MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-27 20:21

Rullake skrev:Nuffe, Jag har bara provat med usb laddning. Har kört med matning från datorn och från en usb adapter som ska ge 5V och 500mA. Är det för svagt? vad kan det behövas för spänning?

Enligt spec är det precis på gränsen.

Rullake skrev:Har varit ute i förrådet och grävt efter gamla eliminatorer. Vilken av dessa tre skulle ni provat som drivning av dsp:en?
1 Output 6V / 350mA / 2.1 VA
2 Output 12V / 1A / 12VA
3 Output 16 V / 900mA

Tacksam för svar innan jag börjar klippa kabeln.

Var och en ska fungera förutsatt att det är likström (DC) vi pratar om!

Saxat ur manualen;

2.3.1
Stereo audio source
PC with USB connection
RCA Audio cable
MiniUSB cable
To OUTPUTS
Active loudspeakers, A/V receiver, Multi-channel amplifier, Recording devices etc..minDSP DC Power options
miniDSP 2x4 may receive power from different configurations: - Being a USB self powered device, a USB connection to your PC or a standard USB
charger supply (150mA @ 5V) is sufficient to power the device. While a quick check from looking at the back of the product will not hurt, 99% of USB chargers will easily handle this small load.
- An external DC supply may also be used to the board using the terminal block connector. Select a power supply with DC voltage between 5 to 24VDC.
Be extremely careful to apply the correct polarity to the Terminal block connector as below.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-27 21:17

Ska prova med nr 3
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-27 21:30

Vad trött jag blir. Nu ger jag upp då inte det blev någon skillnad med 16V.

Får invänta svar från minidsp
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-10-27 21:43

Rullake skrev:Vad trött jag blir. Nu ger jag upp då inte det blev någon skillnad med 16V.

Ursäkta att jag inte svarat på din tidigare fråga, har haft en lång
brottningsmatch med en internetbank....

Kollade du med din voltmeter vad laddaren gav??

Erfarenheten säger mig att alltid kolla laddare som skall användas.
Nya är inte sällan kass och med stigande ålder blir de inte bättre.

Bara ett tips i väntan på svar från MiniDsp.

Henrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-28 06:49

RogerGustavsson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Då tror jag minsann jag har ett 2x8 på gång :)

Då kanske du är intresserad av detta utlåtande?

I tried the miniDSP 2X8 and found the sound quality not very good.
you can follow the whole sorted discussion here:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=93469.0
The software to configure the unit is great.
The first unit I got was DOA
It was replaced (I had to send the first one back
The second unit had very fatiguing sound and it was discovered about .5v out of band noise. The company claims this is at about 50k and "should" not affect the sound. I think it does. If you look at the scope pics you will see a very fuzzy sine wave on the output with a pure sine wave in

I even set my board to an audio engineer to test and he had the same conclusion.

BTW mine is available at a reasonable price

So it goes.........
Ja, det var synnerliggen intressant, men verkar inte kunna ha påverkan i min tänkta applikation.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-28 07:27

Rullake skrev:Vad trött jag blir. Nu ger jag upp då inte det blev någon skillnad med 16V.

Men internt jobbar väl MiniDSP med 5 V oavsett om du skickar in mera? Högre inspänning lär väl hålla spänningsregulatorerna varma om inte annat?

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-28 12:42

RogerGustavsson skrev:

Men internt jobbar väl MiniDSP med 5 V oavsett om du skickar in mera? Högre inspänning lär väl hålla spänningsregulatorerna varma om inte annat?

Tack för input Roger, nu är jag ekonom och inte tekniker så du pratar för döva öron dock låter det logiskt :)

Fick respons från minidsp som ska utvärderas under helgen.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-28 13:11

Rullake skrev:Fick respons från minidsp som ska utvärderas under helgen.

Vad trodde de var fel?

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-28 15:56

Glebster skrev:

Vad trodde de var fel?

Jag tror iofs inte på lösningsförslaget men det ska provas. Jag har restorat dsp dock inte exakt kopplat som beskrivet under nr2.

Most likely a software configuration behind the reason here.

1) Make sure that you feed a stronger signal to the miniDSP. -40 to -60dB at the input isn't exactly optimizing the gain structure of the unit. If you have a revB, try changing to revA the jumper because you most likely don't have enough sensitivity.

2) Without any speakers connected to the outputs (i.e. turn off the amps), click on "Restore to default" while connected to the unit. It will wipe out the configuration and make sure you don't have an odd mute/configuration somewhere.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-10-29 10:33

Rullake skrev:
Glebster skrev:

Vad trodde de var fel?

Jag tror iofs inte på lösningsförslaget men det ska provas. Jag har restorat dsp dock inte exakt kopplat som beskrivet under nr2.

1) Make sure that you feed a stronger signal to the miniDSP. -40 to -60dB at the input isn't exactly optimizing the gain structure of the unit. If you have a revB, try changing to revA the jumper because you most likely don't have enough sensitivity.

2) Without any speakers connected to the outputs (i.e. turn off the amps), click on "Restore to default" while connected to the unit. It will wipe out the configuration and make sure you don't have an odd mute/configuration somewhere.

Hur går det, löser det sig?

Henrik

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 19:30

nuffe skrev:
Rullake skrev:
Glebster skrev:

Vad trodde de var fel?

Hur går det, löser det sig?

Henrik

Nix, fick dock båda input gain att fungera dock mycket svagare. Tre av fyra output gain fungerar också dock mycket svagt (en kanal till top fungerar inte). Har också provat med två andra eliminatorer på 6 resp 16 V utan skillnad. Uppenbarligen är det något som inte stämmer :(

Får kontakta minidsp igen. Är inte så säker på att det är mjukvaran, men vad vet jag!

Några mera tips? Är det någon som har en minidsp och har lust att ta mot min på posten för att prova den i er anläggning? skickar givetvis med porto tillbaka så att den inte "fastnar" :) (det kan den iofs göra ändå men man måste lita på folk)

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 19:33

Kom att tänka på en sak, hur kan man kolla att det är en REVA och inte REVB? På förpackningen står det 425A.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-10-30 19:39

Rullake skrev:Nix, fick dock båda input gain att fungera dock mycket svagare. Tre av fyra output gain fungerar också dock mycket svagt (en kanal till top fungerar inte). Har också provat med två andra eliminatorer på 6 resp 16 V utan skillnad. Uppenbarligen är det något som inte stämmer :(

Får kontakta minidsp igen. Är inte så säker på att det är mjukvaran, men vad vet jag!

Några mera tips? Är det någon som har en minidsp och har lust att ta mot min på posten för att prova den i er anläggning? skickar givetvis med porto tillbaka så att den inte "fastnar" :) (det kan den iofs göra ändå men man måste lita på folk)

Var bor du i landet? Någon kanske bor nära dig så slipper du porto :) Jag bor iaf i Stockholm och hjälper gärna till!

/S

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 19:49

S skrev:
Rullake skrev:Nix, fick dock båda input gain att fungera dock mycket svagare. Tre av fyra output gain fungerar också dock mycket svagt (en kanal till top fungerar inte). Har också provat med två andra eliminatorer på 6 resp 16 V utan skillnad. Uppenbarligen är det något som inte stämmer :(

Var bor du i landet? Någon kanske bor nära dig så slipper du porto :) Jag bor iaf i Stockholm och hjälper gärna till!

/S

Bra idé, bor i Mora.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-30 20:27

Rullake skrev:Kom att tänka på en sak, hur kan man kolla att det är en REVA och inte REVB? På förpackningen står det 425A.

425A

Info från gruppköpet:

16 rullake 1 REVA 2 WAY ADVANCED 21 X X X 1350

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2011-10-30 20:30

Jag tror nog det är bäst att öppna lådan och titta hur den är byglad för att vara helt säker.
Kolla på sidan 7 i manualen så ser du var de sitter.

Edit: Det gäller iofs bara om du har en av de nyare versionerna vilket jag antar att du inte har om du var med på gruppköpet.
Senast redigerad av fonzeka 2011-10-30 20:31, redigerad totalt 1 gång.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 20:30

Glebster skrev:
Rullake skrev:Kom att tänka på en sak, hur kan man kolla att det är en REVA och inte REVB? På förpackningen står det 425A.

425A

Jo, det borde vara A. Funderar dock på om det kan vara en B fast det står A (felpackat etc). Det är som att signalstyrkan inte räcker till för dsp:en (bara en känsla jag har).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-30 20:46

Rullake skrev:
Glebster skrev:

425A

Jo, det borde vara A. Funderar dock på om det kan vara en B fast det står A (felpackat etc). Det är som att signalstyrkan inte räcker till för dsp:en (bara en känsla jag har).

Låter långsökt men vem vet...?! Du har inte möjlighet att testa den mot någon annan förstärkare/dekoder med pre-out (förmodar att det är Denonen i din signatur du försöker med)? Jag kör f.ö. själv med en Denon helt utan problem.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-30 20:58

Rullake skrev:
Glebster skrev:

425A

Hur har du kopplat utgångarna på den .
ser man i från där man har rca in så har du 1&2 3&4 så skall du ha 1&2 till front högtalare och i delnings filtret så blir det 3&4
om man ser i programet .
så 3&4 rca ut blir 1&2 i delnings filtret och det går till basen.

titta i settings att volym står som Analog input och att inte (Extern volym är i bockad lyser grönt).

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 21:08

fonzeka skrev:Jag tror nog det är bäst att öppna lådan och titta hur den är byglad för att vara helt säker.
Kolla på sidan 7 i manualen så ser du var de sitter.

Edit: Det gäller iofs bara om du har en av de nyare versionerna vilket jag antar att du inte har om du var med på gruppköpet.

Jag var med i gruppköpet så det är nog som du säger att det är den gamla versionen.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 21:10

Glebster skrev:
Rullake skrev:
Glebster skrev:

425A

Låter långsökt men vem vet...?! Du har inte möjlighet att testa den mot någon annan förstärkare/dekoder med pre-out (förmodar att det är Denonen i din signatur du försöker med)? Jag kör f.ö. själv med en Denon helt utan problem.

Jag ska leta reda på min 2106:a. Har hittills endast provat med X12 gamla Marantz.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-30 21:13

Rullake skrev:
Glebster skrev:
Rullake skrev:
Glebster skrev:

425A

Jag ska leta reda på min 2106:a. Har hittills endast provat med X12 gamla Marantz.

Gör så. Sen är jag också inne på booms linje att dubbelkolla hur du kopplat, det är jättelogiskt men förutsätter att man läser rätt manual/plug-in-beskrivning, annars blir det tok!

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 21:15

boom skrev:
Rullake skrev:
Glebster skrev:

425A

ser man i från där man har rca in så har du 1&2 3&4 så skall du ha 1&2 till front högtalare och i delnings filtret så blir det 3&4
om man ser i programet .

titta i settings att volym står som Analog input och att inte (Extern volym är i bockad lyser grönt).

Boom, har kopplat OUT 1 och 2 till bas - Out 3 och 4 till topp. Det stämmer enligt programmet. Nu har jag restorat så delningen har legat på 1 000 hz så jag inte målat in mig i ett hörn (om du förstår hur jag menar. Har också kollat analog input.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-30 21:28

Rullake skrev:
boom skrev:
Rullake skrev:
Glebster skrev:

425A

om man ser i programet .

Boom, har kopplat OUT 1 och 2 till bas - Out 3 och 4 till topp. Det stämmer enligt programmet. Nu har jag restorat så delningen har legat på 1 000 hz så jag inte målat in mig i ett hörn (om du förstår hur jag menar. Har också kollat analog input.

Det är felkopplat utifall du kör "2 way advanced"-pluginnen som du skriver. Följande gäller, allt enligt det länkade underlaget från mini-dsp (som till 100% överensstämmer med mina praktiska erfarenheter);

2 Way Xover advanced
Utgång 1 & 3: basar (alltid i stereo)
Utgång 2 & 4: toppar

http://www.minidsp.com/images/documents ... lug-in.pdf

2way Crossover ADV 2.1
Utgång 1 & 2: basar (stereo/mono)

(Det är lite rörigt med namnen på pluggisarna.)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-30 21:50

MagnusÖstberg skrev:
RogerGustavsson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Då tror jag minsann jag har ett 2x8 på gång :)

Då kanske du är intresserad av detta utlåtande?

I tried the miniDSP 2X8 and found the sound quality not very good.
you can follow the whole sorted discussion here:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=93469.0
The software to configure the unit is great.
The first unit I got was DOA
It was replaced (I had to send the first one back
The second unit had very fatiguing sound and it was discovered about .5v out of band noise. The company claims this is at about 50k and "should" not affect the sound. I think it does. If you look at the scope pics you will see a very fuzzy sine wave on the output with a pure sine wave in

I even set my board to an audio engineer to test and he had the same conclusion.

BTW mine is available at a reasonable price

So it goes.........
Ja, det var synnerliggen intressant, men verkar inte kunna ha påverkan i min tänkta applikation.

Håller med, intressant tråd som tyvärr saknar ett riktigt avslut. Alla verkar vara överens om att bruset finns där (även miniDSP) men miniDSP hävdar att det ligger inom produktens toleranser och att bruset inte är möjligt att detektera vid lyssning.

Skulle gissa att det är vad man kan vrida ur elektroniktrasan för de pengarna (300USD), take it or leave it.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-30 21:53

Ja det finns ettt brus där, men står man 50cm från högtalarna så hörs det inte längre. Så med musik på och flera meters avstånd så är det 100% odetekterbart enligt mig.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-30 21:57

adzer skrev:Ja det finns ettt brus där, men står man 50cm från högtalarna så hörs det inte längre. Så med musik på och flera meters avstånd så är det 100% odetekterbart enligt mig.

Jag har samma erfarenhet, men tydligen ska 2x4 skilja sig lite (till det bättre) från storebror. (Eller du kör 2x8an? :oops:)

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 22:12

Glebster skrev:
Rullake skrev:
boom skrev:
Rullake skrev:
Glebster skrev:

425A

om man ser i programet .

Det är felkopplat utifall du kör "2 way advanced"-pluginnen som du skriver. Följande gäller, allt enligt det länkade underlaget från mini-dsp (som till 100% överensstämmer med mina praktiska erfarenheter);

2 Way Xover advanced
Utgång 1 & 3: basar (alltid i stereo)

2way Crossover ADV 2.1
Utgång 1 & 2: basar (stereo/mono)

(Det är lite rörigt med namnen på pluggisarna.)

Glebster, tror att det är rätt kopplat. Jag har "MiniDSP-2waySUBAdv-V1". Jag tolkar det som 2way Crossover ADV 2.1. Jag har kanske uttryckt mig slarvigt tidigare men det är den versionen jag har. Det är korrekt kopplat om man följer skisserna i programmet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-30 22:25

Rullake skrev:Glebster, tror att det är rätt kopplat. Jag har "MiniDSP-2waySUBAdv-V1". Jag tolkar det som 2way Crossover ADV 2.1. Jag har kanske uttryckt mig slarvigt tidigare men det är den versionen jag har. Det är korrekt kopplat om man följer skisserna i programmet.

Bra och tråkigt på samma gång. Bra att du kopplat rätt men tråkigt att vi inte hittade felet. Testa med en annan förstärkare!

Har du förresten laddat ner senaste versionen av 2.1-pluggen?

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-10-30 22:29

Glebster skrev:
Rullake skrev:Glebster, tror att det är rätt kopplat. Jag har "MiniDSP-2waySUBAdv-V1". Jag tolkar det som 2way Crossover ADV 2.1. Jag har kanske uttryckt mig slarvigt tidigare men det är den versionen jag har. Det är korrekt kopplat om man följer skisserna i programmet.

Bra och tråkigt på samma gång. Bra att du kopplat rätt men tråkigt att vi inte hittade felet. Testa med en annan förstärkare!

Har du förresten laddat ner senaste versionen av 2.1-pluggen?

Har inte laddat ner senaste versionen. visste inte att man fick det eller jag har väl inte brytt mig. Ska se om jag lyckas få hem den versionen.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum