Hifimässa - Malmö 2011 (5-6 November)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-07 01:29

Jag var ju med och hjälpte forsmanrummet för att se om det kunde bli bättre i basen. Idag söndag så blev det något bättre men fortfarande långt ifrån bra.

Det rummet åt verkligen all bas. De stora forsman burkarna har jag hört nere i helsingborg och där flyttar de så mkt luft i lågbasen att det är obehagligt. Detta trots ynka 2x30watt klass A som drift. Men i rummet på mässan så fanns där ingen bas alls 8O

Det roligaste var ändå att de små forsman burkarna lirade bättre i rummet och lyckades få fram något mer bas iaf.

Passburkarna lyckades vi inte få någon bas ur alls. Dessa har jag dock inte hört tidigare så jag vet inte hur potenta de är i basen.

På hela taget var det dock en rolig mässa får jag säga.

Men som alltid så är det skönt att komma hem och konstatera att min hifi låter bättre än det som fanns på mässan. Inte så konstigt dock eftersom mitt rum är ganska gynnsamt och jag har haft mer än några timmar på mig att tweaka in stereon :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-07 01:38

Beakungen skrev:Inte så konstigt dock eftersom mitt rum är ganska gynnsamt och jag har haft mer än några timmar på mig att tweaka in stereon :)
Nä, det är inte lätt för säljare att få ordning på ett rum på ett par timmar kvällen innan en mässa..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-07 01:42

MagnusÖstberg skrev:
Beakungen skrev:Inte så konstigt dock eftersom mitt rum är ganska gynnsamt och jag har haft mer än några timmar på mig att tweaka in stereon :)
Nä, det är inte lätt för säljare att få ordning på ett rum på ett par timmar kvällen innan en mässa..

Det är ungefär som en orkester som kommer till ett spelställe! Vissa lokaler eller rum går det bara inte att få till det. :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-07 03:03

bassman skrev:Ja de var ord å inga visor!

Visst mässor är speciella och jag bara besökt ett fåtal typ två riktiga, men som många säger har jag också känt att det är väldigt fokuserat på att det skall låta "tydligt" och inte en skön balans i ljudbilden. Svetsande toner är inte behagligt alls.

Jag fick en biljett till Munchen när jag fyllde år för att besöka deras highend mässa till våren. Det ser jag fram emot :)

Min tyska är riktigt kass, snudd på obefintlig , men pitemålet funkar säkert där också :lol:

Det funkar åtminstone med skånska har jag fått rapporter om ifrån en vän. :lol:

Ska bli kul att se vad folk jag känner i verkliga livet har att säga om hur det lät där nere.

Var själv uppe på Göteborg high end för ett par helger sedan. Där kostade anläggningarna iofs någon miljon i snitt men det lät också relativt bra om det mesta. Bäst var dom dyraste systemen där Stylus system gick på en 5 miljoner kr eller så. Det var bland det bästa jag hört alla kategorier. Rummet spökade men jag halshögg ingen för det.

Folk kanske helt enkelt ska inse att mässor är vad det är. Ett sätt att visa upp nyheter och träffa branschfolk m.m. inte att få höra världens bästa ljud.

Angående att utställarna envisas med dyra kablar men inte akustikfix så är det ju inte svårare än att dom säljer det ena men inte det andra.

Jag hade blivit förvånade om det var annorlunda, och ännu mer om någon som sålde akustikbehandling envisades med att ha dyrkablar men inte akustikfix.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-07 07:30

Visa upp kan man ju göra ändå. Man måste ju inte spela på det man ställer dit. Är rummet kasst gör man sig nog en bättre tjänst att konstatera det... "Vi fick ett så dåligt rum så vi spelar bara på den minsta modellen för att det skall låta något alls här inne".

Däremot tror jag inte alls på att man inte kan fixa till rum om man vill... Det borde gå att bygga ett modulärt system man kan ha med sig och anpassa i de flesta mässrum. I princip bygga ett helt innerrum i rummet om det skulle behövas. Det baserar ju sig på att man förväntar sig att dra hem beställningar pga mässnärvaro, iofs. Tror man inte på det så förvånar det mig inte att man inte lägger något krut på det...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-11-07 09:03

Var där på lördagen,rätt så kul faktiskt men ljudmässigt så var det inget som imponerade.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-07 10:00

Både Genelec och Amphion demades i rum där de i alla fall gjort något åt rumsakustiken och båda dessa rum lät ganska trevligt. I genelecs fall hade de 5 skärmar med absorbenter på som de placerade på sidoväggarna, eller rättare sagt på den västra väggen som stod nära och mitt i rummet för att simulera den högra.

Vissa av de andra utställarna ställde tex högtalarna direkt bredvid ett gäng glasrutor så att det som nådde lyssningsplats till 90% var reflektioner från just detsamma. jag är medveten om att det är stressigt att få upp allting men genom att ta med lite enkelt akustikmaterial har de ju ökat förutsättningarna markant för att få dugligt ljud på kort tid.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-07 16:44

Fjonkalicious skrev:Pioneer: Varför är man där om man inte vågar spela mer än butiksnivå? Lika bra att vara utan. Dom drog på en gång och då smet vi in... men vad gjorde dom då. Jo gick fram och sänkte. Dom ville nog mest ha fikapaus med sig själv.

Jag har svårt att tro att det var Pass-stegen som var begränsningen :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-07 16:51

Måste ha varit en trist mässa eftersom ingen har några bilder att visa upp..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-11-07 17:00

Nefilim skrev:Måste ha varit en trist mässa eftersom ingen har några bilder att visa upp..

Finns bilder på andra forum.
http://www.minhembio.com/Experigus/318547/
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85455

Tråkig tyckte jag inte att den var men det var första hifimässan för mig så jag har inget att jämföra med :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-07 17:13

oyegie skrev:
Nefilim skrev:Måste ha varit en trist mässa eftersom ingen har några bilder att visa upp..

Finns bilder på andra forum.
http://www.minhembio.com/Experigus/318547/
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85455

Ja men INTE här! Varför surfa in på andra forum när man postar
tråden här??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-07 17:17

Tack för bildlänkarna. Drevs även Dynaudio med Pass?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-07 19:09

Nefilim skrev:Ja men INTE här! Varför surfa in på andra forum när man postar
tråden här??

Kan ju vara så att man inte tycker det är så viktigt hur det ser ut, utan mer fokuserar på hur det låter.

Varför skall man ta bilder?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-07 21:06

Fjonkalicious skrev:Varför skall man ta bilder?

För att man vet att det låter piss, men det kan ju var kul att se hur det ser ut i alla fall, och för att en bild säger mer än 1000 ord?
Och det är ju kul med bilder, tycker inte du det?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-07 21:12

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:Varför skall man ta bilder?

För att man vet att det låter piss, men det kan ju var kul att se hur det ser ut i alla fall, och för att en bild säger mer än 1000 ord?
Och det är ju kul med bilder, tycker inte du det?

Tja. På saker jag tycker är fina ja. Men jag förstår inte varför andra "kräver" att jag skall fota bilder åt dom? Det finns uppenbarligen andra som har den hobbyn, men jag har det inte. Det är ändå mer eller mindre samma på varje mässa.

Annat är det när det är t.ex. hemma hos reportage, det berättar något av värde.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-07 23:59

Men vi kräver inte att du ska skriva inlägg heller, men du gör det ändå?
Är det inte kul att ta bilder så ska du inte göra det, men du kan ju inte heller bestämma att andra inte får tycka att det skulle varit kul att se några bilder från ort och ställe. Om apparaterna är för tråkiga så kan man ju fota de lata demonstatörerna, de tomma rummen eller de överfyllda rummen eller vad som helst för att förmedla lita av känslan. Eller så inte. Inget tvång från mig i alla fall.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-08 00:03

Håller med dig, Fjonkis.

Men var är bilderna? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-08 02:27

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:
Får du ståballe varje gång du påpekar det där?

Eller får du större ståballe när du läser inlägg där man helt okritiskt hyllar allt hur jävla kasst det än är?

Är du kanske jävligt sexuellt frustrerad eftersom du inte får läsa inlägg här som ger dig utlösning?

Så illa var inte inlägget om man nu läser hela inlägget och alla tog det med en nypa salt förutom du då. Taggade du ner lite och inte tog dig själv på så stort allvar, så skulle du nog må bättre. Uppenbart är det känsligt för dig att påpeka sådant som jag gjorde, men jag kommer säkert göra det igen då vi borde vara lite glada över att det anordnas mässor även om ljudupplevelserna ofta är si och så med.

@ Fjonkalicious!

Mitt inlägg tidigare i tråden var en "känsla" för hur jag upplever den allmänna inställningen hos många, och visst får alla ha egna åsikter. Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-08 02:30

paa skrev:Men vi kräver inte att du ska skriva inlägg heller, men du gör det ändå?
Är det inte kul att ta bilder så ska du inte göra det, men du kan ju inte heller bestämma att andra inte får tycka att det skulle varit kul att se några bilder från ort och ställe. Om apparaterna är för tråkiga så kan man ju fota de lata demonstatörerna, de tomma rummen eller de överfyllda rummen eller vad som helst för att förmedla lita av känslan. Eller så inte. Inget tvång från mig i alla fall.

Precis paa.

Man vill ju få en vajb om hur det ser ut där hos dom olika utställarna. Alla är inte så utjatade mässbesökare..

Se i exempelvis i Hifi & Musik inte fan är det någon större skillnad på deras bilder och det som presenteras av hugade besökare. Det är röriga miljöer och mycket som är i vägen...

Ett enkelt svep är ganska enkelt att presentera tycker jag och tydligen många andra som inte kunde vara där just dessa dagar..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 07:55

FBK skrev:Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.

Det kanske inte är här det sågas för mycket, det kanske är på andra ställen som det sågas för lite?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-08 08:29

FBK skrev:@ Fjonkalicious!

Mitt inlägg tidigare i tråden var en "känsla" för hur jag upplever den allmänna inställningen hos många, och visst får alla ha egna åsikter. Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.

Nåväl, bara för att vissa är så på detta forumet betyder ju inte att alla är det.

Man kan verkligen fråga sig det, eller tvärtom, varför sågas det inte mer på andra forum där fotograferna kör reklamfoton på allt dom ser?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-08 09:51

Fjonkalicious skrev:
FBK skrev:@ Fjonkalicious!

Nåväl, bara för att vissa är så på detta forumet betyder ju inte att alla är det.

Man kan verkligen fråga sig det, eller tvärtom, varför sågas det inte mer på andra forum där fotograferna kör reklamfoton på allt dom ser?

Det kan bero på att faktiskt är det enda forumet man faktiskt får såga saker.

Möjligen även här 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-08 11:10

Ett annat reportage (med bilder) från mässan:
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... topic=9467

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-08 11:28

Kan också bero på hur man använder skalorna.
Om faktiskt kör -5 till +5 så kanske andra kör 0-10 eller jaha till utmärkt.
Däremot kan jag nog sakna lite förståelse för hur svårt det faktiskt är att hinna med allt innan och under en mässa. Tillträdet och inflyttningen är ofta sen och man har ett tomt rum sen ändras akustiken ganska mycket när man fyller med folk. Men även om man är intresserad av att göra allt man kan med rummet så kan en så enkel grej som tillgång till hissar göra att man blir många många timmar försenad. Och sen kan man inte mecka under mässtid för mycket heller. Och det kanske låter apa på den ledd man är tvungen att spela på för att kunna ha mer än en lyssnare osv osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-08 14:40

En tumregel(! :wink: :D ) kan vara att besöka HiFi-mässa sista mässdagen. Då brukar det låta bäst, och med mindre folk. Dock brukar krängarna vara lite trötta. Och sista 1 - 2 timmarna kan man också undvika, då har är de mentalt redan på väg hem, om de inte redan börjat packa... Lördag kväll kan också vara trevlig, när mässan egentligen stängt och det brukar vara specialspelningar på flera ställen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-08 15:17

FBK skrev:
Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant. :roll:

Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:

Varför skulle man inte såga menar du? De flesta (här och på andra forum) verkar ju vara överens om att det oftast inte låter så bra som det skulle kunna under rätt förutsättningar.

En mässa är ju bara en marknadsföringskanal, inget annat.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 16:29

metheny skrev:Varför skulle man inte såga menar du? De flesta (här och på andra forum) verkar ju vara överens om att det oftast inte låter så bra som det skulle kunna under rätt förutsättningar.

Visst kan det oftast låta betydligt bättre än på en mässa. Nu var jag inte på Malmömässan men det har hänt att andra sk toppsystem på andra mässor där jag varit har sågats totalt på detta forum. Även om det säkert kan låta bättre så förstår jag inte hur man vid vissa av dessa tillfällen har kunnat tycka att det låtit rent dåligt. Som exempel har Audionords rum sågats rätt rejält på flera mässor i Stockolm. Om man tyckt det låtit så erbarmligt där måste dessa personer ha, inte bara de absolut bästa grejorna, utan också ett absolut perfekt rum och det betvivlar jag att så speciellt många har. Eller är det så att man ställer orealistiskt höga krav på de sk "dyranläggningarna"?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-08 16:35

Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-08 16:38

metheny skrev:
FBK skrev:
Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant. :roll:

Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:

Varför skulle man inte såga menar du? De flesta (här och på andra forum) verkar ju vara överens om att det oftast inte låter så bra som det skulle kunna under rätt förutsättningar.

En mässa är ju bara en marknadsföringskanal, inget annat.

Naturligtvis ska man skriva ner sina upplevelser då alla vill läsa ärliga svar och åsikter, men det har historiskt sätt varit klart mer negativa intryck här än på andra forum.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 16:45

Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.

Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi