Hur dåliga är "digitala" förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 09:18

Zalve skrev:
# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),

# Tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast.

# Dämpfaktor >80 inom hela audioområdet,

# Snyggt kantvågssvar vid 20 Hz (utan lutning tack) såväl som vid 20 kHz, då alltså utan ringningar och med rimligt antal övertoner bevarade (säg upp till 5:e i varje fall, gärna 10:e).

# Störavstånd bättre än 110 dB.

Hur många konventionella Transistorförstärkare klarar detta ?!
(Själv har jag ingen aning)

Knappast Denon 2105 iallafall 8)

Länk till mätning/recension av Tact, som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.

Edit: förtydligande, så inte bamsefarsan behöver bli upprörd 8)
Senast redigerad av rhenrics 2005-06-23 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 09:59

rhenrics skrev:Knappast Denon 2105 iallafall 8)

Länk till mätning/recension som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.

Klant !!

Denon 2105 är inte någon TACT SDA2175 !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 10:03

Bamsefar skrev:
rhenrics skrev:Knappast Denon 2105 iallafall 8)

Länk till mätning/recension som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.

Klant !!

Denon 2105 är inte någon TACT SDA2175 !!!

Två meningar, två olika kontexter 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 10:10

rhenrics skrev:Två meningar, två olika kontexter 8)

Skriver du Denon 2105 i ena meningen och sedan erbjuder en länk i nästa mening utan förklaring så blir du STORKLANT !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 10:16

Bamsefar skrev:
rhenrics skrev:Två meningar, två olika kontexter 8)

Skriver du Denon 2105 i ena meningen och sedan erbjuder en länk i nästa mening utan förklaring så blir du STORKLANT !

Nja, jag skrev Denon i första meningen som svar på ett tidigare inlägg. I den meningen framgick det att jag inte tror Denon mäter så bra som där efterfrågas.

I den andra meningen skrev jag om en länk till ett test (ursprungligen utan att tala om till vilken produkt) som gett ett bra mätresultat. Jag återknöt till trådens ämne om digitala förstärkare. Ser du nu hur de bägge meningarna är varandras motsatser och alltså inte hänger ihop? 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 10:24

Jag förstod redan första gången vad du försökte göra - men då du inte är kababel till att göra det tydligt så har jag lagt dig i facket Storklant eftesom det är där du hör hemma.

Denon 2105 "mäter" för övrigt helt okej av det jag sett, speciellt med tanke på priset - något man inte kan säga om ditt länkade test av TACT slutsteget....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 10:30

Bamsefar skrev:Jag förstod redan första gången vad du försökte göra - men då du inte är kababel till att göra det tydligt så har jag lagt dig i facket Storklant eftesom det är där du hör hemma.

Denon 2105 "mäter" för övrigt helt okej av det jag sett, speciellt med tanke på priset - något man inte kan säga om ditt länkade test av TACT slutsteget....

Frågeställningen handlade inte om priset. Hur något mäter i förhållande till sitt pris är helt irrelevant.

Du kanske har ett test på 2105 som du kan visa upp och tala om vad exakt som inte var någe bra med Tact-testet ?

...eller ska jag placera dig i facket Bara munväder 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 10:42

rhenrics skrev:Frågeställningen handlade inte om priset. Hur något mäter i förhållande till sitt pris är helt irrelevant.

Fel, det är ALLTID relevant, bara du som inte inser det.

rhenrics skrev:Du kanske har ett test på 2105 som du kan visa upp och tala om vad exakt som inte var någe bra med Tact-testet ?

Du har, preics som vanligt, missat poängen med det hela, så jag föreslår att du läser igenom allt igen ;)

Sedan kan du ta till ditt stora munväder så får vi se om jag flyttar dig från klantfacket till det normala. Fast det kommer aldrig att inträffa ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-23 10:45

Har John Bauer dykt upp och kladdat lite i den här tråden?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-23 10:45

Hade ni haft båtar hade ni varit dom bästa bryggseglarna nånsin.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 10:53

Bamsefar skrev:
rhenrics skrev:Frågeställningen handlade inte om priset. Hur något mäter i förhållande till sitt pris är helt irrelevant.

Fel, det är ALLTID relevant, bara du som inte inser det.

rhenrics skrev:Du kanske har ett test på 2105 som du kan visa upp och tala om vad exakt som inte var någe bra med Tact-testet ?

Du har, preics som vanligt, missat poängen med det hela, så jag föreslår att du läser igenom allt igen ;)

Sedan kan du ta till ditt stora munväder så får vi se om jag flyttar dig från klantfacket till det normala. Fast det kommer aldrig att inträffa ;)

Om du läser listan med kriterier för en linjärförstärkare för kvalificerat hifi-bruk postad ovan så ser du att ordet pris aldrig nämns ö h t. Det står t ex inte att det är ok med lite sämre mätvärden så länge priset är förmånligt. Så nej, jag tvingas nog vidhålla att priset i detta sammanhang (läs: denna diskussion) inte är relevant. 8)

Nä...missat poängen? Diskussionen om digitala förstärkare kom in på hur de mäter, och jag länkade till ett test där man anser att Tact mäter bra. Du påstod å andra sidan att Denon 2105 i de test du sett, oklart vilka, mäter bättre än Tact. Då är det väl rimligt att efterfråga åtminstone ett av de test du åsyftar så att var och en kan avgöra om de till att börja med mäter så bra som en linjärförstärkare för kvalificerat hifi-bruk gör, och dessutom att du talar om vad det är du inte tycker är bra med mätdatat från Tact-testet. Annars blir det ju bara munväder ju 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 11:00

Ånej jag gör inte jobbet åt dig - är du så lat att du först påstår att Denon 2105 inte klara av specen utan att hänvisa till ditt test eller vad det nu var, så kom inte å tro att jag skall göra ditt jobb ditt lata troll.

Fast allt du skriver thenrics är inget annat än munväder - det går, helt enkelt, inte att ta seriöst ser du pöjk !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 11:08

Bamsefar skrev:Ånej jag gör inte jobbet åt dig - är du så lat att du först påstår att Denon 2105 inte klara av specen utan att hänvisa till ditt test eller vad det nu var, så kom inte å tro att jag skall göra ditt jobb ditt lata troll.

Fast allt du skriver thenrics är inget annat än munväder - det går, helt enkelt, inte att ta seriöst ser du pöjk !!!

Jag skrev att den knappast klarade specen, som i betydelsen troligtvis inte. Men jag hänvisade aldrig till ett tact-test för att bevisa något i avseendet Denon. Det där verkar du ha fått rejält om bakfoten. 8)

När du däremot hävdar att Tact mäter dåligt i det test som jag länkat till, så är ju det ett lite starkare påstående än mitt knappast som ju bara var en ren spekulation. Så om det är någon som ska upp till bevis så är det väl du Bamsetroll? 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 11:31

rhenrics, som det troll och stolpskott du är, så har jag inget att bevisa för dig - att du tycker det, eller anser, eller vad det nu än må vara, innebär inte per automatik att jag kommer att låta dig styra mig eller vad jag tycker och gör. Börja med det rätta först, sedan kan du försöka komma igen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-06-23 11:47

Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.

För att återgå till ämnet. Jag ser lite då och då tester av digitala förstärkare och dom höjs alltid till skyarna. Åtminstone de tester jag läst. Ljudet är perfekt, basen fast och underbar och allt är luftigt och klockrent.

Och sedan är det tyst. Dom jämförs aldrig med något annat, dom blir aldrig någon referens som släpas fram så fort några högtalare eller cd-spelare ska utvärderas.

Någon som känner igen de historiska vingslagen när cd-spelarna dök upp på scenen?

Faktiskt. Jag har ingen aning. Jag har aldrig lyssnat på någon digital förstärkare, och (faktiskt) brukar jag inte bry mig om mätdata heller när jag lyssnar/utvärderar en förstärkare. Men det kunde ändå vara intressant med en nyanserad debatt där man åtminstone försöker koppla samman mätdata och upplevd ljudkvalité. Finns ingen sådan är det ju lönlöst att diskutera mätdata tycker jag.

Någon som tycker det är kul att ta upp tråden igen utan pajkastning?

Ha en trevlig midsommar pojkar!

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 11:54

Bill50x skrev:Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.

Håller med, men jag kunder inte låta bli och driva med rhenrics - det är så tacksamt 8) 8) 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 11:58

Bill50x skrev:Det var då en massa tramsiga inlägg i en tråd som ursprungligen kunde bli intressant.

För att återgå till ämnet. Jag ser lite då och då tester av digitala förstärkare och dom höjs alltid till skyarna. Åtminstone de tester jag läst. Ljudet är perfekt, basen fast och underbar och allt är luftigt och klockrent.

Och sedan är det tyst. Dom jämförs aldrig med något annat, dom blir aldrig någon referens som släpas fram så fort några högtalare eller cd-spelare ska utvärderas.

Någon som känner igen de historiska vingslagen när cd-spelarna dök upp på scenen?

Faktiskt. Jag har ingen aning. Jag har aldrig lyssnat på någon digital förstärkare, och (faktiskt) brukar jag inte bry mig om mätdata heller när jag lyssnar/utvärderar en förstärkare. Men det kunde ändå vara intressant med en nyanserad debatt där man åtminstone försöker koppla samman mätdata och upplevd ljudkvalité. Finns ingen sådan är det ju lönlöst att diskutera mätdata tycker jag.

Någon som tycker det är kul att ta upp tråden igen utan pajkastning?

Ha en trevlig midsommar pojkar!

/ B

Tja, man kan ju ta upp tråden utifrån det test jag redan länkat till. Ganska färskt från i maj i år. Sedan kan de som känner sig manade förklara vad det är som är dåligt i detta test, och var testaren mäter/tänker fel, eftersom han uppenbarligen tycker att mätresultatet är bra. Stick i stäv mot vad legiot hävdar allmänt för digital förstärkningsteknik alltså.

Att bara hålla på och tramsa som Bamsetrollet gör leder ju ingen vart.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-06-23 11:58

Bamsefar skrev:

Håller med, men jag kunder inte låta bli och driva med rhenrics - det är så tacksamt 8) 8) 8)

Det kan jag väl förstå, men frågan är om det säger mest om honom - eller dig :-D

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 12:01

Bill50x skrev:Faktiskt. Jag har ingen aning. Jag har aldrig lyssnat på någon digital förstärkare, och (faktiskt) brukar jag inte bry mig om mätdata heller när jag lyssnar/utvärderar en förstärkare. Men det kunde ändå vara intressant med en nyanserad debatt där man åtminstone försöker koppla samman mätdata och upplevd ljudkvalité. Finns ingen sådan är det ju lönlöst att diskutera mätdata tycker jag.

Bill har förverkat rätten att få läsa detta :roll: :roll: :roll:
Senast redigerad av Bamsefar 2005-06-23 13:19, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 12:02

Bamsefar skrev:

Mmm..kanske det, men du framstod ju inte själv som Einsteins halvbrorsa direkt 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 12:03

Bill50x skrev:
Bamsefar skrev:

Det kan jag väl förstå, men frågan är om det säger mest om honom - eller dig :-D

/ B

Mig ??? Åhh en beundrare..... :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 12:03

rhenrics skrev:
Bamsefar skrev:

Mmm..kanske det, men du framstod ju inte själv som Einsteins halvbrorsa direkt 8)

Och du påstår att du är det *asgarv*
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 12:10

Bamsefar skrev:
rhenrics skrev:
Bamsefar skrev:

Och du påstår att du är det *asgarv*

Öhh...nä..? 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-06-23 12:30

För att bidra med lite bensin på brasan kan jag berätta att vissa potentater anser att Einsteins storhet var under en mycket begränsad tid i hans yngre år, att hans fru bidrog med ganska mycket av idéerna samt att tankarna kring relativitetsteorin redan dryftats av andra fysiker och vissa lösningar på problemet ochså presenterats - kanske är man inte så smart som Einsteins halvbrorsa?

Hoppas det inte är Bamsefar & rhenrics som syns på
http://www.armeka.se/bonfireblowup.wmv - hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 13:10

Det roliga i Bills och rhenrics stil är att ingen av dessa verkar förstå - I wonder why 8) 8) 8) 8)

Btw. rhenrics: ditt patetiska PM förklarar verkligen vem du är....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 13:15

Bamsefar skrev:Det roliga i Bills och rhenrics stil är att ingen av dessa verkar förstå - I wonder why 8) 8) 8) 8)

Btw. rhenrics: ditt patetiska PM förklarar verkligen vem du är....

Nej, det är nog bara du som förstår... 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-23 13:30

Jajajaj, nu har ni häcklat varandra tillräckligt. Vill ni fortsätta med det så föreslår jag att ni bara använder PM till det. Fortgår det så kommer vi ta fram agent Smith.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-23 13:50

Ja, agenten! Wee! :P
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-23 15:59

I mitt tycker är klass D ( som många vill kalla digital) förstärkare bara dugliga för bas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-23 17:57

beboo skrev:
Om du tittar på distorsionen vid 6,6 kHz och sedan tänker dig hur den skulle fortsatt att öka däröver, så får du en hygglig bild av hur de mäter när man mäter dem med samma normer som man använder när man mäter konventionella förstärkare.

Jag får ingen hygglig bild av det, saknar kunskapen om det.
Hur mycket ökar den då ska jag tänka mej ?

PS. Jag har mätt på switchmodeförstärkare massor av gånger (inkl ICE-modulerna),

Vad lämmna dom för effekt då ?
Om du har mätt har du inte kvar mätdatan då så man kan få se nån annans mätnings än b&o`s ??

Mvh

Ge dig Beboo! :wink:

Jag har ju sagt att du skall titta på deras mätningar.

Jag har även sagt att både jag, andra och dom själv har mätt på modulerna. Att concensus föreligger torde vara givet, Om inte annat av bristen på invändingar från min sida. Det betyder att du kan lita på mätningarna från B&O. Annars hade jag ju näppeligen hänvisat dig till dem.

Ok?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi