Moderator: Redaktörer
Dartman skrev:För en fritt upphängd balk så minskar böjmotståndet* med kubiken på avståndet. Samma för en inspänd (som man kanske kan likna lådan vid).
Jag skulle alltså anta att en väl gjord stagning vinner över dåligt stagad tjocklek.
*eller ökar nedböjningen
/Jonas
PetterPersson skrev:- Rundgående stag är bättre än stag som går längs en sida
- Stag som går längs en sida är bättre än stag som går mellan två parallella ytor.
PetterPersson skrev:Som de flesta nu vet ger högt ljudtryck i lådan upphov till distorsion, så...
Någon får gärna hjälpa till med formeln för ljudtryck i lådan
Kraniet skrev:allt detta har ju redan diskuterats på forumet. men volymen bör vara ca 1000ggr elementets pumpvolym (konyta*xmax).
Lådorna brukar bli tillräckligt tunga till de volymer som är aktuellt ifall man ser till att staga ordentligt. Ska du ställa basarna på sd-fötter vilken är det som rekommenderas så kommer lådan stå still i vilket fall.
Piotr skrev:Kraniet skrev:allt detta har ju redan diskuterats på forumet. men volymen bör vara ca 1000ggr elementets pumpvolym (konyta*xmax).
Tjena gokväll!
Önskvärt med ett viktförhållande på 1000ggr men när det gäller volym så är ca. 50-100ggr x-max (enkel väg) en bra tumregel.Lådorna brukar bli tillräckligt tunga till de volymer som är aktuellt ifall man ser till att staga ordentligt. Ska du ställa basarna på sd-fötter vilken är det som rekommenderas så kommer lådan stå still i vilket fall.
Anser inte att de blir tunga nog och även fast mjuka fötter gör att lådorna inte vandrar omkring så trollar de inte bort den energi som faktiskt tar sig ner i golvet.
/Peter
Piotr skrev:Kraniet skrev:allt detta har ju redan diskuterats på forumet. men volymen bör vara ca 1000ggr elementets pumpvolym (konyta*xmax).
Tjena gokväll!
Önskvärt med ett viktförhållande på 1000ggr men när det gäller volym så är ca. 50-100ggr x-max (enkel väg) en bra tumregel.
boom skrev:Beror väl på hur starkt man spelar och vilken typ av musik man lyssnar till.
Kraniet skrev:edit: denna tråd besvarar väl i princip allt vad gäller slutna volymer.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... +transform
celef skrev:jag skulle gärna se en liknande tråd för basreflexlådor som jag tycker är mer lämpliga för subwooferbruk, att placera dämpmaterial i en sådan låda på ett riktigt vis är en helvetisk utmaning
celef skrev:jag skulle gärna se en liknande tråd för basreflexlådor som jag tycker är mer lämpliga för subwooferbruk, att placera dämpmaterial i en sådan låda på ett riktigt vis är en helvetisk utmaning
PeterAkermark skrev:Angående slutna lådor:Acoustic Research AR3a hade/har en volym omkring 64 liter och använde materialtjockleken 19mm på sin tid och inga stag. AR3a har genom tiderna ansetts som en av de bättre konstruktionerna i avseende på slutna lådor.
Angående materialval: Jag har byggt ett antal högtalare med 12mm spånplatta och många stag. Har aldrig lyckats att eliminera panelvibrationer helt eller till tillfredsställande nivå. Slutsatsen blir att materialvalet och stagnigstekniken är helt avgörande och viktigt vid användning av tunnare väggar. MDF hade förmodligen fungerat bättre än spånplatta och plywood ännu bättre.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 16 gäster