Löda vs klämma..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Löda vs klämma..

Inläggav Eldare » 2011-11-16 07:55

Jag fick en fråga av en bekant igår som jag inte riktigt kunde svara på..
Han har ett par hembyggen av hyfsat kvalitet men har monterat elementen med kabelskor och alltså inte lött. Han säger sig vara kass på att löda och frågade om han ändå skulle ge det ett försök nu när elementen ska tillbaka i lådan efter att det har labbats med dämpmaterial.

Att det är "proffsigare" att löda känner han själv instinktivt, men..kan man höra det? Finns ljudmässiga fördelar med att löda istället för att använda väl ditsatta kabelskor?

Jag har alltid lött, och tycker rentav av det är rätt kul att löda, men jag har ingen aning så jag kunde inte svara. Min gissning är att skälen är andra än de rent ljudmässiga, men jag blir gärna säker på min sak och erfarenhetsmässigt vet jag att ett bra sätt att bli det är att ställa frågan på Faktiskt.. :wink:

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-11-16 08:36

Är det en korrekt klämd kabelsko så är det en mycket bra förbindelse, är det dåligt gjort är det illa, använd riktiga verktyg när kabelskon kläms.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-16 08:45

Sedan tillkommer hur bra kabelskon sitter på stiftet och hur det stiftet är anslutet till kabeln i högtalarelementet. Många övergångar blir det....

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-16 10:04

Hmm.. Om vi då leker med tanken att man klämmer en kabelsko korrekt men sedan lägger lod på skon i lödörat? Att man alltså klämmer kabeln men löder fast skon?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-11-16 10:35

En korrekt utförd kontaktering är en bra kontaktering och den kan inte höras. En dåligt utförd kontaktering ger (ev med tiden) glapp, mycket sällan nästanglapp, och kan höras (det blir som regel tyst, eller låter riktigt illa).

Att:

Eldare skrev:Hmm.. Om vi då leker med tanken att man klämmer en kabelsko korrekt men sedan lägger lod på skon i lödörat? Att man alltså klämmer kabeln men löder fast skon?

...är att ha både livrem och hängslen. Det går alldeles utmärkt.'

...och kan man inte löda så bör man lära sig det. Det är inte svårt, egentligen. Man behöver förstå att det finns flussmedel i lödtråden.
Man ska inte lägga en pärla lödtenn från lödkolven på kabelskon, utan att man ska hetta upp kabelskon med lödkolven och smälta lödtråden mot (den heta) kabelskon. Då funkar flussmedlet och lödningen blir bra. Smälter man först lödtråden mot lödkolven ångar flussmedlet bort och då fäster inte lödtennet på kabelskon.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-11-16 11:06

Nu måste jag säga emot Svante lite,

Om man utför en kontaktpressning på rätt sätt, dvs med rätt verktyg och med kontaktdon anpassade till aktuell kabelarea så får man en mycket säker kontaktering. Som exempel: Man pressar en kabel i en kabelsko korrekt, sätter fast den i ett skruvstycke och drar i kabeln tills något går sönder. Då är det inte kontakteringen som ger sig utan kabeln eller kabelskon själv.

Kabeln och kontaktdonet får vad man kallar plastisk deformation och det kommer inte finnas någon luft emellan kardelerna eller kontaktdonet. Att då försöka löda som en extra åtgärd innebär bara att man får ett helt onödigt lager tenn utanpå den pressade kontakteringen, och dessutom att tenn kommer sugas in i kabeln pga kapillärkraften vilket ger en ökad risk för kabelbrott. Nu kanske risken för kabelbrott i en högtalare är försumbar eftersom kabeln förhoppningsvis inte rör sig där, men rent principiellt skall man inte använda både kontaktpressning och lödning samtidigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-16 13:13

Korrekt kontaktpressning är det sällan frågan om ute i stugorna, därtill saknas ofta rätt verktyg, det blir en billig universaltingest från Biltema/Clas Ohlson i de flesta fall. Då tycker jag det kan vara befogat med lite lödning som extrahjälp. Använder det själv när det ser ut att behövas... På högtalarelementen löder jag dit kablarna, inga kabelskor alls.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-11-16 13:17

Roger, du har helt rätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-16 13:28

Det blir liksom aldrig den där plastiska deformeringen med fel verktyg. Själv är jag ju för enkardeligt så långt det går, där går det inte att krimpa så lätt...

swirve

Inläggav swirve » 2011-11-16 13:36

Problemet lär ju knappast dyka upp i kopplingen kabel->kabelsko utan mellan kabelsko och stift på högtalaren. Där borde det bli oxid på sikt som inte är speciellt bra för överföringen. Om man löder kabelskon i stiften finns ju ingen vits att ha kabelskon ö.h.t. utan blir bara en onödig felkälla. Löd direkt på stiftet skulle jag säga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-16 14:38

Helt rätt! Det är också därför jag löder mina kablar direkt på elementen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-11-16 18:10

Nja, kabelskor är nog en rätt beprövad kontakteringsmetod, i bilar används de flitigt utan större problem (om de inte sitter där det är fuktigt, men även där går det förvånansvärt bra).

Problem som kan uppstå beror nog framför allt på att man klämmer fast kabeln dåligt, tex med felaktiga verktyg, eller att kabelskon inte passar till stiftet.

Men gör man rätt så blir det bra, och då går dessutom elementet att koppla bort utan lödverktyg.

Ändå löder även jag direkt på högtalaren. Det är dock noga att man INTE löder så "hårt" att ledarna in till talspolen blir förtennade. Då kommer de att gå av med tiden, även om man bara råkar förtenna den allra första biten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-11-16 20:11

Eldare skrev:Hmm.. Om vi då leker med tanken att man klämmer en kabelsko korrekt men sedan lägger lod på skon i lödörat? Att man alltså klämmer kabeln men löder fast skon?

Då sabbar du ju det som pressningen ger, alltså en kallsvets, vilken korrekt utförd är oändligt mycket bättre än lödning.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-16 20:31

Jag tror ni missförstått vad jag menar. Inget lod där jag klämmer kabeln, utan bara mellan skon och lödörat för att förbättra kontaktytan och förhindra att skon wobblar. Alltså att skon skjuts på som vanligt, och sedan förankras med lite lod.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-11-17 00:12

Eldare skrev:Jag tror ni missförstått vad jag menar. Inget lod där jag klämmer kabeln, utan bara mellan skon och lödörat för att förbättra kontaktytan och förhindra att skon wobblar. Alltså att skon skjuts på som vanligt, och sedan förankras med lite lod.

Aha...! Men det verkar ju enbart konstigt, varför inte löda fast kabeln direkt då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-17 00:19

swirve skrev:Problemet lär ju knappast dyka upp i kopplingen kabel->kabelsko utan mellan kabelsko och stift på högtalaren. Där borde det bli oxid på sikt som inte är speciellt bra för överföringen.

Bilindustrin har visat att det inte är något stort problem. Kraftiga temperaturväxlingar och vibrationer under flera år är normalt inga problem. Saken är den att kontakten ska vara så tight mot stiftet att den gör ett spår i det senare. Då blir det en oxidfri yta.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-17 01:12

Jag klämmer fast kabelskon på kabeln, sedan löder jag ändå.
Sedan är jag noga med att kabelskon går riktigt trögt och hårt att fästa på högtalarnas anslutningstappar.

Men vet jag med mig att högtalarelementen aldrig kommer att lämna lådorna, löder jag kabeln direkt på högtalartapparna.

I mina Carlsson OA2212 satt alla mellan- och baselement anslutna med kabelskor (från fabrik), utan problem under de 30 år jag hade dem.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-17 01:15

Var kan man köpa bra kabelskor (förutom på hifikit)?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-17 01:27

Kan beställas med rätt stuk, från Indien.
Den som vet mest, tror minst.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-11-17 22:04

Hej jag brukar köpa kabelskor på Elfa fabrikat Tyko
dom säljs i påsar i olika storlek även udda storlekar
och typer hittar man ute i butiken och så har jag en
Abiko presstång med moment som klämmer fint.

Den är inte gratis att köpa min fick jag på ett tidigare
jobb .Tidigare så körde jag med en presstång med
moment av lågpris men den är lite racklig i lederna
så den rekomenderar jag inte mitt minne säger att
den kommer ifrån Biltema.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2011-11-17 22:43

abiko-tång är ett måste för fullgod kontaktpressning. sk**** till kabelskotång man får med kabelskosatser kan man lika gärna slänga direkt i metallåtervinningen!

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-11-17 22:52

Ja dom är bara bra att ha att klippa av skruvar med.

mvh Lasse-

Återgå till DIY-forum