Richard skrev:Troligen bara av kostnadsskäl man gjort den lättare- och billigare.
Klass D är ingen bra ide, ju.
Har lyssnat en del på Klass D. Vad är det som du inte tycker om?
Moderator: Redaktörer
mx skrev:Richard skrev:Troligen bara av kostnadsskäl man gjort den lättare- och billigare.
Klass D är ingen bra ide, ju.
Har lyssnat en del på Klass D. Vad är det som du inte tycker om?
RogerGustavsson skrev:De där effektsiffrorna längre upp i tråden säger ju inte allt, framförallt inte hur det låter. Det har funnits slutsteg från Audio Research med referensstatus som ändå inte har orkat med mer än max 5-6 A i 4 Ohm eller så. Då skulle vilken fjuttstärkare som helst skicka ut minst det dubbla för att få godkänt. Det går lite mode i att presentera data. Det är många som blivit förvånade över de där små T-Amp, att de kan låta så stort. Misstaget är kanske att folk tror de gör av med mängder av effekt. Med dagens "ihopklämda" ljudideal räcker någon W långt, längre än vad många tror. Ska vi sedan upp på riktigt välljud, krävs inte bara effektstarkare prylar och högtalare som kan ta emot det, det krävs bra fonogram också.
Richard skrev:...men mig veterligen finns det väl ingen audiorecearch förstärkare som klarat en F/E test med ett gott resultat ?
( rätta mig om jag har fel ).
Richard skrev:RogerGustavsson skrev:De där effektsiffrorna längre upp i tråden säger ju inte allt, framförallt inte hur det låter. Det har funnits slutsteg från Audio Research med referensstatus som ändå inte har orkat med mer än max 5-6 A i 4 Ohm eller så. Då skulle vilken fjuttstärkare som helst skicka ut minst det dubbla för att få godkänt. Det går lite mode i att presentera data. Det är många som blivit förvånade över de där små T-Amp, att de kan låta så stort. Misstaget är kanske att folk tror de gör av med mängder av effekt. Med dagens "ihopklämda" ljudideal räcker någon W långt, längre än vad många tror. Ska vi sedan upp på riktigt välljud, krävs inte bara effektstarkare prylar och högtalare som kan ta emot det, det krävs bra fonogram också.
...men mig veterligen finns det väl ingen audiorecearch förstärkare som klarat en F/E test med ett gott resultat ?
patjoh skrev:Han trollar...
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:RogerGustavsson skrev:De där effektsiffrorna längre upp i tråden säger ju inte allt, framförallt inte hur det låter. Det har funnits slutsteg från Audio Research med referensstatus som ändå inte har orkat med mer än max 5-6 A i 4 Ohm eller så. Då skulle vilken fjuttstärkare som helst skicka ut minst det dubbla för att få godkänt. Det går lite mode i att presentera data. Det är många som blivit förvånade över de där små T-Amp, att de kan låta så stort. Misstaget är kanske att folk tror de gör av med mängder av effekt. Med dagens "ihopklämda" ljudideal räcker någon W långt, längre än vad många tror. Ska vi sedan upp på riktigt välljud, krävs inte bara effektstarkare prylar och högtalare som kan ta emot det, det krävs bra fonogram också.
...men mig veterligen finns det väl ingen audiorecearch förstärkare som klarat en F/E test med ett gott resultat ?
Hifi & Musik använde ett Audio Research D-90 som referens för väldigt många år sedan. Brittiska Hifi News & Record Review rankade ett annat
rörsteg från Audio Research väldigt högt några år senare.
Richard skrev:[Om detta i sin tur är sant, så innebär det att många hemmabioreceivrar låter bättre än audio recearch- till en mångfaldigt lägre penning.
paa skrev:Richard skrev:[Om detta i sin tur är sant, så innebär det att många hemmabioreceivrar låter bättre än audio recearch- till en mångfaldigt lägre penning.
Du kan väl inte jämföra med apparater som inte LTS testat, och påstå att dom automatiskt är dåliga bara för att dom inte är testade?
KarlXII skrev:Den där diskussionen kommer inte att leda någonstans.
grimmer skrev:60 watt RMS ska generellt sett motsvara ca 100 w DIN.
DIN är det som ofta används på receivers idag.
Så om en stärkare har 7x100w DIN.
Är det alltså "80 tals stereo mätt", ca 7x60w RMS.
Men hur mkt den kan kräma, eller t.ex. "peak power" som innebär högre lasten den kan klara under korta stunder och så kan bero mycket på t.ex. hur starka trafosen/trafosarna är m.m.
Mycket som spelar in, och tydligen finns det ingen ordentligt standard heller.
RMS = Root Mean Square
DIN = Deutsche Industrie Normen
jonasp skrev:Jag håller med vinylcalle i allt!
Richard skrev:KarlXII skrev:Den där diskussionen kommer inte att leda någonstans.
Det vore intressant att höra hur det ligger till med F/E tester och audio recearch. Har LTS verkligen aldrig testat någon av dessa förstärkare genom åren ?
...och om de gjort det : hur blev då resultatet ?
grimmer skrev:60 watt RMS ska generellt sett motsvara ca 100 w DIN.
grimmer skrev:DIN är det som ofta används på receivers idag.
grimmer skrev:Så om en stärkare har 7x100w DIN.
Är det alltså "80 tals stereo mätt", ca 7x60w RMS.
grimmer skrev:Men hur mkt den kan kräma, eller t.ex. "peak power" som innebär högre lasten den kan klara under korta stunder...
grimmer skrev:...och så kan bero mycket på t.ex. hur starka trafosen/trafosarna är m.m.
grimmer skrev:Mycket som spelar in, och tydligen finns det ingen ordentligt standard heller.
sprudel skrev:Det tycks finnas en ny rörelse även inom HiFi som har tydliga influenser från schartaunismen:
"Salighetsgrunden består enligt Schartau i frälsningsmöjligheten. Denna frälsningsmöjlighet förverkligar människan sedan i den av Gud inrättade »salighetsordningen». Schartau förklarar nämligen, att »Gud inte endast har lagt en salighetsgrund i Frälsarens återlösning, varigenom alla människor kan bli saliga, utan att han också har inrättat en 'salighetsordning', där huvudvikten är tron på Kristus» "
Älska hembioförstärkare, och hata klass-D, detta djävulens påfund och du må stå i kön till hifi saligheten.
Allt som inte är F/E-testat är orent, men kan förvandlas genom frälsning och bli förlöst som sitt första steg i salighetsordningen om det passerar testet nästan.
När ska du bli avprogrammerad från denna Richard?
De är ju inte bara bedrövliga, de är för de flesta nästintill oanvändbara och jag undrar hur många som ovetandes har en massa förstörande junk påslaget. Det vill säga om de ens får igång dem efter att någon familjemedlem velat titta på TVIngOehman skrev:För övrigt delar jag de flesta av dina och Vinylkalles synpunkter på hemmabioförstärkare, och då framförallt det där med att de är så bedrövligt dåliga användarmässigt.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: jonasp och 23 gäster