Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Hej DVD-ai!
Jag tror inte på att en avstämning vid 15 Hz är bra/optimala kompromissen. Tänk på att där finns inte mycket energi hos musik. Det är ju litet konutslag man vill ha för att minska disten, då tycker jag det är bättre att lägga resonansfrekvensen lite högre, för att få ned konutslaget över ett större frekvensområde som innehåller verklig "musikenergi". Du kommer dessutom att tappa en hel del frekvensgång med sjunkande frekvens, inte så mycket utputt från basreflexröret.
Men DVD-ai, menar du egentligen att du vill ha en frekvensgång (-3 dB) som går ned till 15 Hz? Du verkar lite otydlig på den punkten. Avstämningsfrekvens hos en basreflexlåda är helt enkelt bara vid den resonansfrekvens man lägger lådans kavitet gentemot portens akustiska massa.
Pontus91 skrev:75 l, avstämd till 15 Hz, med och utan room gain:
Ang placering av porten tror jag det är att föredra att ha port och element lite längre isär, för att slippa att elementet skapar turbulens i porten. Jag tror inte det är superviktigt jämfört med t ex att porten är vettigt utformad i övrigt, men om man kan ordna det är det ju onödigt att felkonstruera med flit
DVD-ai skrev:Pontus91 skrev:75 l, avstämd till 15 Hz, med och utan room gain:
*bild*
Ang placering av porten tror jag det är att föredra att ha port och element lite längre isär, för att slippa att elementet skapar turbulens i porten. Jag tror inte det är superviktigt jämfört med t ex att porten är vettigt utformad i övrigt, men om man kan ordna det är det ju onödigt att felkonstruera med flit
Det där ser ju inte skit ut...![]()
Men om man provar att stämam av högre, vid 20-25hz då ?!
vad händer då, hur ser det ut och kan man få ner lådans storlek något ytterligare, kanske till/under 70liter ?![]()
Borde outputten öka i området över 20hz något.
Det borde fortfarande ge klart användbar respons långt ner...
DVD-ai skrev:men till 70 liter och fb 20Hz då ?![]()
räknar programmet bort volymen som porten tar upp ?
Pontus91 skrev:Man kan banta till 55 l och fp=20 Hz, det ser lite bättre ut tycker jag:
paa skrev:Pontus91 skrev:Man kan banta till 55 l och fp=20 Hz, det ser lite bättre ut tycker jag:
Hej,
Hur ställer du dig till att dela med dig av Basta-filerna för element och låda? Då kan man ju labba lite fram och tillbaka själv, utan att uppfinna hjulet igen.
adzer skrev:Problemet med att öka avstämningen är att tonkurvan inte blir så plan och fin längre.
Stranne skrev:OT: får man fråga ifall nån byggt slutna lådor med ROY? Länka gärna.
Stranne skrev:Har du funderat nåt på drivningen?
ROY är väl på 4 ohm och det blir ju lite marigt att koppla 6 st utan att
köra med 6 slutstegskanaler.
/JS (som själv börjar lura på 4 st ROY i slutna lådor istället för SLS12).
OT: får man fråga ifall nån byggt slutna lådor med ROY? Länka gärna.
Pontus91 skrev:DVD-ai skrev:men till 70 liter och fb 20Hz då ?![]()
Att öka volymen ger bara en större bulle kring avstämningen, här är 70 l och 20 Hz:
Nej, volymen man matar in är nettovolymen, d v s man får räkna bort för portar och element själv.
DVD-ai skrev:Pontus91 skrev:DVD-ai skrev:men till 70 liter och fb 20Hz då ?![]()
Att öka volymen ger bara en större bulle kring avstämningen, här är 70 l och 20 Hz:
Nej, volymen man matar in är nettovolymen, d v s man får räkna bort för portar och element själv.
ok, coolers !
Har du lust att föklara vad alla grafer är för något, dom mest uppenbara vet jag, men vore kul att veta vad allt jag ser är för något...![]()
![]()
tack så mycket för hjälpen såhär långt, uppskatas mycket !
Pontus91 skrev:adzer skrev:Problemet med att öka avstämningen är att tonkurvan inte blir så plan och fin längre.
Behöver den vara det då? Kurvan som är med room gain inkluderat får gärna luta uppåt i djupbasen för mig, gör man den spikrak riskerar det att bli tunt i djupbasen om ens eget rum inte ger lika mycket room gain som det "medelrum" som basta simulerar med.
Stranne skrev:OT: får man fråga ifall nån byggt slutna lådor med ROY? Länka gärna.
celef skrev:Pontus91 skrev:bomellberg, här är 37 l slutet 50% V_iso, med och utan roomgain:
är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?
adzer skrev:Problemet med att öka avstämningen är att tonkurvan inte blir så plan och fin längre.
DVD-ai skrev:Men vi alla kan vara överens om att ROY är en bas med väldigt trevliga data, och jag kan inte annat än tro att 4-6 sådanna i passande lådor kommer att både trycka på som satan och dessutom låta grymt bra!
Användare som besöker denna kategori: doppler, Google [Bot], supra_jonny och 17 gäster