Slutna Mupps till bakkanaler, lite funderingar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Waste

Slutna Mupps till bakkanaler, lite funderingar

Inläggav Waste » 2011-10-26 20:15

Hej!

Jag har lite Vifa bredbandselement som jag tänkt bygga slutna lådor till för att ha som bakkanaler till mitt biorum.

Jag har tänkt att bygga som dom till höger i bilden:
Bild

Tanken är att de ska ha basen 144x144mm samt lagom höjd för att få en volym på två liter samt en baffellutning på 25 grader (som original Mupps).

Jag har sett att andra har byggt på liknande sätt, är mina mått liknande era?

Sen lite frågor om placering. Jag har tolv element och tänkte därmed bygga tolv lådor. Det blir tre lådor per bakkanal. Jag spelar på längden i mitt rum och soffan har cirka två meter till bakväggen. Tänkte sprida ut lådorna jämnt på sidoväggar och bakväggen.
Ska man placera Muppsarna så att de pekar snett upp i taket?

Hur har ni andra gjort?

// Freddy[/img]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-26 21:28

Varianten till vänster är bättre!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Waste

Inläggav Waste » 2011-10-26 22:05

MagnusÖstberg skrev:Varianten till vänster är bättre!

Tack för input Magnus. Jag har för mig att jag läst att det är marginella skillnader, är det något man kommer att märka av?

Har/hade inte du likadana Magnus (de högra alltså)?

// Freddy

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-27 00:58

Någon som testat att göra en di/bipolär surroundvariant med dessa elementen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-27 07:13

Waste skrev:
MagnusÖstberg skrev:Varianten till vänster är bättre!

Tack för input Magnus. Jag har för mig att jag läst att det är marginella skillnader, är det något man kommer att märka av?

Har/hade inte du likadana Magnus (de högra alltså)?

// Freddy
Jag har båda modellerna, de vänstra är grundare och kommer närmare bakväggen - det är positivt.
Jag saknar dig.

Waste

Inläggav Waste » 2011-10-27 08:21

MagnusÖstberg skrev:Jag har båda modellerna, de vänstra är grundare och kommer närmare bakväggen - det är positivt.

Ok, hur har du då dem monterade mot väggen, baksidan mot väggen och elementet pekandes snett uppåt?

// Freddy

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-27 18:40

Ett lösning som jag tog fasta på när själv byggde var Nagrefs simuleringar av slutna lådor och seriekondendsator. En låda med volymen ca 1,5 liter och en kondensator på 660 uF ger -6 dB vid ca 90 Hz.
Håller med Magnus Ö om att den vänstra lådan på bilden är att föredra.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-10-27 18:52

Eri skrev:Ett lösning som jag tog fasta på när själv byggde var Nagrefs simuleringar av slutna lådor och seriekondendsator. En låda med volymen ca 1,5 liter och en kondensator på 660 uF ger -6 dB vid ca 90 Hz.

Jag gjorde det samma och det fungerar bra, små lådor som inte syns allt för mycket är ett plus!

Waste

Inläggav Waste » 2011-10-27 20:18

Aerob skrev:
Eri skrev:Ett lösning som jag tog fasta på när själv byggde var Nagrefs simuleringar av slutna lådor och seriekondendsator. En låda med volymen ca 1,5 liter och en kondensator på 660 uF ger -6 dB vid ca 90 Hz.

Jag gjorde det samma och det fungerar bra, små lådor som inte syns allt för mycket är ett plus!

Om man inte vill att de ska synas så mycket antar jag att ni monterar muppsarna platt mot väggen, dvs elementet spelar ut i rummet?

Om man använder sig av en seriekondensator, kommer känsligheten för högtalaren då sänkas?

// Freddy

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-27 23:06

Waste skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag har båda modellerna, de vänstra är grundare och kommer närmare bakväggen - det är positivt.

Ok, hur har du då dem monterade mot väggen, baksidan mot väggen och elementet pekandes snett uppåt?

// Freddy
Det är så jag testat dem. Jag har inga uppe just nu.
Jag saknar dig.

Waste

Inläggav Waste » 2011-10-29 21:17

Hej igen.

Har nu varit och köpt MDF-skiva och fått den delvis tillkapad.

Om jag nu gör dem enligt originalutförande men slutna på två liter, visst klarar jag mig då utan en seriekondensator?

// Freddy

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-30 23:17

Waste skrev:Hej igen.

Har nu varit och köpt MDF-skiva och fått den delvis tillkapad.

Om jag nu gör dem enligt originalutförande men slutna på två liter, visst klarar jag mig då utan en seriekondensator?

// Freddy

Klart du klarar dig utan men jag anser att det är bättre med. Jag byggde mina med en volym på 1,8 liter. Så här ser en simulering i Basta ut med och utan. Man får en utsträckning i basområdet med seriekondensator som motsvarar en större låda utan.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-30 23:20

De simuleringarna skiljer sig kraftigt mot de som jag får i basta. Vilken fs har du räknat med? Finns ju flera olika angivna på olika sidor.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-31 09:02

Alla data jag använt vid simuleringen kommer från databladet för elementet, fs är där angivet till 82Hz. Men det som är intressant är ju att genom att använda en kondensator kan man göra lådan mindre. Den låda jag simulerat ger en -3 dB punkt vid ca 80 Hz med en seriekondensator på 660 uF. För att nå -3 dB med en låda utan kond. måste volymen ökas från 1,8 liter till ca 5 liter. Sen måste man ju ha klart för sig att en sluten låda med seriekondensator blir ett 3: ord. system och alltså får en frekvenskurva som faller med 18 dB/oktav under avstämmningsfrekvensen. Men jag tycker det är ett smart sätt att bygga om man vill ha små lådor.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-31 10:59

Det databladet jag har anger 113Hz. Då blir simuleringarna väldigt annorlunda. Frågan är bara vilken som stämmer med de verkliga elementen.

http://www.tymphany.com/files/TG9FD-10-04%20Rev1_0.pdf

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-31 13:23

Det verkar som det datablad jag har är en äldre utgåva. Jag simulerade lite med dom nya värdena och det gav ju ett helt annat resultat, så jag förstår att du reagerade. Tyvärr till det sämre. Jag fick öka volymen på lådan till 5 liter med seriekondensator 660 uF för att få en frekvensgång som är nära den jag tidigare fick vid 1,8 liter. Detta betyder att mina byggen inte stämmer med det jag simulerat. Får nog mäta lite på dom lådorna. Jag har ju gått på det jag läst här på forumet och MoLT när jag byggde.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-31 13:29

Jo är precis det jag kommit fram till med. Med 1-2l lådor så faller de alldeles för tidigt.

Vill gärna se mätningar på de riktiga elementen/lådorna så man kan avgöra om mupps är ett bra alternativ eller inte.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-31 17:55

Då ska vi se. Nu har jag ägnat mig åt lite mätövningar för att se vad jag egentligen har byggt. Jag har ju faktisk 4st av dom på bakväggen. Eftersom jag har två lådor till så monterade jag i ett element i en av dessa för att mäta. Lådorna är alltså på 1,8 liter. Dämpningen består av gullfiber med en fyllnadsgrad av ca 80 %. Så här blev resultatet.

Närfältsmätning med och utan seriekondensator.
Bild[img]
[/img]

Mätning mik. avstånd ca 14cm (ung. baffelbredd).
Bild

Mätning med högt. liggande på golv ( vilket motsvarar mont. på vägg).
Bild

Inte så stor skillnad mot föregående.

Gjorde också en impedansmätning.

Bild

Jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp. Själv tyckte jag det var intressant att se hur mina högt. mätte. Min slutsatts blir att dom går inte riktigt så långt ner i basen som jag hade räknat med men att det räcker till. Surroundhögtalare skall ju inte spela bas. Jag har använt dessa i närmare ett år nu och är helt nöjd. Det vore intressant om några andra faktiskt medlemmar med erfarenhet av dessa kunde skriva några kommentarer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-31 18:04

Ja det mäter väl helt ok, men jag skulle nog helst vilja att surrounderna går ner till 100Hz iaf.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-31 18:43

Då får du nog använda en större låda el. bygga original basreflexvarianten. Eller satsa på ett annat högtalarelement.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-31 18:47

Jupp de valen jag har funderat på också. Inte bestämt mig än vad det blir.

Återgå till DIY-forum