n3mmr skrev:Kan man inte tänka sig att det varit bättre med en service på Cutting Room som innebar att man fick låna en DS1 i en dag eller 2....
Så att man slapp de-essa alla ljud, utan bara sångaren.
Jo, fast det är ju en handhavandefråga också. Det finns så många små specialtingestar på marknaden att man omöjligen kan bli expert på alla, i synnerhet inte på de som verkligen kräver finlir.
Men vad jag hade kunnat göra var iofs att ta med sångspåret som en separat ljudfil, och allt annat som ytterligare en separat ljudfil. På så sätt kunde sången ensam bearbetas, och allt annat lämnas orört. Nu var det ju inget problem, jag upplevde verkligen ingen annan förändring i min mix med de-essern inkopplad.
Vidare är det så sällan man bara mastrar en enda låt, det är snarare en hel platta man gör och då blir det en kostnadsfråga också. Man kan inte sitta i masteringstudion i en vecka.
E skrev: [Genelec 1031 är] Likväl av många ansedda såsom varande mycket fin lyssning (även
bland proffs?). Är det inte lite märkligt, egentligen?
Jo. Men det är så mycket som är märkligt här i världen. Tack och lov är Genelecarna inte mina, jag är barnvakt åt dem. Fattar inte att någon kan lägga 25 lakan på sådan skit. Jag överdriver inte, du är välkommen förbi att lyssna.
E skrev: Har LTS tekniksektion haft någon sorts lyssningsträff i Helter Skelter?
Närå, Morello var över och mekade lite med mitt mixerbord.
Hälsningar
/Henrik