Moderator: Redaktörer
lech skrev:Ja, du Erik
Jag tror att detta är ett "udda forum" vad gäller musikåtergivning. Här har jag inte upplevt något annat än "baslådor och bröt" , som vi säger på Göteboska.
Dina fina konstruktioner som jag uppskattar mycket, blir oftast rejectade här.
Därför önskade mitt utträde, men fick nobben på den.
Men svara dig kunde jag inte låta bli![]()
![]()
MVH
Lech
Jax skrev:Nu finns det ju ett samband mellan transkonduktansen och förstärkningsfaktorn vad gäller trioder.
µ = Gm * Ri
µ är förstärkningsfaktorn.
Gm är transkonduktansen (brantheten).
Ri är anodresistansen (inre resistansen).
ECC83 har Gm=1,6 mA/V och Ri=62,5 kohm i en typisk arbetspunkt. µ blir då 100.
ErikAndersson skrev:Kan vi inte hålla oss till trådens kärna.DVS rörens branthet? Det var meningen när jag startade denna tråd. Beträffande rörens övriga parametrar tar jag mig friheten att rekommedera min hemsida. Och visst kan vi diskutera motkopplingens fördelar och nackdelar, men det är ett stort ämne och förtjänar en egen tråd.
ErikAndersson skrev:Men nu tillbaka till våra rörförstärkare av idag. Hur påverkar rörens branthet vårt musiklyssnande? Om vi nu läst på vår läxa har vi lärt oss att brantheten är lika med anodströmmens beroende av gallerspänningens storlek. Det betyder i klartext att signalen får ett snabbare dynamiskt förlopp i ett rör med hög branthet, detta i sin tur medför ökad dynamik och smådetaljupplösning jämfört med ett lågbrant rör.
Kronkan skrev:Håller med alla. Intressant läsning även för en så oteknisk person som jag är.
Till Leach vill jag säga att jag tycker att det går att leva på detta forum trots att man är rörägare eller har en annan ingång till musiklyssnande än de vanligaste. Attityderna ändras. Tråkig attityd kan man ju hitta lite överallt likaväl som man kan hitta goda sätt att möta andra i alla olika riktningar.
ErikAndersson skrev:Svante: Du får ha din uppfattning, så har jag min, jag försöker bara redovisa erfarenheter av c:a 30 års rörförstärkartillverkning.
ErikAndersson skrev:Men nu tillbaka till våra rörförstärkare av idag. Hur påverkar rörens branthet vårt musiklyssnande? Om vi nu läst på vår läxa har vi lärt oss att brantheten är lika med anodströmmens beroende av gallerspänningens storlek. Det betyder i klartext att signalen får ett snabbare dynamiskt förlopp i ett rör med hög branthet, detta i sin tur medför ökad dynamik och smådetaljupplösning jämfört med ett lågbrant rör.
Jax skrev:Nu finns det ju ett samband mellan transkonduktansen och förstärkningsfaktorn vad gäller trioder.
µ = Gm * Ri
µ är förstärkningsfaktorn.
Gm är transkonduktansen (brantheten).
Ri är anodresistansen (inre resistansen).
ECC83 har Gm=1,6 mA/V och Ri=62,5 kohm i en typisk arbetspunkt. µ blir då 100.
IngOehman skrev:Håller med om allt det där. Och menar även att det är rimligt att acceptera
att var och en har rätt till sina åsikter. Tycker de som ogillar transistorer
har samma rätt att göra det som de som ogillar rör har den rätten. Och här
finns nog båda sorterna. Men de med tråkig attityd (vilket ju inte alls är
nödändigt att ha bara för att man har en åsikt) tycker jag kan hålla den för
sig själv.
- - -
Själv så bryr jag min inte om, huruvida apparater använder transistorer, rör
eller makaroner som aktiva komponenter - jag bryr mig bara om resultatet*.
Och inte ens det är jag rabiat med avseende på - utan tycker att allt som
någon gillar är bra!Och att varje önkemål dessutom har sitt recept.
![]()
Olika recept är olika snarare än olika bra.
- - -
Jag har nog i alla skeden av mitt liv innehaft både rör- och transistorappa-
rater, möjligen med undantag av när jag var riktigt liten och bara hade
rörapparater. Om jag skall säga något så är det väl att de flesta av dagens
högtalare inte gör rörförstärkare rättvisa.
En högtalare med känslighet om 86 dB för 2,83 volt tillsammans med både
min-impedanser om runt tre ohm, och toppar om över 30 ohm, samt en bas-
dimensionering som kräver att konerna hålls i järngrepp för att spela rimligt
artikulerat, är helt enkelt ingen bra kompis till de flesta rörförstärkare.
Vh, iö
- - - - -
Svante skrev:Hmm, förlåt en trissenisse (igen). Vad menar man med "inre" resistans? Det låter ju som att det skulle vara något inuti röret, men du skriver sedan "anodmotstånd", dvs utanför röret. För trissor finns det en parameter som heter hoe som, (hmm det här var 30 år sen) motsvarar en småsingnalkonduktans mellan emitter och kollektor. Den brukar vara betydligt mindre (större resistans) än kollektormotståndet, är det likadant i rörförstärkare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster