Volymkontroll i låda, finns det?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-11-06 04:33

Fimmer,
jag har slarvat bort en länk till någon som sålde en volymkontroll/dämpare som var knappt hälften så stor som Ragnwalds till ett inte alltför ohemult pris.

Du råkade inte se någon som passar in på den här beskrivnvningen?

Den var mono och bestod aven liten aluminiumask ca 20 x 20 x 40 mm (jag har inte sett någon som säljer så små) med en RCA-hona i ena änden och en hane i den andra och en liten ratt på ena långsidan.

Jag har inte ägnat mig åt multikanalsljud, men har just skaffat en Oppo BDP-95 för dess goda 2-kanalsåtergivning, och är nyfiken på att testa att hänga på ett antal slutsteg direkt på spelarens utgångar, men litar inte riktigt på spelarens mjukvarustyrda volym. Det skulle kännas tryggare att ha dämpsatser på varje slutstegs ingång (jag har 9 monoblock men bara ett har nivåkontroll) och ha spelarens mjukvarustyrda volymkontroller nära max och bara hantera de inbördes nivåerna där. Jag tror jag skulle behöva 5 små.

Om någon kan ge mig tips på var jag kan köpa så små aluminiumburkar och potentiomtrar av hyfsad kvalitet som är tillräckligt små så kan jag bygga mina själv.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-06 09:33

Jag tror Fjonken kan komma med ett tips här snart. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 10:56

mycket riktigt. på mässan såg vi genelecs variant. fin känsla och byggkvalite för 850 kr.

www.genelec.com/products/other-products/9000a/

Bild:

Bild

Noterade även att dom har gjort ett "G" av sin logo som är äckligt likt Garant-produkter. (Willys)... BRA JOBBAT! :-D
Senast redigerad av Fjonkalicious 2011-11-06 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Fimmer

Inläggav Fimmer » 2011-11-06 20:52

Tyvärr LennartJ var det dessa som jag kommit i kontakt med. Själv är jag sugen på opto omkopplarna. Hade en gång i tiden konstantimpedans pottar som jag i min dumhet sålde när jag tog ledigt från Hifi under ett antal år.

Föregående

Återgå till DIY-forum