Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Det är stagningen som är viktigast när man bygger stora lådor. Materialets
tjocklek är inte alls lika viktig. Dock inte oviktig såklart.
22mm räcker om du stagar ordentligt.
PetterPersson skrev:Håller med Komorok. 22 mm räcker gott. Gör baffeln dubbel så du får mer att skruva i.
Ragnwald skrev:Ah... då kan du lika gärna använda dina rör.
Slutet system är något annat än horn.
bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:Ah... då kan du lika gärna använda dina rör.
Tror nog att Petter har byggt en del annat än bara horn...
Komorok skrev:Det är stagningen som är viktigast när man bygger stora lådor. Materialets
tjocklek är inte alls lika viktig. Dock inte oviktig såklart.
22mm räcker om du stagar ordentligt.
boom skrev:bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:Ah... då kan du lika gärna använda dina rör.
Då får du väl lyssna på vad han har att komma med så skall jag sitta på parkett och titta .
För han har ju erfarenhet av dom basarna och med vad dom kan hitta på det är inga pa basar som du skall bygga låda till.
bakerman22 skrev:Tror ändå att det är stagningen som är det viktiga.
Jag tänker inte bygga ett båtskrov...![]()
Ragnwald skrev:bakerman22 skrev:Tror ändå att det är stagningen som är det viktiga.
I ett båt skrov, är stagningen oerhört viktig.
Tänk på att du ska bygga för världens kraftigaste hifibas.
Du kan säker gå ner till 19mm, men när stagningen är klar, har du inte vunnit någonting.
MagnusÖstberg skrev:Stagning behöver inte vara brutal, den skall vara adekvat, men eftersom det är jävligt simpelt att staga lite extra och det inte medför negativa konsekvenser är det ju rätt löjligt att inte säkerställa styvheten.
Ragnwald skrev:Ah... då kan du lika gärna använda dina rör.
30mm tillför inget om du stagat lådan likvärdigt som Petter.bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Stagning behöver inte vara brutal, den skall vara adekvat, men eftersom det är jävligt simpelt att staga lite extra och det inte medför negativa konsekvenser är det ju rätt löjligt att inte säkerställa styvheten.
Tror du att 30 mm är avsevärt bättre än 22 ?
MagnusÖstberg skrev:Ragnwald skrev:Ah... då kan du lika gärna använda dina rör.
Men 16+16mm på bafeln är inte så dum idé.
MagnusÖstberg skrev:30mm tillför inget om du stagat lådan likvärdigt som Petter.bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Stagning behöver inte vara brutal, den skall vara adekvat, men eftersom det är jävligt simpelt att staga lite extra och det inte medför negativa konsekvenser är det ju rätt löjligt att inte säkerställa styvheten.
Titta på den rörliga massan på elementet och se hur mycket tyngre din låda blir än den. Vad får du för faktor på det?
paa skrev:whiskey, är det den du mäter i cc?
Vafalls!bakerman22 skrev:Precis.
Jag känner också att just stagningen är det viktiga.
Jag är ju plattsättare, och då är ju krav på böjstyvhet ganska viktiga.
60 cc och enkelgips är inte godkänt att kakla på, men 30 cc och enkelgips.
60 cc och dubbelgips går bra.
I det här fallet är 30 mm mdf 60 cc med dubbelgips.
Jag tänker köra 30 cc och enkelgips !!![]()
![]()
![]()
EDIT: Jag svamlar.. Jag har tagit ett par whiskey.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:Ah... då kan du lika gärna använda dina rör.
Då får du väl lyssna på vad han har att komma med så skall jag sitta på parkett och titta .
För han har ju erfarenhet av dom basarna och med vad dom kan hitta på det är inga pa basar som du skall bygga låda till.
Tror ändå att det är stagningen som är det viktiga.
Jag skulle vilja ta och citera en herre som går under namnet Boom.
Han skriver lite på detta forum, och han skrev så här..
"Spån sviktar mera än mdf jag har ungefär samma stagning i mina slavbas lådor med 15" och den lådan sviktar inte en mm
Och då är det bara 22mm utom i baffeln som är 44 och skulle dom svikta så är det bara på med ett lager 30mm mdf utan på lådan"
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:30mm tillför inget om du stagat lådan likvärdigt som Petter.bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Stagning behöver inte vara brutal, den skall vara adekvat, men eftersom det är jävligt simpelt att staga lite extra och det inte medför negativa konsekvenser är det ju rätt löjligt att inte säkerställa styvheten.
Titta på den rörliga massan på elementet och se hur mycket tyngre din låda blir än den. Vad får du för faktor på det?
Precis.
PetterPersson skrev:bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:30mm tillför inget om du stagat lådan likvärdigt som Petter.bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Stagning behöver inte vara brutal, den skall vara adekvat, men eftersom det är jävligt simpelt att staga lite extra och det inte medför negativa konsekvenser är det ju rätt löjligt att inte säkerställa styvheten.
Precis.
Jag skulle inte rekommendera att du stagar lika som jag gjort. Mina
lådor var tämligen platta och då fungerar det bra med det sätt som
mina L26ROY-lådor är gjorda. Du som kommer få en mer kubisk låda
behöver staga med stag som går runt om lådan för att stagen ska fylla
sitt syfte optimalt. För mig hade det inte varit värt det lilla extra arbetet.
Något i denna stilen, men med ännu bredare ram i toppen och botten
skulle passa dig. Ignorera mattan, den härstammar innan jag lärt mig mer...Lådorna här är 170 liter.
DVD-ai skrev:Men fan.... 22mm MDF i lådan, 44mm i baffeln + 2st liggande och 2st stående heltäckande hålstag i lådan.
Då blir det SATBILT!!!!
Då kommer jag att fan trycka upp en sådan bas i röven om lådorna ser ut som en balong oavsett pådrag...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster