Denon 1905 - RGB på komponentingång

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tomas

Denon 1905 - RGB på komponentingång

Inläggav Tomas » 2005-06-28 10:18

RGB på komponentingång, verkar ju jättekonstigt... RGB som RGB. Eller?

På min TV har jag bara 2 st RGB ingångar. Men jag vill ju köra DVD, PS2, Xbox och Comhem-box på RGB.

Kan jag koppla in, exv, DVD, PS2 och Xbox på Denonens komponentingångar och växla källa genom förstärkaren?

Anledningen till att jag frågar...
Jag byggde om en Xbox-RGB-scartkabel så att jag fick RCA-kontakter istället för scartkontakt så att jag kunde koppla in Xboxen på förstärkaren, men fick ingen bild. Monitor-ut från förstärkaren är kopplad på S-video. Är det så att man måste ha monitor-ut på "komponent" om man kopplar något in på "komponent"?
Är det så att "komponent" inte går att koppla in på RGB-ingång på TV:n?

Just de ja... den egentliga anledningen till att jag frågar är ju givetvis för att jag inte har lust att köpa en hel drös kablar till tv-spelen innan jag vet att det funkar...

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-06-28 10:31

Scart RGB och komponent är inte samma sak, därför funkar inte kabeln du byggde om.
Jag antar att du inte har komponent in på din TV så för att kunna använda förstärkaren till att växla bildkällor så behöver du:
1. Koppla in apparaterna med komponentkabel till förstärkaren (finns för Xbox, PS2, DVD beronde på modell). (har den så många komponent in förresten?)
2. Konvertera komponent ut från förstärkaren till RGB scart. Det finns en aktiv dosa som kan göra det men den kostar någon tusenlapp har jag för mig.
Vet inte om jag skulle rekomendera en sån lösning dock, enklare och billigare blir det ju om du låter bli att använda komponentsignaler och växlar på nåt annat sätt, exempelvis en scart växel.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-06-28 10:41

Tack för dina svar!

CJNE skrev:Scart RGB och komponent är inte samma sak, därför funkar inte kabeln du byggde om.

Det var det jag befarade.

CJNE skrev:Jag antar att du inte har komponent in på din TV så för att kunna använda förstärkaren till att växla bildkällor så behöver du:
1. Koppla in apparaterna med komponentkabel till förstärkaren (finns för Xbox, PS2, DVD beronde på modell). (har den så många komponent in förresten?)

Ja, den ska ha tre stycken.

CJNE skrev:2. Konvertera komponent ut från förstärkaren till RGB scart. Det finns en aktiv dosa som kan göra det men den kostar någon tusenlapp har jag för mig.

8O det hoppar jag nog över då...

Jag får väl ta och koppla in Xboxen med S-video i förstärkaren, det borde väl bli hyffsat bra... då är nästan allt inkopplat på RGB.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-28 10:55

Mmm...

Man kan iofs låta en videoväxel av den typen som sitter i Denon göra det du önskar, men det kräver sin man ;)

Utöver RGB behöver du även hantera sync signalen, och den kan du t.ex. låta växlas på komposit anslutningen i Denon. Detta kräver dock special kablar - men bör vara gullt möjligt då andra löst det på detta sätt....

Men det du INTE kan göra är att konvertera bildsignalen mellan t.ex. RGBs (SCART alltså) och S-Video, eller någon annan form. Bara rak omkoppling alltså.
Senast redigerad av Bamsefar 2005-06-28 11:07, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-06-28 11:03

Hmmm... ok...
Så jag ska kunna koppla in båda tv-spelen i förstärkaren och kunna få igenom RGB-signalen?

Hur gör jag? Vad för några specialkablar behöver jag?

Återgå till Teknikforum