Hifimässa - Malmö 2011 (5-6 November)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 10:21

Max, markusA syftade inte på hemma- utan på vid mässutställning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-10 10:25

paa skrev:
markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?

Jag tror inte många funderar på en annan karriär oavsett vilket yrke dom har och oavsett om dom ligger över eller under medelnivån för gruppen när det gäller yrkeskunskap, och det är väl förmätet att kräva att hifihandlare ska ha någon högre moral än andra yrkesverksamma?

Tja, men viss självbevarelsedrift borde man väl ha? En HiFi-mässa är ju ett utmärkt reklamtillfälle. Dom som kommer dit är ju faktiskt HiFi-intresserade och potentiella kunder. Rimligen borde man ju förbereda sig mycket noga, kolla uppsättningen hemma, ta med en extra bil med lite quick 'n' dirty akustikfix (som kanske inte gör underverk, men kan lätta dom värsta problemen. Har man inte med några prylar är man ju helt chanslös mot problemen), provspela den musik man har tänkt att dema på demo-riggen så man i förväg vet vad som fungerar bra och inte.
Naturligtvis bör man också förbereda vad man ska prata med kunderna om, i den mån det är möjligt.

Potentiella kunder kanske inte köper något nu, men har man gjort ett bra intryck är det är fördel. Har man gjort ett dåligt intryck så sitter det i ett bra tag...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-10 10:39

Nattlorden skrev:Max, markusA syftade inte på hemma- utan på vid mässutställning.

OK, jag har nog inte vaknat riktigt ännu...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-10 12:22

Frågan är då om vi kanske ska lägga ner mässorna helt?

Ibland får jag känslan av att det inte är önskvärt (iaf vad jag kan tolka i denna tråd) med mässor?

Har man varit med och hjälpt till vid mässor ett par gånger vilket jag gjort så inser man vilket enormt jobb det är att ens försöka få välljud i rummet.

Rummen kan på intet sätt jämföras med ett vanligt bostadsrum. De är verkligen urusla rum.

Sen är det en fråga om logistik att få dit akustikfix och även en fråga om pengar.

Jag vet inte om ni är medvetna om vilka summor det kostar att hyra ett rum och sen transportera grejerna dit? Även personalkostnader osv.

Bara en sådan grej som att en av utställarna fick sin pall med grejer bortslarvad så de fick gå ut till närmsta hifiaffär och köpa grejer som de kunde dema med.

Sen har vi den stora faktorn tid också. Det tar verkligen mycket tid att packa upp och packa ner grejer. Högtalare ska placeras rätt och blir det inte bra så får man försiktigt (grejerna är grejer som ska kunna säljas igen så de ska ju vara i nyskick) flytta grejerna till andra ledden av rummet.

Det är enormt mycket planering och jobb med en mässa och det är inte lätt att få till det. Men likväl görs det och med tanke med omkostnader och vad man egentligen vinner på det så känns det inte värt det :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 12:37

Dyrt, jobbigt, stressigt, omöjligt att göra något bra av det och tveksamt om det är lönt - och ändå gör man det? Och det man då lyckas med är att skrämma bort en stor mängd potentiella kunder genom att spela dåligt?

Är det bara jag som inte fattar affärslogiken här? 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-10 12:39

Helt klart är det fråga om resurser. Man kan se kompetens som en resurs också. Finns inte kompetensen hos utställaren för att "fixa akustiken" så är det bara att hyra in kompetensen och då blir det återigen en resursfråga.

Vi kan ju minnas LTS utställarförsök i Sthlm för ett antal år sedan. Där borde det inte saknas kompetens och man tog dig akustikreglerande prylar men det hjälpte inte. Det fanns dessutom andra problem vid tillfället men det är en annan fråga.

Vidare kan man fundera på hur meningsfullt det är att satsa benhårt på akustiken. Hade det varit någon som hade gjort att man säljer ofantligt mycket mer så hade satsningen lönat sig och då hade vi fått se bra mycket mer av det. Jag tror den krassa sanningen är att det är där en del av skon klämmer, det lönar sig inte. Och kanske beror det på att väldigt många faktiskt inte bryr sig eller har överseende med detta. Jag hoppas att det är det senare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-11-10 12:41

Nattlorden skrev:Dyrt, jobbigt, stressigt, omöjligt att göra något bra av det och tveksamt om det är lönt - och ändå gör man det? Och det man då lyckas med är att skrämma bort en stor mängd potentiella kunder genom att spela dåligt?

Kanske är tillräckligt stor andel som gillar vad dom hör (och ser) för att det ska vara värt?
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-10 12:43

Nattlorden skrev:Dyrt, jobbigt, stressigt, omöjligt att göra något bra av det och tveksamt om det är lönt - och ändå gör man det? Och det man då lyckas med är att skrämma bort en stor mängd potentiella kunder genom att spela dåligt?

Gick du till mässan? Är du en potentiell kund? Svarar du ja på båda frågorna så kan din synpunkt vara relevant. Svarar du nej på minst en av de båda frågorna så är det uppenbart att man inte har skrämt bort en potentiell kund i ditt fall.

Sanningen är gissningvis att du inte är representativ för de flesta av hifimässornas utställares kunder.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 12:48

zidanefromhell skrev:Kanske är tillräckligt stor andel som gillar vad dom hör (och ser) för att det ska vara värt?

Det hade han ju i princip redan svarat nej på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 12:53

Naqref skrev:Gick du till mässan? Är du en potentiell kund? Svarar du ja på båda frågorna så kan din synpunkt vara relevant. Svarar du nej på minst en av de båda frågorna så är det uppenbart att man inte har skrämt bort en potentiell kund i ditt fall.

Sanningen är gissningvis att du inte är representativ för de flesta av hifimässornas utställares kunder.

Hade man spelat välljudande så hade jag säkert orkat fixa barnvakt för att kunna gå, och då hade jag kunnat vara en potentiell kund också (på viss typ av utrustning). Så för att göra mig till potentiell kund så måste man FÖRST börja spela bra, så att den informationen når forumen och därgenom skapar intresse för att gå nästa gång.

Nej, jag är representativ för utställarnas missade potentiella kunder.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-10 13:44

Beakungen skrev:Frågan är då om vi kanske ska lägga ner mässorna helt?

Ibland får jag känslan av att det inte är önskvärt (iaf vad jag kan tolka i denna tråd) med mässor?

Jag ser att man är betydligt mer positiv till mässan på de två grannforumen så att lägga ner mässorna vore väl att ta i. Kan det kanske vara så att vissa redan från början har bestämt sig för att det låter skräp på mässor :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-10 13:49

Jadu vet inte vad jag ska svara här? Jag för någon är glad att de har sina mässor då jag tycker det är sjukt roligt att spatsera runt och kika på grejerna och även lyssna (trots att ljudet inte är direkt bra).

Sen är det atmosfären på en mässa som även den är trevlig, tycker jag iaf.

Aja jag orkar inte lägga mer energi i denna tråden. Tycker bara det jag läser och ser är extremt tragiskt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-10 13:57

Panelguy skrev:

Jag ser att man är betydligt mer positiv till mässan på de två grannforumen så att lägga ner mässorna vore väl att ta i. Kan det kanske vara så att vissa redan från början har bestämt sig för att det låter skräp på mässor :wink:

Jag tycker det vore roligare att läsa inlägg där skribenten, istället för att klaga
på de inlägg som klagar, berättar allt positivt man upplevt på mässan. Det
vore väl en trevlig motvikt?

En väldigt stor portion av denna tråden består av klagande på klagande.
Inte undra på att Faktiskt får en tråkstämpel. :roll:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-10 14:05

shifts skrev:
Panelguy skrev:

Jag tycker det vore roligare att läsa inlägg där skribenten, istället för att klaga
på de inlägg som klagar, berättar allt positivt man upplevt på mässan. Det
vore väl en trevlig motvikt?

En väldigt stor portion av denna tråden består av klagande på klagande.
Inte undra på att Faktiskt får en tråkstämpel. :roll:

Håller med dig helt Shifts!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 14:52

Beakungen skrev:Tycker bara det jag läser och ser är extremt tragiskt.

Okej... jag bara sammanfattade ju din egen post med en liten undran på slutet. :(

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-10 15:24

Nattlorden skrev:
Beakungen skrev:Tycker bara det jag läser och ser är extremt tragiskt.

Okej... jag bara sammanfattade ju din egen post med en liten undran på slutet. :(

My bad. Menade tråden som helhet och inte ditt inlägg :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-10 15:29

Nu skall vi se här. Tror det är läge att sortera lite. Om vi nu skall t.ex. utgå från mitt inlägg om mässan så skriver jag faktiskt flera positiva inlägg. Dom kanske inte är WOW! FY FAN VAD BRA, med dock positiva. Med tidigare nämnda svårigheter så kan det väl vara svårt att förvänta sig FY FAN VAD BRA, eller hur?

Jag skrev om 12 olika rum och var positivt inställd till 3 rum. Är det så illa pinkat, med tidigare nämnda svårigheter. Tycker det är ett riktigt bra resultat, jämför om du skulle gå in i en hifibutik, hur många anläggningar där kan du uttala dig positivt om? Eller om du lyssnar på 12 hemmaanläggningar, hur många tycker du är bra då?

Nä, faktum är att man måste få lov att vara kritisk och säga vad man tycker.

När det kommer till kritan så är det faktiskt såhär: Jag betalar 100 kr för att gå in på mässan och titta. Om du äter något för 100 kr, får man inte lov att säga att det smakade skit, om det nu gjorde det? Eller skall man ta hänsyn till hur jobbigt det var för dom att gå igenom miljö och hälsokontroll, eller hur jobbigt det är att köpa in kött, eller hur mycket personalomkostnader dom har?

Klart man inte skall! Nyktra till!

Jag har själv hållt på med mässor och jag vet vad det kostar. Men det är ju å andra sidan helt och hållet företagets egna beslut. Vill man ta chansen att visa upp sig så får man ju göra det. Men då kan man ju också fundera på hur stort allvar man skall ta sig själv på. Skall du ha en snubbe som inte vet vad aktiv delning är när han har en aktiv baslådelösning i sitt rum. Är det verkligen en sådan person som skall stå och diskutera med potentiell kund?

För det är ju faktiskt så, att merparten av dessa företag som står här på mässor säljer ofantligt dyra prylar. Högtalare för 180000:- Smaka på summan. 180000:- Och sen skall du ha slutsteg för 100000:- och sedan resterande elektronik. Till slut är du uppe i en halv miljon.

Om du skall sälja något i halvmiljonklassen så får man faktiskt lägga manken till och övertyga om potentiella köpare om att det är bra grejor dom säljer. Eller skall man nöja sig med att titta på ett slutsteg och sedan vara nöjd. Då kan man ju lika bra sitta i soffan och surfa på deras hemsida.

Självklart hade det varit kul om folk i allmänhet hade varit positivare. Men ni kan ju inte begära att man skall ljuga? Om du går in i ett rum och det gör bokstavligen ONT i dina öron(fler än ett rum), skall jag säga att det lät OK?

Jag hade gärna varit mer positiv. Jag tycker att jag i allmänhet är rätt rak och ärlig och jag har varit positiv mot andras anläggningar, jag är negativ om min egen t.ex. Men man skall inte vara det bara för att.

Eller så får kanske återförsäljarna tänka om och hitta en annan kanal där dom faktiskt kan stå för det dom säljer, istället för att bara säga att rummet är dåligt.

Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 15:39

Fjonkalicious skrev:Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-11-10 15:58

Oj, det var en smärtsam youtube video. Lite som att se Ricky Gervais försöka ta sig ur situationerna han alltid hamnade i, i serien Extras.
Plågsamt pinsamt.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-11-10 16:44

Fjonkalicious skrev:Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU

Åhh herregud! 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-11-10 16:58

Klart man vill vara positiv!
Jag går inte på en mässa och betalar pengar för att ha tråkigt?
Det brukar alltid finnas guldkorn och något att bli lite extra uppspelt över.
Jag har själv varit med och ställt ut på hifimässa även om det är ofantligt länge sedan.

Jag tycker att det har skett en jätterolig förändring i attityden till mässmusiken. Idag kan man ofta få spela sin egen medhavda musik som kan låta precis hur som helst, snacka om risktagande.
Ofta är säljarna jättetrevliga och har inget emot att prata lite även utanför säljsnacket om sina produkter.

Kort och gott så tycker jag mässor är jätteroliga och trevliga tillställningar.
Men kritiken är ändå berättigad.
Om man ställer ut saker för flera hundra tusen kronor så är det inte mycket begärt att man gör iaf ett litet försök att mildra ett problem man vet kommer att uppstå. Att mässor har taskig akustik är inget nytt fenomen, man är medveten om det innan man åker.

På samma sätt som man som besökare får ha ett visst överseende med akustikproblem så är det inte mycket begärt att säljarna gör iaf ett minimum av försök till att göra en förbättring.
Många av de utställare som jag sett det senaste året har börjat röra sig i rätt riktning. Fler och fler har börjat smyga in lite akustikfix i sina rum.
Så, det finns trevliga, duktiga och engagerade utställare.

Så, ris åt de som förtjänar det men även ros till de som förtjänat det.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-11 11:46

Efter att ha funderat lite så hade jag tänkt återkomma i denna tråden med hur jag ser på det här med mässor och utställare. Nu ser jag till min glädje att både Fjonkalicious och markusA redan författat bra inlägg och tänker i exakt samma banor som jag själv.

Jag är väl medveten om att rummen på Sheraton inte är optimala ur ett Hifi-perspektiv men de är tex oerhört mycket mer lika ett vardagsrum.

Vi vet alla att ett dedikerat lyssningsrum med 100% fokus på välljud kommer ge väldigt mycket men sanningen är at tde flesta av oss där hemma måste samsas mellan välljud och ett fungerande hem. Kompromisser...

Vissa av rummen på mässan har inte så dåliga förutsättningar som det vill göras gällande här. bra ytor, långt till sidoväggarna, någon form av heltäckningsmatta och akustiktak. De behöver de inte trängas med vardagsrumsmöbler likt bord etc. Dessutom kan de ofta välja att placera de aktuella högtalarna på godtyckligt avstånd från bakvägg mm.

Kort sagt, grundförutsättningarna är inte så illa. Däremot har de ju kort om tid och ställa upp det hela och det kanske är bättre på att fokusera på att få det generellt bra än 100% bra i sweetspot då de allra flesta ändå inte kommer sitta just där. Min poäng tidigare vara att om de bemödat sig med att åtgärda rummen med akustikförbättring hade de säkerligen kommit fortare fram till välljud. Dessutom är det ju få kunder som faktiskt kan belamra hela sitt egna vardagsrum med akustikfix utan hänsyn till utseende, på en mässa skulle ju det vara ok.

genom att från mässa till mässa ha med sig egna akustikväggar kan man få en hyffsat kontrollerad miljö från gång till gång vilket underlättar för uppsättningen av utrustningen. Jämför tex Genelecs rum som fått bra kritik från varstans. De satte upp en egen akustikvägg för att få ungefär samma avstånd till sidoväggarna.

Sedan är det ju som så att prylarna på dessa mässor för varje år går upp rejält i pris utan att det egntligen ger mer välljud. Jag har gått på hifimässor i över 15år och prisskillnaden på vad som överlag ställs ut är enorm, även om man tar hänsyn till inflationen. Det är klart att jag som kund har större krav på en anläggning som kostar lika mycket som en ny finare bil än något som snabbt demas nere hos Siba för bråkdelen av priset. Nog är det också skillnad på dessa systemen men inte lika stor som prislappen påskiner. Jag tycker Hifi-prylar idag handlar mer om exotiska material, spacigt utseende än att maximera bra och naturtroget ljud mot lyssnaren. Det finns några som fokuserar mest på det sistnämnda men de räknas ironiskt nog inte som lika mycket high end (pga det lägre priset?)

Jag tycker att det känns som fel väg att gå när det förespråkas strömrenare och kablar med 99.999999% renhet i kopparn och sedan demas detta i ett rum med glasväggar som spelar med och gör att ljudet bli lite som det blir. Akustikmaterial är inte lika sexigt och man kan inte ta lika mycket betalt för dem men för välljudet gör de mångfalt mer.

Man kan jämföra det lite med att provköra en racingbil. man sitter själv med en Volvo V40 och får då för en dag provköra diverse racingbilar på någon racingbana, tyvärr är då banan full med skräp/olja och pga att det regnat lite är det även halt vilket gör att du måste köra väldigt försiktigt, även om de som håller i banan faktiskt skulle kunna städat undan och hållit banan fin. När du åker därifrån har du fått se och känna på bilar som du själv bara kan drömma om men din totalupplevelse är ändå någon form av besvikelse då det inte gav dig så mycket mer än när du kör på en 70-väg med din egna V40.

jag tvivlar inte på att mycket av det som visades kan låta fantastiskt men för mig var det tyvärr så att det inte var i så många rum som detta upplevdes. På rak arm var det Genelec och Hegel/Wilson som lät över förväntan. Övriga lät kanske som förväntat eller sämre med tanke på prislappen.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-11 12:34

Det kanske låter fel, men jag går främst på mässor för att titta och klämma på hifi.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-11-11 15:24

Rydberg skrev:

Åhh herregud! 8O

+1

Helt fantastisk vad mycket mya grejer jag kunde lära mig där. Och fler lika lärolika presentationer fanns det. Jag hade ingen aning om att det behövdes aluminiummembran för att återge stråkar bra och att man måste rätt material för att återge saker och ting korrekt. Plåtmembran till bleckblås, trämembran till blockflöjt och förmodligen elmembran till elgitarr.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-11 19:43

UrSv skrev:
Rydberg skrev:

Åhh herregud! 8O

+1

Helt fantastisk vad mycket mya grejer jag kunde lära mig där. Och fler lika lärolika presentationer fanns det. Jag hade ingen aning om att det behövdes aluminiummembran för att återge stråkar bra och att man måste rätt material för att återge saker och ting korrekt. Plåtmembran till bleckblås, trämembran till blockflöjt och förmodligen elmembran till elgitarr.

Fel, fel, fel . . . membran av Elmembra sa dä va, ju* . . . :twisted:

*Dagens larvigaste inlägg(mitt alltså) . . . slå de den som kan . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-11 20:16

Jag tror eller rättare sagt vet att försäljningen av tung hifi inte är säskilt stor alls. Utan det är en väckarklocka för intresset runt en apparat, men kunder som lägger flera hundratusen på sina apparater är inte nybörjare. De lånar hem apparater och lyssnar och de har en hel del erfarenhet innan och vet oftast ungefär vad dom söker. De som blir skrämda av ljudet ifrån de största anläggningarnas begränsade kvalite' är säkert inga genuina kunder om dom inte går vidare till butiker och följer upp sina intressen och behov.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-11 20:59

*Ja herre javvlar . . . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-12 00:06

Jag tycker det är anmärkningsvärt att de som försöker kränga extremt dyra komponenter till entusiaster överlag inte är mer entusiastiska över att kunna ge en bra demonstration och kanske locka till sig nya kundkretsar. Jag vet idag att ljudet på en mässa får man ta med en nypa salt. Första mässan jag gick på däremot fick jag en rejält positiv upplevelse av Martin Logan och denna kärlek har vara sedan dess även om jag inte haft tillfälle att lyssna til ldem så ofta innan jag själv köpte ett par. Hade denna demo för mig som nybliven entusiast gjort ett dåligt intryck hade jag nog inte gått ochdreglat efter elektrostater halva mitt liv.

Jag kräver inte att det skall låta super, men i alla fall att de som representerar märket gör så gott ifrån sig som det går, och i det tycker jag det innefattar att få till en ok lyssningsmiljö för potentiella kunder. Bra bemötande och stort kunnaden inom det aktuella området. Ett bra bemötande fick jag hos de flesta, en väluppsatt demo var det sämre med.

Jag tycker trots allt det var väldigt kul att gå på mässan och se och klämma på de olika grejorna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-12 10:41

Finns det ingen hyresvärd med en massa tomma lägenheter som kan host:a det istället? Så de får en chans på mera normala betingelser?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi