skit oxå!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nadden

skit oxå!

Inläggav Nadden » 2011-10-10 20:52

Köpte en NAD S100 med phonomodul i våras. Av en man som sa att han köpte den ny av HIFI-klubben i början av 2000-talet. Har verkade väldigt trovärdig. Kvitto fick ja med. Nu är det så att ja skulle in och ändra jumprarna på phonomodulen. Kunde bara ställa in hälften av det ja ville. Det distade i ena kanalen när ja ändrade till de värdena ja ville ha. Så ja ändrade tillbaka. Såg oxå att det ej var orginalskruv bak på locket på försteget, samt att alla skruvarna i phonomodulen var sönderklabbade med fel skruvmejsel. Jag spelade vidare några veckor, tills i lördags då det börjar låta skit o skräp från bägge kanalerna = PAJ! Under locket på modulen ser det inte bra ut.. Det sittter en bygel mellan 2 transistorer på ena kanalen men inte den andra. och ett mostånd som ser skumt ut på ena sidan. Modulen ska väl vara indentiskt uppbyggd höger/vänster sida??
Tittar man på undersidan av kretskortet så ser man att nån lekt loss med en lödkolv.

Så jag skulle bli överlycklig om någon orkar posta en höguplöst bild på sin modul så ja kan jämföra.

Om ja ska skaffa ett elschema, vart är det bäst att vända sig. NAD direkt?

Tacksam för svar...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-10 21:17

Hifiklubbens serviceställe borde väl vara de som är mest vana på modellen... även om det säkerligen inte är sååå vanligt med utrustning som folk varit inne och pillrat i.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2011-10-10 21:31

eller så är det hifiklubbens verkstad som varit inne o pillat. När jag fick tillbaka ett slutsteg haft inne för lagning (NAD) så var det både byglat, skruvat, dåliga lödningar mm...
Kacken fresser?

Användarvisningsbild
Nadden

Inläggav Nadden » 2011-10-10 22:24

ja, min tanke är att HIFI-klubben/verkstan kanske slängde i nån garanti-offer-modul.. Har kvitto på phonomodulen 2000:- Han trodde att han köpte nytt, men ack så fel han hade. Kanske :)

Lödningarna ser ut som kattskit... Flera transistorer är bytta iaf.

Har försökt att ringa förra ägaren idag, utan resultat.
Ja får väl ta å ringa närmsta HIFI-klubb.

tråkigt när nån varit inne o kladdat, trodde ja köpt orginal oskruvat :(

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-10-12 07:33

Du köper alltså en tio år gammal pryl och väntar dig att fd ägaren ska ta ansvar ett halvår efter köpet?

Jag skulle säga att det ingår i kitet när man köper begagnat. Risken alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2011-10-12 08:09

Visst finns det en risk när man handlar. Men det innebär ju inte att man bara ska gilla läget och i det här fallet är det inte omöjligt att man kan härleda spektaklet till hifiklubbens åtgärd.tycker ts gör rätt i att kontakta säljaren för mer info, kvitto på modul finns ju.

ändrat lite.

Användarvisningsbild
Nadden

Inläggav Nadden » 2011-10-12 19:44

Jag har ju inte sagt att den förra ägaren ska ta ansvar för något!!
Jag vill bara höra hans historia, och det fick ja idag. Och sen är det jätteviktigt att han får reda på det oxå. Han säger att försteget köptes på HIFI-klubben i växjö. Han köpte även till phonomodulen, vilken de ej hade i affären. Så då skickade HIFI-klubben den till verkstad Göteborg. Sen fick han den skickad hem till sig. Han köpte den ny, och har aldrig ens öppnat locket på den. Han blev glad att ja hörde av mig, och besviken på affären han köpte den av. Han betalade ju 11000:- 2001.
Någon som känner till nån klet o klabb verkstad i götet som HIFI-klubben samarbetar med.

Litar till hundra % på säljarens uppgifter, han hade ingen aning att nån varit å klabbat!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-10-13 19:09

Usch vad tråkigt.
Ja vet att folk jag känner varit väldigt besvikna dom senaste 8-10åren då Hifiklubben men även andra lite seriösare butiker lejt bort sin service av produkter till ett företag som sägs ligga söderut det kan mycket väl vara i göteborg där har dom tydligen slarvat en hel del samt även saltat räkningen där efter också.

Jag tror att många hifibutiker skulle tjäna på att fixa servicen själv i stället.

Användarvisningsbild
Nadden

Inläggav Nadden » 2011-11-08 20:11

Nu har jag fått tag på schemat över phonosteget. Kontaktade
Hifi-klubbens egna servicefirma i danmark. En dag senare hade ja fått scheman på pdf, tummen upp för danmark. Nu har ja ett vinterprojekt, byta komponenter :)

Tack för allt intresse i mitt problem!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-08 20:46

Lycka till!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:30

Har fått servat 2ggr i Göteborg och det har fungerat bra därefter, men jag får ju ärligt säga att jag inte öppnat och kollat hantverket.

(NAD 3100 var det reläbyte på¨och jag minns faktiskt inte vad det var för problem med 218:en...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-08 22:27

Läste på ett amerikanskt forum, att både Nad och Denon är dåliga på att skicka originaldelar till serviceverkstäderna, så det plockas friskt från vad som finns i hyllorna för tillfället.
Om det stämmer vet jag inte, men efter att ha läst denna tråd, tror man ju lätt att det är på detta viset.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-08 23:20

Ragnwald skrev:Läste på ett amerikanskt forum, att både Nad och Denon är dåliga på att skicka originaldelar till serviceverkstäderna, så det plockas friskt från vad som finns i hyllorna för tillfället.
Om det stämmer vet jag inte, men efter att ha läst denna tråd, tror man ju lätt att det är på detta viset.

Var det bara NAD och Denon, eller några andra också?
Och det verkar ju som en hemskt olycklig slump i så fall att HiFiKlubben marknadsför dessa båda märken i Skandinavien.
I USA säljs dom väl inte tillsammans i alla fall?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-08 23:32

Helt rätt. Läst i olika trådar.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till DIY-forum