Inläggav Presidenten » 2011-10-27 14:03

Edit:

Det är bara ordet basdelen som ska vara understruken. Fingrar slinter.

Pres/

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-10-27 14:48

DQ-20!
I min trådstart så fanns frågan om bättre ljud med kopparfoliespolar rent allmänt sett, sedan gällde det en undran om att speciellt åtgärda basdelen av OA-14 som jag har. Så där är i starten två frågeställningar om än väldigt besläktade i och för sig.

Varför bryr jag mej om en dylika frågeställningar? Anledning; jo jag har läst här på Faktiskt om folk som moddat sina OA-116 och OA-2212 med just kopparfoliespolar, och om jag förstod saken rätt, genom detta och andra trix med motstånd skapat bättre förutsättningar för dessa högtalarens basåtergivning. Så jag fick en idé om att prova med bautaspolar, men bäst att höra med expertisen innan jag värmer kolven. Så är läget nu. Många svar.

Mvh

Presidenten

Oj, oj, oj. Nu blir det praktiskt konkret å sånt. Det gillar jag inte. Bättre med franska filosofer.

Men allvarligt talat - mitt högst amatörmässiga intryck av vad som skrivits är att för OA-116 och OA-2212 är det stora problemet med basspolarna att de i original har högre resistans än vad man skulle önska, i synnerhet om man byter till 8 ohms-element. Den rekommenderade modden är nya spolar med järnkärnor (tråd). Har du någon länk till de som har provat med bandspolar? En egenskap hos bandspolarna från t.ex. hifikit som skulle kunna vara intressant i sammanhanget är ju att de har betydligt större ledningsarea än de trådlindade (ca 3,3 mm2). Att få tag i luftlindade spolar med rundtråd på 3,5 mm2+ verkar inte vara någon barnlek precis.

Dilettantmässiga hälsningar,

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-27 15:21

DQ-20 skrev:
DQ-20!

Mvh

Presidenten

Oj, oj, oj. Nu blir det praktiskt konkret å sånt. Det gillar jag inte. Bättre med franska filosofer.

Men allvarligt talat - mitt högst amatörmässiga intryck av vad som skrivits är att för OA-116 och OA-2212 är det stora problemet med basspolarna att de i original har högre resistans än vad man skulle önska, i synnerhet om man byter till 8 ohms-element. Den rekommenderade modden är nya spolar med järnkärnor (tråd). Har du någon länk till de som har provat med bandspolar? En egenskap hos bandspolarna från t.ex. hifikit som skulle kunna vara intressant i sammanhanget är ju att de har betydligt större ledningsarea än de trådlindade (ca 3,3 mm2). Att få tag i luftlindade spolar med rundtråd på 3,5 mm2+ verkar inte vara någon barnlek precis.

Dilettantmässiga hälsningar,

/DQ-20

Missjö *poff?* :) du har ju satt fingret rakt på problematiken. För det behövs ingen dilettant, utan endast att man är klarsynt. Det är alltså 6 mH i OA-116 och 12 mH i OA-2212. Det är ansenliga värden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Presidenten

Inläggav Presidenten » 2011-10-27 15:30

Hej

Det är bla i Peter Steindltråden jag läst om de modifieringar jag nämnde förut.

Mvh

Presidenten

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-27 15:52

DQ-20 skrev:
KarlXII skrev:

DQ-20

Jag skulle vilja säga att det är så att jag förväntar mig det av mina vänner. Att de drar gränsen i någonstans.

KarlXII skrev:Det är ju den springande frågan: Vem står med normen för ett normalt beteende?

Relativistiskt postmodernt normalitetsbjäbb med implikationer som inte går att upprätthålla i verkliga situationer kan vi väl släppa med en gång. Får jag hör mer sånt kommer jag att söka upp vederbörande och idka högläsning ur Folie et déraison medelst megafon. Eller så inte. Vi får se. Vi kan slå knut på oss hur mycket vi vill och ifrågasätta "normalitet" på korsan och tvärsan men när det handlar om beteenden som bygger på vanföreställningar (uppfattningar som inte stämmer med fakta), beteenden som direkt eller indirekt skadar tredje person eller är resultatet av psykisk ohälsa så går det min själ inte att komma dragande med "vem skall bestämma normen" och "var en och salig"...

Nåja, detta är väldigt långt från kopparfoliespolar. Jag tycker dock frågan är felställd. Man kan inte säga "bättre" utan att specificera ett mål. Om det handlar om ett generellt svar på frågan "bättre ljud" så är svaret förstås "nej". Samma svar gäller ju nämligen i princip allt man kan företa sig inom hifi om det handlar om kategoriska och överallt gällande sanningar. Att man alltid helst vill ha de fysikaliska och elektriska egenskaper som kopparfoliespolar ger är inte sant.

/DQ-20

OT: Det är alltid en njutning att läsa dina inlägg! Att se hur du skiljer
agnarna från vetet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-27 17:28

Presidenten skrev:Hej

Det är bla i Peter Steindltråden jag läst om de modifieringar jag nämnde förut.

Mvh

Presidenten

Aha, ja, jag har hört att det skall vara en bra tråd.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-27 17:41

DQ-20 skrev:
KarlXII skrev:

DQ-20

/DQ-20

På a svarar jag att det var ju dit jag tänkt komma och b plus 1, tror jag var inne på samma sak i trådens andra inlägg.

/Halmdockan
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-28 18:05

Såg tråden-Jag har inte deltagit så mycket på nåt forum de sista månaderna sen mina nya filter till mina MG 1,6qr blev klara.
De blev så överlägsna orginalet att det är löjligt, så jag har bara lyssnat på musik i några månader nu.
Vad har det med saken att göra?
Jo jag säger som så här: Prova själv, bilda dig en egen uppfatning! Ta del av andras råd och erfarenheter men prova själv om du är intresserad.

Ett gott råd på vägen: Om du ska byta, bry dig inte om prislappen, det viktigaste är att du får rätt värde, både ohm och mH. Detta innebär ibland att man får välja grövre(dyrare foliespolar) men ska du prova rättvist måste de elektriska värdena överenstämma, annars är det meningslöst att jämföra.

Min erfarenhet är att en revision av standardkomponeneter kan ge mycket goda resultat, viktigt är också att man ser till att minska toleranserna i filtren, i orginalfilter kan komponenternas värde variera +-5%. Om man ser till att matcha komponenterna så är mycket vunnet.

Mina filter är numera matchade 100% iofs är närakustiken säkert helt olika och påverkar säkert frekvensgången mer men vad fan, ska man ändå ta sig tid att göra något så ska man se till att göra det ordentligt.

Så låt inte tråkmånsarna stoppa dig.

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-28 18:16

[/url]http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8883[url]
Vet du nåt om motståndet?
Själv körde jag med waximpregneratpappermodellen men det är ju för att jag är en lättlurad sucker. ; )[/url]

Presidenten

Inläggav Presidenten » 2013-01-13 21:22

Kamrater,

Vid nästa lön tror jag att jag investerar i "kopparfoliespolar". Jag får återkomma, med rapport, emfas på rapport, om ljudet, frekvenserna och det mer generella.

Mvh

Presidenten

Föregående

Återgå till Generellt om hifi