Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Vad vill du ha sagt med sådana där spydiga inlägg?
Att man inte skall diskutera ljudkvalitetsfrågor?
(Eftersom det ju alltid går att hitta människor som
är nöjda, oavsett vilken apparat man pratar om.)
Vad skall vi göra då då? Börja sticka?
Vh, iö
Spydigt? Jag är inte spydig.
Kanske missförstår du min lättsamma ton.
Det verkar väl märkligt att hänga på faktiskt, om man inte vill diskutera ljudkvalitetsfrågor?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Vad vill du ha sagt med sådana där spydiga inlägg?
Vh, iö
Det verkar väl märkligt att hänga på faktiskt, om man inte vill diskutera ljudkvalitetsfrågor?
IngOehman skrev:Precis min poäng, så vad menade du med inlägget?
Vh, iö
ThePreTor1aN skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Vad vill du ha sagt med sådana där spydiga inlägg?
Vh, iö
Mycket skumt..
Undrar hur står sig SC-LX90:an..?
mx skrev:Finns det inga mätningar på Marantz SR6005?
KarlXII skrev:De där mätningarna säger absolut INGENTING om hur det låter.
Ingenting.
steveo1234 skrev:Aja, någonting säger det väl? Om inget annat så säger det hur starkt det går att spela utan att det klipper. För oss som inte hör eller bryr oss om skillnaderna mellan förstärkares egenljud så räcker det ganska långt tillochmed.
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:Aja, någonting säger det väl? Om inget annat så säger det hur starkt det går att spela utan att det klipper. För oss som inte hör eller bryr oss om skillnaderna mellan förstärkares egenljud så räcker det ganska långt tillochmed.
Möjligen om det är med alla kanaler drivna. Annars är det ju totalt värdelöst även på den punkten.
mangs skrev:För att svara på frågan gällande varför nyare modeller har lägre strömkapictet så är väl generellt det rätta svaret därför att producenten har gjort ett vägande före och emot och sett att en billigare lösning skulle fungera för 99% av användarna och generera mer vinst till företaget utan att ge en sämre produkt för dessa. Det är hög prispress idag och varje krona som kan sparas på vägen är viktig. Detta leder till att de som tidigare använt vissa produkter på gränsen till vad de klarar av måste gå upp 1-2 steg när nya produkter kommer.
I den bästa av världar skulle för alla med lågimpedatica högtalare alla slutsteg var stabila ner till 0.2ohm eller så men då 90% eller flera av alla kommersiella högtalare bara har impedanser ned till 4ohm så är det en aning onödigt att överdimensionera allt för att kunna lämna hur mycket ström som helst.
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:steveo1234 skrev:Aja, någonting säger det väl? Om inget annat så säger det hur starkt det går att spela utan att det klipper. För oss som inte hör eller bryr oss om skillnaderna mellan förstärkares egenljud så räcker det ganska långt tillochmed.
Möjligen om det är med alla kanaler drivna. Annars är det ju totalt värdelöst även på den punkten.
Still not agreeing. Om jag får veta vad den klarar av 1 respektive 2 kanaler drivna samt impedans och THD+n så tycker jag att jag kan läsa ut rätt så mycket.
Jag kanske har fel.
mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Tror snarare att det minskat deras felprocent.
Vad innebär det?
mangs skrev:Jag säger inte att det är så men jag upplever det som att för 10 år sedan kunde man köpa en Hemmabioförstärkare och få ett fåtal finesser men helt ok förstärkardelar i densamma. Om man ens kunde byta ut till externa slutsteg behövde man gå upp en del i prisklass för att få till ett bättre och kraftfullare ljud.
Med tiden har fler och fler funktioner/möjligheter byggts in vilket ju är väldigt positivt, autokalibrering, parametrisk EQ, fler kanaler, nätverkskoppling och uppspelning, stöd för nya ljudformat mm men förstärkardelarna har blivit sämre och billigare och billigare för varje år. Därför kan man idag genom att kombinera sin nya hembioförstärkare med ett ok slutsteg få ut betydligt bättre ljud jämfört med att köra med de inbyggds slutstegen.
med andra ord oavsett om man kör gammalt eller nytt kan man tjäna på att köpa en nyare processor/Hembioförsteg och sedan komplettera med rejäla slutsteg, då får man det bästa utav båda världar.
KarlXII skrev:Richard skrev:Troligen bara av kostnadsskäl man gjort den lättare- och billigare.
Klass D är ingen bra ide, ju.
Tycker du ska blindtesta skillnaden faktiskt...
Richard skrev:Klass D är inge bra.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster