Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Varför knussla med lådorna?
Är du full?Ragnwald skrev:Man kan för tusan inte jämföra en sluten lådas styvhetsbehov, med basreflex och horn.
Stagar du riktigt ordentligt, kan du bygga i väggips.![]()
Stagningen är viktigt, hur tjocka/tunna väggarna än är.
En lätt gissning är att de rör sig precis lika mycket in som ut.Ragnwald skrev:Konen rör sig häpnadsväckande även inåt och då gäller det att all stagning är fäst ordentligt mot lådan.
Finns de som kan vittna om vad som händer annars.
Hampe90 skrev:En låda ska vara stor o tung! Tjock, Ohanterbar... Mina lådor i 22mm MDF, med SDX 15mkII Rör på sig nu....
Iof tillför LMS mer elementvikt, Men oandrasidan pumpar dom MKT mer...
boom skrev:Hampe90 skrev:En låda ska vara stor o tung! Tjock, Ohanterbar... Mina lådor i 22mm MDF, med SDX 15mkII Rör på sig nu....
Iof tillför LMS mer elementvikt, Men oandrasidan pumpar dom MKT mer...
Så du har element som inte ens finns på marknaden utan är i utvecklings stadium.
jannemannen skrev:Ragnwald skrev:Varför knussla med lådorna?
Precis ! Man köper väl inte element för 20.000 kr och sparar in någon tusing på MDF väl ? Då är man ju helt fel ute !
Och dum !
Mvh/Janne
Nattlorden skrev:LMS bygger man väl lämpligen ihop två lådor rygg mot rygg så de kan puckla på varandra iställer för att hoppa runt lådorna.
Ragnwald skrev:Nattlorden skrev:LMS bygger man väl lämpligen ihop två lådor rygg mot rygg så de kan puckla på varandra iställer för att hoppa runt lådorna.
Om båda pekar framåt, blir precis samma sak.
bakerman22 skrev:Har nu börjat räkna på materialåtgång.
Blir en rektangulär låda på ca 95x65x50. B/H/D. Yttermått.
Det är inte hugget i sten. Kommer sikta på 240 liter invändigt, men tycker att det är så förbannat svårt att räkna åtgången på bitarna, så jag räknar hellre lite för stora mått och får mdf över, än står där och det saknas..
Var nere om mätte lite, och det är vad jag får in. Om jag smörjer in dom och pressar.![]()
Min fråga är hur det är lämpligast att placera elementet på en avlång låda ?
Spelar det någon roll ?
Skratta nu inte åt min snygga skiss jag gjorde i paint på 10 sek.
Ni förstår hur jag menar.![]()
Ska man centrera det, ska man placera det på sidan så det spelar precis intill varje front, eller ska man placera det på sidan så att det spelar bredvid centern ?
Tanken är allså att klämma in en på vad sida om centern.
Det kommer att bli JÄVLIGT tight. Kommer kanske få max en decimeter fritt mellan front och center på varje sida. Medför det problem ?
]
boom skrev:bakerman22 skrev:Rummet är tyvärr smalare på andra sidan. Dessutom har jag fönster på bakväggen och ena sidan...
Då har du problem.
Ragnwald skrev:bakerman22 skrev:Tror du att jag kommer få problem för att lådorna kommer stå för tight...?
Beror på hur många element du beställt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster