Moderator: Redaktörer
ErikAndersson skrev:Dynamik är ett allmänt förekommande begrepp, I Norsteds uppslagbok står bla att läsa: "Den gren av mekaniken, som behandlar sambandet mellan verkande krafter o rörelsens förlopp."
ErikAndersson skrev:För mig och många andra är dynamik i musikåtergivningen lika med förhållandet mellan det svagaste partierna i musiken och de starkaste, givetvis med ett visst tidsförlopp.
ErikAndersson skrev:Om nu dynamik är rätt ord att beteckna detta förhållande, vill jag låta vara osagt, men det har blivit ett vedertaget begrepp att kalla detta förhållande dynamik inom ljudbranschen.
ErikAndersson skrev:Kan vi då inte acceptera det? Vidare disskussion tycker jag bara leder till ett ordbajseri utan slut.
ErikAndersson skrev:För mig och många andra är dynamik i musikåtergivningen lika med förhållandet mellan det svagaste partierna i musiken och de starkaste, givetvis med ett visst tidsförlopp. Om nu dynamik är rätt ord att beteckna detta förhållande, vill jag låta vara osagt, men det har blivit ett vedertaget begrepp att kalla detta förhållande dynamik inom ljudbranschen. Kan vi då inte acceptera det?
ErikAndersson skrev:För att återgå till den olycksaliga placeringen av potten, där Ing.Oeman hade ett intressant inlägg.
ErikAndersson skrev:Även om potten placeras före utgångssteget vilket var en katodföljare, dvs ett steg utan spänningsförstärkning som bara tjänar som impedansomvandlare, så får vi ett problem. Om vi nu ansluter en CD-spelare till linjeingången dvs pottens varma sida vidare genom katodföljaren får vi en lågohmig utgång. så långt är allt gott och väl. Men de flesta CD maskiner har redan en lågohmig utgång. orsakat av en emitterföljare eller på annat lämpligt sätt. Vi får på detta sätt en dubbel konvertering spänning-ström vilket kan tyckas onödigt. Detta gäller inte bara Edison One utan gäller för många många andra förstärkare. Det är inte heller lyckat att förse CD-spelaren med högohmig utgång, då blir den kabelberoende och mer känslig för brum. Så hur vi vänder oss har vi rumpan bak. Nu skall i sanningens namn sägas att en katodföljarkoppling saknar de besvärliga Millereffekterna, men trots detta är jag av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen inte är fel.
ErikAndersson skrev:Branthet och dynamik? Skall vi låta ord bli handling? The Dreamförstärkarens drivsteg består av en triodkopplad bredbandspentod.
Nu är det så att ytterliggare 3 typer av liknande rör med olika brantheter har samma pin-out pch i stort sett samma drivsdata. Jag har därför ett förslag:Jag föreslår en lyssningstest mellan de olika rören. Det skulle i så fall ske i vår lyssningslokal i Sollentuna på någon lämplig tidpunkt. En helgdag tycker jag är bäst, och mitt på dagen, varvid vi har en stor tidsram. Vad tycks om det? Vi bjuder givetvis på fika. PM:a gärna ev intresse. Vi har plats för 8-10 personer.
Svante skrev:Samtidigt känns det lite som att jag sabbar en tråd som kunde vara allmänt trevlig och en beskrivning av dina förstärkare, och det vill jag ju inte. Vare sig vara otrevlig eller sabba, alltså.)
ErikAndersson skrev:Branthet och dynamik? Skall vi låta ord bli handling? The Dreamförstärkarens drivsteg består av en triodkopplad bredbandspentod.
Nu är det så att ytterliggare 3 typer av liknande rör med olika brantheter har samma pin-out pch i stort sett samma drivsdata. Jag har därför ett förslag:Jag föreslår en lyssningstest mellan de olika rören. Det skulle i så fall ske i vår lyssningslokal i Sollentuna på någon lämplig tidpunkt. En helgdag tycker jag är bäst, och mitt på dagen, varvid vi har en stor tidsram. Vad tycks om det? Vi bjuder givetvis på fika. PM:a gärna ev intresse. Vi har plats för 8-10 personer.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:Branthet och dynamik? Skall vi låta ord bli handling? The Dreamförstärkarens drivsteg består av en triodkopplad bredbandspentod.
Det är ju trevligt om vi kan skilja på strikt subjektiva upplevelser och resonemang av mer teoretisk karaktär.
IngOehman skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:Branthet och dynamik? Skall vi låta ord bli handling? The Dreamförstärkarens drivsteg består av en triodkopplad bredbandspentod.
Det är ju trevligt om vi kan skilja på strikt subjektiva upplevelser och resonemang av mer teoretisk karaktär.
Så kan man tycka.
Ett alternativt sätt att tycka, är den absoluta motsatsen.
Alltså att se på det filosofiskt - och fråga sig om det verkligen finns något
skäl att alls intressera sig för de teoretiska sakerna om de inte berör saker
som renderar hörbarhet?
Det vill säga - det är ju trevligt om vi kan förena resonemangen av teoretisk
karaktär med upplevelserna som de ger upphov till.
- - -
Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att det enda skälet att intres-
sera sig för något som har med musikåtergivning att göra - är om man kan
uppleva effekterna av de saker man undersöker.
Så det som är värt att studera är först och främst korrelationen. Utan att
känna till den är diskussioner om den bakomliggande fysiken bara ett enda
stort gungfly.
- - -
Innan man har studerat korrelationerna mellan vad man kan mäta och vad
som går att höra, är det meningsfullt att göra lyssingstester, men diverse
diskussioner om fysiken har bara kuriöst värde (vilket i och för sig inte skall
föraktas) då det ju inte går att korrelera det till något som har en verklig/
högre mening - upplevelsen.
Vh, iö
KarlXII skrev:Vad är fördelen med att hålla sig till teoretiska resonemang ifall de objektiva utkomsterna från dem skiljer sig från de subjektiva upplevelserna?
KarlXII skrev:Vad är fördelen med att hålla sig till teoretiska resonemang ifall de objektiva utkomsterna från dem skiljer sig från de subjektiva upplevelserna?
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:Branthet och dynamik? Skall vi låta ord bli handling? The Dreamförstärkarens drivsteg består av en triodkopplad bredbandspentod.
Så kan man tycka.
Ett alternativt sätt att tycka, är den absoluta motsatsen.
Alltså att se på det filosofiskt - och fråga sig om det verkligen finns något
skäl att alls intressera sig för de teoretiska sakerna om de inte berör saker
som renderar hörbarhet?
Det vill säga - det är ju trevligt om vi kan förena resonemangen av teoretisk
karaktär med upplevelserna som de ger upphov till.
- - -
Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att det enda skälet att intres-
sera sig för något som har med musikåtergivning att göra - är om man kan
uppleva effekterna av de saker man undersöker.
Så det som är värt att studera är först och främst korrelationen. Utan att
känna till den är diskussioner om den bakomliggande fysiken bara ett enda
stort gungfly.
- - -
Innan man har studerat korrelationerna mellan vad man kan mäta och vad
som går att höra, är det meningsfullt att göra lyssingstester, men diverse
diskussioner om fysiken har bara kuriöst värde (vilket i och för sig inte skall
föraktas) då det ju inte går att korrelera det till något som har en verklig/
högre mening - upplevelsen.
Vh, iö
Så kan man respondera om man inte förstod vad man responderade på.
Du ser väl att Perka bara slingrar sig undan Svantes inlägg och börjar pladdra om att gå "från ord till handling" istället för att bemöta med sakliga argument?
Svante skrev:KarlXII skrev:Vad är fördelen med att hålla sig till teoretiska resonemang ifall de objektiva utkomsterna från dem skiljer sig från de subjektiva upplevelserna?
De kan fungera som förklaringsmodell till de subjektiva upplevelserna ändå. De kan få en att inse att alternativa resonemangen som baseras på subjektiva upplevelser och alltför lösa kopplingar till fysikaliska fundamenta kanske är felaktiga.
Experimentet som föreslogs har inte mycket med det som diskuteras i tråden att göra. Det är som att åka i en grön Ferrari och en röd Skoda för att utvärdera vilken färg på bilen som gör bilen roligast att köra. Alltså, att jämföra olika rörkonstruktioner, baserade på rör med olika branthet utan att ha koll på vad de andra skillnaderna är, och att dessutom lyssna efter (den numera subjektivt definierade) transientåtergivningen, det kommer inte att ge något tolkningsbart resultat map rörs branthet.
IngOehman skrev:
Det finns inga dåliga experiment - bara dåliga (ovetenskapliga) slutsatser*.
Så det finns inget att vara rädd för. Du skulle väl inte tro att det måste
vara färgen som gör det, så varför inte provköra först och sen ta reda på
vilka slutsatser man kan dra av fynden när du vet vilka de är?
Vh, iö
- - - - -
*Sen finns det förstås experiment som man inte kan dra några slutsatser
alls ifrån, men det enda farliga med dem är att de tagit/slösat tid. Förvisso
kan det vara skäl nog att avstå, baserat på en futilitetsbedömning.
Men att lyssna på anläggningen ifråga kan ju vara kul även på andra sätt,
så kanske är det inte så farligt ändå, även om du inte upplever att du har
lärt dig något från det eller har fått uppleva något som du inte trodde att
du skulle uppleva innan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster